Behöver råd till häst som avskyr borstning -ganska långt-

LillaVita

Trådstartare
Har en häst som stått på ridskola större delen av sitt liv. I denna ridskolemiljö har det varit väldigt vanligt att eleverna ska hävda sig genom att "bestämma" över hästarna. I detta sammanhang smälla till dem med borsten bara de rör på sig när de blir hanterade. :mad:
Min häst har fått ta otaliga sådana smällar. Detta i samband med en före detta skötare som mutat med godis har resulterat till en häst som avskyr att bli borstad.
Han börjar steppa runt, backa, kraffsa/kicka (i luften) med frambenen och dra upp huvudet. Han blir inte aggresiv, men visar helt klart sitt missnöje. Värst är det på bogen/halsen/under magen där han fått de flesta smällarna. :crazy:
All annan hantering går super, det är bara när man borstar.

Är lite kluven på hur jag ska hantera det här. Jag vill inte ryta eller smälla till honom. Då detta bara kommer förstärka det negativa han känner kring borstningen.
Jag har haft honom i ca 1 ½ år, och innan han åkte från ridskolan var han så "hemsk" i hantering att han skulle trycka upp en mot väggen och sparka med bakbenen mot en. :(
Nu är det som sagt "bara" ovanstående som är kvar från det beteendet.
Jag har provat att bara ignorera beteendet, och det har gått i vågor, ibland är det nästan som det försvinner helt, ibland kommer det mera.
Jag märker att även han känner sig kluven inför borstningen, då han kickar, men sen när han sätter ner benet och märker att han inte får någon smäll, så tuggar han nöjt och gäspar. :love:

Är tacksam för alla tips och råd, vill få bort beteendet men samtidigt inte pressa honom! :bow:
 
Sv: Behöver råd till häst som avskyr borstning -ganska långt-

Säg bara ett bestämt nej (utan att ryta givetvis) vänta en liten stund tills hästen slappnar av igen och fortsätt då att borsta med mycket positivt små prat (kan vara värt att testa kanske funkar det kanske inte men det är ju inget som kommer att skada hästen i varjefall)
 
Sv: Behöver råd till häst som avskyr borstning -ganska långt-

Hej!
jag hade jobbat mycket med beröring om det är så att han är känslig/kitlig. Först bara kanske med en mjuk trasa, tills han tillåter det, sen med en riktigt mjuk borste. Inte stressa fram.

men om det nu är bara en olat så är det nog bara som förra skrev, visa vem som bestämmer, det behöver absolut inte innebära smällar, för det kan få honom att stressa upp sig och hata borstningen ännu mer. med småprat och pyssla mycket och bygg upp ett bättre förstroende.

Lycka till!
 
Sv: Behöver råd till häst som avskyr borstning -ganska långt-

Jag skulle gjort precis som med min Madam, småretats lite och fått igång bus istället. :devil:

Hon var ju inte heller så snäll när hon kom men nu kickar vi åt varann, retas, kelar, busar lite till, nafsar åt varann, backar på varann, pussas och borstar mellan varven om hon inte snor borsten för mig förstås. :D
Avslutningen brukar bli att hon tar sats när jag lägger in borsten i skåpet och hon tar i för kung och fosterland och "biter" mig i arslet utan att bita till. :rofl:

Jag har alltid hanterat henne lös och kratsning av hovar går som en dans när hon håller upp benen själv.
 
Sv: Behöver råd till häst som avskyr borstning -ganska långt-

Jag skulle gjort precis som med min Madam, småretats lite och fått igång bus istället. :devil:

Hon var ju inte heller så snäll när hon kom men nu kickar vi åt varann, retas, kelar, busar lite till, nafsar åt varann, backar på varann, pussas och borstar mellan varven om hon inte snor borsten för mig förstås. :D
Avslutningen brukar bli att hon tar sats när jag lägger in borsten i skåpet och hon tar i för kung och fosterland och "biter" mig i arslet utan att bita till. :rofl:

Jag har alltid hanterat henne lös och kratsning av hovar går som en dans när hon håller upp benen själv.

Ha ha ;) ni lät ju som ni har skitkul!!":banana:
 
Sv: Behöver råd till häst som avskyr borstning -ganska långt-

Jag skulle nog ignorera så länge hästen gör lite sura miner och sånt, men att hota (kicka/hugga i luften, kasta med huvudet med bakåtstrukna öron etc) är inte ok. Då kan du lämpligen helt vänligt be din häst träda ett par steg tillbaka eller flytta den åt lämpligt håll, då visar du att du är ledaren eftersom du kan flytta hästen vart du behagar. Samma sak om hon steppar runt, backar eller går framåt. Flytta bara tillbaka henne helt vänligt dit du vill att hon ska stå och fortsätt borsta som ingenting har hänt.
Att skrika, slå, vråla och hacka på henne med borsten tror jag är helt lönlöst och gör knappast att hon uppskattar borstningen mer. Men för den skull får hon naturligtvis inte bete sig hur som helst :)

Borsta med rytmiska och rejäla tag men inte hårdhänt och kom ihåg att berömma massor när din häst står still och är avslappnad :)
 
Sv: Behöver råd till häst som avskyr borstning -ganska långt-

Jag tycker inte att du ska säga ifrån, gör istället något så att hon måste sluta. Så fort hon börjar igen så gör du något med henne igen. En häst jag har haft en del tycker inte heller om att bli borstad (också ridskolehäst) När hon står uppbunden backar hon och rycker med huvudet. Då går jag fram och ställer mig en bit framför henne typ en meter. och så håller jag fram handen, då kommer hon fram och nosar efter en stund, får lite gos och jag passar på att smeka henne över halsen (som är värsta stället) och när hon är lugn berömmer jag mycket och fortsätter borsta. Men hon måste gå fram till mig. Eftersom det var hon som backade, så ska hon komma tillbaka! Kan behöva lockas lite med ett finger i grimman.
Efter ett tag blev hon mycket lugnare även om man fick upprepa proceduren hundrafemtielva gånger innan hon var färdigryktad.
Hitta något som funkar för dig och hästen, men jag tror inte på att säga till när hästen gör fel, utan berömma när den gör rätt. Har fått för mig att de förstår sånt bättre. Och man får gladare hästar dessutom!!:D
 
Sv: Behöver råd till häst som avskyr borstning -ganska långt-

Har en häst som stått på ridskola större delen av sitt liv. I denna ridskolemiljö har det varit väldigt vanligt att eleverna ska hävda sig genom att "bestämma" över hästarna. I detta sammanhang smälla till dem med borsten bara de rör på sig när de blir hanterade. :mad:
Min häst har fått ta otaliga sådana smällar. Detta i samband med en före detta skötare som mutat med godis har resulterat till en häst som avskyr att bli borstad.
Han börjar steppa runt, backa, kraffsa/kicka (i luften) med frambenen och dra upp huvudet. Han blir inte aggresiv, men visar helt klart sitt missnöje. Värst är det på bogen/halsen/under magen där han fått de flesta smällarna. :crazy:
All annan hantering går super, det är bara när man borstar.

Är lite kluven på hur jag ska hantera det här. Jag vill inte ryta eller smälla till honom. Då detta bara kommer förstärka det negativa han känner kring borstningen.
Jag har haft honom i ca 1 ½ år, och innan han åkte från ridskolan var han så "hemsk" i hantering att han skulle trycka upp en mot väggen och sparka med bakbenen mot en. :(
Nu är det som sagt "bara" ovanstående som är kvar från det beteendet.
Jag har provat att bara ignorera beteendet, och det har gått i vågor, ibland är det nästan som det försvinner helt, ibland kommer det mera.
Jag märker att även han känner sig kluven inför borstningen, då han kickar, men sen när han sätter ner benet och märker att han inte får någon smäll, så tuggar han nöjt och gäspar. :love:

Är tacksam för alla tips och råd, vill få bort beteendet men samtidigt inte pressa honom! :bow:



Hästar förstår inte ordet "nej" tyvär. Det enda jag tror fungerar är att ingonerara hästen när den är dum och prata, kela smeka den när den står still. När den blir stressad (hästen är stressad och rädd, inte dum) så forsätt borsta och han kommer så småningom insé att det inte händer något obehagligt. Men snälla ryt INTE till åt hästen. Det är lite otrevligt som ett slag. Hästen är inte olydig utan osäker!!! Lycka till :)
 
Sv: Behöver råd till häst som avskyr borstning -ganska långt-

Jag har en häst som inte heller gillar att bli borstad, fast inte av samma anldening som din :(

Hur som helst, jag gjorde så att jag for till ridhuset när det var tomt, så jag kunde ha honom lös.
Började med att "smyga" på hans rumpa och så fort han tittade/vände upp mot mig vände jag bort. Då började han intressera sig för att vara med mig.

Så tog jag fram en borste, gick fram och drog ett enda drag(på ett av ställena som inte är så otäcka) och backade direkt.
Jag såg att han precis tänkt gå ifrån mig, men han blev så överrumplad av att jag backade direkt att han istället vände sig mot mig.
Klappade och berömde.
Så upprepade jag detta tills jag såg att han inte direkt försökte gå. Då tog jag två tag med borsten och backade direkt.
Såhär kunde jag ganska snabbt avancera till att kunna borsta honom helt lös :idea:

Pratade inte så mycket, och framför allt hindrade jag honom inte från att gå, tvärtom gick jag bort innan han hann gå bort.

Testa vetja!

Som variant kan man ju ta ett långt grimskaft som man bara håller längst ut i änden, om man inte kan vara någonstans där hästen är helt lös. Men de känner sig tryggare i början om de kan vara lösa tror jag.

Lycka till!
 
Sv: Behöver råd till häst som avskyr borstning -ganska långt-

Min sköthäst på ridskolan beter sig ungefär som din. I hans fall är det för att han är så fruktansvärt kittlig. Bara man närmar sig vissa kroppsdelar med borsten ser man hur huden krusar sig. :rofl: Jag har aldrig sett honom få några slag och det hoppas jag verkligen att jag slipper se.

Det som fungerar bäst på honom är att ignorera beteendet så mycket det går och att småprata med honom under hela ryktningen. Jag provade ett bestämt "nej" vid ett tillfälle, men det blev han bara mer spänd av. Backar han, leder jag fram honom igen. Jag märker att han är extra kittlig vid höger bakhov, så där får man passa sig lite så att han inte träffar ens ben när han vispar rundor. Det är samma sak med honom som med din häst att han bara visar sitt missnöje. Aggressiv mot någon människa har jag aldrig sett honom bli.
 
Sv: Behöver råd till häst som avskyr borstning -ganska långt-

Jag har ett sto som avskyr borstning, jag borstar henne som vanligt fast att hon slår med ben och fjantar sig...sen ryter jag i nej om det behövs.

Jag måste ju borste henne så man får bara akta sig för att få ett ben i ryggen lr liknande.

Jag har sopat till henne också när han vart riktigt elak men nu har hon slutat med sånt.
 
Sv: Behöver råd till häst som avskyr borstning -ganska långt-

Min gamla tanthäst visar gärna alla sina fina tänder när jag borstar henne, hon blir dock mindre angelägen att äta upp mej om jag talar med djup och lugn stämma till henne, prova det samt att vara överdrivet lugn, lycka till Tant Ylva
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 365
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 415
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 694
Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 162
Senast: LuckyMe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp