Behöver tips till finare man, svans och lugg.

riding_gold

Trådstartare
Hej!
Jag har två egna hästar, en av dom är min nya haflinger. Hennes man,svans och lugg är lite halvt sådär i kvalitet eftersom förra ägaren inte hanterat manen på rätt sätt och använt fel borste som ryckt ut i princip all man. Har ni nått mirakelsätt/produkt/fodertillskott som får manen, luggen och svansen att växa lite snabbare i både längd och "tjockhet"? Nu kommer många säkert säga "det är generna", men. Jag har kollat upp bilder på både hennes mamma, pappa, morfar, mormor, farmor och farfar. Och ALLA dom hade tjocka, långa och fina manar, svansar och luggar. Har ej haft henne länge, så behöver tips. Hur hanterar ni era hästars manar, luggar och svansar överlag? Vad använder ni för borstar och produkter?
Kram:):heart
 
Är makro och mikromineralerna balanserade, och hästen i övrigt får vad den behöver i foderstaten så har du en utmärkt utgångspunkt för att få tillbaka en tjock tagelväxt.

MEN. Det tar tid. Ett tagelstrå i svansen tar ca 2 år att växa ut till 'marken'. Det går inte fort, men det går.

Jag undviker att borsta man, svans och pannlugg i onödan. Svansen borstar jag bara ca 1 ggr/veckan med en hårborste + pälsglans. De andra dagarna plockar jag bara ur skräp. Borstar man/pannlugg om de är leriga/smutsiga.
 
Har själv en haflinger, med både lång man och svans, använder till och börja med en bra man & svansspray tex foxfire, sprayar typ varje dag, försöker undvika att borsta så mycket på man och svans om de inte behövs. Använder en vanlig sån där borste för manen ser ut som typ en vanlig människohårborste. Sen tid och tålamod så brukar manen och de växa ut. När jag köpte henne hade hon kort ryckt man på ca 10 cm .. Nu är den dock lite misshandlad igen efter hon haft täcke med halvhals och sen kliar hon sig när hon blir svettig mot granar .. Fått kapa den i mellanåt för att hålla den fin!

dsc_0130-horz_585fec849606ee5a81f23a1a.jpg
 
Hej!
Jag har två egna hästar, en av dom är min nya haflinger. Hennes man,svans och lugg är lite halvt sådär i kvalitet eftersom förra ägaren inte hanterat manen på rätt sätt och använt fel borste som ryckt ut i princip all man. Har ni nått mirakelsätt/produkt/fodertillskott som får manen, luggen och svansen att växa lite snabbare i både längd och "tjockhet"? Nu kommer många säkert säga "det är generna", men. Jag har kollat upp bilder på både hennes mamma, pappa, morfar, mormor, farmor och farfar. Och ALLA dom hade tjocka, långa och fina manar, svansar och luggar. Har ej haft henne länge, så behöver tips. Hur hanterar ni era hästars manar, luggar och svansar överlag? Vad använder ni för borstar och produkter?
Kram:):heart
Borstar sällan, när jag gör det massa pälsglans och reder ut försiktigt med kam. I vardagen fingrar och ev pälsglans om det behövs. Några mirakelmedel finns ej.
 
Pälaglans och varsam borstning, jag använder cowboy magic och en vanlig svansborste, samt ser till att klippa svansen så inte hästen riskerar att kliva på den.

Jag vet också vissa som menar på att det skyddar att ha man och svans flätade men min pålle hatar det.

Det tråkiga svaret på ditt problem är nog tid. Taglet växer ju inte fortare bara för att du inte borstar sönder det.

Jag skulle också hålla noga koll på pållen din så att det inte är hon som kliar bort manen. Det måste inte vara förra ägaren som tabbat sig.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har två chinese crested, en puff och en naken. När puffen var helpälsad ägnade jag mellan 20-40 minuter per dag till att borsta...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 552
Senast: Wenniz
·
Hästvård Står i valet och kvalet att kapa en del på ena hästens mastodontsvans. Den är tjock, extremt tung, korkskruvar ihop sig, blir skitig och...
2
Svar
23
· Visningar
2 879
Senast: Trott
·
Hästvård Min häst är en svettfux och hennes man och svans har alla möjliga färger i sig som svart, vit, brun och lite orange men ser ganska mörk...
Svar
11
· Visningar
2 438
Hästvård Hej Behöver era tips råd, och erfarenhter.. Har 2 st araber. Den ena med manen på utväxt och den andra med världens finaste man:)...
Svar
12
· Visningar
1 328
Senast: Solei69
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp