Bukefalos 28 år!

kNEP BAKOM LÅNG FIN TJOCK MAN!

lillis1222

Trådstartare
Hej

Behöver era tips råd, och erfarenhter..

Har 2 st araber. Den ena med manen på utväxt och den andra med världens finaste man:)

Jag strävar verkligen efter att båda ska få långa böljande tjocka manar, men hur fixar man det som bäst??

Jag använder ju pälsglans typ varje dag och borstar aldrig manen utan reder ut ev. tovor med fingrarna.

Vissa säger det är skonsammare att ha mananrna flätade.. vissa säger det sliter mer?

Vissa säger att täcke med hals skyddar manen, vissa säger att det sliter?

Behöver era åskikter:D
 
Sv: kNEP BAKOM LÅNG FIN TJOCK MAN!

Har en kompis som alltid flätat sina araber och det växer som ogräs på längden. Vill man få tjockare så ska man klippa riktig kort stubbman och låta växa ut igen. Brukar bli tjockar för var gång man klippt av.
 
Sv: kNEP BAKOM LÅNG FIN TJOCK MAN!

Linfröolja förbättrar kvaliten avsevärt har jag upptäckt. Tycker också att manen växer bättre när den är flätad eller om det bara är nått jag fått för mig.

Min hästs man har vuxit ungefär 20-30 cm på 1 år.
 
Sv: kNEP BAKOM LÅNG FIN TJOCK MAN!

Jag tycker att du gör allt för att skona hästarnas man genom att inte borsta.
Det är hemskt att se hur somliga borstar man och svans med piggborste!!

Sen tror jag oxå att det har lite att göra med ärftigheten. Och precis som hos oss människor så växer det olika fort och är olika tjockt/tunnt.:grin:

Det där med pälsglans är ju oxå bra. Det gör så att det inte fastnar kardborrar och annat skit i svansen så lätt. Och skulle det göra det så är det lättare att ta bort då.:idea:
 
Sv: kNEP BAKOM LÅNG FIN TJOCK MAN!

somliga borstar man och svans med piggborste!!

*ryser*

En bra borste med träpiggar kan vara tillräckligt mild den också men då gäller det att man är ganska frikostig med pälsglanset. Jag har såriga händer i flera dagar när jag reder ut manen/svansen med fingrarna så föredrar borsten.
 
Sv: kNEP BAKOM LÅNG FIN TJOCK MAN!

använde en pälsglans som heter cowboy magic i några år, var jättebra, men lite dyr, nu hittade jag en sort på gekås, som heter proffs spray tror jag, den var jättebra, har använt den ett tag på alla våra hästar & den är väldigt dryg & manen håller sig silkeslen länge :) utan pälsglans så blir manarna sträva & bryts lätt av när man borstar, kanske är det allt salt vi har i sanden :/ använder heller alldrig en piggborste utan en hård borste till man & svans, vill också få en lång fin man på dom som har blivit av med sina (uppätna av föl)
 
Sv: kNEP BAKOM LÅNG FIN TJOCK MAN!

Fast det blir ju inte så snyggt om man kapar manen och låter den växa ut, just för att det ser avkapad ut. En lång man är snyggast om den alltid fått växa fritt, eller att man försöker efterlikna ett naturlig man.
 
Sv: kNEP BAKOM LÅNG FIN TJOCK MAN!

Jag tycker att du gör allt för att skona hästarnas man genom att inte borsta.
Det är hemskt att se hur somliga borstar man och svans med piggborste!!

Sen tror jag oxå att det har lite att göra med ärftigheten. Och precis som hos oss människor så växer det olika fort och är olika tjockt/tunnt.:grin:

Det där med pälsglans är ju oxå bra. Det gör så att det inte fastnar kardborrar och annat skit i svansen så lätt. Och skulle det göra det så är det lättare att ta bort då.:idea:

Jag kör med piggborste i svansen, men då med mängder av pälsglans. Ponnyn har en megatjock svans och jag har ingen annan borste som kan reda ut den. Har provat med såna som liknar hårborstar men de håller aldrig särskilt länge. Att försöka reda ut med fingrarna kan jag ju drömma om. Det tar redan ~15-20 min med borste.
 
Sv: kNEP BAKOM LÅNG FIN TJOCK MAN!

Nu vet jag inte riktigt hur lång du tänker när du skriver lång man, men jag anser att min ponny klassar sig dit utan att vara extrem (har tyvärr ingen nytagen bild). Jag brukar låta manen vara ifred såvida han inte ska visas på träning eller så. Oftast rider jag bara på hemmaplan eller i skogen.

Han har gått med halstäcke över natten vid några enstaka tillfällen inför tävling och det har funkat, men risken är nog att det blir en del slitage. Fläta däremot låter som en skonsam metod, det var vad jag fick tips om av min egen frisör för att minska slitage på håret
 
Sv: kNEP BAKOM LÅNG FIN TJOCK MAN!

När man stubbar manen så växer den ut och ser helt naturligt oklippt ut. Har inte haft nån stubbad man som sett avklippt ut när den växt ut.
 
Sv: kNEP BAKOM LÅNG FIN TJOCK MAN!

Tack för alla bra råd:)

Hm... Funderar dtarkt på att åka upp och fläta ngra flätor idag faktiskt:) Kanske är så att det är mer skonsamt trots allt;)

Men en del säger ju att det sliter mer att fläta :(
 
Sv: kNEP BAKOM LÅNG FIN TJOCK MAN!

När jag jobbade på arabstuteri i USA i slutet på åttiotalet gjorde vi följade på hästarna som skulle ställas ut för att hålla deras manar i toppskick:

Manen tvättades med milt schampo och balsam. Speciell inpackning sattes i. Fungerar säkert med pälsglans om man inte har sådan.

Manen flätades i lösa flätor som knöts med mjuk bomullstråd.

Flätorna veks ihop och stoppades i sådana där bomullstutor som man sättter på fingret när man skurit sig, finns på apoteket, som sedan binds över/runt/genom flätans bas vid mankammen.

Hästen ser nu ut som om den har tamponger längs mankammen :p men manen håller sig i alla fall fin. Görs om en ggr/vecka.

Man kan göra likadant med svansen fast då stoppar man den i en tennissocka som man klipper upp i skaftet så att man får ett par "snören " att binda fast i svansen precis där flätan börjar genom att trä dem genom flätan ett par ggr.

Hästen ser mkt rolig ut men det fungerar..
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har två egna hästar, en av dom är min nya haflinger. Hennes man,svans och lugg är lite halvt sådär i kvalitet eftersom förra...
Svar
8
· Visningar
1 590
Senast: Gimlan
·
Hästvård Jag behöver tips och råd hur jag ska sköta min hästs långa man. Ska den flätas? Hårt eller löst? Ska man tvätta me schampoo? Balsam...
Svar
4
· Visningar
1 548
Senast: MaRomer
·
T
Hästvård Hur 17 får ni som har hästar med tjock svans hästar med tjock svans?:D Då menar jag inte ni med grova kallblod som kan borsta med...
2
Svar
33
· Visningar
2 951
Hästvård Har ett mycket underligt hudproblem hos min häst som jag bara måste försöka lösa. Ingen verkar förstå eller vilja förstå vad detta kan...
Svar
15
· Visningar
2 353
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp