behöver tips!!

Pallas_Athena

Trådstartare
ska berätta lite om mina svårigheter :D

jag har en STOR häst som e 175 i mankhöjd av det gamla hbl stammen (dom kraftigare typerna)
och när jag skall trampa han från marken har jag svårt att nå med spöet till svansroten. jag är ändå 180!!

hur gör ni med stora hästar???????
när jag väl kommer åt så trampar han jätte fint.

han börjar lyssna mer o mer på mitt "smackande" som jag gör i takt.

det einte lätte med bauta hästar ibland :rofl:
 
Lär den trampa för dina höftrörelser istället (tänk att du ska se ut som Butter som spelar piano :D )

Sen är det oxå så att de ryttare som är kapabla att be hästen piaffarea med sin kropp och dessutom mickla med ett spö är alltför lätträknade. Man brukar ha nån annan som petar för att inte förvirra hästen ytterligare.
 
Fast var försiktig med alltför stora höftrörelser (Butter är lite för rörlig i sina skinkor och höfter egentligen :D), för stora rörelser sätter lätt hästen ur balans och man får balancé, vilket är ett allvarligt fel.

Men tanken på Butter är inte dum! Rörelsen jag tänker mig är dock mer i cirkel (fram-ned, bak-upp), som att cykla baklänges med höfterna.

Annars är nog bästa tipset att du helt enkelt övar dig på att touchera rätt, för nog bör du kunna nå om du har ett långt spö? Man kan inte alltid se det man gör, då får man lära sig att göra det utan att se - ett himla bök men bra när man kan det. :-)
 
jag cycklar baklänges när ja trampar han från ryggen.
men vill kunna göra det från marken med inte cyckla baklänges utan trampa :D.

långt spö har jag problemet är bara sikten vart jag skall lägga spöet. :rofl:
 
alltså hur gick detta till :confused: Jag svarade längre spö, du svarade innan på ett inlägg som inte finns (Annas)
 
HAHA jag lovar att det var där sist gång jag skrev :D :rofl: eller så är jag en häxa ;)

för trehundrade gången *flåt* men längre spö spelar ingen roll jag har testat en massa olika, det är så att jag ser inte vart jag skall placera spöet på svansroten för han e en bamsing.

jaja får la försöka hitta på ngt :D
 
:rofl:

Nej jag vet tyvärr ite hur du ska göra anat än som Jegra nog nämde, lära in känslan (kanske kan testa och se på honom när det är rätt?)
 
Seriöst den här gången. Kan du inte tömköra och trampa. När du går snett bakom hästen blir det ju lättare att se rätt ställe att touchera eftersom inte korset ligger ivägen så att säga.
 
hahaha det var riktigt smart det MÅSTE jag testa!! har inte ens haft en tanke på det.
han skulle aldrig sparka så det blir nog inga problem.
JÄTTE TACK!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :idea: :D
 

Liknande trådar

Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 068
Senast: banani
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 041
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 542
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 367
Senast: Jadzia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp