Behövs nosgrimman?

Nosgrimman hjälper till att stabilisera bettet.
Ingen nosgrimma vs engelsk nosgrimma gör typ bara skillnad ifall hästen rör huvudet väldigt mycket, då kan den engelska nosgrimman hjälpa till att hålla hela tränset mer på plats och därför göra bettet mer stabilt, medans helt utan nosgrimma rör sig hela tränset mer. Men har man en lugn häst så blir det sällan någon skillnad emellan dessa 2.

Aachennosgrimma, remontnosgrimma, pullarnosgrimma och liknande varianter hjälper till att hålla bettet mer stilla i munnen.

Vad just du ska rida på beror på din häst. Vad trivs din häst bäst med? det gäller både nosgrimma och bett.

Min häst hatar alla nosgrimmor förutom engelsk. Men hans absoluta favorit är halv-nosgrimma (tex hööks lingus träns, eller vision designs träns), det stabiliserar bettet, håller upp bettet i munnen så det inte trycker i underkäken, inga trycka på tänderna och hästen kan gapa, gäspa, osv helt obehindrat.

Så emellan tex ingen nosgrimma, engelsk nosgrimma och halvnosgrimma är halvnosgrimma det både hästen och jag föredrar :)
 
Jag förstår bara inte mekaniken bakom det. Hur kan något som inte sitter ihop med bettet alls stabiliserade det på annat sätt än att hindra hästen från att öppna munnen? Hade nosgrimman och bettet suttit i samma sidostycke hade jag förstått det. Men de sitter ju oftast i vars ett sidostycke. Det är den biten jag inte förstår.
Den största påverkan är väl som du skriver att hästen får svårt att öppna munnen men nosgrimman inverkar på bettet även genom att nackrem och sidostycken sitter stabilare på hästen och det gör att bettet håller sig bättre på plats. Hoppas du förstod?

Sen är jag mot att man slentrianmässigt rider med nosgrimma, det är något som normalt inte skall behövas anser jag.
 
Precis :up: till 6 års ålder tävlar man hästarna på tränsbett.

Hur funkar det för lägre klasser med äldre hästar då? Ser inte riktigt poängen med att lägre utbildade ryttare ska sitta och rida på stång bara för att. Likväl som jag inte ser varför man behöver rida på kandar i LC dressyr...
Frågar bara av ren nyfikenhet. Stod förr i ett stall med ett par westernekipage och de red aldrig på annat än stång med långa skänklar. Av princip. Det var skogsryttare som red nån kurs per år.
 
Hur funkar det för lägre klasser med äldre hästar då? Ser inte riktigt poängen med att lägre utbildade ryttare ska sitta och rida på stång bara för att. Likväl som jag inte ser varför man behöver rida på kandar i LC dressyr...
Frågar bara av ren nyfikenhet. Stod förr i ett stall med ett par westernekipage och de red aldrig på annat än stång med långa skänklar. Av princip. Det var skogsryttare som red nån kurs per år.
Jag har dålig koll och hoppas någon annan kan ha bättre svar ang reglerna inom de låga klasserna, tex WRAS.
Men även på NRHA/SRHA tävlingar finns det klasser som "Any bit any age" och "SRHA Green reiner klass", där man kan rida på tränsbett. Tävlar man på tränsbett är det två händer som gäller, tävlar man på stång är det enhandsfattning.
I övrigt håller jag helt med dig om jämförelsen stång/kandar i så låga klasser som LC. 🙈

De quarters jag rider och känner väl kan alla ridas med vanligt tränsbett samt alla utom två kan ridas utan något huvudlag alls i alla gångarter och moment. Så visst kan det vara onödigt att betsla upp inför tävling.

Dock tycker jag de som sliter mest i sina hästar är hobbyryttare med vilket bett som helst på låg nivå. De som rider på stång eller kandar bör kunna hantera det och rida på lite högre nivå (tyvärr finns det ju alltid fula undantag inom alla grenar).
Skogsryttare ser jag inte någon mening med att rida ut med stångbett. Precis lika dumt som alla skogsryttare jag sett inom den engelska ridningen som rider med både det ena och andra bettet, men verkar ha någon verklighetsvriden bild av sig själva som elitryttare utan att ens ha varit med på en klubbtävling. (Jag red engelskt i många år innan jag hittade westernridningen).
 
Den största påverkan är väl som du skriver att hästen får svårt att öppna munnen men nosgrimman inverkar på bettet även genom att nackrem och sidostycken sitter stabilare på hästen och det gör att bettet håller sig bättre på plats. Hoppas du förstod?

Sen är jag mot att man slentrianmässigt rider med nosgrimma, det är något som normalt inte skall behövas anser jag.

Jag hade förstått att det stabiliserar bett och sidostycke OM nosgrimman satt på samma sidostycke som bettet.
 
Hur funkar det för lägre klasser med äldre hästar då? Ser inte riktigt poängen med att lägre utbildade ryttare ska sitta och rida på stång bara för att. Likväl som jag inte ser varför man behöver rida på kandar i LC dressyr...
Frågar bara av ren nyfikenhet. Stod förr i ett stall med ett par westernekipage och de red aldrig på annat än stång med långa skänklar. Av princip. Det var skogsryttare som red nån kurs per år.
Jag tävlade i beginnerklasser med mina äldre hästar och där tilläts bara tränsbett. Jag komer inte ihåg hur det funkade med eventuellt bettlöst.
 
Jag hade förstått att det stabiliserar bett och sidostycke OM nosgrimman satt på samma sidostycke som bettet.
Fast det skulle inte fungera så bra om nosgrimman satt i samma sidostycken eftersom det skulle påverka bettets funktion, det sitter med egna sidostycken i nackremmen och gör att nackremmen sitter bättre fast och eftersom sidostycken till bettet sitter på samma nackrem gör det att bettet inte lika lätt kan dras i sidled :)

Men som skrivits, den största inverkan nosgrimman har är att hästen får svårt att öppna munnen ordentligt.
 
Senast ändrad:
Jag har nogrimma främst för att jag behöver ha det när jag tävlar (dressyr). Vill träna i samma utrustning som jag tävlar med, alltså tränar jag med nosgrimma.

Min häst är extremt känslig och väldigt tydlig med vad han gillar och inte gillar så jag har provat många olika saker. Han har en ganska orolig mun och går gärna och styr med tungan osv så länge han inte är helt tillfreds och avspänd. Det som funkar bäst på honom är en aachennosgrimma som jag har löst spänd, tillsammans med ett rakt bett med fasta ringar. Då verkar det bli mest stabilt och han är nöjd.
 
Från allra första början hade man nosgrimma för att helt enkelt inte bryta hela käken på hästen. Om ni tittar på äldre journalfilmer från militären kan ni förstå att det nog hänt en och annan gång. Och när tränset utvecklades var det antagligen sju resor värre än i Sveriges gamla militär. Har dock svårt att tro att så många idag hittar på de stuntsen som krigshästar fick stå ut med.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 729
Senast: Snurrfian
·
Utrustning Hej! Jag har länge funderat på vad nosgrimmor egentligen fyller för funktion och ofta tänkt att de inte gör någon nytta, snarare tvärt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 197
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 235
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Ursäkta alla trådstartar :o Men till frågan. Det här med nosgrimmor. Jag har inte direkt haft nån tanke bakom val av nosgrimma, annat än...
Svar
0
· Visningar
1 082

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp