Behovet/Viljan av att kontrollera sin partner och att sluta

Bukefalos 30 år!

Det är nog här det skiljer sig åt hur man tänker tror jag. För mig är det redan självklart att en sak som läkarbesök eller psykologsamtal aldrig behöver vara hemliga, DET hade känts sinnessjukt för mig. Tänk en relation där jag inte kunnat vara öppen med en sån sak liksom, inget för mig!! Det innebär ju inte att jag och min man behöver ”rapportera” till varandra, utan att vi har helt alldagliga samtal dagligen och där kommer allt sånt upp automatiskt.

Det där med födelsedagspresent är dock ett problem! Våra kort går till samma konto så jag har råkat se att han handlat på smycka inför min födelsedag en gång:angel:
Som någon annan nämnde här ovanför ger man även möjlighet för andra än partnern att se var man är och lista ut vad man gör, då mycket går att hacka och en del säkert redan från början har inbyggda bakdörrar.
Kan kanske beroende av vem man är användas av kriminella och utländska agenter.
För utpressning eller bara en sån enkel sak att veta att ingen är hemma så det är enklare att göra inbrott eller veta var folk är om man på något sätt vill konfrontera dem av olika skäl.

Jag har en smartklocka tillverkad i Kina så visst finns det en risk att någon där skulle kunna veta hur jag rör mig. Det finns ingen anledning att vara paranoid, men lite eftertänksam kanske kan vara vettigt.

Även om man inte är statsministerns eller annans livvakt som lägger ut öppet på nätet var man är när man är ute och joggar.

Det är nog här det skiljer sig åt hur man tänker tror jag. För mig är det redan självklart att en sak som läkarbesök eller psykologsamtal aldrig behöver vara hemliga, DET hade känts sinnessjukt för mig. Tänk en relation där jag inte kunnat vara öppen med en sån sak liksom, inget för mig!! Det innebär ju inte att jag och min man behöver ”rapportera” till varandra, utan att vi har helt alldagliga samtal dagligen och där kommer allt sånt upp automatiskt.

Det där med födelsedagspresent är dock ett problem! Våra kort går till samma konto så jag har råkat se att han handlat på smycka inför min födelsedag en gång:angel:
Jag tycker nog inte att endera är någonting så dramatiskt som "sinnessjukt"... men tänk om jag har en vän i nöd som inte vill att någon ska veta att jag rusat till hens hjälp, eller som sagt läkarbesök. En vacker dag kanske man står där och inte vill att någon annan ska veta innan en själv vet, det vet man ju inte (höhö). Hur förklarar man bort det när det syns svart på vitt att man varit hos läkaren den dagen - då måste man ju antingen ljuga eller dela med sig av någonting man inte vill och båda kan vara förödande. Jag kanske följer någon annan till läkaren. Någon som bett mig att ingen annan ska få veta.
Jag tycker att ett visst mått av privatliv och egen rörelse som ingen annan ser eller vet om är jätteviktigt. Om det sedan handlar om att jag vill stanna en halvtimme vid en sjö och gråta livet ur mig, köpa en hemlig present, kanske undersöka någonting som känns pinsamt eller jobbigt eller bara ta en timme för mig själv utan att behöva redogöra för någon var jag varit spelar mindre roll. Det känns bara nödvändigt.

Jag tycker nog inte att endera är någonting så dramatiskt som "sinnessjukt"... men tänk om jag har en vän i nöd som inte vill att någon ska veta att jag rusat till hens hjälp, eller som sagt läkarbesök. En vacker dag kanske man står där och inte vill att någon annan ska veta innan en själv vet, det vet man ju inte (höhö). Hur förklarar man bort det när det syns svart på vitt att man varit hos läkaren den dagen - då måste man ju antingen ljuga eller dela med sig av någonting man inte vill och båda kan vara förödande. Jag kanske följer någon annan till läkaren. Någon som bett mig att ingen annan ska få veta.
Jag tycker att ett visst mått av privatliv och egen rörelse som ingen annan ser eller vet om är jätteviktigt. Om det sedan handlar om att jag vill stanna en halvtimme vid en sjö och gråta livet ur mig, köpa en hemlig present, kanske undersöka någonting som känns pinsamt eller jobbigt eller bara ta en timme för mig själv utan att behöva redogöra för någon var jag varit spelar mindre roll. Det känns bara nödvändigt.
Skulle aldrig bli ett problem i vårt fall. Nu förstår jag en viktig grej till som kanske inte framkommit. Ingen av oss är benägna att fråga/ifrågasätta (om man ens märkt att någon varit på ett ”oväntat” ställe). Det är som sagt inte poängen med att då och då kunna se om vi av praktiska skäl är hemma samtidigt till exempel. Antingen ser jag att Ja, vi kommer hem samtidigt och kan bestämma då vem som kör till träningen, eller Nej, han är på annat håll och är det onsdag blir det i så fall jag som kör. 🤷‍♀️

Vi är helt enkelt inte misstänksamma av oss, bara ute efter en praktisk och smidig vardag. För två personer i samma hushåll som blandar friskt vem som skjutsar/hämtar/lagar maten/handlar osv är det toppen att snabbt checka in i appen ibland. I vår vardag är det supersmidigt att INTE behöva ringa och se vems arbetsdag som ser ut att ta slut först och kan du i så fall fixa osv. Det måste man kanske ibland, men igår till exempel såg jag att han var i affären när jag lämnade jobbet. Skönt, då åker jag direkt hem och städar undan lite.

Jisses, vi snackar om en människa som vet hur länge jag satt på toa i morse… hur mina innersta tankar, drömmar och känslor ser ut. Att han eventuellt kan se om jag tar en omväg hem från jobbet spelar ingen roll, det händer titt som tätt, men leder inte till något mer än: Jaja, då väntar man lite med maten :)

Fast det börjar snabbt skava när argumenten om exempelvis ”jag har inget att dölja” kommer. Plötsligt är då den som inte vill bli tekniskt övervakad dygnet runt en person som ska ingå i en annan misstankegrupp där det kan finnas nåt att dölja.
Ja det är ju också en aspekt att ta hänsyn till.
Mitt argument om att det hindrar mig från att ställa till det för mig själv skuldbelägger ju ingen annan.
Och vi skall inte skuldbelägga varandra.
Varken här på forumet eller i verkliga livet.

Du började iofs skälla på mig innan jag hade skrivit det inlägget.
Ja och ändå så växlade du upp.
Jag tyckte att det här från ditt första inlägg var alldeles tillräckligt kränkande.

Jag skulle bli VANSINNIG om en partner fick för sig att propparna ska skruvas ur av säkerhetsskäl! Vansinnig. Det är ju helt orimligt.

Det bör vara man själv som tar hand om sin ångest, inte andra som ska formas av den.

Jag skulle föreslå samma sak för både dig och ts: avstå från de där beteendena och känn på och hantera känslorna som det ger upphov till.
Det var till mig om hur jag skulle hantera mitt liv.
Ett liv som jag inte har något problem med.

Du, jag behöver inte den tillrättavisningen.

Jag har full förståelse för att inte alla vill dela gps-appar med varandra. Det finns säkert både ideologiska skäl till det och skäl som hänger ihop med att man inte kan hantera det på ett sunt sätt.

För mig blir det kontroll först när man börjar undra/reagera/ifrågasätta att någon varit på en viss plats. Allt annat är för mig bara ett sätt att slippa behöva vara tillgänglig för samtal, samtidigt som man öppnar upp för samplanering utan direkt kommunikation. Guld för min familj!

Jag tror att ett långt förhållande behöver tillit och tolerans för att bli just långt.
Och att man har ungefär samma gränser omkring sig själv samtidigt som att båda klarar av att leva med den andres gränser.

Vi pillar aldrig på varandras telefoner.
Det beror på att vi har Appar där som styr diverse saker, t.ex. solcellsanläggningar, så det skulle kunna bli jättedumt om vi pillade fel.

Som någon annan nämnde här ovanför ger man även möjlighet för andra än partnern att se var man är och lista ut vad man gör, då mycket går att hacka och en del säkert redan från början har inbyggda bakdörrar.
Jag tror att det redan är kört om man aktiverar funktionen "hitta min enhet".
Men jag bedömer fördelarna med den funktionen som större än riskerna.
Annars så skulle jag ju inte heller kunna aktivera hemlarmet som slås på när vi lämnar huset.

På något sätt så har man alltid rumpan bak när det handlar om den typen av teknik.

Edit.
Det finns alltid en bakdörr.

Jag tycker nog inte att endera är någonting så dramatiskt som "sinnessjukt"... men tänk om jag har en vän i nöd som inte vill att någon ska veta att jag rusat till hens hjälp, eller som sagt läkarbesök. En vacker dag kanske man står där och inte vill att någon annan ska veta innan en själv vet, det vet man ju inte (höhö).
Det finns ju metoder för det.
Jag har 2 telefoner av andra orsaker. (4 telefonnummer på 3 st operatörer.)
Men det skulle ju fungera även i de fallen.
Då kan man ha en telefon när man vill bli spårad och byta till en annan som en signal på att "nu vill jag vara ifred".

Att respektera andras egna ostörda tid är också något man behöver göra i ett förhållande.

Skulle aldrig bli ett problem i vårt fall. Nu förstår jag en viktig grej till som kanske inte framkommit. Ingen av oss är benägna att fråga/ifrågasätta (om man ens märkt att någon varit på ett ”oväntat” ställe). Det är som sagt inte poängen med att då och då kunna se om vi av praktiska skäl är hemma samtidigt till exempel. Antingen ser jag att Ja, vi kommer hem samtidigt och kan bestämma då vem som kör till träningen, eller Nej, han är på annat håll och är det onsdag blir det i så fall jag som kör. 🤷‍♀️

Vi är helt enkelt inte misstänksamma av oss, bara ute efter en praktisk och smidig vardag. För två personer i samma hushåll som blandar friskt vem som skjutsar/hämtar/lagar maten/handlar osv är det toppen att snabbt checka in i appen ibland. I vår vardag är det supersmidigt att INTE behöva ringa och se vems arbetsdag som ser ut att ta slut först och kan du i så fall fixa osv. Det måste man kanske ibland, men igår till exempel såg jag att han var i affären när jag lämnade jobbet. Skönt, då åker jag direkt hem och städar undan lite.

Jisses, vi snackar om en människa som vet hur länge jag satt på toa i morse… hur mina innersta tankar, drömmar och känslor ser ut. Att han eventuellt kan se om jag tar en omväg hem från jobbet spelar ingen roll, det händer titt som tätt, men leder inte till något mer än: Jaja, då väntar man lite med maten :)
Fast man behöver väl inte klassas som misstänksam bara för att man börjar undra och ifrågasätta om det visar sig att partnern/vem det nu vara månde syns vara på sjukhuset istället för ICA? Det känns ganska naturligt för mig. Då är det i min värld bättre om det inte syns, så kan den andra parten berätta för mig när eller om hen vill.
Jag tror de allra flesta bara messar varandra istället för att ringa eller använda GPS nuförtiden. :)
Ett snabbt meddelande: "Slutat. Handlar." går ju ungefär lika fort som att kika på en app.

Jag tycker fortfarande att blotta tanken är olustig. Okej med GPS på katten liksom, inte på mig. :D

Det finns ju metoder för det.
Jag har 2 telefoner av andra orsaker. (4 telefonnummer på 3 st operatörer.)
Men det skulle ju fungera även i de fallen.
Då kan man ha en telefon när man vill bli spårad och byta till en annan som en signal på att "nu vill jag vara ifred".

Att respektera andras egna ostörda tid är också något man behöver göra i ett förhållande.
Jag har absolut inte råd med två telefoner. :D ... och vilket meck, och om Något får den andra parten uppmärksam på att man gör någonting annat så är det väl just att göra sig otillgänglig. "Hej, nu gör jag något jag inte vill att du vet någonting om. Tänk inte på den rosa elefanten!"

Fast man behöver väl inte klassas som misstänksam bara för att man börjar undra och ifrågasätta om det visar sig att partnern/vem det nu vara månde syns vara på sjukhuset istället för ICA?
Jag skulle klassa det som misstänksamt.
Det är inte min business så jag lägger mig inte i.

Kanske handlar det om att inte heller vara nyfiken på saker som man inte har att göra med?
Och så är vi tillbaka på tillit och tolerans.

Det är inte bara en fråga om vilken information som man har utan även om vad man gör med den informationen.
Lämpligtvis så gör man ingenting.

Jag kommer faktiskt ihåg att far min blev väldigt exalterad när jag först installerade min PetCam för att hålla koll på djuren och frågade om han inte kunde få logga in så att han kunde titta på dem också (han Älskar verkligen mina djur, ibland tror jag att de är hans favoritbarnbarn :heart ), och jag fick vackert, lite allvarligt fråga honom om han verkligen ville ha tillgång till en kamera i mitt hem.
Nej, det ville han faktiskt inte! :D
Jag tror verkligen inte att de skulle vilja ha GPSkoll heller.

Jag skulle klassa det som misstänksamt.
Det är inte min business så jag lägger mig inte i.

Kanske handlar det om att inte heller vara nyfiken på saker som man inte har att göra med?
Och så är vi tillbaka på tillit och tolerans.

Det är inte bara en fråga om vilken information som man har utan även om vad man gör med den informationen.
Lämpligtvis så gör man ingenting.
Fast om du ändå inte är nyfiken på eller behöver den informationen finns det ingen vits med att dela den informationen, så då behövs ingen GPSapp till att börja med?

Jag har absolut inte råd med två telefoner. :D ... och vilket meck, och om Något får den andra parten uppmärksam på att man gör någonting annat så är det väl just att göra sig otillgänglig. "Hej, nu gör jag något jag inte vill att du vet någonting om. Tänk inte på den rosa elefanten!"
Men det förutsätter ju att man är misstänksam från början.
Jag har ibland behov av längre stunder i total ensamhet, typ flera dagar, och det måste min sambo respektera.
Då tar jag bara med mig den ena telefonen om jag gör något utanför huset.
Till den ringer man bara om det är en nödsituation eller om man är någon som söker upp mig på nätet.

Det är inte så dyrt med en extra telefon.
Den gamla som har inaktuell Android och ett kontantkort för 360 kr om året duger ju bra.

Ett snabbt meddelande: "Slutat. Handlar." går ju ungefär lika fort som att kika på en app.
Ja för den som tittar.
Men inte för den som skickar.

Det kan vara redigt besvärlig att skriva på mobilen i vissa situationer.
Så det är för avsändaren, d.v.s. den som blir övervakad, som det blir enklare.
Den slipper fippla med en telefon i olämpliga situationer.

Fast man behöver väl inte klassas som misstänksam bara för att man börjar undra och ifrågasätta om det visar sig att partnern/vem det nu vara månde syns vara på sjukhuset istället för ICA? Det känns ganska naturligt för mig. Då är det i min värld bättre om det inte syns, så kan den andra parten berätta för mig när eller om hen vill.
Jag tror de allra flesta bara messar varandra istället för att ringa eller använda GPS nuförtiden. :)

Jag tycker fortfarande att blotta tanken är olustig. Okej med GPS på katten liksom, inte på mig. :D
Hade jag varit på sjukhus hade nog maken kommit dit om jag inte svarat i telefon när han försökt nå mig visserligen :love: Bra sak enligt mig, jag kan ju vara skadad och oförmögen att meddela vem jag är!

Det händer naturligtvis att vi skickar sms och ringer också för att meddela oss. Men den informationen kan lika gärna komma via appen. Whatever works liksom!

Fast om du ändå inte är nyfiken på eller behöver den informationen finns det ingen vits med att dela den informationen, så då behövs ingen GPSapp till att börja med?
Jo för de situationer där man behöver koordinera sina aktiviteter.
Vilket ett familjeliv med barn behöver hela tiden.
Det är ofta ett inferno av projekt att sy ihop med massor av aktiviteter som skall hanteras.

Hade jag varit på sjukhus hade nog maken kommit dit om jag inte svarat i telefon när han försökt nå mig visserligen :love: Bra sak enligt mig, jag kan ju vara skadad och oförmögen att meddela vem jag är!
Ja det är ju det första som jag skulle vilja också.
Att min sambo kommer dit så fort som möjligt.
Så det vore ju en bra sak.

Kanske skall dra igång en sådan där App i alla fall?
Det har hittills inte känts tillräckligt motiverat.
Nackdelen är att den drar ström och kapacitet i mobilen.

Jag tror att det redan är kört om man aktiverar funktionen "hitta min enhet".
Men jag bedömer fördelarna med den funktionen som större än riskerna.
Annars så skulle jag ju inte heller kunna aktivera hemlarmet som slås på när vi lämnar huset.

På något sätt så har man alltid rumpan bak när det handlar om den typen av teknik.

Edit.
Det finns alltid en bakdörr.
Det här är ju en helt annan sak (och på en helt annan nivå) än det där med att bestämma helt själv vem som man vill ska kunna ”se” en. Och när också, för den delen.

Jag är inte bra på tekniken bakom, men är man rädd att bli hackad och (för)följd ska man nog helt hålla sig borta från smartphones och -watches? Tänker mig att det finns sätt att både hacka och spåra telefoner hur man än gör. Och de flesta vill nog ändå ha någon form av platstjänster på i telefonen? Det är ju trots allt smidigt att kunna se var man är i någon kartapp. Eller att ha väderappen inställd så att den vet var man är? Då är det nog hugget som stucket om man använder ”Hitta” eller inte. Inbillar jag mig.

Jag känner mig i vilket fall helt trygg i det här. Maken också. Berättade om den här tråden och om hur sinnessjuka och kontrollerande vi är. 🙃

Bara så att ingen tror jag raljerar och inte inser hur det kan vara i en, på riktigt, kontrollerande relation - jag vet hur illa det kan vara. Men relationer (och personer) är olika och i just våran relation är det helt enkelt smidigt, praktiskt och helt okontroversiellt att vi vid behov kan se var den andra är. Det verkar svårt att förstå för många?

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka