Jag lever i en relation sedan 8 år, gift sedan 5 år.
Jag har varit otroligt trygg i relationen. Litat till 100 % på min partner, aldrig haft anledning att vara orolig.
Tills förra sommaren. Då uppdagades ett enormt svek från min partner. Ingenting tidigare i livet hade förberett mig på en sådan chock. Allt rämnade - jag hamnade på psyket 3 dygn med akut krisreaktion där jag tog mig igenom de värsta dagarna i mitt liv. Försökte greppa livet som skild, kontaktade mäklare osv.
Efter den första initiala chocken bestämde vi att vår relation trots allt är värd att kämpa för och vi började i terapi, individuellt och i par. För att det överhuvudtaget skulle vara aktuellt att försöka var det nödvändigt för mig att vi kom fram till vissa överenskommelser och begränsningar för min partner. Vi var överens om detta och min partner visade förståelse för mina behov.
Mellan juli och december hade jag dock en stark känsla av att min partner inte berättade allt för mig. I min stress och i mina försök att överleva en omöjlig situation blev jag fixerad vid att få veta hela sanningen och började kontrollera min partner. Jag började ställa frågor om vart han var och vad han gjorde, blev misstänksam mot allt som avvek från rutinerna, började kontrollera hans webbhistorik. Det skulle visa sig att han konsekvent bröt mot det vi kommit överens om, vilket skapade mycket drama hemma. I december hände en situation som gjorde att jag inte orkade längre. De sista resterna av tillit försvann. Ny kontakt med mäklare, sökte massor med lägenheter, checkade ut från relationen.
Då, när jag var en spillra av mig själv, var det som att min partner vaknade upp ur sin dvala och insåg hur mycket han skadade mig. Vi har fortsatt med terapin, min partner har visat djup ånger och stor förståelse för mitt perspektiv. Från att ha stått på avgrundens brant har vi under det här året jobbat massor med oss själva och vår relation. Även om jag fortfarande inte är säker på att vi kommer kunna leva tillsammans så känns det mer och mer hoppfullt. Vi har nu en till största delen fungerande vardag, även om vi fortfarande sliter mycket med det som hänt.
Min tillit är dock inte tillbaka. Jag tror inte att jag någonsin mer kommer kunna ha så stor tillit till någon som jag hade till min man innan det här hände - den förmågan är nog skadad för gott. Men min bristande tillit tar sig fortfarande uttryck i kontroll. Jag vill veta vart min partner är, vilka han umgås med, när han kommer hem. Jag blir ängslig så snart något frångår det normala. Jag har pga det som hänt stort behov av att veta vad min partner spenderar pengar på så vi går igenom alla utgifter löpande. Jag kontrollerar fortfarande min partners webbhistorik ibland.
Behovet av kontroll har minskat i takt med att förtroendet för mig partner har ökat under året, men jag kommer inte helt ur den där känslan av ängslighet och behovet av att veta vad som händer; rädslan för att det är något som min partner undanhåller mig. Min partner verkar inte lida av detta - han är väldigt tacksam över att jag inte har lämnat honom pga detta och svarar tålmodigt på alla mina frågor, är transparent och gör, så vitt jag vet, inget för att dölja något för mig nu. Han jobbar hårt för vår relation och för att jag ska känna mig trygg.
Finns det någon här som har varit i liknande situation som kan komma med input till mig? Hur man slutar kontrollera och hanterar behovet av att kontrollera på ett sunt sätt? Jag vill inte ha det såhär. Jag vill inte vara en person som kontrollerar min partner. Jag förstår ju att det inte är sunt, varken för mig själv eller min partner. Finns det något man kan göra som hjälper?
Väldigt långt inlägg - sorry, Tack till dig som orkat läsa. Kommentera helst vänligt, jag mår redan jättedåligt över detta...