Bekräftelse

Jag missade ditt tillägg.
Blir det verkligen ett jäkla liv här på Buke? Den här diskussionen har ju gått några varv i ett antal år i ett antal trådar. ;)
Och vem avviker från den traditionella heteronormen för kärleksförhållanden?
Jag nöjer mig med att svara Jag! Så slipper den här tråden nå 2000-gränsen innan kvällen.

Och ja, det blir allt som oftast ett jäkla liv. Jag kan PM-a dig nästa gång ifall du missar det ;)
 
Jag nöjer mig med att svara Jag! Så slipper den här tråden nå 2000-gränsen innan kvällen.

Och ja, det blir allt som oftast ett jäkla liv. Jag kan PM-a dig nästa gång ifall du missar det ;)
Ja om du avviker så gör ju jag också det men jag tycker ju att varken du eller jag gör det på ett speciellt banbrytande sätt. ;)
 
Absolut!

Det känns öht som om det är onödigt att lägga värderingar i hur nån är ihop.
Det beror väl på vad man menar med "lägga värderingar i".

Jag tycker på fullt allvar att vi lever med rätt trista och begränsade ideal för relationer och att de idealen kommer till uttryck i tråden. Kring det har jag en massa värderingar, precis som jag har kring andra fenomen och mönster här i världen. Folk får så klart leva som de vill, men tar man upp sitt liv till diskussion får man ju räkna med att folk tycker saker. Jag tycker att en del av de ideal som uttrycks i tråden BÖR ifrågasättas.
 
Det beror väl på vad man menar med "lägga värderingar i".

Jag tycker på fullt allvar att vi lever med rätt trista och begränsade ideal för relationer och att de idealen kommer till uttryck i tråden. Kring det har jag en massa värderingar, precis som jag har kring andra fenomen och mönster här i världen. Folk får så klart leva som de vill, men tar man upp sitt liv till diskussion får man ju räkna med att folk tycker saker. Jag tycker att en del av de ideal som uttrycks i tråden BÖR ifrågasättas.
Men kan man inte diskutera utan att börja tänka i termer av bättre eller sämre? Ibland är det bara annorlunda helt enkelt. Om människor är lyckliga i sina relationer så kan det väl inte vara något större fel på själva relationen även om det inte passar dig? Det är ju inte så att någon i tråden uttryckt en strävan efter ojämlika ideal, eller något som faktiskt kan vara destruktivt.
 
Men kan man inte diskutera utan att börja tänka i termer av bättre eller sämre? Ibland är det bara annorlunda helt enkelt. Om människor är lyckliga i sina relationer så kan det väl inte vara något större fel på själva relationen även om det inte passar dig? Det är ju inte så att någon i tråden uttryckt en strävan efter ojämlika ideal, eller något som faktiskt kan vara destruktivt.
Att jag tycker att olika idéer och tankar om relationer är olika bra, tycker jag är rätt självklart. Och det är vad jag diskuterar. Om andra personers relationer är bättre/sämre, är jag rätt ointresserad av, och har inte diskuterat. För min del är det helt ointressant i sammanhanget att ens diskutera folks egna förhållanden, det är tankar om förhållanden jag är intresserad av. Dessa tankar sympatiserar jag givetvis mer eller mindre med. Och det gäller ju inte bara mig. De som ser vissa idéer om relationer som egoistiska, värderar ju också. Jag fattar inte felet med att hysa åsikter, dvs göra värderingar.

Jag fattar inte varför det skulle vara viktigt att komma fram till att allt är lika bra. Det är det ju inte. Många mår asdåligt i sina relationer och många som inte verkar må asdåligt, förlorar ändå på sina relationer på olika vis. (Framförallt förlorar kvinnor hälsa, karriär och inkomster.)

Jag fattar inte heller motståndet mot att se att det faktiskt är olika idéer om förhållanden som diskuteras i tråden, att det inte alls bara är fråga om olika språkbruk.
 
Men kan man inte diskutera utan att börja tänka i termer av bättre eller sämre? Ibland är det bara annorlunda helt enkelt. Om människor är lyckliga i sina relationer så kan det väl inte vara något större fel på själva relationen även om det inte passar dig? Det är ju inte så att någon i tråden uttryckt en strävan efter ojämlika ideal, eller något som faktiskt kan vara destruktivt.
Eller det korta svaret: Jag tycker att dominerande relationsideal suger.
 
Hur fick du mitt inlägg att handla om heteronorm för tvåsamhet?
Av den enkla anledningen att du pekar på individer, att vi är olika som individer och därför lever i olika relationer. I viss mån är det givetvis så men jag menar att vi alla är påverkade, lever under och måste i olika grad förhålla oss till den allenarådande normen, precis som Petruska skriver, alltså idealet för tvåsamhet. Som då jag och flera i den här tråden tycker suger och är storskrutt.
 
Men kan man inte diskutera utan att börja tänka i termer av bättre eller sämre? Ibland är det bara annorlunda helt enkelt. Om människor är lyckliga i sina relationer så kan det väl inte vara något större fel på själva relationen även om det inte passar dig? Det är ju inte så att någon i tråden uttryckt en strävan efter ojämlika ideal, eller något som faktiskt kan vara destruktivt.
Men jag bryr mig väldigt mycket om kvinnors situation, och hur de automatiskt på gruppnivå blir ojämställda i parrelationer och riskerar sin hälsa karriär, ekonomi etc. Det finns en miljon studier minst på det området. Då pratar vi på GRUPPnivå, hur enskilda individer i tråden har det bryr jag mig inte så mycket om faktiskt.
 
Jag fattar inte heller motståndet mot att se att det faktiskt är olika idéer om förhållanden som diskuteras i tråden, att det inte alls bara är fråga om olika språkbruk.
Jag har svårt att se det som något annat än ett uttryck för en (omedveten) vilja att upprätthålla normen. "Va? Nej, här finns inget att skärskåda. Och några alternativ finns det definitivt inte." Ungefär.
 
Av den enkla anledningen att du pekar på individer, att vi är olika som individer och därför lever i olika relationer. I viss mån är det givetvis så men jag menar att vi alla är påverkade, lever under och måste i olika grad förhålla oss till den allenarådande normen, precis som Petruska skriver, alltså idealet för tvåsamhet. Som då jag och flera i den här tråden tycker suger och är storskrutt.
Av den enkla anledningen att du pekar på individer, att vi är olika som individer och därför lever i olika relationer. I viss mån är det givetvis så men jag menar att vi alla är påverkade, lever under och måste i olika grad förhålla oss till den allenarådande normen, precis som Petruska skriver, alltså idealet för tvåsamhet. Som då jag och flera i den här tråden tycker suger och är storskrutt.
Och jag tycker du kastar floskler för de flesta i den här tråden lever ju i heteronormativ tvåsamhet inklusive du själv.
 
Och jag tycker du kastar floskler för de flesta i den här tråden lever ju i heteronormativ tvåsamhet inklusive du själv.
Var det inte du som klagade på trist samtalston? ;)

Jag undrar om du inte tänker främst på heterosexualitet. Det var jag som tog upp heteronormen förut och frågorna du ställde då lät lite som att du trodde att det var sexualitet jag pratade om. Men med heteronorm i det här sammanhang menar jag något vidare än bara att man är ihop med någon av motsatta könet. Jag menar hela normen för hur ett förhållande ska se ut.
 
Var det inte du som klagade på trist samtalston? ;)

Jag undrar om du inte tänker främst på heterosexualitet. Det var jag som tog upp heteronormen förut och frågorna du ställde då lät lite som att du trodde att det var sexualitet jag pratade om. Men med heteronorm i det här sammanhang menar jag något vidare än bara att man är ihop med någon av motsatta könet. Jag menar hela normen för hur ett förhållande ska se ut.
Fast jag tycker inte att någon presenterar något bättre svar än att det ska vara enkelt?
Vad är den jättestora skillnaden?
Äsch, jag blir galen på att skriva från luren, får utveckla senare.
 
Fast jag tycker inte att någon presenterar något bättre svar än att det ska vara enkelt?
Vad är den jättestora skillnaden?
Äsch, jag blir galen på att skriva från luren, får utveckla senare.
Det är lugnt, jag har migrän och orkade egentligen inte ens skriva det jag skrev. Jag ser av ditt svar att jag inte fick fram vad jag menade, men orkar inte reda ut det just nu.
 
Jag tycker det är otvetydigt destruktivt att ha Relationen som ett mål i livet. Det medför väldigt stora risker för en själv.
Min syster uttryckte det så enkelt när jag var tillsammans med dåvarande sambon: Är det inte skönt att ha nån?

Jag har nog aldrig känt så, att det är skönt att "ha nån". Däremot har det funnits personer som jag så gärna velat vara nära att jag velat leva med dem.

Det största problemet med att inte "ha nån" är att man blir ansedd som ett jäkla ufo. Min systers kommentar visade att även hon uppfattat min partnerlöshet så. Och det är jobbigt att uppfattas som lite defekt, vilket väl normbrytare i alla sammanhang riskerar göra.
 
Att jag tycker att olika idéer och tankar om relationer är olika bra, tycker jag är rätt självklart. Och det är vad jag diskuterar. Om andra personers relationer är bättre/sämre, är jag rätt ointresserad av, och har inte diskuterat. För min del är det helt ointressant i sammanhanget att ens diskutera folks egna förhållanden, det är tankar om förhållanden jag är intresserad av. Dessa tankar sympatiserar jag givetvis mer eller mindre med. Och det gäller ju inte bara mig. De som ser vissa idéer om relationer som egoistiska, värderar ju också. Jag fattar inte felet med att hysa åsikter, dvs göra värderingar.

Jag fattar inte varför det skulle vara viktigt att komma fram till att allt är lika bra. Det är det ju inte. Många mår asdåligt i sina relationer och många som inte verkar må asdåligt, förlorar ändå på sina relationer på olika vis. (Framförallt förlorar kvinnor hälsa, karriär och inkomster.)

Jag fattar inte heller motståndet mot att se att det faktiskt är olika idéer om förhållanden som diskuteras i tråden, att det inte alls bara är fråga om olika språkbruk.
Jag har inte förnekat att det existerar dåliga relationer. Jag vänder mig bara mot att något så simpelt som språkbruk är nog för att avgöra om en relation är bra eller dålig. Enligt flera här så verkar man ju ha en konstig, sorglig syn på förhållande (och därmed också vara i ett dåligt förhållande?) om man använder "fel" ord. DET köper inte jag.

Om man ser utanför de som är inblandade i diskussionen så är det visst så att kvinnor oftare går som förlorare ur långvariga förhållanden, men då är det oftast barn inblandat. Kvinnan vabbar mer, mannen investerar mer, de säger "vi har inte råd" att leva jämlikt fast de åker till Thailand varje år. Utan barn så är det nog oftare hon som tröttnar och drar, män verkar ha svårare att lämna förhållandet trots att det gör dem olyckliga. Det är i alla fall min helt ovetenskapliga iakttagelse.
 
Det är lugnt, jag har migrän och orkade egentligen inte ens skriva det jag skrev. Jag ser av ditt svar att jag inte fick fram vad jag menade, men orkar inte reda ut det just nu.
Jodå, budskapet gick fram men jag är lite irriterad. Och hungrig.

Grejen är att jag ser det som att ja - jag tycker absolut att rådande relationsnormer suger på jättemånga sätt och jag är klart förmögen att se strukturer och normer i samhället som är totalt uppåt väggarna men i den här tråden tycker jag faktiskt inte att speciellt många visar ett annorlunda sätt att leva än de rådande normerna och då reagerar jag.
 
Jag har svårt att se det som något annat än ett uttryck för en (omedveten) vilja att upprätthålla normen. "Va? Nej, här finns inget att skärskåda. Och några alternativ finns det definitivt inte." Ungefär.
Eftersom jag är en av dem som påstår att ordbruk inte påverkar syn på relation så måste jag protestera lite. Jag känner inte igen mig i ditt påstående. Jag "bråkar" inte om att upprätthålla någon norm, utan om att få lov att uttrycka mig som jag vill utan att bli placerad i något fack.
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 252
Senast: Whoever
·
Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 635
Senast: BernT
·
Relationer I morgon ska jag träffa en person som är genomsnäll... eller nåt. Jag har träffat personen tidigare vid några tillfällen och trots...
15 16 17
Svar
323
· Visningar
19 437
Senast: Shaggy
·
Kropp & Själ Jag funderar på det här med att ge och få bekräftelse. Jag blir lite förvånad över när jag läser att man ska kunna kommunicera till en...
10 11 12
Svar
235
· Visningar
11 623

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp