Bukefalos 28 år!

belöning och bestraffning

squarepants

Trådstartare
hur 'bestraffar' du din häst ifrån marken?
ryter du till, hötter åt den eller smäller till?
tex om den på stallgången står och viftar med benen, när du är ute och går drar iväg ovs.
och hur belönar du den när den gjort rätt/är lugn och snäll?

hur 'bestraffar' du den ifrån ryggen?
ryter, bankar till med skänklarna ( :crazy: ) eller andra metoder?
och hur belönar du den när den gjort rätt?


på marken så brukar jag ryta till, det är det jag tycker funkar bäst.
om den står och viftar med frambenen brukar jag stampa i marken och ryta till så den 'hajjar till' typ :p
och om den drar iväg så brukar ett snabbt ryck i grimmskaftet och ryt bli bäst.
belöningen är oftast ett "braaaaa!" med glad röst och klia lite på halsen eller bakom frambenen (he likes it :D)

på ryggen blir och också rösten som används flitigt, på i belöning och bestraffningen.
ett ryt med mörkt bestämt tonfall.
belöning vid tex. en skänkelvikning blir oftast, som de flesta brukar använda har jag hört :), är liksom lätta i handen och uteblivet tryck med skänklarna och prata med glad röst.
och även kli på halsen.

/hanna
 
Sv: belöning och bestraffning

Bestrafning, eller eg. felmarkering, gör jag med hjälp av rösten. mina hästar har lärt sig att ett bestämt "NEJ!" betyder att de skall sluta göra what-ever de nu gör vare sig det är uppsuttet eller inte...
Om de mot förmodan skulle visa aggressivitet(tex hytta med ett ben eller hugga mot mig) är det ett skarpt "nej" och en dask med handflatan som gäller. Aldrig bli arg eller upprörd. En bra ledare behöver aldrig slåss, och får aldrig bli uppretad.

Beröm är alltid ett klick+ godis. (jag klickertränar, ja;)). Om jag bara vill uppmuntra så är det glada utrop som "bra, ja, rätt så, braaaa, duuuktig tjej/kille".

/Migo
 
Sv: belöning och bestraffning

på marken: provar först med ett "NEJ" funkar det inte åfr de en smäll tex på nosen om de försöker hugga eller visar tendens till det. beröm är att klappa om och rösten "bra", "duktig tjej/kille".

På ryggen:
Ryter åt dem "nej", "FY" "usch" m.m. om de typ lättar med frambenen eller liknande. har jag spö kan jag ge en rapp om de fortsätter.
beröm är rösten och klappa om.

när jag "använder våld" gör jag det i rätt tidpunkt och inte en kvart senare....:D
 
Sv: belöning och bestraffning

Från marken så säger jag till med skarp röst. Funkar inte det så ryter jag i ordentligt och hjälper det fortfarande inte kan jag daska till hästen samtidigt som jag ryter åt den. Beröm är braaa, duuuktig m.m samt klapp/klia på hals och manke.
På ryggen brukar jag också använda rösten både som bestraffning och beröm. Kan även använda skänklarna när jag är arg men rider aldrig med spö.
 
Sv: belöning och bestraffning

Jag har rätt tuffa damer och är stenhård mot dem, MEN jag berömmer mycket. Jag kan mycket väl daska till dem, men jag gör det direkt så de vet varför. Fast jag har sånna hästar som kan börja backa efter och sparka efter andra när vi rider (riktiga märrar...).

Ett tag var det mycket bråk oss emellan, men nu är det oftast bara beöm, de har accepterat att JAG bestämmer.

Berömmer med smek och röst, ibland en godis och under ritt är det mycket eftergift och även att jag avbryter när de gör rätt, och jag hoppar av och går skrittbiten hem osv.

//E
 
Sv: belöning och bestraffning

om hon står inne i boxen och jag ut i stallgången å så slår hon med hoven på boxdörren så brukar jag ta upp en morot eller borste och kasta på dörren och ryta: de där lägger du av med!

om jag är ute å rider å hon inte vill gå utan tvärvänder å försöker rusa hemåt efter att hon "tror" hon sett nått otäckt så brukar jag ta ordentligt tag i tyglarna å sparkar på 2-3 gånger och ryta: nu jävlar ska du gå! du kan gå, de är inget farligt därborta. men om hon åter igen försöker tvärvända hemmåt så ger jag henne 2 rapp på bogen å då går hon försiktigt förbi stället. å efter det så klappar jag henne å berömmer.

har för vana att ALLTID efter vi kommit tillbaka efter en ridtur så står jag och matar henne med en påse morötter:p
 
Sv: belöning och bestraffning

en liten parantes bara: vad är klick, klickerträning? det nämdes som hastigast tidigare i tråden??

belöning och bestraffining beror lite på situationen. det mest effektiva sätt att "bestraffa" är nästan att totalignorera småolaterna, då de oftast är en uppmärksamhetsgrej från hästens sida.. tex skrapa med hoven när den är uppbunden. däremot om en häst hugger, hotar el liknande brukar jag ryta till och "göra mig stor", är det riktigt illa blir det en smäll åxå. :devil:
bestraffning när jag rider är jag försiktig med, oftast ryttarens fel när hästen gör fel... är det bara testande å tjurighet ryter jag till eller "gör nåt jobbigt" typ rygga för att hästen inte ska komma undan arbetet för att den konstrar...

vänliga ord, klia och klappa och eftergift är den form av belöning som min häst får... ibland en morot direkt när hästen gjort rätt, inte i tid å otid. försöker tänka på att inte "smågnälla" när hästen gör mindre fel, däremot berömma när den gör nån bra liten grej, alltså tex hästen har stått uppbunden i 20 min utan att tramsa eller nåt men även utan att du har bett den stå still. klart han ska ha beröm då lixom!:)
 
Sv: belöning och bestraffning

Nattuggla skrev:
en liten parantes bara: vad är klick, klickerträning? det nämdes som hastigast tidigare i tråden??

Klickerträning är det som används bla. för att träna delfiner. Det går ut på att man ska motivera hästen till att jobba och komma med egna förslag, istället för att tvinga den. (det är ganska svårt att tvinga delfiner...då simmar de bara iväg...).

Det hela är så enkelt att man lär in ett ljud(ett speciellt ord, eller ett klickljud), som hästen kommer att förknippa med godis. I det ögonblick man säger ordet vet hästen att det var just i det läget den gjorde rätt. Den upphör då med rörelsen och man ger belöning i form av godis/kel. Metoden är jätteeffektiv i inlärningsfaser, eftersom man kan vara väldigt exakt i sitt beröm, och hästarna lär sig många gånger snabbare än om man inte använder klicker.
Om du tex. vill lära din häst att backa, läpper du den lös i paddocken, och klickar så fort den gör en ansats att flytta vikten bakåt. när den har fattat får man trappa upp svårigheten och klicka först när den tar ett steg, tre steg etc. Man bestraffar heller inte, om du vill att den ska backa så bara ignorerar du den när den gör något annat, om man skäller på den för att den provar att göra andra saker, kommer den tillslut inte våga prova nånting alls.

En av våra fjordingar har lärt sig gå i sluta med hjälp av klickern. Vi klickade helt enkelt när han gjorde rätt under ryttare, och det tog bara et tiotal klick, sen gör han jättefina slutor! dessutom tigger han genom att göra sluta, han vet ju att det ger belöning.

Man kan också fånga beteenden med hjälp av klickern. Om man har en häst som brukar sträcka på sig om morgonen kan man klicka när den gör det. Efter en tid kommer hästen förstå att sträckandet =godis, och kommer börja sträcka på sig varje gång man kommer inom synhåll. då börjar man på nästa steg, och ger bara belöning efter att ha sagt ett komando innan rörelsen. Det tog mig ett par träningstillfällen(ca: 20 min vardera) att lära min märr att rulla sig på komando.

Det är jättebra att använda på hästar som är lite ängsliga, deras självförtroende växer enormt. Hästar som är omotiverade till samarbete tycker helt plötsligt att det är roligt att jobba etc.

/Migo
 
Sv: belöning och bestraffning

hade lite problem i början speciellt vid tömkörning. När jag smackade åt honom för att han skulle gå från skritt till trav så berömde jag när han började trava: braaa.. vilket fick honom att bryta av.. (duktig häst = sluta övningen?) vilket gjorde att jag fick smacka på honom igen och när han travade igen så sa jag (glömde) braaaaa.. så saktade han av igen.. och så höll vi på då jag tydligen har minne som en guldfisk.

nu blir det: *typ* dU-ktig, med en pigg glad röst, annars slutar han med det han håller på med..

så kan det vara med nyinköpta hästar som man inte vet hur de fungerar! :)
 
Sv: belöning och bestraffning

Både på marken och på ryggen använder jag rösten mycket.

Jag behöver nästan aldrig säga till stoet. Med henne räcker det med att säga hennes namn eller NEJ lite skarpt så slutar hon med vad hon nu gör.
Från ryggen kan man inte ryta åt henne eller bli arg då blir hon knäpp och stressar upp sig och blir typ snurrig. Säger bara åt henne när hon bockar och då räcker det att typ ropa "Eveeeelyyyn!" Typ lite irriterat så slutar hon på en sekund. :D

Valacken får jag säga till flera ggr varje dag i stallet och när jag leder honom.. han lyssnar bra, han vet att nej är nej och han vet precis vad han får och inte får göra men han måste ändå kolla om jag har ändrat mig ang det.. haha.
Går inte att ryta åt honom från ryggen, han blockerar sig totalt om man blir arg på honom då, och bara står och skakar. Men det funkar att höja rösten lite och säga NEJ så lyssnar han oftast, eller bara vara tyst och styra honom när han börjar tjafsa. (Backa, försöka vända). Då slutar han alltid. Och när han slutar berömmer jag överdrivet så blir han skitglad och skuttar fram igen. :D
 
Sv: belöning och bestraffning

Marri: Tyvärr så tror jag inte att din häst får en trevligare upplevelse eller blir mer säker i sig själv som du löser det "problemet" med att hon vänder och vill springa hem. Det kan bli ännu "värre" av att hon får morötter i stallet direkt när ni kommer tillbaka, hon kanske associerar att komma hem med att få morötter? Ta med morötterna och ge henne när hon varit lugn och duktig ute, gått förbi något läskigt osv istället. Och kanske prova att ha mer tålamod? Vänd bara lugnt hästen och låt henne titta på det som hon tyckte var läskigt sen kan du kräva på ett snällt men bestämt sätt att hon ska gå framåt..
Har hästen dåligt självförtroende så blir det bara sämre av att du blir arg och hård. Har du en häst med "för bra" självförtroende så kommer den inte att lita på dig mer för att du sparkar och drar i den.

Jag kunde verkligen inte låta bli att skriva ner lite åsikter när jag läste ditt inlägg.. Kanske funkar din häst så som du gör men så här tycker jag iaf.

Kanske går det att ana hur jag löser konflikter med hästar :angel:
Jag använder rösten och eftergifter, är lugn och konsekvent. Men anpassar hela tiden tillvägagångssätt efter hästen, när jag känner den. Tuff mot de som "klarar det". Annars är jag hellre för snäll innan jag har märkt vad som funkar bäst.

Migo skrev:
Om de mot förmodan skulle visa aggressivitet(tex hytta med ett ben eller hugga mot mig) är det ett skarpt "nej" och en dask med handflatan som gäller. Aldrig bli arg eller upprörd. En bra ledare behöver aldrig slåss, och får aldrig bli uppretad.

Nattuggla skrev:
bestraffning när jag rider är jag försiktig med, oftast ryttarens fel när hästen gör fel... är det bara testande å tjurighet ryter jag till eller "gör nåt jobbigt" typ rygga för att hästen inte ska komma undan arbetet för att den konstrar...

Kan bara göra en :bow: :bow:
Håller helt med och försöker leva efter det jag med :)
 
Sv: belöning och bestraffning

Jag gör ungefär som du. Mycket beröm, eftergift (även när jag leder) och mycket kroppsspråk, vid hantering.
Min dam hanterar jag helt lös och hon vet vad jag vill att hon ska göra utan att jag behöver göra så speciellt mycket, faktiskt. Underbara :love:
Valacken är ganska "på" av sig, ger man lillfingret tar han hela kroppen :D gör ganska mycket "övningar" med honom, förtroende, osv.
 
Sv: belöning och bestraffning

Bestraffar aldrig/sällan med rösten, det funkar inte alls bra tycker jag.
Jag har märkt att min häst blir bara förvirrad och ibland tom rädd när jag ryter på henne, därför slutat jag med det och använder kroppsspråk i stället.

För det mesta blir "straffet" olika grader av tryck i grimman eller direkt på kroppen, eftergiften blir berömmet. Viktigt att berömmet kommer GENAST när hästen gör som jag har önskat.
Trycket/straffet kan vara allt från enbart psykisk press till att jag drämmer till med knytnäven. Obs det handlar INTE om misshandel utan om hon eller annan häst t.ex skulle gå på mig, dra iväg eller göra annat som rentav kan vara farligt för mig eller andra runtom, när det inte räcker med kroppspråk eller vanligt tryck. Vid såna tillfällen kan jag också använda rösten och ryta/ropa till. Händer också väldigt sällan.

Oftast räcker det dock med ett höjt finger och ett bestämt steg mot henne så slutar hon med sitt "ofog" vad det nu kan vara, klia sig på mig eller buffa t.ex.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: belöning och bestraffning

Migo skrev:
Bestrafning, eller eg. felmarkering, gör jag med hjälp av rösten. mina hästar har lärt sig att ett bestämt "NEJ!" betyder att de skall sluta göra what-ever de nu gör vare sig det är uppsuttet eller inte...
Om de mot förmodan skulle visa aggressivitet(tex hytta med ett ben eller hugga mot mig) är det ett skarpt "nej" och en dask med handflatan som gäller. Aldrig bli arg eller upprörd. En bra ledare behöver aldrig slåss, och får aldrig bli uppretad.
Håller med här med. Bra skrivet!
 
Sv: belöning och bestraffning

*kl*

Använder röst och eftergift. Jag bryr mig inte särskilt mycket om ifall hästen tjollrar så mycket på stallgången osv, det visar bara på att han är vaken. Men blir det riktigt mycket tex när jag tvättar skapet vilket han tidigare tyckte var obehagligt, så kan jag i vanlig samtalston fast med lite djupare röst säga ""Nu räcker det." samtidigt som jag klappar honom på baken eller insidan låret. Och tydligen funkar det för nu bryr han sig inte så mkt.

Blir man upprörd och arg förstärker man bara deras beteende, det är bättre att inte bry sig så visar man att det inte finns något att jaga upp sig för. ;)

Marri:

Jag tror att om du ignorerar din hästs beteende vid uteritten, och låter henne titta på det som skrämmer, istället för att bestraffa henne för hennes rädsla så ser hon att det är lugnt. Du kan hellre sitta av och leda henne en bit för att sen uppmuntra och belöna med lite godis när hon gått förbi.
Att bestraffa för rädsla förstärker bara hennes reaktioner så de blir ännu värre.

Ett värre problem är om jag handskas med en häst som inte vet var "mitt/hans område" är, så att han börjar tränga mig eller hoppa mot mig. Då måste man sätta en tydlig gräns antingen med hård röst eller fysisk bestraffning. Även en rädd häst ska kunna kontrollera sin kropp. Iaf om den inte blir totalt förblindad av skräck.Men det går oftast att jobba bort. Det sitter oftast i att man har varit för otydlig och för vek i gränssättandet.

Men det är bara mina åsikter och vad som funkar för mig. ;)
 
Sv: belöning och bestraffning

Tack Migo!! det ska jag pröva på min pålle! :idea:
 
Sv: belöning och bestraffning

*kl*

Här användes nästan bara rösten. Ryter till och åtmisntone 5 åringen fattar. Massa beröm med glad röst och klapp. MIn lilla dam blev rädd i början när jag röt så henne är jag fortfarande lite försiktig med. Skulle de däremot försöka kliva över mig och inte stannar/backar när jag viftar med armarna så viftar jag tex med grimskaftet. Fungerar inte det heller då får de faktiskt en rejäl box av näven.

Oftas behövs det bara 1 gång på mina för att de ska fatta. Jag accepterar inte massa tjafs och trams utan lyssnar man inte får man ta konsekvenseran. 5 åringen behöver man bara göra rösten dovare på nu så fattar han om han strular någon gång.

Den andra ja hon är en story för sig själv men blir nog trevlig till slut.

Vad det gäller att ryta och slå hsäten när "den tror" att den sett något farligt så är det helt fel enligt min åsikt. Försöka snällt och mjuk fungerar inte det kliva av och leda förbi ihop med massa beröm.

Jag är av den filosofin att man inte ska göra saker så märkvärdiga utan bete sig som om allt var normalt. Man ska eftersträva en så lättsam och trevlig hantering av hästarna både för att det är trevligare att slippa bli arg och i slutänden kan man ändå inte vinna ett handgemen med en 500 kg häst så varför ens försöka?

Och då är det trevligare att hästen lyder av respekt och inte av rädsla tycker jag. :)
 
Sv: belöning och bestraffning

Från marken så ryter jag "Öh!" eller "Hördu!" om hästen gör nåt den inte ska, viftar med frambenen när man ska kratsa hovarna. Om hästen är "dum", dvs försöker trycka in mig i väggen el liknande kombinerar jag det med en dask. Alternativt fäller upp en armbåge.

Från ryggen är det nog mest tålamod, tror jag. Om hästen vägrar gå så brukar jag försöka vänta ut den. Den får stå och vänta, men den får inte vända och inte gå någon annanstans. Då och då påminner jag med skänklarna om att det är meningen att vi ska gå framåt. Efter ett tag brukar de flesta hästar ledsna på att bara stå och ha tråkigt, och gå. Gå man på dem med spö direkt brukar de ofta låsa sig och vägra ännu mer, tycker jag.

Om hästen är direkt olydig, typ sparkar efter skänkeln eller börjar backa när man lägger till skänkeln lägger jag till spöet. Är det mindre grejor ryter jag "Öh!".
 
Sv: belöning och bestraffning

Beror helt på tillfället. Men först använder jag rösten, ibland kan det räcka med att jag harklar mig och en annan gång kan jag säga hästen namn med argt tonfall.

Fungerar väldigt bra oavsett om jag befinner mig på marken eller på hästryggen.

När hästen gör något som jag anser kan skada mig så kan det hända att jag istället både använder röst och hand, blir då som en klapp med handen, bara så att hästen känner var jag är.

Belöning kommer i form av röst och klapp!
 
Sv: belöning och bestraffning

Mysaan skrev:
*kl*

Fungerar inte det heller då får de faktiskt en rejäl box av näven. Oftas behövs det bara 1 gång på mina för att de ska fatta. Jag accepterar inte massa tjafs och trams utan lyssnar man inte får man ta konsekvenseran.


Du, jag hoppas för framtida generetioner att du inte har eller har tänkt skaffa barn. Ingen är ond från början, dom imiterar bara sin atmosfär. Och ett barn som blir slaget, lär sig att slåss. Du tror inte det gäller djur också?

Har du inte bättre sätt att komma överens med hästen än att slå den ska du kanske skaffa fiskar istället...? No offense, ja kan ha fattat allting fel men skulle jag komma på någon att "boxa till" min häst skulle jag med full garanti ge igen x5.

/A
 

Liknande trådar

Övr. Hund Sitter med lite kvällstankar om hur olika våra hundar är. Min tjej svarar till exempel fruktansvärt dåligt på positiv bestraffning- dvs...
2
Svar
22
· Visningar
1 865
Hästhantering Har ni några förslag på hur man på bästa sätt löser denna situation: Jag har en häst, en kallblodstravare född 99, vallack. Han har...
2
Svar
20
· Visningar
3 941
Senast: Heulwen
·
A
Träning Lite bakgrund. Hästen är en 16årig nvs/arab (korkad korsning) som alltid har varit.. erhm.. speciell. Rätt var det är får han för sig...
Svar
10
· Visningar
3 336
Senast: Aeternum
·
I
Övr. Hund Får man bli arg på folk som är rent lata och slappa? Jag skällde ut en gubbe i parken idag för att hans hund kom fram och hälsade på min...
2
Svar
29
· Visningar
2 610
Senast: IrishDraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Forl kostnad?
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp