Bukefalos 28 år!

belöning och bestraffning

Sv: belöning och bestraffning

Fjasut skrev:
*kl*

Jag tror att om du ignorerar din hästs beteende vid uteritten, och låter henne titta på det som skrämmer, istället för att bestraffa henne för hennes rädsla så ser hon att det är lugnt. Du kan hellre sitta av och leda henne en bit för att sen uppmuntra och belöna med lite godis när hon gått förbi.
Att bestraffa för rädsla förstärker bara hennes reaktioner så de blir ännu värre.

Tror inte riktigt på att sitta av om hästen bråkar, då kan den uppfatta det som att man är rädd, tror jag iallafall. :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: belöning och bestraffning

Låter väldigt intressant det där med klicker! :idea: Kanske borde försöka få tag i den där filmen...
 
Sv: belöning och bestraffning

Är man verkligen rädd själv så då känner hästen naturligtvis det. Men om det är hästen som är rädd och inte törs passera "monstret" så förtärker man hästens rädsla genom att bestraffa den.

Hästen blir rädd - ryttaren bestraffar - Hästen kopplar bestraffningen till rädslan och triggas ännu mer - "monstret" som framkallade rädslan är jättefarlig eftersom man får stryk.
Hjulet är i rullning.

Men om man stiger av och går före så att hästen kan se att hans människa vågar så kommer de oftast fram för att titta. Utstrålar man själv lugn och trygghet så smittar det av sig på hästen. Allt går mycket lugnare tillväga

Ex. Vem skulle du följa att hoppa fallskärm?
- Den som slår och vill knuffa dig ut från flygplanet samtidigt som han viftar och skriker?
- Eller den som pratar lugnande med uppmuntrande ord och står framför dig och håller dig i handen?
;)
 
Sv: belöning och bestraffning

från marken. nej. ytterst lite.. från ryggen nej ytterst lite.. men har en snäll häst. :P bättre at berömma mycket och ge lite traff :/ :) . . med ungHästisarna brukar jag iof ha ett spö tillhand när jag har dom löst i gången. går dom iväg, backar jag tillbaka hästen och lägger spöt försiktigt på benet hästen flyttade : )


man ska ju ladrig överdriva. men ändå måsste man visa att man bstämmer. det är en himla balansgång det där . .
 
Sv: belöning och bestraffning

ja kanske det.. men från marken är det lättare, då kan man tala till hästen bättre och hjälpa den å komma över rädslan :P det är också bättre ifall den blir riktigt rädd.. för då skadar man sig inte lika lätt som när man sitter på hästen..
 
Sv: belöning och bestraffning

squarepants skrev:
hur 'bestraffar' du din häst ifrån marken?
ryter du till, hötter åt den eller smäller till?
tex om den på stallgången står och viftar med benen, när du är ute och går drar iväg ovs.
och hur belönar du den när den gjort rätt/är lugn och snäll?

hur 'bestraffar' du den ifrån ryggen?
ryter, bankar till med skänklarna ( :crazy: ) eller andra metoder?
och hur belönar du den när den gjort rätt?


på marken så brukar jag ryta till, det är det jag tycker funkar bäst.
om den står och viftar med frambenen brukar jag stampa i marken och ryta till så den 'hajjar till' typ :p
och om den drar iväg så brukar ett snabbt ryck i grimmskaftet och ryt bli bäst.
belöningen är oftast ett "braaaaa!" med glad röst och klia lite på halsen eller bakom frambenen (he likes it :D)

på ryggen blir och också rösten som används flitigt, på i belöning och bestraffningen.
ett ryt med mörkt bestämt tonfall.
belöning vid tex. en skänkelvikning blir oftast, som de flesta brukar använda har jag hört :), är liksom lätta i handen och uteblivet tryck med skänklarna och prata med glad röst.
och även kli på halsen.

/hanna


Jagh ar lärt mig att proffisionela häst människor, att när hästen gör fel, eller klantar sig ska man bara nonchalera dom och fortsätta me det jag höll på med, ett ex, jag tömkörde min ponny på en kurs, han traslade in sig i linan och fick panik (han har en tendens att bli lätt upprörd) samtisigt som han fick panik och försökte komma ifrån linan, rött jag till som en ren reflek, jag sa hoo hoo och trodde det skule lugna, nej istället blir hästen mer stressad och försöker enu mer, tränaren berätta då att, så mer jag låter destå räddare blir hästen, jag är hästens ledare hästen reagerar på vad jag gör, vissar jag tecken på rädsla, så gör hästen det också, hedan efter när min ponny blir rädd eller gör någe dumt, håller jag tyst, och bibehåller lugnet, så han lär sig det är inte att få panik över, hon är fortfarande lugn, då ska jag också va det! att slå hästen ionödan över små saker ser jag inte som en bra lösning! :)
 
Sv: belöning och bestraffning

Han lyssnar mycket bra på rösten men från marken när han håller på att lyfta på frambenen så lyssnar han inte alls, då så får jag slå till han på bogen och då tar han ner hoven direkt, han har blivit mycket bättre med det nu. Han brukar aldrig dra iväg, men om han skulle göra det så skulle jag använda mig av rösten och dra lätt i grimskaftet. Då så brukar jag också använda mig av rösten ocg säga hur duktig han är med en glad & lugn röst! och stryka el klappa honom på halsen.

Det är inte ofta det händer men när jag ska bestraffa honom när jag rider så brukar jag använda mej av min röst! Det funkar alldelses utmärkt bara man inte skriker eller är högljud.

Mvh
 
Sv: belöning och bestraffning

jag bestraffar aldrig min häst, visst säger jag ifrån om hästen bits eller sparkar men då ger jag bara en markering tills jag ser att hästen förstått. Men om hästen vägrar på ett hinder skulle jag aldrig "bestraffa" för att den inte gör som jag vill genom att gå på med pisken, då skulle jag försöka reda ut varför hästen gjorde som den gjorde. Om hästen inte förstår vad jag vill kan jag ju inte bestraffa den.

När hästen inte verkar förstå eller när hästen börjar beta och nonchalerar mig då ser jag det som mitt ansvar att fånga hästens uppmärksamhet och få den att förstå. Jag skulle aldirg lappa till den för att den står och betar och vägrar lyssna på mej för det finns alltid en naledning till att hästen gör som den gör. Om hästen ej vill lyssna, måste jag komma på något som gör att hästen vill det.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Sitter med lite kvällstankar om hur olika våra hundar är. Min tjej svarar till exempel fruktansvärt dåligt på positiv bestraffning- dvs...
2
Svar
22
· Visningar
1 865
Hästhantering Har ni några förslag på hur man på bästa sätt löser denna situation: Jag har en häst, en kallblodstravare född 99, vallack. Han har...
2
Svar
20
· Visningar
3 941
Senast: Heulwen
·
A
Träning Lite bakgrund. Hästen är en 16årig nvs/arab (korkad korsning) som alltid har varit.. erhm.. speciell. Rätt var det är får han för sig...
Svar
10
· Visningar
3 336
Senast: Aeternum
·
I
Övr. Hund Får man bli arg på folk som är rent lata och slappa? Jag skällde ut en gubbe i parken idag för att hans hund kom fram och hälsade på min...
2
Svar
29
· Visningar
2 610
Senast: IrishDraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Livförsäkring
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp