Bukefalos 28 år!

belöning och bestraffning

Sv: belöning och bestraffning

jo det du gör är ett bra sätt...men jag tycker då..att om man ska tillrätta hästen om den gör fel..gör som hästarna i hagen...varna genom ordet nej samt ögonkontakt..stampa i marken..om hästen inte lyssnar trots alla varningar..kupera handen och nyp till hästen..på halsen eller någon annanstans..det är det mest efterliknande beteendet när en mamma tillrättarvisar sitt föl..samt så kan kan ge hästen en hård puff..inte slag! utan att kan som puffar till den hårt kanske på halsen och säger nej..det är också en bra tillrättavisning...som hästarna gör i hagen..men komm ihåg att varna först..dom flesta hästarna förstår redan varningarna..man ska även visa tänderna innan..man "biter" sk nyper till hästen.

om hästen vid säga skulle sparka dig så tycker jag att man ska göra som hästarna i hagen gör mot varandra..sparka tillbaka! det kan se grymt ut att man står och ger en spark till sin häst..men det är den mest effektivaste metoden..du kan ju aldrig sparka lika hårt som en annan häst..utan det är singnalen hästen får..som den förstår.

visst folk kan ha många olika åsikter om det..men..alla tränar sin häst olika...min 3-åring..har jag uppfostrat genom NH..alltså att behandla djuret så naturligt som möjligt..och så naturligt som möjligt..att slå hästen är ingen bra ide...då får man bara en osäker och fövirrad häst..men genom att tillrättavisa den med ett språk som den förstår..så går allt enklare...glöm aldrig att ge hästen varningar genom blickar..sin kroppshållning..röst mm..innan man tar till fysisk berörning..testa..läs böcker ta hjälp av en duktig Nh-tränare..tro mig det funkar..du kommer att få enmycket mer harmonisk häst samt att tilliten mellen er kommer att växa något oehört..som min 3-åring..leds inte ens med grimskaft utan följer mig endå..till och från hagen..till ridbanan...jo överallt..utan tvång utan för att kan vill det och respekterat mig som ledare och kamrat..vi har mycket kvar att lära oss...detta är bara en början.. Lycka till!!
 
Sv: belöning och bestraffning

Måste bara :bow:
:D

Det är fantastiskt vad både hästar och hundar har ett utvecklat språk, kommunikation med både kroppsspråk och ljud. Många små signaler som leder till mindre eller större förändringar.
Vi människor borde lära oss att tyda dom bättre, det är vi skyldiga dom.
 
Senast ändrad:
Sv: belöning och bestraffning

Jag har barn. Tre stycken faktiskt. Nej jag slår inte mina barn vad nu det har med saken att göra. Jag har fiskar oxå. Vad nu mina barn och fiskar har med saken att göra.

Vad jag menar med boxa till så klappa till lite hårdare på bogen tex för att hästen inte ska kliva över mig. Skulle tro att de inte tar det allvarligare än om en annan häst markerar med att bita till. Vad har jag annars för val där? Om jag provat mina milda metoder. Någonstans måste man markera hårdare.

Tror inte hästarna tar det värre än mina barn tar att jag tar tag i dem för att lugna dem så vi sedan kan föra en diskussion.
 
Senast ändrad:
Sv: belöning och bestraffning

okej... klappa till lite hårdare?
nyss var det en rejäl box, med näven.

dom har allt med saken att göra,
om du tänker till. skrev ju det sist, kanske?
att olikheten inte är så stor som man tror mellan djur o människor.

du kanske missade den delen, eller valde att ignorera min åsikt.
då kanske du, till nästa gång, inte ska skriva ut att du ger dina hästar rejäla slag med näven, för det är ju direkt provocerande mot oss/mej som är emot våld mot djur.
 
Sv: belöning och bestraffning

Fast en rejäl box är iofs en definitions fråga. Jag är oxå emot våld mot djur. Men om du tänker efter själv hur hårda hästarna är mot varandra i uppfostringssyfte och sedan tänker du på hur lite det förmodlgen känns om jag som dessutom har så ont i kroppen så jag knappt kan bära hem 2 liter mjölk. :crazy: skulle klappa till dem.

I min värld så är en rejäl box knappt ondare än en nafsingning från en häst. Så en rejäl box är en definitionsfråga tycker jag.

Nä jag fattar fortfarande inte vad mina barn har med saken att göra. Mina barn är inte 500 kg muskler. Utan 25 kg mjuka barn. Lite skillnad tycker jag. Jag skulle aldrig slå mina barn eftersom jag anser våld vara ett besynnerligt sätt att u0ppfostra både barn och djur på. Men ett barn kan jag ordagrannt säga åt och lyssnar de inte så får de sitta skäms.

Hur får man en häst att sitta skäms??? Nä som jag sa en rejäl smäll kan faktiskt behövas på en häst. I yttersta nödfall. För trots att jag är emot våld så är det 500 kg muskler vi pratar om och lyssnar de inte så kan de bli rent ut livsfarliga.

Men det betyder inte att man ska sparka och slå på dem jämt men i vissa lägen behövs faktiskt en kraftigare markering. Och då anser jag att det är bättre att jag ger dem en rejäl smäll med näven än tar till spö eller andra tilltyg.
 
Sv: belöning och bestraffning

nu var det ju inte kroppsmassan på häst o barn jag menade. utan att om man slår sin häst, så kan den få mkt dåligt självförtroende. samma som det lätt blir för BARN.

(och en häst med dåligt självförtroende blir osäker, en osäker häst är på sin vakt och kan ta till drastiska metoder i ren rädsla...)



förstår du nu min liknelse mellan häst o barn?

jag tror grejen mellan oss, dig o mig, att vi missuppfattar varandra hela tiden är att vi talar helt olika språk. jag tror du ganska klart och tydligt ska vara bossen mellan dej o din häst. medans jag o min häst står ganska bredvid varandra, vad gäller befälspostitionen.

så en disskussion mellan oss, kan nog inte sluta i annat än missuppfattaning osv.
 
Sv: belöning och bestraffning

Hej du! Jo jag förstår hur du menar men jag tror att du inte förstår hur jag menar. Iofs är jag usel på att förklara i text. Min äldsta häst och jag har ett väldigt jämlikt förhållande vi är kompisar. Men det betyder inte att han kan få göra saker som att tex kliva över mig. Honom har jag iofs aldrig behövt boxa till. Men tex den lilla som häromdagen bestämde sig för att gå över mig som en ångvält och vägrade lyssna på något som helst i kroppsspråksväg eller dylikt. Henne fick jag klappa till på bogen för att hon skulle backa undan och inte gå över mig. Detta var för 4 dagar sedan. Hon har sedan dess inte vissat någon rädsla för mig eller något tecken på att gå över mig något mer. Alltså tror jag inte heller att jag behöver vara så hård något mera utan vi kan fortsätta bygga en mjuk och fin relation.

Hoppas att du kanske blev lite klokare på hur jga menar.
 
Sv: belöning och bestraffning

jojo, i see where your going... nog förstår ja. att jag skrev in från början var för att det lät lite ut som en boxningsmatch varje gång det var ngt som man inte kom överns med hästen om.

men jag fattar nu att det inte var så du menade.

så då är ju allt lugnt, okej? :)
 
Sv: belöning och bestraffning

haha! nu kan Ári "vacker tass" efter 10 minuters "hepphepp" och lite äppelbitar!! skojsigt! :)
 
Sv: belöning och bestraffning

Om min buse står o skrapar med hoven i stallgången så ignorerar jag honom. Det är det som funkar bäst på honom .
Eftersom just skrapandet är ett försök på att få uppmärksamhet, är det det värsta straffet han kan få, att man inte bryr sig.
Men det är svårt att hålla sig från att bli riktigt irriterad :angel:

Om jag leder honom så är det inte mycket som funkar. Men , tittar man lite argt på honom så brukar han oskyldigt spetsa öronen och se ut som han var den snällaste hästen någonsin, jo visst! :devil:

Det enda han hittar på när man rider är att bocka. Om det inte är glädjesprång, så för att försöka att få av mig ;) Det enda som hjälper då är att driva på honom. Vanlig drivning , inga sparkar eller slag, då skulle jag ligga på marken efter 2 röda.:D
 
Sv: belöning och bestraffning

var kul att ni uppskattar det!
jag kan rekomendera dig att läsa Alexandra Kurlands böcker om klickerträning(på eng. visserligen), de brukar finnas på biblioteket. Den bästa heter "klickertraining for your horse". Även Ellen Ofstad har gjort en jättebra video om klickerträning som heter "motivera din häst".
Jätteskoj att ha kunnat hjälpa till!
/migo
 
Sv: belöning och bestraffning

Från marken beter jag mig som en häst.
Om min häst går för nära sänker jag huvudet(intar vallpositionen) ökar trycket på hästen(obs rör ej hästen) då går hon iväg.
Öpnnar jag upp och välkomnar henne in till mig kommer hon igen.

Om jag ska sitta upp och hon går iväg blir straffet att få just gå, att röra sig= göra av med energi och de är nått hästar inte vill för de ska spara för att ev kunna fly från ett rovdjur!

Så då sitter jag av och motar runt runt henne i en cirkel några varv rätt fort.
Stannar och sitter upp 9 av 10 gånger står hon (eller alla hästar stilla då)
Då berömmer jag och de är en len röst som säger BRAAAAA tjejen smeker henne lite på halsen!
 
Sv: belöning och bestraffning

ryter till om dom skrapar i marken, då slutar dom!

På ryggen "betraffar" jag aldrig. Istället berömmer jag när dom gör rätt, på så sätt blir hästen mycket possetivare till ridning och ger lite mer av de lilla extra.

Gör jag själv rätt gör min häst rätt
Så har det alltid varit med mig och mina hästar. Speciellt jag och ponnyn (känslig liten sak:D ) eftersom hon alltid gör sitt bästa :smirk:
 
Sv: belöning och bestraffning

Brukar undvika att bestraffa min häst, enda gången jag kan göra det är hon hon försöker naffsa när man drar sadelgjorden eller då hon försöker bita veterinären då hon ska vaccineras... inget av detta händer specielt ofta och det räcker med att höja handen och morra lite :p

från ryggen har jag bestraffat om hästen stannat framför ett hinder då den fått bra ridning fram till inder och liger på en bra avstånds punkt för att hoppa av, detta med ett slag på bogen.

annars så brukar jag inte bestraffa varken min häst eller någon annans, får många gåner höra att jag är för snäll, men mina hästar verkar trivas med mig då det är lätta och snälla att hantera och tycker ridningen är något roligt... ja lägger ner mer vikt på att vara tydlig och berömma än att bestraffa...
 
Sv: belöning och bestraffning

min ponny brukar vara rätt ilsken i boxen då han bodde på en ridskola 2 år.. han tröttnade snabbt på alla barnen och började bete sig illa så som att tränga in ungarna i väggen, så jag köpte honom :D men han kan fortfarande bete sig illa när man sköter och då ryter jag till med ett " NEJ " då slutar han oftast. från ryggen blir det ett litet (inte hårt rapp med spöt) men när man rider är han oftast snäll det är bara när man sitter upp han inte står still ;)

från marken berömmer jag med ett "BRAAAAA" och en liten klapp.
när jag rider lättar man i handen och klappar om honom lite (det är alltid bra att prata ´lugnt med honom. då blir han bra)
 
Sv: belöning och bestraffning

så kallad "bestraffning" tycker inte jag hör inte hemma i djurvärlden.
 
Sv: belöning och bestraffning

nee inte straffa så :P ;) men man måste ju säga till hästen om den gör nåt dumt? eller ska man låta han/hon hålla på å bråka så den blir livsfarlig?
 
Sv: belöning och bestraffning

alltid röst först vad de än gälelr! "nej" "AAAP" är de vanligast på när de gör nått fel, vad jag använder beror på "hur mycket fel de gör".
"good boy/girl" är berömm likså "what a beautyfull horse"(kan inte stava vet;) )för de låetr väldigt mjukt enligt mej. Sen har vi "easy boy/girl" för att lugna dem om de är nått...å detta känner de ju igen i alla lägen för de är de jag använder....sen är de klart om de inte ger sej lär man ju luva dem ibland.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Sitter med lite kvällstankar om hur olika våra hundar är. Min tjej svarar till exempel fruktansvärt dåligt på positiv bestraffning- dvs...
2
Svar
22
· Visningar
1 865
Hästhantering Har ni några förslag på hur man på bästa sätt löser denna situation: Jag har en häst, en kallblodstravare född 99, vallack. Han har...
2
Svar
20
· Visningar
3 941
Senast: Heulwen
·
A
Träning Lite bakgrund. Hästen är en 16årig nvs/arab (korkad korsning) som alltid har varit.. erhm.. speciell. Rätt var det är får han för sig...
Svar
10
· Visningar
3 336
Senast: Aeternum
·
I
Övr. Hund Får man bli arg på folk som är rent lata och slappa? Jag skällde ut en gubbe i parken idag för att hans hund kom fram och hälsade på min...
2
Svar
29
· Visningar
2 610
Senast: IrishDraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Forl kostnad?
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp