Okej.Det jag vänder mig mot är att man säger till en hund ”titta, nu har du fått en syster!” eller ”nu måste du ta hand om din lillebror” när man skaffar katt eller en till hund. Som att hunden själv skulle tänka om katten att de var syskon. Det lär den ju inte göra.
Vi säger ju inte till vuxna människor att titta, du har fått en bror, om man får en ny kollega.
Adoptivsyskon (alltså människor) är väl något helt annat? De tillhör samma art, och dessutom en art som kognitivt kan förstå vad ”syskon” betyder. De växer upp tillsammans, och deras föräldrar tillhör samma art som de själva. Det skulle ju vara motsvarande i så fall att en hundvalp blev moderslös och fick komma in en annan valpkull och växte upp med dem.
Jag tycker nu inte det är samma sak som att kalla en papegoja och en hund för syskon för att de har samma ägare.
Jag tycker inte att adoptivsyskon är något helt annat. Tvärtom så är det mycket mer likt än kollegor eftersom de är i samma familj. För mig känns det inte som att man kan jämföra med att få en kollega alls.
Men att växa upp i samma familj känns väldigt likt adoptivsyskon, och det är det jag tänker blir närmast när man pratar om tex två hundar utan närmare blodsband.