Bensinupproret

2 km går ju jättesnabbt att cykla?

Samma tanke! Hade varit glad om man kunde ta kollektivtrafiken till stallet eller ha hästarna nära så man kunde ta cykeln dit. Förr cyklade jag ner och hämtade hö hos grannen bredvid stallet och släpade upp höet med cykeln. Himla skönt att kunna promenera eller ta cykeln dit!

Det är just sådan bilkörning som faktiskt gör mig förbannad. Använd cykel.
Fast ca en mil till ett stall, det är väl ganska liten sannolikhet att det finns bra cykelvägar dit? I många fall är det väl enbart landsväg, halvkul att cykla på, speciellt i skymning eller mörker...

Fast ca en mil till ett stall, det är väl ganska liten sannolikhet att det finns bra cykelvägar dit? I många fall är det väl enbart landsväg, halvkul att cykla på, speciellt i skymning eller mörker...
Exakt. Jag cyklar gärna till stallet på sommaren men på vintern är det förenat med livsfara. Det finns iofs en bakväg på grusväg men den är inte farbar med cykel vintertid eller på vår/höst då den är blöt är den även då farbar= sommartid även där.

Exakt. Jag cyklar gärna till stallet på sommaren men på vintern är det förenat med livsfara. Det finns iofs en bakväg på grusväg men den är inte farbar med cykel vintertid eller på vår/höst då den är blöt är den även då farbar= sommartid även där.

Jag köper absolut att man kör bil till stallet om det är dålig väg, dåligt väglag eller dåligt väder, nästan oavsett sträcka.

Men jag köper absolut inte att man klagar på bensinpriserna för att det är så dyrt att ta sig till stallet. Snacka om att sila mygg och svälja kameler. Plus att den faktiska nödvändigheten är lika med noll.

Jag köper absolut att man kör bil till stallet om det är dålig väg, dåligt väglag eller dåligt väder, nästan oavsett sträcka.

Men jag köper absolut inte att man klagar på bensinpriserna för att det är så dyrt att ta sig till stallet. Snacka om att sila mygg och svälja kameler. Plus att den faktiska nödvändigheten är lika med noll.
Det gynnar ingen ifall folk måste sluta med det dom lever för. Folk måste kunna få göra det dom mår bra av också. Man måste hitta en balans på det. Att göra det omöjligt ekonomiskt för folk att ta sig till det dom behöver är ingen bra väg att gå.

Jag har en kollega som har max 1,5 km grusväg till jobbet och kör bil, och på vintern körs självklart disselvärmaren för att värma upp bilen.

Men snälla, när ska den här myten dö ut?
JA elbilar är mer miljövänliga än bilar som drivs på enbart bensin eller diesel.
Nej!

Du blandar ihop "miljövänlig", t.ex. i betydelsen att slippa hälsovådliga partiklar i fordonets närområde, med "klimatvänlig".

En elbil sprider vare sig bensinavgaser eller Nox-gas omkring sig, och förbättrar därför miljön i miljöer med många samtidigt körda fordon, t.ex. i en stad där det körs många bilar, samtidigt. Detta gäller alltid.

En elbil kan vara klimatvänlig under förutsättning att den, och dess batterier har har tillkommit på ett klimat- (och miljö-) vänligt vis, OCH att den laddas med fossilfri el.

Laddas elbilen med el från ett kolkraft, så kan den t.o.m. vara sämre för klimatet än dieselbilar enligt EURO6 standarden.

Om man dessutom jämför med en bil med förbränningsmotor, som drivs med diesel tillverkad på skogsråvar, eller HVO baserad på raps, så är nästan alltid elbilen sämre ur klimatsynpunkt, än elbilen.

Elbilar som laddas med det som kallas för "europeisk elmix", är enligt senaste forskningsrön, t.o.m. sämre för klimatet än en modern diesel. Ju större bil det handlar om desto sämre blir elbilen.

Så sorry, det är en myt att elbilen skulle vara en frälsare...

Det är inte riktigt så enkelt.

Både marknadspriset och den svaga kronan bidrar till det höga bensinpriset. Hur ska bensinupproret komma åt det? Eller är det enbart skatten i Sverige som ska sänkas?

Men om det är en laddhybrid - går den inte på el på motorvägen? Eller har den för dålig räckvidd?

Optimalt är ju om det går att välja typ av elbil utifrån användning. Kör man mycket landsväg/motorväg behöver man ju bil som har god räckvidd på ren elkörning men i tätort är det kanske bättre med hybriderna som genererar sig egen el och därmed kör på ren el i låga hastigheter.

Själv drömmer jag om ren elbil. Kommer väl fler och fler modeller nu.
Laddhybrider har ofta betydligt kortare körsträcka med el, än vad som uppges från tillverkarna.

Dessutom försvinner elen snabbt ur batterierna, när det är kyligt (under +10), när det är dåligt väglag, och/eller när det "går fort", som på motorväg eller eller andra vägar där man får köra 80 km/t eller mer.

Enligt undersökningar så verkar tjänstebilsförare med laddhybrider sällan ladda sina bilar, utan skaffar laddhybrid eftersom förmånsvärdet är förmånligt på "miljöbilar"...

Det gynnar ingen ifall folk måste sluta med det dom lever för. Folk måste kunna få göra det dom mår bra av också. Man måste hitta en balans på det. Att göra det omöjligt ekonomiskt för folk att ta sig till det dom behöver är ingen bra väg att gå.

Men alltså på riktigt?

Av alla kostnader som kommer med hästar och ridning så är ökade bensinkostnader för att köra (i dessa exempel bara ett par km) till stallet det som gör att som gör att folk måste sluta med det de ”lever för”?

Det är ju inte ens nästan en seriös diskussion...

Det finns ju flertalet elbilar med fyrhjulsdrift. Färre som får dra tungt, men de finns. De som får dra tyngre är ju dock nya modeller så de är dyra.

De flesta studenter får hushålla med sin ekonomi på ett eller annat sätt. Om det är just hästen som skapar behovet av en jättedyr bil så får man väl ta sig en funderare, som alla andra. Det är trots allt lyx vi pratar om, inte nödvändigheten i att kunna ta sig till och från jobbet. Jag skulle säga att hästtransport är enbart lyx i det här sammanhanget. Finns inte en chans att den är livsnödvändig även om den kan användas till mer än hästen.

Jag har dock aldrig sagt att alla på landet måste köpa elbil. Inte i nuläget iaf. Självklart måste man ge människor chans att ställa om, men det blir jättetokigt om vi blandar ihop nödvändigheter (där man bör stötta människor) med lyxiga fritidsintressen (som definitivt ska bära sina egna kostnader).
Kan du ta fram en existerande elbil som kan dra 2000 kg, och som är köpbar för en vanlig inkomsttagare?

Det finns 63 000 lantbruk i Sverige (enligt Jordbruksverket) medan dryga miljonen av Sveriges invånare bor på landsbygden (något gammal källa här: https://www.scb.se/hitta-statistik/artiklar/2015/Urbanisering--fran-land-till-stad/). Skulle säga att det är ganska uppenbart att de flesta på landsbygden inte är jordbrukare som bidrar till landets livsmedelsproduktion utan bor där av andra skäl.
Så alla dom som jobbar i skogen, eller som jobbar med service mot lantbrukare, samt deras familjer, ska omedelbart flytta in till en stad? Eller de som är anställda på något av de 63.000 lantbruken, ska de också flytta till stan?

Ingen veterinär till djuren, ingen klövverkare till korna, får bo på landet.

De som servar lantbruksmaskiner, ska de bo i Stockholm, liksom de som plogar vägar?

Och lärare, och dagispersonal, som tar hand om ovanståendes barn, ska också flytta till stan?

Och kvar blir 63.000 ensamboende, lantbruksföretagsägare i en för övrigt öde bygd?

Misstänker att detta riskerar att bli lite av en brandfackla, men nedan är en vinkel på bensinpris vs. landsbygd/småorter som jag inte har sett att den skulle ha varit uppe i diskussionen.

”– Bränslet är på tok för billigt idag. Den dag lanthandlarna öppnar igen i byarna har bensin och diesel sitt rätta värde, säger han.”

https://www.bytbil.com/nyheter/boss...RwzntZ5Uc2gxksF5bJEN7E9BCsSQxywPv63AlSeCE059s
Och jag var precis på väg att skriva om den krönikan...

Liknande trådar

Samhälle Vår fria värld skakar under fötterna på oss. Samtidigt är världen, och Sverige, full av människor med vettiga värderingar och resurser... 2
Svar
25
· Visningar
2 071
Samhälle Jag har länge tänkt starta den här tråden men inte orkat då jag blir så förbannad. Men nu blir det av. Under de senaste åren har jag... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 988
Tjatter Jag är kanske inte helt seriös med den här tråden (eller med rubriken), så man behöver inte bli galen på mig om man inte vill. Men jag... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
3 348
Senast: Tantan
·
Skola & Jobb Jag vet inte om det är för att jag blivit gammal, det har varit den mest tragiska semesterperioden ever, eller om jag verkligen bara... 2 3
Svar
51
· Visningar
4 388
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka