Ungefär som att "men det gör ju inget att jag misshandlar någon, det finns ju andra som mördar andra".Dem om några behöver ju ändra på sitt beteende. Sverige är ju en skit i havet jämfört med usa.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ungefär som att "men det gör ju inget att jag misshandlar någon, det finns ju andra som mördar andra".Dem om några behöver ju ändra på sitt beteende. Sverige är ju en skit i havet jämfört med usa.
Ja, en tycker ju det.
Finns det någon enda person som har startat ett upprop i sin hemkommun om bättre kollektivtrafik? Samlat in namnlistor på de som vill åka mer? Pratat med lokala aktörer och politiker om vilka möjligheter som finns till utökning eller förändring? Diskuterat med andra runtomkring ang möjligheter till samåkning, bilpooler, bus by demand, sökt andra lösningar?
Så då behöver inte vi ta vårt ansvar?Dem om några behöver ju ändra på sitt beteende. Sverige är ju en skit i havet jämfört med usa.
Fast du läser ju inte vad som skrivs.Ungefär som att "men det gör ju inget att jag misshandlar någon, det finns ju andra som mördar andra".
Men har någon höjt bensinpriset mer än det vanliga? Bensinpriset går ju alltid upp när det närmar sig sommaren.Fast du läser ju inte vad som skrivs.
En myra kan inte bygga hela stacken?
Men den kan hjälpa till.
Man kan inte höja priset så drastiskt utan alternativ. Ge mig en elbil för samma pris som min bensin bil så kör jag gärna elbil.
Se till att det finns en buss som kan ta mig till jobbet och mina barn till skolan.
Jag skulle gärna ta bussen/tåget för att handla om det fanns.
Fixa det och plocka bort bensin och diesel.
Men det finns inga alternativ här ute.
Och till råga på allt så bor jag vid en stor väg som går mellan flera städer och inte finns det någon buss.
Du skulle bara veta, hur svårt det är att få "saker", levererade.Nu var det inte eget släp versus hyra släp jag pratade om, utan köra själv versus få saker levererade.
Men jag upplever det även som betydligt mindre besvär att hyra släp vid behov, än att ha ett eget. Det hyrda använder du och sen lämnar tillbaka. Det egna ska skötas, besiktigas, bytas däck på, lampor går sönder, handbromsen fastnar etc. Mkt jobbigare som jag ser det.
Fast bensinpriset har väldigt lite med lanthandlarna att göra. Problemet för lanthandlarna är att folk som bor på landet arbetar i staden för det är de enda ställen det finns arbete på. Man kör alltså inte många meter extra för att smita in och handla på sen stora billiga affären jämfört med att ta apostlahästarna till den betydligt dyrare lanthandeln i byn.Misstänker att detta riskerar att bli lite av en brandfackla, men nedan är en vinkel på bensinpris vs. landsbygd/småorter som jag inte har sett att den skulle ha varit uppe i diskussionen.
”– Bränslet är på tok för billigt idag. Den dag lanthandlarna öppnar igen i byarna har bensin och diesel sitt rätta värde, säger han.”
Fast du läser ju inte vad som skrivs.
En myra kan inte bygga hela stacken?
Men den kan hjälpa till.
Man kan inte höja priset så drastiskt utan alternativ. Ge mig en elbil för samma pris som min bensin bil så kör jag gärna elbil.
Se till att det finns en buss som kan ta mig till jobbet och mina barn till skolan.
Jag skulle gärna ta bussen/tåget för att handla om det fanns.
Fixa det och plocka bort bensin och diesel.
Men det finns inga alternativ här ute.
Och till råga på allt så bor jag vid en stor väg som går mellan flera städer och inte finns det någon buss.
Jag är mest överraskad att det är folk i den här tråden som faktiskt verkar tro att den enbart handlar om kostnaden på drivmedel? Att bensinupproret har fått fäste handlar mer om ett landsbygdsuppror än att enbart titta på kostnaderna för bilkörning och klimatet. Det finns ett landsbygds förakt som även kommer fram i den här tråden, det är tydligen mer miljömedvetet att bo i stan, och köpa in sin mat än bo på landet och försöka odla så mycket som möjligt själv.
Personligen har jag inte något problem med kostnaden för bilen, det är inte kul att betala men å andra sidan vet jag inte om några räkningar är kul att betala. Barnen åker buss till och från skolan, cykla är inte ett alternativ pga avståndet. Jag försökte åka buss när jag ska till universitetet, det blev i slutändan för dyrt och krångligt. 90 kr enkel resa, restiden förlängdes och väntetiden mellan tåg och buss kunde bli upp till en timme. Istället tar jag bilen till stationen, tar tåget och på vägen hem kan jag handla eller göra andra ärenden. Det spar både tid och pengar åt mig. Vi skulle absolut kunna ha en mer bränslesnål bil, men ja jag behöver en kombi för att få plats med hunden. Hunden skulle kunna ses som onödig lyx men å andra sidan är han ett viktigt redskap i jakten vilket ger det mest klimatsmarta köttet.
Sen är frågan om vi nu ens fick bo på landsbygden, nej vi är inte jordbrukare men maken driver ett grusföretag tillsammans med sina kusiner. Han är alltså en av de som jobbar på julafton när det är blixthalka och städerna behöver få det sandat. Sanden finns alltså på landsbygden till största del, även en hel del av annat material som behövs i städerna.
Det finns mycket att göra för miljön, för mig är det helt obegripligt hur man kan tycka att städer är bättre miljömässigt samtidigt som man har mängder med bilar som köar längs med vägarna och får rapporter om smog. Det är inte landsbygdens fel att städerna har problem med avgaser.
Det är mer miljövänligt att bo i landsbygd, för stadsbor lever mycket mer miljöovänligt, trots mindre transportbehov mellan jobb, affärer mm.Jag är mest överraskad att det är folk i den här tråden som faktiskt verkar tro att den enbart handlar om kostnaden på drivmedel? Att bensinupproret har fått fäste handlar mer om ett landsbygdsuppror än att enbart titta på kostnaderna för bilkörning och klimatet. Det finns ett landsbygds förakt som även kommer fram i den här tråden, det är tydligen mer miljömedvetet att bo i stan, och köpa in sin mat än bo på landet och försöka odla så mycket som möjligt själv.
Personligen har jag inte något problem med kostnaden för bilen, det är inte kul att betala men å andra sidan vet jag inte om några räkningar är kul att betala. Barnen åker buss till och från skolan, cykla är inte ett alternativ pga avståndet. Jag försökte åka buss när jag ska till universitetet, det blev i slutändan för dyrt och krångligt. 90 kr enkel resa, restiden förlängdes och väntetiden mellan tåg och buss kunde bli upp till en timme. Istället tar jag bilen till stationen, tar tåget och på vägen hem kan jag handla eller göra andra ärenden. Det spar både tid och pengar åt mig. Vi skulle absolut kunna ha en mer bränslesnål bil, men ja jag behöver en kombi för att få plats med hunden. Hunden skulle kunna ses som onödig lyx men å andra sidan är han ett viktigt redskap i jakten vilket ger det mest klimatsmarta köttet.
Sen är frågan om vi nu ens fick bo på landsbygden, nej vi är inte jordbrukare men maken driver ett grusföretag tillsammans med sina kusiner. Han är alltså en av de som jobbar på julafton när det är blixthalka och städerna behöver få det sandat. Sanden finns alltså på landsbygden till största del, även en hel del av annat material som behövs i städerna.
Det finns mycket att göra för miljön, för mig är det helt obegripligt hur man kan tycka att städer är bättre miljömässigt samtidigt som man har mängder med bilar som köar längs med vägarna och får rapporter om smog. Det är inte landsbygdens fel att städerna har problem med avgaser.
Kan du då ge ett förslag på vad man ska döpa upproret till? Drivmedelspriserna är en rätt bra symbol för de problem som finns för många som bor i glesbygd. Iofs kanske man kan döpa det till "Upproret mot samhällets styvmoderliga behandling av befolkningen som bor på annat ställe än i storstäderna"Om man menar att lyfta en särskild fråga så är det rekommenderade att döpa upproret till det, och inte till något annat. Annars riskerar man ju att få synpunkter på just det man döpt det till, och inte det man menar.
Kan du då ge ett förslag på vad man ska döpa upproret till? Drivmedelspriserna är en rätt bra symbol för de problem som finns för många som bor i glesbygd. Iofs kanske man kan döpa det till "Upproret mot samhällets styvmoderliga behandling av befolkningen som bor på annat ställe än i storstäderna"
Landsbygdsupproret missar ju större delen av problemet så det namnet är inte bra någonstansLandsbygdsupproret t ex?
Det finns massor med viktiga saker att göra för att ge hela Sverige förutsättningar att leva, och det vore inte fel att prata om det. Men att sänka fossilskatt är inte en av dem.
Landsbygdsupproret missar ju större delen av problemet så det namnet är inte bra någonstans
Ja, men det är ju inget argument mot att bensin beskattas i Sverige. Det verkar konstigt att vi ska skita i klimatet bara för att vi bara är sådär 9 miljoner invånare. Var och en av oss är ändå i snitt en global värsting.Dem om några behöver ju ändra på sitt beteende. Sverige är ju en skit i havet jämfört med usa.
Många fler skjutningar i USA ju! Vad är de få som sker i Sverige att gorma om?Ungefär som att "men det gör ju inget att jag misshandlar någon, det finns ju andra som mördar andra".
Alldeles rätt!Jag tänker att det är fler delar i det här och fler förlorare pga av nedmonterad kollektivtrafik och närservice. Tex så har ju lantbrevbärare slutat att dela ut paket och plocka upp brev och paket. Istället ska kunden själv ta sig till ett postkontor eller en servicepunkt. Här finns det två stycken i hela kommunen BÅDA i centralorten. Paket körs ju dessutom inte ut även om de ska de utan hamnar ju alltid för hämtning på servicecentralerna. Vården är också koncentrerad till centralorten liksom flera andra instanser som tidigare fanns ute på orterna. Centralisering är ekonomiskt men ger transportproblem istället speciellt för personer som inte kan eller får köra bil (eller har råd med bil) om det då inte finns kollektivtrafik eller kollektivtrafiken är mycket begränsad. Eftersom alla som kan köra bil också kör bil så blir det få resande utöver de som absolut inte har något annat alternativ och då ställs turerna in. Men allt detta har det ju bäddats för med centraliseringar, serviceminskningar osv. Jag tycker vi ska minska biltrafiken men vi måste ju också möta upp med service. Vi har ju bäddat för den här ohållbara situationen länge i samhället.
Det där är egentligen väldigt belysande, eftersom maten märkligt nog har blivit allt billigare att köpa i affären, och att t.ex. kläder och elektronik också blivit billigare...Jag har inte koll på konsumentprisindex.
Men -98 eller -99 tankade jag bensin för ca 7kr/liter. Idag ligger priset på lite drygt 16 kr/liter. Det är en dryg dubblering.
Exempelvis ris eller pasta, eller kläder, har inte blivit dubbelt så dyrt att köpa på de 20 åren.