Bensinupproret

Jag bor i en liten håla och just nu så går 12% av min lön till att kunna ta mig till och från jobbet för att kunna få någon lön...

Hemma försöker jag tänka bort så mycket bilkörning jag kan, men till jobbet finns inget alternativ, tyvärr.

Det är svårt att relatera till en siffra som man inte vet vad den innehåller, och 12% av lönen efter skatt för enbart jobbpendling låter ganska högt. (Och är det 12% av lönen FÖRE skatt, så är det högt!) Men runt 10% av inkomsten för transporter i allmänhet tycker jag inte låter så ovanligt. Vi har ju alla olika förutsättningar beroende på hur vi bor och jobbar, en del lägger mycket pengar på boendet men bor nära sitt jobb, en del bor längre bort men kan bo billigare. För de allra flesta finns det nog någon siffra som känns för hög, få personer har låga kostnadsposter överallt.

Och så finns det de som inte har något val, som kämpar bara för att få mat på bordet. Men det verkar inte så ofta vara just bensinpriset som tynger dem mest.

Jojo, du kan syssla med cherry picking allt du vill. Det betyder ändå inte att alla länder större än Sverige släpper ut mer.
Men varför ska bara Sverige och svenskarna betala för miljön?
Kan tänka mig att du bor i stan och har lokaltrafik.
Men här ute är vi tyvärr beroende av bilen.
Som jag skrivit tidigare. Ge mig ett alternativ är öppen för alla förslag.

Den dagen folk som bor på landsbygden inte behöver jobbpendla och då åka förbi en billigare mataffär så kan lanthandlarna öppna igen. Däremot så är importerad mat alldeles för billigt. Lokalproducerat borde vara billigare om man vill minska utsläppen från fordon eftersom man slipper transportera mat över halva världen.

Men varför måste närproducerad mat från välmående djur bli billigare? Varför kan vi inte prioritera det för att det är bättre för alla helt enkelt? Bra mat, och dyra råvaror mer sällan istället för ofta och dåligt.

Jag förstår inte hur du menar? Vore det rimligt med ett månadskort på 7000?
Ja varför inte det är ju det vi betalar för att ta oss till arbetet och skolan här ute på landet? Alla får väl hjälpas åt att betala?
Varför ska bara vi betala för miljön?
Eftersom miljön verkar värderas i pengar?

Det är svårt att relatera till en siffra som man inte vet vad den innehåller, och 12% av lönen efter skatt för enbart jobbpendling låter ganska högt. (Och är det 12% av lönen FÖRE skatt, så är det högt!) Men runt 10% av inkomsten för transporter i allmänhet tycker jag inte låter så ovanligt.
Drygt 12% före skatt här, 17% efter skatt.
Det jag skulle vilja se på kort och medellång sikt är effektiva styrmedel för att stimulera användandet av kollektivtrafik *där sådan finns och är användbar*, och politiska beslut för att bygga ut lokaltrafik i områden som idag överhuvudtaget inte har kollektivtrafik (som där jag bor). På lång sikt går det nog inte att ducka för frågan om hela landet skall leva.

Drygt 12% före skatt här, 17% efter skatt.
Det jag skulle vilja se på kort och medellång sikt är effektiva styrmedel för att stimulera användandet av kollektivtrafik *där sådan finns och är användbar*, och politiska beslut för att bygga ut lokaltrafik i områden som idag överhuvudtaget inte har kollektivtrafik (som där jag bor). På lång sikt går det nog inte att ducka för frågan om hela landet skall leva.

Ja jag tycker inte att 12% är förvånansvärt högt, även om det förstås också finns många med lägre kostnader än så.

Har du ens fattat vad jag skriver om? Ett debattinlägg är en persons åsikter, fakta och statistik är fakta och statistik. Jag har hela tiden hävdat i tråden att elförbrukningen ökar, inte minskar.
Och jag har aldrig hävdat att den minskar, så jag förstår fortfarande inte varför du skriver det till mig.

Liknande trådar

Samhälle Vår fria värld skakar under fötterna på oss. Samtidigt är världen, och Sverige, full av människor med vettiga värderingar och resurser... 2
Svar
25
· Visningar
2 071
Samhälle Jag har länge tänkt starta den här tråden men inte orkat då jag blir så förbannad. Men nu blir det av. Under de senaste åren har jag... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 988
Tjatter Jag är kanske inte helt seriös med den här tråden (eller med rubriken), så man behöver inte bli galen på mig om man inte vill. Men jag... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
3 348
Senast: Tantan
·
Skola & Jobb Jag vet inte om det är för att jag blivit gammal, det har varit den mest tragiska semesterperioden ever, eller om jag verkligen bara... 2 3
Svar
51
· Visningar
4 388
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka