Bensinupproret

Dessutom tar det för mig att pendla (ingen konstig sträcka) nästan 2,5 timme längre tid och innebär 3 byten :crazy:

Jag skulle nog hamna på samma tid, och 2,3 byten, och då är det enbart vissa dagpass. Andra pass, som natt och helg, då går det inte att lösa alls.. Och jag skulle definitivt få problem med sonen på morgonen då jag skulle behöva påbörja resan till jobbet innan fritids ens öppnat för att komma till jobbet i tid...

Känns som om det enda vettiga pendlingen i Dalarna är mellan Borlänge-Falun typ. Tråkigt nog.
 
Men varför ska bara Sverige och svenskarna betala för miljön?
Kan tänka mig att du bor i stan och har lokaltrafik.
Men här ute är vi tyvärr beroende av bilen.
Som jag skrivit tidigare. Ge mig ett alternativ är öppen för alla förslag.

Ursäkta mig?
Du gör ju en halmgubbe av ingenting. Ingen i tråden har påstått att endast Sverige ska "betala för miljön".

Jag äger och bor på egen gård med ett skarpt beroende av bilen.

Jag är inte skyldig dig en lösning.
Vill du diskutera så är det dags att du snäppar upp din argumentationsteknik ett par grader uppåt.
 
Men exakt detta. Jag förstår inte hur folk kan ha mage att klaga på hur dyrt det blir att ta sig till stallet medan andra runt om i världen dör eller flyr pga klimatkrisen.
Dels det. Och mest det.

Ekonomiskt sett är det också lite svårt att förstå varför det är så hemskt för landsbygdsborna med bensinpriset, när de samtidigt bor snudd på gratis. Sammanlagt går nog de två posterna med vinst på landet, jämfört med inne i de större städerna?
 
Det där, Petruska, var oerhört inskränkt och visar en stor okunskap om vad det kostar att leva "på landet"

Nu rörde det ju boendet. Och mig veterligen är det väl i slutändan billigare att äga sitt boende än att hyra det. Antar att det var det som @Petruska menade.
 
Så bostäderna är inte billigare? Varför säger alla det då?
Det är ju extremt svårt att vara så generell. Bor man i ett litet hus på landet? Eller en stor gård, som kräver maskiner att sköta? Stora traktorer, många byggnader att underhålla? För mig skulle det definitivt vara billigare att bo i en lägenhet, centralt. Men jag vill ju bo såhär. (Obs! Jag bor för centralt för att säga att jag bor på "landet" just nu, men jag har bott mer lantligt också. )
 
Dels det. Och mest det.

Ekonomiskt sett är det också lite svårt att förstå varför det är så hemskt för landsbygdsborna med bensinpriset, när de samtidigt bor snudd på gratis. Sammanlagt går nog de två posterna med vinst på landet, jämfört med inne i de större städerna?

Nu rörde det ju boendet. Och mig veterligen är det väl i slutändan billigare att äga sitt boende än att hyra det. Antar att det var det som @Petruska menade.
Det är ju ingen garanti att man äger sitt boende för att man bor på landet, dock, jag har flera vänner som hyr sina hem även där. Och långt ifrån alla i stan hyr ju. Sen, om man ser på +/- är ju i regel lönerna lägre i mindre samhällen än i större städer, så de hålls lite i "balans" med boendepriser.

Ska man dra det ännu längre finns det antagligen många som över huvud taget inte har valet att bosätta sig i en större stad pga ekonomin, och då är det inte ett sätt att "spara pengar" genom att bo billigt på landet, utan att man helt enkelt inte har råd att bo i en stad. Jag tror inte att det är de personerna som skriker högst i såna här situationer, men gärna de som glöms bort i diskussionerna.

Buke brukar ju annars vara väldigt bra på att involvera de där ensamstående som har två jobb och kämpar för att få ihop vardagen och kunna få mat på bordet till barnen. Det finns såna utanför de stora städerna också, såna som inte har tid att ta bussen eller cykla, och inte har råd med de där "få extra" kronorna bensinen höjs med.

Sen är väl fortfarande en stor del av problemet att man "chockhöjer" bensinpriserna för att "motivera" folk att åka kollektivt eller ta cykel - jätteenkelt för de med möjlighet. Resten glöms bort, igen. De står fortfarande med samma boendekostnad, men får en jäkla piska och ingen som är intresserad av att involvera dem i eventuella lösningar. Då är det ju klart att det i just det sammanhanget är bensinpriset som är hemskt, för att det är det som tokhöjts de senaste åren. Hade bensinen istället följt konsumentprisindex "från början" tror jag ju inte att skriket hade blivit så stort.
 
Ett förslag på åtgärder som kan spara miljön istället för att höja bensinpriset, då det drabbar även de som har svårt att ha råd med vardagen ändå:
Höja priset på importerade varor. Wish och liknande skit behöver bli dyrare. Det är grejer man kan "leva utan", så de drabbar inte dom mest utsatta i samhället. På så sätt kanske det tillverkas mindre prylar (man kan ju hoppas) och det minskar onödiga transporter.

Jag tror att ett av de största hoten mot vårat problem är resursslöseri.

Självklart ska man långsiktigt sikta på att byta ut hela Sveriges fordonsflotta mot en mer miljövänlig. Men en så stor omställning måste få ta tid! Så de som inte har råd med en "ny, fin" bil kan köpa en elbil som gått 20 000 mil för en överkomlig peng.
 
Det är ju ingen garanti att man äger sitt boende för att man bor på landet, dock, jag har flera vänner som hyr sina hem även där. Och långt ifrån alla i stan hyr ju. Sen, om man ser på +/- är ju i regel lönerna lägre i mindre samhällen än i större städer, så de hålls lite i "balans" med boendepriser.

Ska man dra det ännu längre finns det antagligen många som över huvud taget inte har valet att bosätta sig i en större stad pga ekonomin, och då är det inte ett sätt att "spara pengar" genom att bo billigt på landet, utan att man helt enkelt inte har råd att bo i en stad. Jag tror inte att det är de personerna som skriker högst i såna här situationer, men gärna de som glöms bort i diskussionerna.

Buke brukar ju annars vara väldigt bra på att involvera de där ensamstående som har två jobb och kämpar för att få ihop vardagen och kunna få mat på bordet till barnen. Det finns såna utanför de stora städerna också, såna som inte har tid att ta bussen eller cykla, och inte har råd med de där "få extra" kronorna bensinen höjs med.

Sen är väl fortfarande en stor del av problemet att man "chockhöjer" bensinpriserna för att "motivera" folk att åka kollektivt eller ta cykel - jätteenkelt för de med möjlighet. Resten glöms bort, igen. De står fortfarande med samma boendekostnad, men får en jäkla piska och ingen som är intresserad av att involvera dem i eventuella lösningar. Då är det ju klart att det i just det sammanhanget är bensinpriset som är hemskt, för att det är det som tokhöjts de senaste åren. Hade bensinen istället följt konsumentprisindex "från början" tror jag ju inte att skriket hade blivit så stort.

Jag får svårt att relatera då jag känner extremt få ensamstående som har råd med bil, av alla saker. Därmed påstår jag inte heller att dessa inte finns. Men de utgör gissningsvis en liten del av oss alla som valt att bosätta sig på landet.

Jag tänker också att man får se till den större bilden, vad gäller miljöfrågan.
 
Jag får svårt att relatera då jag känner extremt få ensamstående som har råd med bil, av alla saker. Därmed påstår jag inte heller att dessa inte finns. Men de utgör gissningsvis en liten del av oss alla som valt att bosätta sig på landet.

Jag tänker också att man får se till den större bilden, vad gäller miljöfrågan.
Dom enda personer jag känner som INTE har bil är studenter. Jag känner/vet inte av någon vuxen som saknar bil här (Skellefteå). Kollektivtrafiken är för dålig, vintern är lite för tuff och avstånden för långa. Är man jävligt tjurig så går det kanske att lösa, men det blir väldigt svårt. Jag har en ensamstående bekant, som har diagnosen ME, får inga pengar från FK, har tre barn på heltid och bil. För livet går inte ihop utan bil. Fast hon egentligen inte har råd. Och hon bor nära en av busslinjerna som faktiskt fungerar.
Jag tror tyvärr det är verkligheten för många.
 
Det är ju extremt svårt att vara så generell. Bor man i ett litet hus på landet? Eller en stor gård, som kräver maskiner att sköta? Stora traktorer, många byggnader att underhålla? För mig skulle det definitivt vara billigare att bo i en lägenhet, centralt. Men jag vill ju bo såhär. (Obs! Jag bor för centralt för att säga att jag bor på "landet" just nu, men jag har bott mer lantligt också. )
Fast man får ju jämföra något liknande. Vad hade det kostat med samma storlek på hus och gård strax utanför sthlm.
 
Dom enda personer jag känner som INTE har bil är studenter. Jag känner/vet inte av någon vuxen som saknar bil här (Skellefteå). Kollektivtrafiken är för dålig, vintern är lite för tuff och avstånden för långa. Är man jävligt tjurig så går det kanske att lösa, men det blir väldigt svårt. Jag har en ensamstående bekant, som har diagnosen ME, får inga pengar från FK, har tre barn på heltid och bil. För livet går inte ihop utan bil. Fast hon egentligen inte har råd. Och hon bor nära en av busslinjerna som faktiskt fungerar.
Jag tror tyvärr det är verkligheten för många.

"För många"? Nja. För flera, absolut.
 
Jag får svårt att relatera då jag känner extremt få ensamstående som har råd med bil, av alla saker. Därmed påstår jag inte heller att dessa inte finns. Men de utgör gissningsvis en liten del av oss alla som valt att bosätta sig på landet.

Jag tänker också att man får se till den större bilden, vad gäller miljöfrågan.
Det gör jag, för de har inget val då de bor där det inte finns välfungerande kollektivtrafik.

Absolut att man får se till den större bilden. Jag har som sagt själv aldrig klagat på ökade bensinpriser utan ser det absolut som en rimlig åtgärd, men jag förstår varför folk protesterar och jag är ju övertygad om att det handlar om att de inte inkluderas i några som helst lösningar, eftersom vår miljöpolitik är anpassad för städerna.

Bensinpriserna är ju långt ifrån det första det klagas på, däremot har det väl fått betydligt större spridning än t.ex rovdjursskydd och annat, för att "alla" kan relatera, även folk som bor i städer.
 
Jag tycker det är synd att det blir en landsbygd-mot-storstadsdiskussion. Flera har skrivit att de som bor i tex Sthlm inte har koll hur det är på landet men jag tror att det även är det motsatta. Dvs jag tror vissa på landsbygden tror att det är lättare att resa än vad det är. Jag bor i en förort till sthlm och har 3 h restid per dag kommunalt. Men om jag hade tagit bil hade det tagit ungefär hälften. Det som stoppar mig är brist på parkeringsplatser eller kostnaden för att parkera samt att jag vill inte köra i onödan. Så jag tar bilen ca 3 kilometer till infartsparkering ( på sommaren går jag ofta.) Det tar ju ofta lång tid då det är byten, dåliga tvärkommunikationer. Självklart är det bra kommunikationer om man bor centralt och jobbar centralt. Men annars tar det längre tid.

Jag tänker också att på landsbygden lägger man pengar på bensin medan man i tex sthlm får betala mer för boende och andra saker. Det är så det är. Och inte blir jag irriterad för att folk flyttar in till sthlm för landsbygden och gör så att det blir svårare bostadsmarknad/ högre huspriser.
 
Det gör jag, för de har inget val då de bor där det inte finns välfungerande kollektivtrafik.

Absolut att man får se till den större bilden. Jag har som sagt själv aldrig klagat på ökade bensinpriser utan ser det absolut som en rimlig åtgärd, men jag förstår varför folk protesterar och jag är ju övertygad om att det handlar om att de inte inkluderas i några som helst lösningar, eftersom vår miljöpolitik är anpassad för städerna.

Bensinpriserna är ju långt ifrån det första det klagas på, däremot har det väl fått betydligt större spridning än t.ex rovdjursskydd och annat, för att "alla" kan relatera, även folk som bor i städer.

Jag har viss förståelse för protesterna. Jag har inte påstått annat. Ja, vissa människor kommer i kläm, oavsett lösning.

Jag har i tråden aldrig påpekat att det skulle vara just dessa människor som måste minska sitt bilåkande. Det måste vi alla. Hur man gör det, är givetvis upp till en själv. Men jag ser inte varför vi måste dra till ytterligheter, när diskussionen är generell.
 
Jag har viss förståelse för protesterna. Jag har inte påstått annat. Ja, vissa människor kommer i kläm, oavsett lösning.

Jag har i tråden aldrig påpekat att det skulle vara just dessa människor som måste minska sitt bilåkande. Det måste vi alla. Hur man gör det, är givetvis upp till en själv. Men jag ser inte varför vi måste dra till ytterligheter, när diskussionen är generell.
Förlåt, jag samciterade Petruska med dig, som ställde sig frågande till varför folk reagerar på just bensinpriset, så jag fortsatte på det spåret.
 

Liknande trådar

Samhälle Vår fria värld skakar under fötterna på oss. Samtidigt är världen, och Sverige, full av människor med vettiga värderingar och resurser... 2
Svar
25
· Visningar
2 072
Samhälle Jag har länge tänkt starta den här tråden men inte orkat då jag blir så förbannad. Men nu blir det av. Under de senaste åren har jag... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 989
Tjatter Jag är kanske inte helt seriös med den här tråden (eller med rubriken), så man behöver inte bli galen på mig om man inte vill. Men jag... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
3 348
Senast: Tantan
·
Skola & Jobb Jag vet inte om det är för att jag blivit gammal, det har varit den mest tragiska semesterperioden ever, eller om jag verkligen bara... 2 3
Svar
51
· Visningar
4 388
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka
Upp