"I sin hemkommun" betyder inte "till kommunen".Det är sällan så att "kommunen" är den som driver kollektivtrafik på landsbygden
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
"I sin hemkommun" betyder inte "till kommunen".Det är sällan så att "kommunen" är den som driver kollektivtrafik på landsbygden
Jag bor i en liten håla och just nu så går 12% av min lön till att kunna ta mig till och från jobbet för att kunna få någon lön...
Hemma försöker jag tänka bort så mycket bilkörning jag kan, men till jobbet finns inget alternativ, tyvärr.
Jag vet hur enkelt det är; jag är själv boende låååångt ute på landet.Du skulle bara veta, hur svårt det är att få "saker", levererade.
Det var ett debattinlägg.Ja, eftersom det var vad jag kommenterade.
Men varför ska bara Sverige och svenskarna betala för miljön?Jojo, du kan syssla med cherry picking allt du vill. Det betyder ändå inte att alla länder större än Sverige släpper ut mer.
Ja lägg på så att ett busskort går på 6-7000kr i månaden.En allmän fråga: är ni beredda på att betala (mer) för kollektivtrafik som andra kan använda mer (än idag)?
Vi I Sverige lever som att vi har flera jordklot att tillgå, därför måste vi minska vår klimatpåverkan.Men varför ska bara Sverige och svenskarna betala för miljön?
Kan tänka mig att du bor i stan och har lokaltrafik.
Men här ute är vi tyvärr beroende av bilen.
Som jag skrivit tidigare. Ge mig ett alternativ är öppen för alla förslag.
Den dagen folk som bor på landsbygden inte behöver jobbpendla och då åka förbi en billigare mataffär så kan lanthandlarna öppna igen. Däremot så är importerad mat alldeles för billigt. Lokalproducerat borde vara billigare om man vill minska utsläppen från fordon eftersom man slipper transportera mat över halva världen.
Ja lägg på så att ett busskort går på 6-7000kr i månaden.
Så man kommer till jobb och skola
Klart att det är rimligt många bussar går fortfarande på diesel.
Det är ju inte bara i Sverige som det levs på det viset. Så varför ska vi stå i framkant?Vi I Sverige lever som att vi har flera jordklot att tillgå, därför måste vi minska vår klimatpåverkan.
Ja varför inte det är ju det vi betalar för att ta oss till arbetet och skolan här ute på landet? Alla får väl hjälpas åt att betala?Jag förstår inte hur du menar? Vore det rimligt med ett månadskort på 7000?
Ja? Har du över huvud taget förstått vad det är jag har kommenterat i det sammanhanget?Det var ett debattinlägg.
Drygt 12% före skatt här, 17% efter skatt.Det är svårt att relatera till en siffra som man inte vet vad den innehåller, och 12% av lönen efter skatt för enbart jobbpendling låter ganska högt. (Och är det 12% av lönen FÖRE skatt, så är det högt!) Men runt 10% av inkomsten för transporter i allmänhet tycker jag inte låter så ovanligt.
Varför inte?Det är ju inte bara i Sverige som det levs på det viset. Så varför ska vi stå i framkant?
Det är ju inte bara i Sverige som det levs på det viset. Så varför ska vi stå i framkant?
Har du ens fattat vad jag skriver om? Ett debattinlägg är en persons åsikter, fakta och statistik är fakta och statistik. Jag har hela tiden hävdat i tråden att elförbrukningen ökar, inte minskar.Ja? Har du över huvud taget förstått vad det är jag har kommenterat i det sammanhanget?
Drygt 12% före skatt här, 17% efter skatt.
Det jag skulle vilja se på kort och medellång sikt är effektiva styrmedel för att stimulera användandet av kollektivtrafik *där sådan finns och är användbar*, och politiska beslut för att bygga ut lokaltrafik i områden som idag överhuvudtaget inte har kollektivtrafik (som där jag bor). På lång sikt går det nog inte att ducka för frågan om hela landet skall leva.
Och jag har aldrig hävdat att den minskar, så jag förstår fortfarande inte varför du skriver det till mig.Har du ens fattat vad jag skriver om? Ett debattinlägg är en persons åsikter, fakta och statistik är fakta och statistik. Jag har hela tiden hävdat i tråden att elförbrukningen ökar, inte minskar.