Bensinupproret

Att du får högre siffror då är inte så konstigt. Jag påstår att även om jag tar bilen till bra anslutningspunkt så skiter det sig. Det är nämligen inte första delen av resan som är problemet utan resten. Jag kan komma till jobbet relativt fort men då blir turtätheten så dålig så den inte är praktiskt genomförbar. Hemfärd får skötas antingen 15.32 eller 17.38. Ingen av tiderna passar vanligen in i mitt arbetsschema (slutar 16-16.30)

Och här tycker jag inte att vi kan lägga allt ansvar på enskilda som bor på landsbygden. Varför ska arbetsgivarens vilja till ett speciellt arbetsschema prioriteras högre än miljön? Varför inte arbeta fram lösningar istället för att alltid lyckas hitta motiv till att alltid smutsa ned miljön, och dessutom protestera när det blir dyrt?

Jag tycker många i vårt samhälle på ett ytligt sätt säger sig vilja prioritera en god miljö - men när prioriteringslistan kommer fram på riktigt, så kommer den så långt bak att den inte påverkar våra val nästan alls.

HELA samhället måste bidra till lösningar som är bättre än dagens.

Är ditt arbetsschemas absoluta tider idag viktigare än miljöfrågan? Och observera att jag förstår till 100% att för just dig, som individ, väger vågskålen att ha ett jobb blytungt i förhållande till de gemensamma målen, men jag anser inte att det ansvaret kan läggas på dig - annat än att alla måste försöka och vilja bättre än idag. (Det sista är för övrigt inte alls riktat personligen då jag inte känner till din situation, så att du inte missuppfattar)
 
Pendlarparkeringar är ju guld, det borde finnas på många ställen. Om folk tar bilen 1-2 mil och resten buss/tåg, ger ju ändå en bättring än om man tar bil hela vägen.

Jag ser såklart min egen situation klarast - och ja, pendlarparkeringar är det som kommer att kunna funka inom kort för fler resor för min del. Det är 10km till hållplatsen längs en väg som inte går att gå eller cykla på när det är mörkt ute (70 km/h - smal väg, ingen vägren). Just nu ställer logistiken kring lagstadgad skolgång för barnen till det, men jag har börjat använda kollektivtrafiken när det går. Det ÄR dock ett bekymmer att det kostar betydligt mer än att fortsätta i egen bil, även om det blir lite mer kostnadseffektivt när man kan åka i sådan utsträckning att man kommer åt annat än engångshögprisbiljetter - jag tror det hämmar effektiviseringen mycket.
 
En kanske för radikal lösning, men: höj bensinskatten betydligt och förstatliga lokaltrafiken över hela Sverige (och bygg ut den = krav på täthet och tillgänglighet). Låt det bli en rejäl minuspost i statsbudgeten som till en del kan betalas med höjd skatt på fossilbränsle. Lite som att föräldraförsäkringen är oberoende av inkomst, för att dra en något långsökt parallell.

En stilla undran, men kostar inte uppehållet av bilen egentligen mycket mer än några ören hit eller dit på bensinskatten? Inköpspris (avbetalning av lån), försäkring, underhåll, lagning, antal mil den går osv? Räknas det in i det totala priset för att äga och köra bil?
 
En kanske för radikal lösning, men: höj bensinskatten betydligt och förstatliga lokaltrafiken över hela Sverige (och bygg ut den = krav på täthet och tillgänglighet). Låt det bli en rejäl minuspost i statsbudgeten som till en del kan betalas med höjd skatt på fossilbränsle. Lite som att föräldraförsäkringen är oberoende av inkomst, för att dra en något långsökt parallell.

En stilla undran, men kostar inte uppehållet av bilen egentligen mycket mer än några ören hit eller dit på bensinskatten? Inköpspris (avbetalning av lån), försäkring, underhåll, lagning, antal mil den går osv? Räknas det in i det totala priset för att äga och köra bil?

Jo, det kostar massor. Dock är det just den man inte kommer undan alls om man vill använda kollektivtrafiken i så hög utsträckning som möjligt, men ändå behöver bilen för att ta sig till anslutningspunkten.

Jag ser inte att det är realistiskt att kollektivtrafiken ska nå ut i alla fraktaler. Däremot vore det högst realistiskt att drastiskt kunna minska antalet mil i egen bil för nästan alla.

Det vore kanske läge att dela ut "gratis" (låg kostnad) kollektivtrafikkort till alla som betalar fordonsskatt (som då kan höjas för att finansiera det) och äger en bil, för att få dem att använda kollektivtrafiken. Det blir såklart bakvänt om folk då skaffar bil för att få tillgång till billig kollektivtrafik - vi bör ju också minska det privata ägandet av bilar.
 
Jag svarar på ett inlägg inte vad du tänker. Nej att sänka bensinskatter är inte en lösning men att se till att reseavdraget blir vettigt är en sådan.
Om du läser igen så skriver jag aldrig något om bensinskatten utan jag debatterar mot tramset med att 'det finns så mycket saker som är billigare med att bo i glesbygd så höga transportkostnader får man ta'. Det var faktiskt det du skrev så vill du att jag ska läsa något annat så får du skriva något annat

Det jag skrev var att beroende på var man bor kommer ens kostnader fördelas olika, och att man får väga in både ökade och minskade kostnader när man väljer var man bosätter sig. Med det menade jag att jag inte tycker att det är ett rimligt argument för sänkt bensinskatt i sig, att på landsbygden måste man ha bil. Ja, jag tycker att man får räkna med högre transportkostnader om man bor så att man måste köra en fossildriven bil långa sträckor, än om man bor i tätbebyggt område i storstad med välutbyggd kollektivtrafik. Däremot bör andra saker vara billigare där, och vissa saker bör även göras mer tillgängligare mer aktivt stöd istället för att tro att marknaden ska lösa tillgången.

Varför är det världsfrånvänt?
 
Jag ser såklart min egen situation klarast - och ja, pendlarparkeringar är det som kommer att kunna funka inom kort för fler resor för min del. Det är 10km till hållplatsen längs en väg som inte går att gå eller cykla på när det är mörkt ute (70 km/h - smal väg, ingen vägren). Just nu ställer logistiken kring lagstadgad skolgång för barnen till det, men jag har börjat använda kollektivtrafiken när det går. Det ÄR dock ett bekymmer att det kostar betydligt mer än att fortsätta i egen bil, även om det blir lite mer kostnadseffektivt när man kan åka i sådan utsträckning att man kommer åt annat än engångshögprisbiljetter - jag tror det hämmar effektiviseringen mycket.
Jag har funderat på det här med vägar som inte "går" att cykla på. Jag cyklar rätt mycket på just 70-vägar utan belysning och utan vägren. Det går bra.

Dock märker man ju som bilist att "trafikkulturen" varierar rätt mycket på olika platser. Tex är det väldigt stora skillnader mellan centrala Göteborg, Angered och Kungsbacka. Det märket man även som cyklist. Från cyklistperspektivet, iaf mitt cyklistperspektiv, är Kungsbacka värst i meningen farligast för mig när jag cyklar. Trots att cykelbanorna är bättre där än på de två andra orterna jag nämnde.

Kan något liknande vara fallet för "våra" olika 70-vägar har olika trafikkultur?
 
Jag har funderat på det här med vägar som inte "går" att cykla på. Jag cyklar rätt mycket på just 70-vägar utan belysning och utan vägren. Det går bra.

Dock märker man ju som bilist att "trafikkulturen" varierar rätt mycket på olika platser. Tex är det väldigt stora skillnader mellan centrala Göteborg, Angered och Kungsbacka. Det märket man även som cyklist. Från cyklistperspektivet, iaf mitt cyklistperspektiv, är Kungsbacka värst i meningen farligast för mig när jag cyklar. Trots att cykelbanorna är bättre där än på de två andra orterna jag nämnde.

Kan något liknande vara fallet för "våra" olika 70-vägar har olika trafikkultur?
Jag cyklar också på 70-väg. Men det är rejält obehagligt ibland och jag skulle aldrig låta barn eller ungdomar cykla längs den vägen och då kör folk ofta betydligt långsammare än 70 pga krokig väg och många djur som kan hoppa fram. Har aldrig varit med om en 70-väg som är rolig att cykla längs med och jag har provat i flertalet städer.
70-vägen är total isgata vintertid och den plogade delen brukar vara för smal för två bilar att mötas och senare delar av vägen plogas inte så vintertid är det inte möjligt att ta sig fram med cykel. Då innebär ”inte möjligt” att man har ca 99% risk att ramla och slå sig ordentligt eller bli påkörd förutom då att man får leda/släpa cykeln genom snön.
På sommaren är det bara obehagligt om man är det minsta mörkrädd om man bortser från bilisterna.
En del idioter cyklar även på den delvis tvåfiliga 110-vägen där det inte finns någon vägren men det är rent självmordsbenäget baserat på att folk kör i 110 och det både är dålig sikt och rätt smala filer.

För min del skulle det gärna få införas ett bidrag till de bönder som håller klippta kantzoner på åkrarna som man sen får gå/cykla/rida på.
 
Senast ändrad:
Att vi alla måste tänka på vårt åkande är ju ganska självklart. Det gäller oss i stan och folk ute på landsbyggden. Att tycka att skatten ska sänkas så man har råd att åka runt med sin häst på träningar är ju knasigt. Jag ser också folk på landsbyggd som faktiskt har kollektivtrafik, men där man inte utnyttjar den för att det tar för lång tid. Det tar 1 h, när bilen tar 15 min. Och sen ska man hämta barnen på dagis, vilket gör att det tar 1,5-2 h istället. Därför tar de bilen. Man har inte fattat att just de tiderna inte alls är onormala här i Stockholm t.ex, tvärtom är just de tiderna vardag för många som åker kollektivt här. De flesta av mina resenärer har mer än 1 h enkel resa till jobbet. Mycket i sånna fall är ju inställning.

Pendlarparkeringar är ju guld, det borde finnas på många ställen. Om folk tar bilen 1-2 mil och resten buss/tåg, ger ju ändå en bättring än om man tar bil hela vägen.
Ja, jag får ibland intrycket att folk på landet tror att de flesta människor i städer har gångavstånd eller något till jobbet.
1 timme är ju fullt normalt.
 
Ja, jag får ibland intrycket att folk på landet tror att de flesta människor i städer har gångavstånd eller något till jobbet.
1 timme är ju fullt normalt.

Ja, jag försökte en gång berätta att jag var beroende av bil trots boende 1,5 mil från Stockholm city och blev påhoppad direkt. Jag kunde ju ta tunnelbanan, jag fattar inte alls hur det är för folk som verkligen MÅSTE ha bil! Jag undrar fortfarande var tunnelbanan mellan Täby och Vaxholm går...
 
Ja, jag får ibland intrycket att folk på landet tror att de flesta människor i städer har gångavstånd eller något till jobbet.
1 timme är ju fullt normalt.

Hela uppfattningen om att kollektivtrafik bara fungerar i absolut närhet till städer förbluffar mig som sedan barnsben haft kontakt med pendlare som reser in till Stockholm för att arbeta från alla närliggande län, boendes på landsbygd.

Sedan funkar det såklart annorlunda i väldigt folktomma bygder, där det är fler parametrar som måste anpassas för att få till en bra lösning. Inte minst arbetsgivare är ibland extremt dåliga på att bidra, men bekvämlighet är också en stor bromskloss. Och så länge vi i praktiken i så stor utsträckning som idag väljer att elda på klimatproblemen, är bensinpriset för lågt.
 
En annan intressant sak är att i Norge är det billigare att köpa en ny tesla än en ny mustang, i Sverige är det tvärt om.
 
En annan intressant sak är att i Norge är det billigare att köpa en ny tesla än en ny mustang, i Sverige är det tvärt om.
Fast har inte Norge en elproduktion som till 60% eller så kommer från inköpt el från fossilt bränsle? Eller inbillar jag mig att jag läst det? Så isf känns ju en biogasbil eller liknande som ett mycket mer miljövänligt val även om man bortser från eventuella nackdelar med batterier.
 
Jag cyklar också på 70-väg. Men det är rejält obehagligt ibland och jag skulle aldrig låta barn eller ungdomar cykla längs den vägen och då kör folk ofta betydligt långsammare än 70 pga krokig väg och många djur som kan hoppa fram. Har aldrig varit med om en 70-väg som är rolig att cykla längs med och jag har provat i flertalet städer.
70-vägen är total isgata vintertid och den plogade delen brukar vara för smal för två bilar att mötas och senare delar av vägen plogas inte så vintertid är det inte möjligt att ta sig fram med cykel. Då innebär ”inte möjligt” att man har ca 99% risk att ramla och slå sig ordentligt eller bli påkörd förutom då att man får leda/släpa cykeln genom snön.
På sommaren är det bara obehagligt om man är det minsta mörkrädd om man bortser från bilisterna.
En del idioter cyklar även på den delvis tvåfiliga 110-vägen där det inte finns någon vägren men det är rent självmordsbenäget baserat på att folk kör i 110 och det både är dålig sikt och rätt smala filer.

För min del skulle det gärna få införas ett bidrag till de bönder som håller klippta kantzoner på åkrarna som man sen får gå/cykla/rida på.
Nej, självklart skulle jag inte låta barn cykla som jag cyklar! Jag tycker inte heller att man för principens skull ska cykla med livet som insats. Men jag skulle inte heller säga att man inte kan cykla på 70-vägar jag har omkring mig.

Jag har fler nästanolyckor på de fina cykelbanorna inne i Kungsbacka, än någon annanstans. Bilister i den staden ser helt enkelt inte cyklister, verkar det som. 70-vägarna som jag cyklar på är fridfulla i jämförelse. Därför undrade jag över de omöjliga 70-vägarna.
 
Flytta in till städerna? Ja, eftersom alla ska åka kollektivt och det är bara i städer det finns fungerande kollentivnät.

Sköter de landet genom att bränna diesel o bensin ? Nej. Varför frågar du så dumt?

Vad är dålig kollektivtrafik? En som inte finns.

Var går gränsen till när man anpassar sig till det som går att skapa ? Vad går att skapa?

Hur stora incitament behövs för att minska fossilbrännandet? Att det finns alternativ som fungerar.

Varför ska bensineldande hållas nere i pris för att alla arbetsgivare ska slippa anpassa sig? Var kom denna fråga ifrån? Vem har pratat om arbetsgivare som inte vill anpassa sig?

Varför vill landsbygdens folk ignorera klimatproblemet för att det är jobbigt att inse att vi också måste ändra vårt beteende? Nej, dom vill också ändra beteende- men vad är alternativet för "landsbygdens folk"?

Många frågor blir det.
Ja många frågor kom det i retur. Jag har sagt det förr och säger till dig med, kom inte bara med nya påhittade konstruktioner utifrån mina inlägg - svara på mina frågor också. Det vore en trevlig omväxling. P.s jag har svarat på dina frågor i ditt inlägg här ovan.
 
Och här tycker jag inte att vi kan lägga allt ansvar på enskilda som bor på landsbygden. Varför ska arbetsgivarens vilja till ett speciellt arbetsschema prioriteras högre än miljön? Varför inte arbeta fram lösningar istället för att alltid lyckas hitta motiv till att alltid smutsa ned miljön, och dessutom protestera när det blir dyrt?

Jag tycker många i vårt samhälle på ett ytligt sätt säger sig vilja prioritera en god miljö - men när prioriteringslistan kommer fram på riktigt, så kommer den så långt bak att den inte påverkar våra val nästan alls.

HELA samhället måste bidra till lösningar som är bättre än dagens.

Är ditt arbetsschemas absoluta tider idag viktigare än miljöfrågan? Och observera att jag förstår till 100% att för just dig, som individ, väger vågskålen att ha ett jobb blytungt i förhållande till de gemensamma målen, men jag anser inte att det ansvaret kan läggas på dig - annat än att alla måste försöka och vilja bättre än idag. (Det sista är för övrigt inte alls riktat personligen då jag inte känner till din situation, så att du inte missuppfattar)
Det är här jag tycker det blir ett problem man plockar isär miljöproblematiken och lägger ansvaret på människor runt om i landet som inte har så stor möjlighet att påverka. (Ja jag kan ju säga upp mig och försöka skaffa ett annat jobb nu är dock min kompetens extremt smal så resultatet blir bara att jag hamnar i samma sits igen.) Man talar om att människor ska arbeta och 'tvingar' dem till långa pendlingstider (ja jag förstår varför) och i nästa ögonblick så slår man och anklagar dem för att de är ett hot mot miljön. Man petar liksom bara runt med detaljer utan att försöka skapa ett hållbart alternativ för hela samhället. Jag menar vad löser vi med så kallad grön skatteväxling? Det enda den gör är ju egentligen att ge bidrag till de som har råd och straffa de som inte har råd.
Känner att jag inte får fram det jag vill ovan och försöker på ett annat sätt. Jag upplever att man försöker lösa våra problem genom att laga det trasiga i ett samhälle som faktiskt i grunden är ett gigantiskt problem som inte går att laga då det är skapat utifrån parametrar som aldrig kommer kunna fungera på ett hållbart sätt istället för att förutsättningslöst försöka hitta ett nytt sätt att bygga samhället på.
 
Jag har fler nästanolyckor på de fina cykelbanorna inne i Kungsbacka, än någon annanstans. Bilister i den staden ser helt enkelt inte cyklister, verkar det som. 70-vägarna som jag cyklar på är fridfulla i jämförelse. Därför undrade jag över de omöjliga 70-vägarna.
Smala och kurviga. Dvs dålig sikt och inte plats för två bilar + en cyklist med säkerhetsavstånd.
 
Ja många frågor kom det i retur. Jag har sagt det förr och säger till dig med, kom inte bara med nya påhittade konstruktioner utifrån mina inlägg - svara på mina frågor också. Det vore en trevlig omväxling. P.s jag har svarat på dina frågor i ditt inlägg här ovan.

Det hänvisas hela tiden till att det inte finns kollektivtrafik som passar tillräckligt bra. Till exempel hänvisas till arbetstider. Vad är det som gör att arbetstider ska prioriteras framför miljö?

Det stämmer INTE att 4 miljoner saknar möjlighet att använda kollektivtrafik som del av de transporter man behöver.
 

Liknande trådar

Samhälle En 12 åring har skjutit ihjäl ett barn och skadat två på en skola i Finland. Så fruktansvärt tragiskt och chockerande. Vad får ett barn...
12 13 14
Svar
263
· Visningar
14 173
Senast: Dentaku
·
Kropp & Själ Jag har ringt psykakuten två gånger idag, men båda gångerna har jag lagt på luren innan jag kommit fram. Jag tycker inte att mitt...
Svar
6
· Visningar
580
Samhälle Först så vill jag säga att vi trots allt har det ganska bra i Sverige som har relativt låga avgifter för sjukvården jämfört med många...
2
Svar
31
· Visningar
1 399
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 929
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp