Historiskt sett så började lokaltrafiken byggas ut i mitten på 1800-talet, både av staten och privata aktörer. Det var först på 1950-60 talet när alltfler köpte bil som lokaltrafiken började monteras ner. Den gick aldrig med vinst, tvärtom var det en förlustaffär och när regering och riksdag beslutade att den måste vara vinstdrivande var det ett hårt/sista slag mot lokalsamhällena som uppstod runt ffa tåg och räls. Den stora förändringen skedde i slutet på 1950-talet och fortsatte i allt snabbare utsträckning under 1960-talet när alltfler svenskar hade råd att köpa bil.
Men det var fortfarande betydligt färre bilar på Sveriges vägar då än nu, trots att betydligt fler människor bodde (och arbetade!) i glesbygd och på landet. Kanske borde Sverige blicka bakåt och hitta lösningar där.
Personligen tror jag att dagens svenskar har en betydligt starkare köpkraft idag och tex har råd att ha häst som hobby (exempel!) som kräver bil. Extremt få familjer hade på den tiden tex två bilar pga kostnaden och vi har helt enkelt i takt med ökad levnadsstandard blivit bekvämare. Samma sak med flygresor. Svenskar då hade inte råd att flyga varje år, ffa inte utanför i Europa. Idag skulle jag säga att det är en minoritet svenskar som inte har råd att flyga till en annan kontinent i princip varje år.
Många i tråden klagar på att lokaltrafik till och från jobb/hobby tar mycket längre tid än med bil. Fine, lagstifta att de som pendlar från ett visst avstånd kan räkna in en del av det i sin arbetstid så den totala arbetsdagen inte blir mycket längre.
För att minska utsläpp av fossilbränslen måste svenskar minska sin levnadsstandard och som minimum gå tillbaka till 1950-talet och tidigare. Den absolut största mänskliga miljöinverkan har skett sedan industrialiseringen dvs de sista 200-300 åren allt eftersom västvärlden invånare framförallt har höjt sin levnadsstandard.
Vad jag är förvånad över är att bensinupproret enbart vänder sig mot skatterna och inte oljebolagen som tar ut enorma vinster. Jag skulle genom lagstiftning tvinga bolagen att inte överföra höjningar av bensinen på bilister vilket sker idag. Att bolagen pga ökade råvarupriser och en svag svensk krona överför samtliga kostnader till konsumenterna är något svenska politiker måste förbjuda/lagstifta mot.
Att vi alla måste tänka på vårt åkande är ju ganska självklart. Det gäller oss i stan och folk ute på landsbyggden. Att tycka att skatten ska sänkas så man har råd att åka runt med sin häst på träningar är ju knasigt. Jag ser också folk på landsbyggd som faktiskt har kollektivtrafik, men där man inte utnyttjar den för att det tar för lång tid. Det tar 1 h, när bilen tar 15 min. Och sen ska man hämta barnen på dagis, vilket gör att det tar 1,5-2 h istället. Därför tar de bilen. Man har inte fattat att just de tiderna inte alls är onormala här i Stockholm t.ex, tvärtom är just de tiderna vardag för många som åker kollektivt här. De flesta av mina resenärer har mer än 1 h enkel resa till jobbet. Mycket i sånna fall är ju inställning.
Pendlarparkeringar är ju guld, det borde finnas på många ställen. Om folk tar bilen 1-2 mil och resten buss/tåg, ger ju ändå en bättring än om man tar bil hela vägen.