Bensinupproret

Uppvärmning och nedkylning av kompfortskäl funkar nog strängt taget åt båda håll, i ett globalt perspektiv. En hyfsat normalkall vinterdag förbrukar hela Sverige i runda tal 20 TW, varav det mesta till uppvärmning. I andra vågskålen förbrukar enbart staden Las Vegas en varm sommardag ca 6 TW varav det mesta till komfortkyla.
 
Ja problemet är ju att vi alla har en livsstil idag och de flesta vill säkert inte sänka den livssstilen. Många har ju betydligt fler saker än vad som är nödvändigt för överlevnad. Men - skulle folk vilja vara utan det som de är vana vid? Låta bli att ha häst och husdjur för det är inte nödvändigt för överlevnad etc.
Att ha häst behöver inte nödvändigtvis vara dåligt för miljön, precis som andra betesdjur kan de istället vara en tillgång. Vi behöver heller inte leva stenåldersliv bara för att vi sänker konsumtionen.
 
Fast det där är väl index och inte absolutsiffror? Jag har uppfattat att urbaniseringen, i den mån man kan tala om en sådan, främst beror på att befolkningsökningen är störst i städerna. Inte främst att folk i stor omfattning flyttar från landet till stan.

Ja, det stämmer. Finns det någon annan bra statistik att tillgå som tydligare visar internflyttningen?
 
Jag önskar bättre möjlighet att cykla längst stora vägar. Där jag kör är det 80-90 och på många ställen ingen vägren, räcke och heldraget. Nu är ju jag yrkesskadad, men jag vill inte cykla på sån väg. Jag har 1,7 mil till jobbet och skulle absolut kunna cykla om jag åtminstone hade en vägren att vara på.
Istället för vägren går det att lägga cykelvägen enskilt en bit ifrån, kanske med en lite annan sträckning där mindre vägar eller äldre banvallar från tidigare järnväg nyttjas. Det finns redan på flera håll, tror vi bara har sett början på detta. Med elcyklarnas intåg där det plötsligt känns överkomligt att ta sig längre sträckor regelbundet kommer alltfler att kräva en genomtänkt trafikplanering för cykelpendling etc.
 
Att ha häst behöver inte nödvändigtvis vara dåligt för miljön, precis som andra betesdjur kan de istället vara en tillgång. Vi behöver heller inte leva stenåldersliv bara för att vi sänker konsumtionen.
Ja det beror ju på hur man väljer att ha det. På samma sätt då att det beror på hur man konsumerar andra saker...
Man pratar ofta på buke om att konsumtion är dåligt och folk i städerna måste sluta konsumera- men om man då nämner husdjur eller häst så låter det annorlunda.
Många kör bil till hästen, åker till träning/ tävling, köper transport, har en större bil pga kunna dra transport. Många konsumerar utrustning till sig själva och hästen, eller till stall, hagar etc.
Men det är intressant när jag tex hörde på jobbet att en kollega tyckte det var slöseri pga miljö att en kollega köpte ett nytt klädesplagg varje månad. Men när jag frågade hen vad hen köper till sitt stall/hästar/husdjur var det betydligt mer än motsvarande ett plagg i månaden. Och sånt är intressant för mig. Det var fel enligt hen att shoppa kläder varje månad men att köpa saker till stallet som behövs för att hålla häst eller tävla med häst var inte det.
 
Senast ändrad:
Istället för vägren går det att lägga cykelvägen enskilt en bit ifrån, kanske med en lite annan sträckning där mindre vägar eller äldre banvallar från tidigare järnväg nyttjas. Det finns redan på flera håll, tror vi bara har sett början på detta. Med elcyklarnas intåg där det plötsligt känns överkomligt att ta sig längre sträckor regelbundet kommer alltfler att kräva en genomtänkt trafikplanering för cykelpendling etc.

Ja, jag tog bara min väg, där måste den nog ligga ihop med vägen eftersom den går över flera öar. Men vad som helst är bra. Fördelen med vägren är ju att även långsamtgående fordon kommer undan, här har moppebilar exploderat i antal.
 
Ja det beror ju på hur man väljer att ha det. På samma sätt då att det beror på hur man konsumerar andra saker...
Man pratar ofta på buke om att konsumtion är dåligt och folk i städerna måste sluta konsumera- men om man då nämner husdjur eller häst så låter det annorlunda.
Många kör bil till hästen, åker till träning/ tävling, köper transport, har en större bil pga kunna dra transport. Många konsumerar utrustning till sig själva och hästen, eller till stall, hagar etc.
Men det är intressant när jag tex hörde på jobbet att en kollega tyckte det var slöseri pga miljö att en kollega köpte ett nytt klädesplagg varje månad. Men när jag frågade hen vad hen köper till sitt stall/hästar/husdjur var det betydligt mer än motsvarande ett plagg i månaden. Och sånt är intressant för mig. Det var fel enligt hen att shoppa kläder varje månad men att köpa saker till stallet som behövs för att hålla häst eller tävla med häst var inte det.
Jo, det är klart att problemet med överkonsumtion finns inom nästan alla områden, så även inom hästhållning. Men grundvärdet i att ha häst sitter ju inte i att köpa massor med prylar eller delta i många tävlingar eller träningar. Så ser jag på det.
 
Jo, det är klart att problemet med överkonsumtion finns inom nästan alla områden, så även inom hästhållning. Men grundvärdet i att ha häst sitter ju inte i att köpa massor med prylar eller delta i många tävlingar eller träningar. Så ser jag på det.

Att träna och tävla verkar vara grundvärdet för många.
 
Alla köper ju inte gård, många ärver eller bygger nytt hus på befintlig familjegård. Det sammanfaller ju också ändå ganska sällan att man både letar gård och letar jobb. Eller missförstår jag?

Att ärva, köpa eller bygga innebär ju inte att man inte kan vägs in avståndet till sin dagliga sysselsättning - man kan avstå från en viss gård, eller hitta närmare sysselsättning.

Läste just en artikel om bostadspriserna i Västra Götaland. Mest villa för en miljon får man i dalsländska Bengtsfors. En lokal mäklare förklarade det med att kommunikationerna till kommunen är dåliga. Så det är fler som liksom jag väger in möjligheterna att ta sig till/från jobbet när de väljer boende.

Jag vet inte, jag? Om du är så ensam, alltså.
Jag har ett flertal gånger flyttat till jobb.
Men inte varje gång till att bo granne med arbetsplatsen.
Utan till "rimligt avstånd" vilket i mina ögon är max 4-5 mil.
Nu bor jag så att jag, om "rimligt avstånd" är 4-5 mil har fyra (eller fem beroende på hur man räknar) olika orter att välja på för jobb.
Den arbetsplats som jag bor närmst vill jag inte jobba på av olika organisatoriska skäl.

Vad gäller viljan att flytta till jobb har jag snarare tyckt mig iaktta skillnad utifrån utbildningsnivå.
Personer som läser vidare på högskola/universitet verkar ha en större benägenhet att flytta till jobb jämfört med personer som enbart har grundskole- eller gymnasieutbildning.
Men det är mest en personlig erfarenhet och inte säkert generaliserbart.

Min bild är också att högutbildade är mer flyttningsbenägna.

”Rimligt avstånd” är vad jag också väger in.

Man kan ju bli tvungen att byta jobb

Ja, precis som jag. Som jag skrev så flyttade arbetsgivaren mig 9 mil och då hade jag valet att pendla eller flytta. Så jag flyttade.
 
Ja, det stämmer. Finns det någon annan bra statistik att tillgå som tydligare visar internflyttningen?
I någon mån kan det väl ses som en partsinlaga eftersom det är en intresseorganisation som utgår från uppfattningen att människor både skall tillåtas och rent av uppmuntras att bo i glesbygd... men den här skriften tar upp litet grann av det jag var inne på, i de sista sidorna.
 
Ja, precis som jag. Som jag skrev så flyttade arbetsgivaren mig 9 mil och då hade jag valet att pendla eller flytta. Så jag flyttade.
Det är bara att flytta är väldigt lätt att säga men kanske inte lika lätt att genomföra. Människan är trots allt ett socialt djur och inte en känslolös maskin.
 
Det absolut sämsta för effektiv livsmedelsförsörjning med tanke på klimatet. Det är en nostalgisk dröm som inte på något sätt har med realism att lösa dagens problem att göra.

Det är faktiskt ett ganska stort problem; att lösningar värderas efter känslor och nostalgi och inte efter faktisk kunskap.
Håller helt med om att odla sin egen mat inte är effektivt. Där emot så betydligt vänligare mot miljön att inte ha hektar efter hektar ett hektar med samma gröda där det sköts med stora maskiner och marken besprutas och bearbetas för effekt och ekonomi, inte ens om jordbruket har strängar för pollenerare kommer det inte ens upp i miljövänligt jämfört med att sköta och skörda för hand och gödsla med nässelvatten och kompost.

Miljön behöver variation vilket inte stora jordbruk kan erbjuda.
 
Att ärva, köpa eller bygga innebär ju inte att man inte kan vägs in avståndet till sin dagliga sysselsättning - man kan avstå från en viss gård, eller hitta närmare sysselsättning.

Ja, alltså jag säger ju inte emot att eventuell flytt kan vara ett alternativ. Det var mer en tanke eftersom du tyckte att svaren här inne skiljde sig så mycket från din egen uppfattning - det är inte lika lättflyttat om man har gård. Vilket många av oss här inne har.
 
Ja, alltså jag säger ju inte emot att eventuell flytt kan vara ett alternativ. Det var mer en tanke eftersom du tyckte att svaren här inne skiljde sig så mycket från din egen uppfattning - det är inte lika lättflyttat om man har gård. Vilket många av oss här inne har.
Jag vet inte hur många som bor på en gård, vare sig bland bukefalister eller i allmänhet. Men på det stora hela är väl livet på en gård - med ofta rätt stor bostadsyta, andra byggnader, mer eller mindre mark, maskiner, hästar osv osv - ett liv som så att säga surfar på en rätt hög våg av konsumtion. Utöver det stora bilberoende som också tycks följa med.

Mot bakgrund av den bilden, är det för mig märkligt att det är bensinpriset man skjuter in sig på, i förekommande fall.
 
Ska alla bo så de har tillgång till vettig kollektivtrafik, även om den byggs ut, blir resultatet en enorm folkförflyttning. Om ena parten i en familj flyttar dit jobbet finns, kan den andra också få jobb där? Vem köper deras hus? Vad gör man med gamla och sjuka när hemtjänstpersonalen flyttar, flyttar på dem också?

Många familjeföretag på landsbygden, även lantbruk, kräver att en eller båda har jobb på annan ort vid sidan om. Andra företag, som gårdsbutiker och turridning kräver att kunderna kommer till dem.

Det handlar om en enorm samhällsomställning och dessutom en standardsänkning på sikt.
 
Det kan ju vara så att folk har en familj också. Dessa kanske inte är så lätta att flytta på. Ska vi då bo särbo allihopa?
Det var bla det jag tänkte på men även vänner i omgivningen. Jag känner att det här samhället mer och mer försöker göra oss till skockdjur istället för flockdjur. Andra kanske fungerar så men jag gör det inte. För mig är det viktigt att jag har min flock och den är inte bara att byta ut mot en okänd skock.
 
på det stora hela är väl livet på en gård - med ofta rätt stor bostadsyta, andra byggnader, mer eller mindre mark, maskiner, hästar osv osv - ett liv som så att säga surfar på en rätt hög våg av konsumtion. Utöver det stora bilberoende som också tycks följa med.
För mig känns det ändå inte alldeles självklart att en mindre lantbruksfastighet i sig själv innebär en större konsumtion än boende i en nytillverkad lägenhet, ens om man räknar in ett stall och en häst eller två. Tittar man på vad nybyggda lägenheter kostar att bygga, köpa och leva i så verkar det spontant inte mer resurssnålt alls. Man får väldigt mycket gård för samma boendekostnad som en nybyggd 3-rumslägenhet i utkanten av Kungsbacka till exempel, och ifråga om lägenheten tror jag att kostnaden till stor del är en funktion av resursbehovet.
Bilberoendet i glesbygd är däremot en försvårande faktor, helt klart.
 

Liknande trådar

Samhälle En 12 åring har skjutit ihjäl ett barn och skadat två på en skola i Finland. Så fruktansvärt tragiskt och chockerande. Vad får ett barn...
12 13 14
Svar
263
· Visningar
14 063
Senast: Dentaku
·
Samhälle Först så vill jag säga att vi trots allt har det ganska bra i Sverige som har relativt låga avgifter för sjukvården jämfört med många...
2
Svar
31
· Visningar
1 391
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 923
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ Halkade i trappen förra veckan och skadade knät. Läkarens utlåtande blev skada på inre menisken. Har en tid för mrt röntgen på måndag...
Svar
6
· Visningar
353
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Kattbilder #9
  • Kaninskrik

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp