Bensinupproret

@sjoberga Vad pratar vi om för avstånd? Jag ser nog inte hur veckopendling skulle vara en lämplig lösning.

DÄREMOT, så finns det ju massor att göra hos arbetsgivare. Så många idag som sitter och jobbar med system de lika gärna hade kunnat jobba med hemifrån, för att inte tala om alla dessa sanslösa möten som likaväl kan hållas över Skype.

Exakt detta har jag också tänkt på, det finns ju väldigt många jobb som med dagens teknik lätt hade kunnat skötas lika bra från varsomhelst i världen. Att skapa fler möjligheter att kunna jobba hemifrån, det hade ju dragit ner extremt mycket av behovet av bilanvändning för transporter till/från jobbet.

Givetvis kan inte alla jobb lösas hemifrån utan många kräver ju att man är på plats, men just de som kan det borde vara ett sätt för arbetsgivare att i ett större perspektiv bidra till klimatförbättring. Ex hemmajobb 3 dagar och på kontoret 2 (eller tom 4-1, en dag för fysiska möten/kundbesök/whatever), redan där har man ju dragit ner bilanvändande massor.
 
Kan någon svara på hur man gör om man ska ta sig till arbetet? Barnen till skolan? Finns ingen lokaltrafik.
Och det inte finns ekonomi att köpa någon fantastiskt bra miljöbil?
Ett realistiskt svar tack??

Ska vi få till en hållbar framtid så krävs det mer än en åtgärd. Ingen åtgärd passar alla men (nästan) alla skulle kunna bli miljövänligare om vi kan få politiker mfl att lansera följande:

*högre skatt på fossila bränslen dvs bensin och diesel (skrik inte och sluta läsa nu för det kommer kompensation nedan)
*subventioner på elbilar (återigen, det kommer annat som kanske passar dig bättre)
*krav på tillverkare att utreda om hvo100 och b100 är kompatibelt med deras bilar
*sänkt skatt på hvo100 och b100
*bättre lokaltrafik
*pendlarparkeringar
*högre reseavdragför den som har längre till jobbet alt där kollektivtrafiken inte är ett alternativ

Hvo100 och b100 är fossilfri diesel (restprodukter från slaktavfall, raps mm) som alla dieselbilar i teorin kan köras på utan att man gör annat än att börja tanka med detta istället. Ett bra miljöval för dem som redan går en diesel alltså och inte har råd att byta till elbil.

2 problem dock. Hvo100 och b100 kostar lika mycket som vanlig diesel (typ) så det krävs att man sänker skatten här så att det blir intressanta alternativ.

Bara ett fåtal biltillverkare har hittills godkänt dessa drivmedel i sina bilar utan att garantin påverkas. Övriga har inte utrett klart/ kollat att det går. Här borde politiker kunna sätta press på tillverkarna.

Följande tillverkare godkänner i nuläget hvo100:
Citroen
DS
Isuzu (godkänt från årsmodell 2017)
Mercedes (1 modell)
Nissan
Opel (Gränsland X)
Peugeot
Toyota (Proace)

Övriga säger att de utreder frågan
 
Men eftersom Sverige är en av de länder som bidrar mest till klimatförändringar genom vår konsumtion, inklusive fossilbränsle så kan man inte skylla på andra länder. Man kan inte vänta sig att andra länder ska sänka sin levnadsstandard för att till viss del lindra klimatförändringarna när Sverige konsumerar 4 jordklot per år. https://www.overshootday.org/newsroom/country-overshoot-days/

Vår overshoot day när vi börjar konsumera mer än vad jorden har resurser för är 3 april. Därefter lever svenskar på att andra, oftast fattiga, länder inte bidrar lika mycket till klimatförstörelsen. För att bli klimatneutrala behöver Sverige och svenskar alltså minska sin konsumtion och användande av fossilbränsle mm, med 75%.

Känns inte riktigt som läge att peka finger på andra länder.
Nu är du ute och cyklar. Sverige må ha en tidig overshoot-day, delvis beroende på att vi är tvingade att värma upp våra bostäder större delen av året för att överleva, pälslösa däggdjur med ursprung i tropikerna som vi är.

Det totala bidraget från hela Sverige till den globala uppvärmningen är däremot nästan försumbart. Om tio miljoner människor i Sverige anpassade sin konsumtion så att vår overshoot-day inträffade den 31 december eller för all del i augusti året därpå, så skulle inte jordens nettouppvärmning minska.

Ditt påstående att "Sverige är en av de länder som bidrar mest till den globala uppvärmningen genom vår konsumtion" är alltså helt absurt. Det är naturligtvis ingen ursäkt för att svenskar inte ska bekymra sig om detta allvarliga problem. Jag är övertygad om att okunniga klimatlarmare som du skadar frågan mer än hjälper till att lösa den, om du presenterar så felaktiga fakta.
 
För mig känns det ändå inte alldeles självklart att en mindre lantbruksfastighet i sig själv innebär en större konsumtion än boende i en nytillverkad lägenhet, ens om man räknar in ett stall och en häst eller två. Tittar man på vad nybyggda lägenheter kostar att bygga, köpa och leva i så verkar det spontant inte mer resurssnålt alls. Man får väldigt mycket gård för samma boendekostnad som en nybyggd 3-rumslägenhet i utkanten av Kungsbacka till exempel, och ifråga om lägenheten tror jag att kostnaden till stor del är en funktion av resursbehovet.
Bilberoendet i glesbygd är däremot en försvårande faktor, helt klart.
Den intressanta konsumtionen i ett hållbarhetsperspektiv, handlar ju faktiskt rätt lite om kostnaden uttryckt i kronor och ören. Istället är det ju konsumtion av material och energi och sådant mera reellt, som är de springande punkterna. Och då blir det svårt för en normalstor lägenhet att slå gården med maskiner osv.

Att sedan även "samma" bostad kostar olika mycket beroende på var den ligger, är väl en nyckelfaktor när det gäller bilberoendet. Köper vi "mycket" bostad för samma summa som vi hade fått "lite" bostad för närmare jobb och service etc, så "måste" vi klämma in en massa bilkörning i ekvationen.

Och sedan står vi där med ett bensinuppror. I sammanhanget lätt tolkat som att det är bensinprisets skyldighet att möjliggöra den där bostadsformen som "kräver" så mycket bilkörning. Något förenklat, givetvis.
 
Exakt detta har jag också tänkt på, det finns ju väldigt många jobb som med dagens teknik lätt hade kunnat skötas lika bra från varsomhelst i världen. Att skapa fler möjligheter att kunna jobba hemifrån, det hade ju dragit ner extremt mycket av behovet av bilanvändning för transporter till/från jobbet.

Givetvis kan inte alla jobb lösas hemifrån utan många kräver ju att man är på plats, men just de som kan det borde vara ett sätt för arbetsgivare att i ett större perspektiv bidra till klimatförbättring. Ex hemmajobb 3 dagar och på kontoret 2 (eller tom 4-1, en dag för fysiska möten/kundbesök/whatever), redan där har man ju dragit ner bilanvändande massor.
Enig.
Arbetet i EU-parlamentet är ju t.ex. ett sådant arbete? Alla kan sitta i sina hemländer och vara uppkopplade? I stället för att flyga fram och tillbaka (Nu var det visst några som skulle börja åka tåg någon gång i månaden).
Samma sak med Riksdagsarbetet. Det är ju bara att vara uppkopplad från sitt kontor i hemkommunen?
Tycker våra politiker borde tänka på att föregå med gott exempel. De förespråkar ju gärna att man ska arbeta via nätet. Varför gör det inte det själva?
Vid undertecknande av dokument, finns ju mobilt ID osv.
Dito med styrelsemöten/stämmor.

På vår arbetsplats har vi nästan inga externa möten längre. Vi sparar in massor på miljön och en massa tid. Vi kör nätmöten i alla fall som inte kräver ren handpåläggning. De allra flesta kurser med.
Några måste vi köra IRL pga kultur, men de är få.
 
Nej det gör vi inte, läs @MJLee s inlägg igen.
Tycker att du ska be @MJLee om siffrorna bakom hennes totalt galna påstående att Sverige är ett av de länder som bidrar mest till den globala uppvärmningen. Sanningen är att vi alla som bor i Sverige skulle kunna lägga oss ned och dö nu, utan att det skulle ha någon som helst effekt på pågående klimatförändringar.
 
Tycker att du ska be @MJLee om siffrorna bakom hennes totalt galna påstående att Sverige är ett av de länder som bidrar mest till den globala uppvärmningen. Sanningen är att vi alla som bor i Sverige skulle kunna lägga oss ned och dö nu, utan att det skulle ha någon som helst effekt på pågående klimatförändringar.
Som sagt, per capita. Enligt din argumentation behöver vi inte bry oss om det globala klimatet öht eftersom vi är så liten befolkning.
 
Ska vi få till en hållbar framtid så krävs det mer än en åtgärd. Ingen åtgärd passar alla men (nästan) alla skulle kunna bli miljövänligare om vi kan få politiker mfl att lansera följande:

*högre skatt på fossila bränslen dvs bensin och diesel (skrik inte och sluta läsa nu för det kommer kompensation nedan)
*subventioner på elbilar (återigen, det kommer annat som kanske passar dig bättre)
*krav på tillverkare att utreda om hvo100 och b100 är kompatibelt med deras bilar
*sänkt skatt på hvo100 och b100
*bättre lokaltrafik
*pendlarparkeringar
*högre reseavdragför den som har längre till jobbet alt där kollektivtrafiken inte är ett alternativ

Hvo100 och b100 är fossilfri diesel (restprodukter från slaktavfall, raps mm) som alla dieselbilar i teorin kan köras på utan att man gör annat än att börja tanka med detta istället. Ett bra miljöval för dem som redan går en diesel alltså och inte har råd att byta till elbil.

2 problem dock. Hvo100 och b100 kostar lika mycket som vanlig diesel (typ) så det krävs att man sänker skatten här så att det blir intressanta alternativ.

Bara ett fåtal biltillverkare har hittills godkänt dessa drivmedel i sina bilar utan att garantin påverkas. Övriga har inte utrett klart/ kollat att det går. Här borde politiker kunna sätta press på tillverkarna.

Följande tillverkare godkänner i nuläget hvo100:
Citroen
DS
Isuzu (godkänt från årsmodell 2017)
Mercedes (1 modell)
Nissan
Opel (Gränsland X)
Peugeot
Toyota (Proace)

Övriga säger att de utreder frågan

Mycket bra inlägg!

Jag hade gärna tankat hvo100 men tyvärr måste jag åka 6 mil bort för att kunna tanka det. Med en dieselbil som har adblue och tanka hvo100 måste ju vara det bästa om man inte har råd med elbil eller tillgång till att ladda den. Kan det vara värt att skaffa en dieseltank att ha i skåpet på bilen, tanka i staden och sedan ha det miljövänligare bränslet placerat hemma som räcker i någon månad eller två?
Ett annat alternativ jag har funderat på om det existerar och om det är värt för den lilla arbetaren i obygden att satsa på är hybridbil el/diesel med adblue. Om det skulle vara värt att ha en sådan och tanka med just hvo100. Så länge det inte innehåller palmolja så borde det kunna vara ett bra alternativ.

Tyvärr kan inte bl a skogsarbetare ladda bilen via ett träd 10 mil in i skogen så jag är intresserad av att hitta andra alternativ än ren el.

Skulle Hvo100 eller b100 kunna vara ett alternativ för maskiner? Sambon drömmer om att få byta ut skogsmaskinerna mot nyare modeller med adblue och sedan ha möjligheten att tanka med hvo100 (med tallolja istället för palmolja typ). Fick veta av honom att det inte är ovanligt att nyare typer av bränslen testas just på skogsmaskiner innan man lanserar det för bilar.
 
Nu är du ute och cyklar. Sverige må ha en tidig overshoot-day, delvis beroende på att vi är tvingade att värma upp våra bostäder större delen av året för att överleva, pälslösa däggdjur med ursprung i tropikerna som vi är.

Det totala bidraget från hela Sverige till den globala uppvärmningen är däremot nästan försumbart. Om tio miljoner människor i Sverige anpassade sin konsumtion så att vår overshoot-day inträffade den 31 december eller för all del i augusti året därpå, så skulle inte jordens nettouppvärmning minska.

Ditt påstående att "Sverige är en av de länder som bidrar mest till den globala uppvärmningen genom vår konsumtion" är alltså helt absurt. Det är naturligtvis ingen ursäkt för att svenskar inte ska bekymra sig om detta allvarliga problem. Jag är övertygad om att okunniga klimatlarmare som du skadar frågan mer än hjälper till att lösa den, om du presenterar så felaktiga fakta.
Fast nu tänker du fel för om man tänker som du gör så kan man alltid dela in sig i en grupp som gör att man inte behöver ta ansvar. Man kan inte räkna på samhället totalt utan måste titta på individerna i samhället. I det här fallet är vi inte medborgare i Sverige utan medborgare av Tellus. En Svensk gör av med mer resurser än vad som är försvarbart utifrån ett hållbart perspektiv. Vi vinner dock igen endel genom vårt relativt låga barnafödande som gör att vi inte antalsmässigt ökar på problematiken för nästa generation. Det går dock inte att räkna hem idag utan är en investering i framtiden
 
Senast ändrad:
Den intressanta konsumtionen i ett hållbarhetsperspektiv, handlar ju faktiskt rätt lite om kostnaden uttryckt i kronor och ören. Istället är det ju konsumtion av material och energi och sådant mera reellt, som är de springande punkterna. Och då blir det svårt för en normalstor lägenhet att slå gården med maskiner osv.

Att sedan även "samma" bostad kostar olika mycket beroende på var den ligger, är väl en nyckelfaktor när det gäller bilberoendet. Köper vi "mycket" bostad för samma summa som vi hade fått "lite" bostad för närmare jobb och service etc, så "måste" vi klämma in en massa bilkörning i ekvationen.

Och sedan står vi där med ett bensinuppror. I sammanhanget lätt tolkat som att det är bensinprisets skyldighet att möjliggöra den där bostadsformen som "kräver" så mycket bilkörning. Något förenklat, givetvis.

Men du kan väl ändå inte jämföra en normalstor lägenhet med en gård med maskiner ? En gård med maskiner används oftast i en näringsverksamhet. Ska det bli rättvisande måste du lägga till andelen av lägenhetsinnehavarens bidrag till utsläpp som sker genom jobbet på järnbruket. Osv.

Annars håller jag med om att ekvationen går i baklås om man först sätter upp 10-tals andra bivillkor och till slut kommer till slutsatsen att "jag MÅSTE köra fossildriven bil 2 gånger tur och retur långa sträckor dagligen - billigt dessutom - annars finns det inga acceptabla lösningar."

Jag tror på många lösningar och att vi alla, både tillsammans och var för sig, måste öppna upp våra sinnen inför alla de lösningar som faktiskt går att skapa.

Det verkar helt trasigt att skylla på bensinpriset när man i själva verket på egen hand har prioriterat helt andra saker, trots att man vet att bensin är kostsamt per liter och att vi måste sluta använda fossila drivmedel annat än i undantagsfall.
 
Javisst, men det ändrar inte hennes totaltokiga påstående att Sverige är ett av de länder som bidrar mest till uppvärmningen. Eftersom vi är beroende av uppvärmda bostäder minst under halva året, bör också vår tilldelning av jordklot ligga lite över snittet.

Det är ju snarare så att vi måste ligga en bit under 1 jordklot så att indierna och kineserna kan få komma upp i 0,7 jordklot och jorden dessutom kan få lite, lite marginal för återhämtning efter de senaste 200 årens accelererande rovdrift och belastning.

Det mest kända faktumet i frågan är väl att mängden jordklot är exakt 1 st. Inte ens de som påstår att jorden är platt säger att den siffran avviker på minsta vis.
 

Liknande trådar

Samhälle En 12 åring har skjutit ihjäl ett barn och skadat två på en skola i Finland. Så fruktansvärt tragiskt och chockerande. Vad får ett barn...
12 13 14
Svar
263
· Visningar
14 325
Senast: Dentaku
·
Kropp & Själ Jag har ringt psykakuten två gånger idag, men båda gångerna har jag lagt på luren innan jag kommit fram. Jag tycker inte att mitt...
Svar
6
· Visningar
648
Senast: ginnies
·
Samhälle Först så vill jag säga att vi trots allt har det ganska bra i Sverige som har relativt låga avgifter för sjukvården jämfört med många...
2
Svar
31
· Visningar
1 421
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 340
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp