Bensinupproret

Med tanke på vad man får för det, så är det extremt billigt. Men ja, reser man bara till och från jobbet så kan det vara dyrt.
Ja det är ju fortfarande billigare än bilen, jag tror att det blir lite tydligare med pengarna när lägga ut allt i en bunt istället för flera saker som med bilen. Men det fortfarande behöver locka folk till att lämna bilen hemma och åka kollektivtrafik istället, och om man redan har en bil så kan det nog kännas lite skitsamma vilket man väljer. Då kan lägre priser locka tänker jag.

Om man kör riktig ac- så drar det väldiga mängder el. Enskilda fläktar har jag däremot inte så stor koll på.
Ja, AC tänker jag är mer jämförbart med uppvärmning, beroende på var värmen kommer ifrån. Troligtvis drar AC:n mer, men det är ju inte en apparat som är standard i svenska hushåll eftersom behovet i normala fall inte finns. En liten lokalfläkt har jag ju svårt att tro drar mer än en inkopplad dator, liksom?

En frisk person kan ta cykel, icke friska tror jag redan har andra regler och om inte så tycker jag absolut att det kan ändras.

Moppe funkar ju det med.
Man räknar 5 km som gränsen för vad som är rimligt för en frisk person att cykla till sitt arbete. Jag är böjd att hålla med. Att cykla 2 mil om dagen känns väldigt långt, att promenera detsamma känns orimligt.
Man bör ju då även ha någon passus om plogade cykel- och gångvägar till arbetsplatsen.

Ja, AC tänker jag är mer jämförbart med uppvärmning, beroende på var värmen kommer ifrån. Troligtvis drar AC:n mer, men det är ju inte en apparat som är standard i svenska hushåll eftersom behovet i normala fall inte finns. En liten lokalfläkt har jag ju svårt att tro drar mer än en inkopplad dator, liksom?
De flesta värmeväxlarna har ac-funktion, numera har rätt många sådana i sina hem.

Fast det är ju jättebilligt!
Jag betalar över 3000 i månaden för att ta mig fram och tillbaka till jobbet (och en del andra resor jag gör med den bilen så klart, men jag antar att du kan åka på din biljett dygnet runt?), vilket tar 13 minuter med bil enkel resa.
Glöm dock inte att jag inte kan åka från "dörr till dörr" sas, så om jag vill åka någonstans där kollektivtrafiken inte är lika tillgänglig så är möjligheterna inte lika stora som med bil. Eller så tar det längre tid.
Under icke-rusningstrafik så går "min" buss två gånger i timmen så tiden måste passa.

Beror väl på vad man tycker är värt det, jag åker ju kollektivtrafik så jag har ju valt mitt. Men jag tänker på de som väljer bilen framför kollektivtrafiken, trots att bilen kan kosta mer. Kollektivtrafiken behöver alltså locka mera i de fallen om vi ska minska på avgaserna.

Jag har hemskt svårt att prata om Skånes landsbygd då jag bor i Norrland. Fyrhjulsdrift för att få sig fram i en halvmeter snö behövs nog oftare i norr. Har aldrig skrivit "landsbygd = Norrland".

Men i ett inlägg påpekade du att fyrhjulsdrift i princip är ett måste för att bo på landsbygden om vintern. Då är det ju bra om du innan specificerar att du talar ur ett norrländskt perspektiv. Hur ska vi annars förstå att du inte menar generellt? Jag har noll koll på var du eller andra Bukefalister bor.

Ja det är ju fortfarande billigare än bilen, jag tror att det blir lite tydligare med pengarna när lägga ut allt i en bunt istället för flera saker som med bilen. Men det fortfarande behöver locka folk till att lämna bilen hemma och åka kollektivtrafik istället, och om man redan har en bil så kan det nog kännas lite skitsamma vilket man väljer. Då kan lägre priser locka tänker jag.

Och jag tror inte priset är det som gör att folk inte åker. Inte allena ialla fall. Tror tiden och bekvämligheten är viktigare för de flesta.

Glöm dock inte att jag inte kan åka från "dörr till dörr" sas, så om jag vill åka någonstans där kollektivtrafiken inte är lika tillgänglig så är möjligheterna inte lika stora som med bil. Eller så tar det längre tid.
Under icke-rusningstrafik så går bussen två gånger i timmen så tiden måste passa.

Beror väl på vad man tycker är värt det, jag åker ju kollektivtrafik så jag har ju valt mitt. Men jag tänker på de som väljer bilen framför kollektivtrafiken, trots att bilen kan kosta mer. Kollektivtrafiken behöver alltså locka mera i de fallen om vi ska minska på avgaserna.

Nej, det är ju så klart sant :) Har du långt till närmsta busshållsplats/pendelstation?

Jag hade kunnat åka kollektivtrafik till jobbet, men det är så otroligt omständligt här att det inte fungerar rent praktiskt. Det hade varit mycket billigare än att åka bil, men all fritid hade gått åt till logistiken kring det och det är verkligen inte värt det för min del. Bara att börja morgonen med att cykla 2km till busshållsplatsen på riksväg utan cykelväg räcker för att jag alla dagar i veckan hellre betalar mycket för bilen.

Som sagt, företagen får betalt oavsett vad biljetterna kostar. Dom har inget med biljettpriserna att göra, skulle SL sänka priserna så skulle det inte göra att de som kör får mindre betalt. Precis som att de inte får mer betalt om priserna höjs. Priserna sätts av Trafikförvaltningen, inte företagen. Då hade det kostat olika beroende på vilka du åker med.
De som åker kollektivt vill ofta att mer ska tas från skattepengar medan de som inte kan åka kollektivt inte har lust att sponsra med mer pengar. Ständig diskussion.
Då missförstod jag dig förut, ber om ursäkt.
Då kan jag undra varför Trafikförvaltningen har höjt priserna? :confused:

Då missförstod jag dig förut, ber om ursäkt.
Då kan jag undra varför Trafikförvaltningen har höjt priserna? :confused:

Prishöjningen är väl mycket för att man bygger ut Stockholms kollektivtrafik (åtminstone den spårbundna) väldigt och det kostar. Antar jag.
Även busstrafiken behöver kostas på ordentligt i form av utbyggda terminaler och fler bussfiler om vi ska kunna ta ett ökande antal resenärer.

Ja, fast det är inte bara de som åker inne i stan vi ska få att åka kollektivt. Och att parkera i stan är ju inte gratis.
Nä men en väldigt stor del bor i stan som inte åker kollektivt pga priserna. Det är ju ofta dom som åker kortare sträckor som förlorar stort på att åka kollektivt.

Och jag tror inte priset är det som gör att folk inte åker. Inte allena ialla fall. Tror tiden och bekvämligheten är viktigare för de flesta.
Kollektivtrafiken kan aldrig konkurrera med egen bil, oavsett hur bra kollektivtrafiken skulle vara utbyggd. Du kan aldrig få en lika smidig resväg.
Svarar er båda då jag har i princip samma svar till er båda - just därför behöver man locka så många som möjligt till att ta kollektivtrafiken så mycket man kan. För planetens skull.
Jag vet inte om minskade priser skulle kunna locka folk men vad för andra alternativ finns det? Som du säger @Sharpless så kan man inte bygga ut kollektivtrafiken hur mycket som helst så att det finns en hållplats utanför varje hem (:p).

Men i ett inlägg påpekade du att fyrhjulsdrift i princip är ett måste för att bo på landsbygden om vintern. Då är det ju bra om du innan specificerar att du talar ur ett norrländskt perspektiv. Hur ska vi annars förstå att du inte menar generellt? Jag har noll koll på var du eller andra Bukefalister bor.
Jag tror att jag i början nämnde Norrland, men inte i inlägget du kommenterade. Det är absolut inte ett måste, men en stor fördel om du vill ta dig till jobbet alla dagar hela vintern.

Liknande trådar

Samhälle Vår fria värld skakar under fötterna på oss. Samtidigt är världen, och Sverige, full av människor med vettiga värderingar och resurser... 2
Svar
25
· Visningar
2 066
Samhälle Jag har länge tänkt starta den här tråden men inte orkat då jag blir så förbannad. Men nu blir det av. Under de senaste åren har jag... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 918
Tjatter Jag är kanske inte helt seriös med den här tråden (eller med rubriken), så man behöver inte bli galen på mig om man inte vill. Men jag... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
3 348
Senast: Tantan
·
Skola & Jobb Jag vet inte om det är för att jag blivit gammal, det har varit den mest tragiska semesterperioden ever, eller om jag verkligen bara... 2 3
Svar
51
· Visningar
4 388
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrhingsten Skyline to B.
  • Pass förvaring