Bensinupproret

Svarar er båda då jag har i princip samma svar till er båda - just därför behöver man locka så många som möjligt till att ta kollektivtrafiken så mycket man kan. För planetens skull.
Jag vet inte om minskade priser skulle kunna locka folk men vad för andra alternativ finns det? Som du säger @Sharpless så kan man inte bygga ut kollektivtrafiken hur mycket som helst så att det finns en hållplats utanför varje hem (:p).
På tal om kollektivtrafik. Åker jag buss tur och retur, en resa till uni kostar det nästan 400 kr (tillägg för lokalbuss till pendlingsbussen). Lånar jag pappas snåla diesel kostar resan 160kr.
Dock blir ett månadskort billigare såklart. Men ska jag åka "mindre bekvämt", långsammare och dyrare? Hur ska man då motivera folk till att åka buss?

Nej, det är ju så klart sant :) Har du långt till närmsta busshållsplats/pendelstation?

Jag hade kunnat åka kollektivtrafik till jobbet, men det är så otroligt omständligt här att det inte fungerar rent praktiskt. Det hade varit mycket billigare än att åka bil, men all fritid hade gått åt till logistiken kring det och det är verkligen inte värt det för min del. Bara att börja morgonen med att cykla 2km till busshållsplatsen på riksväg utan cykelväg räcker för att jag alla dagar i veckan hellre betalar mycket för bilen.
Jag har tur som har extremt nära till närmsta hållplats åt båda hållen. Men det var utifrån positioner som din som jag skrev, jag förstår ju att man väljer bilen i de fallen. Därför behövs det starkare lockelser.

Sommarstugan ligger som du verkar bo och det finns folk där som bor där året runt, det är ju omöjligt att åka kollektivtrafik då - fast jag har sett en liten parkering intill den närmsta busshållplatsen (som går in mot stan) så att folk kan åka bil till busshållplatsen åtminstone. Det är ett alternativ iallafall.

Här får man åka gratis med kollektivtrafiken till och från vårdbesök. Jag har också ett mycket kort promenadavstånd till busshållplatsen. Ändå tar jag inte bussen när jag ska åka till vården. Varför? Det funkar helt enkelt inte när en tur kommer fram 3 timmar innan jag ska vara där och turen efter kommer fram 1 timme efter tiden jag ska passa.

Så pris och närhet till kollektiva färdmedel väger väldigt lätt när det inte finns en turtäthet som fungerar.

Kollektivtrafiken kan aldrig konkurrera med egen bil, oavsett hur bra kollektivtrafiken skulle vara utbyggd. Du kan aldrig få en lika smidig resväg.
Det handlar ju om att hitta en någorlunda bekväm resa (dvs så få byten som möjligt, kunna sitta ned längre resor, korta väntetider, många avgångar.) Fördelen är ju tex att man skulle kunna arbeta på tåget eller bussen (svara på mail, läsa rapporter, skriva text osv) eller ha en möjlighet att slappna av lyssna på ljudbok, sticka eller tom sova (väldigt vanlig när jag bodde i Norrtälje att man sov på bussen in till stan). Jag är en van kollektivpendlare, men här går det helt enkelt inte. Bussarna går för konstiga tider och det blir för låsande att inordna sitt liv efter busstiderna.

Du menar dom som i allt större mängd cyklar eller går? Jag ser inte det som nått negativt.
Nej, dom finns inte häromkring iallafall, dom flesta här tar bilen istället. Visst cyklar dock mer folk nu när elcyklarna kommit men dom flesta använder bilen ändå. Sen så nä, många väljer inte att cykla eller gå när det är skitväder, faktiskt.

Men är det så som man vill ha det så absolut kan kollektivtrafiken ta så höga summor.

@MiniLi

Vi hyrde bil förra veckan. Det var en sån där laddhybrid - Toyota Yaris. Den gick på el när man körde max 50 (om jag minns rätt) men eftersom vi ksulle ta oss motorväg 150 km så hade vi ju ingen nytta av det. Förbränningsmotorn drog däremot lite drygt 0,8 l/mil vilket är ganska mycket för en sådan pyttebil. Vår Volvo C30 som också är en "liten" bil (fast större än Yarisen) drar knappt hälften av det där. Så en sådan där laddhybrid är ju egentligen bara vettig om man typ kör i innerstan.
Ja, men den typen av bil passar ju utmärkt för den som kör mycket i tätort med låga hastigheter. Det är ett rätt dåligt val om man åker mkt sträckor med högre hastighet.
Det är väl dessutom ingen laddhybrid?
Laddhybrid är väl en hybrid som laddas från elnätet, inte sån som genererar egen el.
De bilar som laddas från elnätet går på el även vid högre hastigheter.

Nej, dom finns inte häromkring iallafall, dom flesta här tar bilen istället. Visst cyklar dock mer folk nu när elcyklarna kommit men dom flesta använder bilen ändå.

Jag tror det i många fall handlar om undanflykter. Men visst, vissa skulle nog åka kollektivt om priserna sänktes. Majoriteten tror jag dock skulle hitta på nån annan anledning, som trängsel, tursäkerhet osv.

Jag tror det i många fall handlar om undanflykter. Men visst, vissa skulle nog åka kollektivt om priserna sänktes. Majoriteten tror jag dock skulle hitta på nån annan anledning, som trängsel, tursäkerhet osv.
Nej, undanflykter att man inte vill betala 60kr tur och retur för en resa på max 10 minuter? Nä det är orimligt och jag har inte råd med det iallafall. Jag är säkerligen inte den enda som inte har råd med kollektivtrafiken.

Nej, undanflykter att man inte vill betala 60kr tur och retur för en resa på max 10 minuter? Nä det är orimligt och jag har inte råd med det iallafall.

Ja, min erfarenhet är att det oftast (inte alltid) inte handlar om priset i slutändan utan att man helt enkelt tycker det är skönare att åka bil.

Sen undrar jag var du hittar parkering för mindre än 60 kr/h i stan? Låter ju toppen!

Ja, min erfarenhet är att det oftast (inte alltid) inte handlar om priset i slutändan utan att man helt enkelt tycker det är skönare att åka bil.

Sen undrar jag var du hittar parkering för mindre än 60 kr/h i stan? Låter ju toppen!
Du vet att stan är större en bara centrum va? Och nej, jag hade gärna tagit spårvagnen hellre än bilen dom korta sträckorna faktiskt. Det är verkligen inte bekvämt att ta sig ut till bilen och stå i köer osv för den lilla biten, oftast går jag om det är hyfsat väder och om jag orkar. Att ta bilen är inte alltid bara bekvämt.

Du vet att stan är större en bara centrum va? Och nej, jag hade gärna tagit spårvagnen hellre än bilen dom korta sträckorna faktiskt.
Vilken stad? Finns det bara en??

Var kostar det 60kr/timme att parkera?
Jag tyckte 40kr för en hel dag var löjligt dyrt sist jag hade en arbetsdag i centrum.

Ja, men den typen av bil passar ju utmärkt för den som kör mycket i tätort med låga hastigheter. Det är ett rätt dåligt val om man åker mkt sträckor med högre hastighet.
Det är väl dessutom ingen laddhybrid?
Laddhybrid är väl en hybrid som laddas från elnätet, inte sån som genererar egen el.
De bilar som laddas från elnätet går på el även vid högre hastigheter.

Det var en sådan där som gör el själv ja, blandae visst ihop begreppen.

Tycken nog att det är dålig ekonomi i en sådan ändå. Kan man bygga bilar som drar 0,35 så borde man ju kunna det med hybriderna också. Det är ju inte vettigt med en minibil som drar 0,8 liksom.

Liknande trådar

Samhälle Vår fria värld skakar under fötterna på oss. Samtidigt är världen, och Sverige, full av människor med vettiga värderingar och resurser... 2
Svar
25
· Visningar
2 066
Samhälle Jag har länge tänkt starta den här tråden men inte orkat då jag blir så förbannad. Men nu blir det av. Under de senaste åren har jag... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 918
Tjatter Jag är kanske inte helt seriös med den här tråden (eller med rubriken), så man behöver inte bli galen på mig om man inte vill. Men jag... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
3 348
Senast: Tantan
·
Skola & Jobb Jag vet inte om det är för att jag blivit gammal, det har varit den mest tragiska semesterperioden ever, eller om jag verkligen bara... 2 3
Svar
51
· Visningar
4 388
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka