Det är ju ingen garanti att man äger sitt boende för att man bor på landet, dock, jag har flera vänner som hyr sina hem även där. Och långt ifrån alla i stan hyr ju. Sen, om man ser på +/- är ju i regel lönerna lägre i mindre samhällen än i större städer, så de hålls lite i "balans" med boendepriser.
Ska man dra det ännu längre finns det antagligen många som över huvud taget inte har valet att bosätta sig i en större stad pga ekonomin, och då är det inte ett sätt att "spara pengar" genom att bo billigt på landet, utan att man helt enkelt inte har råd att bo i en stad. Jag tror inte att det är de personerna som skriker högst i såna här situationer, men gärna de som glöms bort i diskussionerna.
Buke brukar ju annars vara väldigt bra på att involvera de där ensamstående som har två jobb och kämpar för att få ihop vardagen och kunna få mat på bordet till barnen. Det finns såna utanför de stora städerna också, såna som inte har tid att ta bussen eller cykla, och inte har råd med de där "få extra" kronorna bensinen höjs med.
Sen är väl fortfarande en stor del av problemet att man "chockhöjer" bensinpriserna för att "motivera" folk att åka kollektivt eller ta cykel - jätteenkelt för de med möjlighet. Resten glöms bort, igen. De står fortfarande med samma boendekostnad, men får en jäkla piska och ingen som är intresserad av att involvera dem i eventuella lösningar. Då är det ju klart att det i just det sammanhanget är bensinpriset som är hemskt, för att det är det som tokhöjts de senaste åren. Hade bensinen istället följt konsumentprisindex "från början" tror jag ju inte att skriket hade blivit så stort.