Bensinupproret

Då tänker jag att det är betydligt dyrare att bo på landet än att hyra en lägenhet i stan?
"Vad kostar ett hus på landet?" 200k- 10 miljoner?
Menar du centrala sthlm?
Tja...en vän hyr en liten etta på 30 kvadrat för ca 11 000 i månaden i andra hand.
Att få en lägenhet centralt i sthlm är väldigt få förunnat, kontakter eller lång kötid.
Men det blir ju konstigt att jämföra gård/hus med lägenhet.

Senast ändrad:
Att åka kollektiv är ju billigare än att köra bil när det gäller att ta sig in till Stockholm. Min sambo betalar typ 800 kr för ett månadskort som han kan resa på när han vill.
Här är det inte det, här är det otroligt dyrt att åka bara en hållplats. Sen är det inte rimligt att vara utan bil då jag iallafall inte hade kommit någonstans nästan. Dom flesta stall och dom flesta ställen övht jag åker till kräver bil om det inte ska varje gång bli en dagsutflykt som dessutom blir väldigt dyr. Bara en sådan sak som att handla här blir otroligt jobbigt utan bil då det är en bra bit att gå med tunga varor och hundmat osv.

Då tänker jag att det är betydligt dyrare att bo på landet än att hyra en lägenhet i stan?
"Vad kostar ett hus på landet?" 200k- 10 miljoner?

Den kalkylen skulle jag väldigt gärna vilja se. Och varför är jämförelsen "bo på landet jämfört med att hyra en lägenhet i stan?" Ska du jämföra vad som är dyrast får du väl ändå jämföra liknande boenden?

Jag kan inte riktigt se de värderingar du far efter som den stora skillnaden. I grunden finns det enkelt andra ekonomiska förutsättning som gör att ”hela landet ska leva” och möjligheten att bo där det bor få andra människor helt enkelt blir relativt lätt att uppfylla. Allt från offentlig service, stöd, skattelättnader etc. som finns i Norge.

Därmed inte sagt att alla människor ska tvingas bo i storstäder, tvärtom, jag skulle också gärna bo längre ut på landet om jag slapp ta mig in till stan vareviga morgon. Lösningen tror, eller hoppas, jag blir att vi blir mer fysisk platsoberoende. Typ, den industriella revolutionen fick människor att flytta till staden, kan den digitala revolutionen få oss att bo där vi vill?
Lokal skatt på naturresurser, vattenkraft, vindkraft osv, var ett konkret exempel på något som också kan kallas för en ren värderingsfråga och det är inte unikt för Norge. Dels är Sverige inte ett såpass fattigt land att man inte klarar av att genomföra det och dels är det just en värderingsfråga dvs att regioner har rätt till rimlig ersättning för de värden de skapar oavsett vad Sverige utifrån en urban norm anser sig ha råd med eller inte. Både omedelbart och på lång sikt innebär den uppvärderingen också minskat behov av "stöd". I övrigt tror jag inte jag kan utveckla det mer än så utan att kapa tråden, jag skrev ursprungligen ett betydligt längre inlägg med exempel osv men kom då fram till att det gränsade till trådkap och nog passade bättre in i en mer allmän stad vs landsbygd tråd än i en som ursprungligen rör bensinupproret, därför blev det kanske i slutändan en aning vagt och korthugget.

Det andra stycket håller jag med om, även om det inte löser alla problem.

Nu blandar du dock ihop "att bo på landsbygd och behöva pendla till jobb" med "lyxigt fritidsintresse där jag behöver dra mitt hästsläp"?
Jag tror det numera finns elhybrider som kan dra tungt förövrigt.
Jag har aldrig sett en hybrid som får dra mer än Teslas värsting, är det 900kg? Snarare att hybriderna får dra mindre?
Så husvagnsfolket lär inte köpa en hybrid/e-bil på många år? Där har vi nästan 300 000 hushåll som inte kommer byta till elbil i brådrasket. Å andra sidan kompenserar de kanske genom att semestra i Sverige istället för Thailand? :)

Menar du centrala sthlm?
Tja...en vän hyr en liten etta på 30 kvadrat för ca 11 000 i månaden i andra hand.
Att få en lägenhet centralt i sthlm är väldigt få förunnat, kontakter eller lång kötid.
Men det blir ju konstigt att jämföra gård/hus med lägenhet.
Jag menade "mina" städer, inte sthlm, skulle ha varit tydligare där. Men ja, 11k i månaden skulle ändå vara billigare än att bo på min gård, ja.
Definitivt av många? Vad menar du? Tråden handlar mig veterligen om FB-gruppen och diskussionen är väl mig veterligen ganska generell.
Du protesterade mot att jag sa att många lever på gränsen ekonomiskt men ändå har bil, för att dom är tvungna. Och sa att "flera" gjorde det, men inte "många".
Den kalkylen skulle jag väldigt gärna vilja se. Och varför är jämförelsen "bo på landet jämfört med att hyra en lägenhet i stan?" Ska du jämföra vad som är dyrast får du väl ändå jämföra liknande boenden?
Jag protesterade mot den jämförelsen genom att säga att kostnaden för "att bo på landet" är för generell. Så jag håller alltså med dig!

Men varför ska bara Sverige och svenskarna betala för miljön?
Kan tänka mig att du bor i stan och har lokaltrafik.
Men här ute är vi tyvärr beroende av bilen.
Som jag skrivit tidigare. Ge mig ett alternativ är öppen för alla förslag.
Det är väl ingen som säger att bara Sverige och Svenskarna ska betala.
Men Sverige och Svenskarna kan inte inte betala. Vi lever som flera sagt över våra tillgångar. Vi måste ändra på oss.

Jag menade "mina" städer, inte sthlm, skulle ha varit tydligare där. Men ja, 11k i månaden skulle ändå vara billigare än att bo på min gård, ja.

Du protesterade mot att jag sa att många lever på gränsen ekonomiskt men ändå har bil, för att dom är tvungna. Och sa att "flera" gjorde det, men inte "många".

Jag protesterade mot den jämförelsen genom att säga att kostnaden för "att bo på landet" är för generell. Så jag håller alltså med dig!
Om man vill jämföra så får du ju jämföra med ett liknande boende. Din gård- vad hade den kostat i olika områden. Det blir ju märkligt att jämföra boenden med helt olika storlekar.

Fast du fortsätter ju att jämföra att det är dyrare att bo på din gård på landet jämfört med att hyra en etta i stan. Det är helt irrelevant.

Om du (i tanken) skulle flytta din gård och placera den så att du kan skippa bilpendling och resa kollektivt. Vad hade den kostat då? Där har vi en vettig prisjämförelse.

Näe, stopp där nu. Nu kör du en skapligt oschysst diskussionsteknik. Du tog ett exempel på en ensamstående med svår sjukdom, avslag från FK, med flera barn som måste ha bil. Och avslutade inlägget med att det var verkligheten för många.

Vad jag protesterar mot är att det skulle vara verkligheten för många. Inte att många lever på gränsen ekonomiskt. Jäkla skillnad.

Det är ju extremt svårt att vara så generell. Bor man i ett litet hus på landet? Eller en stor gård, som kräver maskiner att sköta? Stora traktorer, många byggnader att underhålla? För mig skulle det definitivt vara billigare att bo i en lägenhet, centralt. Men jag vill ju bo såhär. (Obs! Jag bor för centralt för att säga att jag bor på "landet" just nu, men jag har bott mer lantligt också. )
Men om det handlar om en stor gård, så handlar det ju antingen om ett företag (som åtminstone inte bör kosta pengar för den som ska leva på det, för då förfelas ju syftet), eller om en hobby. Att hobbies kostar är ju inte att förvånas över.

Om problemet med bensinpriset är att folk långt från städerna inte har råd med sina många byggnader och traktorer som de har för nöjes skull, då tycker jag nog att vi pratar om ett rätt litet problem ändå. Ingen har råd med allt.

Senast ändrad:
Fast du fortsätter ju att jämföra att det är dyrare att bo på din gård på landet jämfört med att hyra en etta i stan. Det är helt irrelevant.

Om du (i tanken) skulle flytta din gård och placera den så att du kan skippa bilpendling och resa kollektivt. Vad hade den kostat då? Där har vi en vettig prisjämförelse.
Jag har vid en mängd tillfällen fått förklarat för mig att jag skulle kunna ha en herrgård i tex Jämtland för samma kostnad som min lägenhet i stan, så jag hänger inte med alls här.

Är det någon i tråden som tror att all skatt som ligger på drivmedel enbart går till miljöfrämjande projekt?
Jag tror att bränsleskatten är ett av statens bästa kassakossor.
Hade regeringen redovisat bensinpengarna och visat att de är öronmärkta för miljöfrämjande projekt, hade min vilja att betala den här skatten varit något högre.

När folk har installerat solceller av miljöhänsyn, kommer vi att bli beskattade för att kompensera för uteblivna drivmedelsintäkter (som MP redan har föreslagit, men fick dra tillbaka).
Nu betalar vi nästan 10 kr i skatt per liter (skatt + moms).
Skatten kan de göra något åt, kan räcka med momsen tycker jag.

Jag är inte lika oroad för Svensk miljöpåverkan som för Kinas enorma satsning på kolkraftverk. De behöver dom för att driva på ekonomin. Brakar den, brakar hela världens ekonomi?
Kinas plan är väl att bygga 1600 kolkraftverk med sin teknik, i 62 länder fram till 2030.
Kinesiska bolag är involverade i åtminstone 240 kolprojekt i 25 länder som deltar i nya sidenvägen just nu.
Man blir ju helt mörkrädd.

Men varför måste närproducerad mat från välmående djur bli billigare? Varför kan vi inte prioritera det för att det är bättre för alla helt enkelt? Bra mat, och dyra råvaror mer sällan istället för ofta och dåligt.

och hur ska det bli billigare, måntro?
Svenska bönder klarar inte att prismässigt konkurrera med utländska producenter som har andra förutsättningar, utan väldigt kraftiga subventioner.

Liknande trådar

Samhälle Vår fria värld skakar under fötterna på oss. Samtidigt är världen, och Sverige, full av människor med vettiga värderingar och resurser... 2
Svar
25
· Visningar
2 073
Samhälle Jag har länge tänkt starta den här tråden men inte orkat då jag blir så förbannad. Men nu blir det av. Under de senaste åren har jag... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 989
Tjatter Jag är kanske inte helt seriös med den här tråden (eller med rubriken), så man behöver inte bli galen på mig om man inte vill. Men jag... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
3 348
Senast: Tantan
·
Skola & Jobb Jag vet inte om det är för att jag blivit gammal, det har varit den mest tragiska semesterperioden ever, eller om jag verkligen bara... 2 3
Svar
51
· Visningar
4 388
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Hiss eller diss - del 6

Hund, Katt, Andra Djur