Bensinupproret

Här är ett gäng personer som bestämmer att andras val är dåliga för de har minsann ett mer miljövänligt alternativ.

(———)

Jag tycker att det är lite synd att förståelsen är så liten för andra människors situationer när man pratar miljöideologi.

Men det där gäller väl inte bara från ett håll? Jag tycker att den här tråden verkar vara precis som alla andra på temat: ALLA bestämmer att ”de andras” val är dåliga. Det är alltid någon annan som ska stå för viktigaste miljöåtgärden, själva kan de det tyvärr inte pga x, y eller z.

Fast det görs ju, i allra högsta grad? Däremot kan inte vi, med svensk politik, styra Kina. Vi kan styra Sverige. Eller hur tänker du att vi ska påverka övriga länder, speciellt om vi inte lyfter ett finger för att förändra oss själva?
Jag tycker att vi är jätteduktiga på att förändra oss och göra rätt val för miljön i Sverige.

På individnivå kan vi välja bort produkter tillverkade i miljöbovsländer som Kina, då deras produkter har ett högt miljöavtryck. En kines släpper ut dubbelt så mycket som en svensk.
Vi kan skriva till politiker och kräva att de lägger en lika hög miljöskatt på Kinas produkter, som vi har på bensin. Vi kan kräva att vi inte ska sponsra Kinas frakt osv.
Vi kan skriva till FN och kräva att de startar projekt att rena de här tio floderna innan plasten når haven. Osv.
Men många tänker nog inte så. Då hade vi t.ex. inte sålt så många iPhone? Det är ju ett ytterst dåligt miljöval, men det verkar folk skita i? Hur mycket de än bryr sig om klimatet.
Jag har inte iPhone av den anledningen t.ex. Och avstår från många andra produkter av samma anledning.

Men det där gäller väl inte bara från ett håll? Jag tycker att den här tråden verkar vara precis som alla andra på temat: ALLA bestämmer att ”de andras” val är dåliga. Det är alltid någon annan som ska stå för viktigaste miljöåtgärden, själva kan de det tyvärr inte pga x, y eller z.
Priset togs väl av den som ansåg sig inte behöva göra mer eftersom hen sopsorterade.

kl
Det har blivit billigare att köra bil enligt denna artikel
https://www.svd.se/klimatpolitiken-har-gjort-det-billigare-att-kora-bil

Håller inte med fast jag själv bor på landet och är beroende av bil. Det minst resurskrävande sättet att bo är på en liten yta i ett flerfamiljshus i tätort. Inte bara transportbehoven blir mindre, uppvärmningkostnader och infrastrukturinsatser kräver mindre miljöresurser. Vad blir miljökostnaden för den tankbil som tömmer septiktanken några gånger om året till exempel?
Rent teoretiskt är det absolut bäst för miljön att bo i flerfamiljshus mm, men generellt så reser och handlar stadsbor mer än vad landsbygdsbor gör.

Fast du fortsätter ju att jämföra att det är dyrare att bo på din gård på landet jämfört med att hyra en etta i stan. Det är helt irrelevant.

Om du (i tanken) skulle flytta din gård och placera den så att du kan skippa bilpendling och resa kollektivt. Vad hade den kostat då? Där har vi en vettig prisjämförelse.
Gårdar ligger ju inte i centrum av en anledning. Men absolut, den skulle kosta mer i inköp och därmed mer i ränta och amortering.
Näe, stopp där nu. Nu kör du en skapligt oschysst diskussionsteknik. Du tog ett exempel på en ensamstående med svår sjukdom, avslag från FK, med flera barn som måste ha bil. Och avslutade inlägget med att det var verkligheten för många.

Vad jag protesterar mot är att det skulle vara verkligheten för många. Inte att många lever på gränsen ekonomiskt. Jäkla skillnad.
Okej, exakt mitt senario igen, det är många som lever så. Som knappt klarar en hyra på 3500kr men ändå måste ha bil. Det är tyvärr verkligheten för många.
Betydligt dyrare?

Min HR i Göteborg kostar mig 7200/mån. I Dalsland skulle jag få en villa på 146 kvm med sjöutsikt för nästan exakt 2000 kr mindre, om jag bara höjde kontantinsatsen lite grand i SBABs kalkyl. (Utgångspriset är 1 295 000. För exakt den summan finns tre lägenheter i Göteborg på Hemnet, alla i områden som inte är attraktiva för BR-köpare)
Gården jag bor på kostar oss cirka 15000 i månaden. Jag använder mina egna kostnader som exempel. Jag kan lätt hyra en nybyggd lägenhet, 4-5 med toppläge och älvsutsikt i min närmaste stad för mindre pengar än så.
Men jämför man med centrala Stockholm/Göteborg/valfri annan stor stad så förstår jag att det absolut kan vara dyrare att bo i stan. Och samma sak om min gård skulle vara placerad strax utanför Stockholm. Att jag bor här är självklart mitt eget val och jag klagar inte.
Nu vet jag inte hur stor din bostad är. Men om man ska jämföra så får man jämföra med lika stor bostad. Här i listan över bostäder till salu i Stockholm ser man tex att en bostad på ca 200 kvadrat kostar drygt 30 miljoner. Jag tror det inte är ofta att en bostad på landsbygden på 200 kvadrat kostar 30 miljoner.
https://www.hemnet.se/bostader?location_ids[]=18031&=Alla+kommuner
Fast jag måste ju jämföra med "min" stad. Här är det ovanligt med någon form av bostad som säljs för över 5 miljoner. Tror att snittet ligger på 1,5-2 miljoner.

Gårdar ligger ju inte i centrum av en anledning. Men absolut, den skulle kosta mer i inköp och därmed mer i ränta och amortering.

Okej, exakt mitt senario igen, det är många som lever så. Som knappt klarar en hyra på 3500kr men ändå måste ha bil. Det är tyvärr verkligheten för många.

Gården jag bor på kostar oss cirka 15000 i månaden. Jag använder mina egna kostnader som exempel. Jag kan lätt hyra en nybyggd lägenhet, 4-5 med toppläge och älvsutsikt i min närmaste stad för mindre pengar än så.
Men jämför man med centrala Stockholm/Göteborg/valfri annan stor stad så förstår jag att det absolut kan vara dyrare att bo i stan. Och samma sak om min gård skulle vara placerad strax utanför Stockholm. Att jag bor här är självklart mitt eget val och jag klagar inte.

Fast jag måste ju jämföra med "min" stad. Här är det ovanligt med någon form av bostad som säljs för över 5 miljoner. Tror att snittet ligger på 1,5-2 miljoner.
Det framgick dock inte av ditt antagande att det bara var dig själv det handlade om: ”Då tänker jag att det är betydligt dyrare att bo på landet än att hyra en lägenhet i stan?”

Men alltså, vad menar du med "många"? Menar du verkligen att det är många boende på landsbygden som har svåra diagnoser, avslag från FK och samtidigt är ensamstående med flera barn? Vad har du ens för belägg för det påståendet? :confused: Vi talar alltså om en så numerärt betydande del av landsbygdsborna att det bör användas som legitimt argument för att inte höja bensinpriset?

Det låter ju extremt alarmerande, i mina öron. Och då inte relaterat till bensinpris.

Tycker det är löjligt och typiskt populistisk retorik i dessa upprop, vi mot dem, elitförakt osv, ner med storstaden etc.
Skatten är till för att a) finansiera andra insatser för b) få de ONÖDIGA resorna att minska.
På samma sätt som när vi storhandlar för att spara pengar så kan vi använda oss av våra transporter smartare.
Incitament till medvetenhet om vårt konsumentbeteende. Handen på hjärtat så tror jag faktiskt inte en enda av oss gör 100% nödvändiga resor. Vi har liksom storhandel-principen på plats för att spara pengar men att samordna och planera resor för att göra detsamma är visst otänkbart.

Men alltså, vad menar du med "många"? Menar du verkligen att det är många boende på landsbygden som har svåra diagnoser, avslag från FK och samtidigt är ensamstående med flera barn? Vad har du ens för belägg för det påståendet? :confused: Vi talar alltså om en så numerärt betydande del av landsbygdsborna att det bör användas som legitimt argument för att inte höja bensinpriset?

Det låter ju extremt alarmerande, i mina öron. Och då inte relaterat till bensinpris.

Tänk om dessa kommuner hade skatteintäkter för att främja och subventionera etablerandet av kollektivtrafik i sin region. Om man ändå kunde bekosta detta på något sätt genom någon slags skatt :idea::angel:

Det framgick dock inte av ditt antagande att det bara var dig själv det handlade om: ”Då tänker jag att det är betydligt dyrare att bo på landet än att hyra en lägenhet i stan?”
Jag var helt enkelt otydlig där! :)

Jag pratade generellt, inte att dom bodde just på landsbygden. Jag har en bekant som är exemplet jag nämnde. Och har två bekanta till i samma situation, dock utan barn. Och det är inte alls ovanligt, det är bara att läsa tidningen, det är många som står utan pengar från FK just nu. Men det är en helt annan diskussion.

Jag har bara nämnt att en höjning av bensinpriset slår hårt mot dom som redan har det tufft. Det är ofta ett nödvändigt transportmedel för att få sig fram. Man behöver inte ens bo på landet för att sakna fungerande kollektivtrafik, i utkanten vissa städer är den riktigt dålig.

Engagemanget för egen del är stort tack. :)
Ska jag nöja mig med att betala massa skatt (som jag kan göra

Ang nånannanismen:
Då vi strunta i t.ex Kinas utsläpp? Och tycka det är ok att de ska bygga så vansinnigt många kolkraftverk ( i och utanför Kina)? Som de behöver för att driva sin egen ekonomi?
Vi ska inte påverka de länder vars 10 floder släpper ut 90% av all plast i haven.
- För det har inte med oss att göra.
Jag tycker att vi är jätteduktiga på att förändra oss och göra rätt val för miljön i Sverige.

På individnivå kan vi välja bort produkter tillverkade i miljöbovsländer som Kina, då deras produkter har ett högt miljöavtryck. En kines släpper ut dubbelt så mycket som en svensk.
Vi kan skriva till politiker och kräva att de lägger en lika hög miljöskatt på Kinas produkter, som vi har på bensin. Vi kan kräva att vi inte ska sponsra Kinas frakt osv.
Vi kan skriva till FN och kräva att de startar projekt att rena de här tio floderna innan plasten når haven. Osv.
Men många tänker nog inte så. Då hade vi t.ex. inte sålt så många iPhone? Det är ju ett ytterst dåligt miljöval, men det verkar folk skita i? Hur mycket de än bryr sig om klimatet.
Jag har inte iPhone av den anledningen t.ex. Och avstår från många andra produkter av samma anledning.
Glöm inte allt det avfall som Sverige låter andra länder ta hand om, ser fint ut i statistiken för Sverige.

Är ju något land nu som tar andra länder plastavfall och utökar landmassan med.

Senast ändrad:
Tycker det är löjligt och typiskt populistisk retorik i dessa upprop, vi mot dem, elitförakt osv, ner med storstaden etc.
Skatten är till för att a) finansiera andra insatser för b) få de ONÖDIGA resorna att minska.
På samma sätt som när vi storhandlar för att spara pengar så kan vi använda oss av våra transporter smartare.
Incitament till medvetenhet om vårt konsumentbeteende. Handen på hjärtat så tror jag faktiskt inte en enda av oss gör 100% nödvändiga resor. Vi har liksom storhandel-principen på plats för att spara pengar men att samordna och planera resor för att göra detsamma är visst otänkbart.
Det är väl tvärtom ganska många av lantisarna i tråden som påpekar att dom gör just det?

Jag pratade generellt, inte att dom bodde just på landsbygden. Jag har en bekant som är exemplet jag nämnde. Och har två bekanta till i samma situation, dock utan barn. Och det är inte alls ovanligt, det är bara att läsa tidningen, det är många som står utan pengar från FK just nu. Men det är en helt annan diskussion.

Men du behöver inte köra ett "goddag yxskaft"-inlägg. Jag har aldrig påstått att det är "ovanligt" att det finns människor som har det dåligt ekonomiskt. Du behöver liksom inte uppmärksamma mig på det, jag är väl medveten om att det finns. Och nej, du pratade inte generellt. Det gällde ju landsbygd. Fullständigt uppenbart att du sitter och efterkonstruerar dina inlägg för att du inte har belägg för vad du påstår, varken med det tidigare påståendet om fyrhjulsdrift som ett måste på landet eller nu med sjuka, fattiga ensamstående på landet.

Du skrev ju till och med "exakt mitt scenario igen, det är många som lever så." Men nu pratar du plötsligt generellt. Aja.

Men du behöver inte köra ett "goddag yxskaft"-inlägg. Jag har aldrig påstått att det är "ovanligt" att det finns människor som har det dåligt ekonomiskt. Du behöver liksom inte uppmärksamma mig på det, jag är väl medveten om att det finns. Och nej, du pratade inte generellt. Det gällde ju landsbygd. Fullständigt uppenbart att du sitter och efterkonstruerar dina inlägg för att du inte har belägg för vad du påstår, varken med det tidigare påståendet om fyrhjulsdrift som ett måste på landet eller nu med sjuka, fattiga ensamstående på landet.

Du skrev ju till och med "exakt mitt scenario igen, det är många som lever så." Men nu pratar du plötsligt generellt. Aja.
De senaste åren har många tidningar uppmärksammat många olika situationer som ser ut som jag beskrivit. Boende på landet, i samhällen och i städer. De som bor på landet måste i stor utsträckning ha bil, därför slår en höjning hårt mot dom. Det är väl inte ett dugg konstigt?

Vad för belägg behöver du om fyrhjulsdrift? Kom förbi när vi har snökanoner och försök få dig ut från min gård med tvåhjulsdrift. Eller hjälp mig dra loss personer som fastnat. Nej, det är inget måste, jag skrev något om att det är en stor fördel att ha om man vill ta sig till jobbet alla dagar hela vintern. Men skit samma, du verkar anstränga dig för att missuppfatta allt jag skriver.

De senaste åren har många tidningar uppmärksammat många olika situationer som ser ut som jag beskrivit. Boende på landet, i samhällen och i städer. De som bor på landet måste i stor utsträckning ha bil, därför slår en höjning hårt mot dom. Det är väl inte ett dugg konstigt?

Men nu handlade det om boende på landet. Du påstod att "många" boende på landet levde så (även om du nu menar generellt). Hur många tidningsartiklar du än läst om det kan jag inte finna belägg för det du påstår.

Vad för belägg behöver du om fyrhjulsdrift? Kom förbi när vi har snökanoner och försök få dig ut från min gård med tvåhjulsdrift. Eller hjälp mig dra loss personer som fastnat. Nej, det är inget måste, jag skrev något om att det är en stor fördel att ha om man vill ta sig till jobbet alla dagar hela vintern. Men skit samma, du verkar anstränga dig för att missuppfatta allt jag skriver.

Eller för att du, medvetet eller omedvetet, är otydlig? Det är ju inte första gången i tråden som du måste specificera vad du menar. När du drog påståendet om fyrhjulsdrift påpekade du t ex inte att det gällde Norrland. Det kom sen. Precis som nu.

Glöm inte allt det avfall som Sverige låter andra länder ta hand om, ser fint ut i statistiken för Sverige.
Är ju något land nu som tar andra länder plastavfall och utökar landmassan med.
Tar jättegärna del av den artikeln. Det kan man ju påverka. :)
Men glöm för all del inte allt det avfall vi tar hand om åt Norge ,England, Holland, Finland, Irland m.fl.
Mejla och kräv att de ska sortera sina sopor istället för att de ska transporteras hit och eldas upp här.

Nej per capita släpper kineserna INTE ut som en svensk. Per capita har vi nästan tre gånger så stora ekologiska fotavtryck som kineserna (och då brukar det vara så att det som tillverkas i Kina, men konsumeras här. räknas in i deras fotavtryck. Och internationella flygresor och andra transporter är också kluriga att få med)

29699

Nu har du nog inte läst länken riktigt...
:D
Från artikeln;
Boende i rika Stockholms-kommuner har högre utsläpp av växthusgaser än rikssnittet, vilket beror på indirekta utsläpp av hög konsumtion.
Många av Norrlands glesbygdskommuner ligger också högt över snittet, på grund av mycket bilkörning och uppvärmning av hemmen.
Lägst utsläpp har en rad kommuner i Östergötland och Mälardalen, väster och sydväst om Storstockholm. Förmodligen för att människor där kan resa kollektivt samtidigt som konsumtionen inte är så hög, relativt sett.

Längre ner i artikeln står att det avgörande är hur man lever och inte var man bor geografiskt. Dvs livsstilen är avgörande.
"Det viktigaste är hur mycket och vilken bil vi åker, hur (och till vilken temperatur) vi värmer vårt hem, hur mycket el vi använder, hur mycket kött vi äter, hur mycket vi flyger och hur mycket vi shoppar. Både stads- och landsbygdsbor i Sverige behöver använda mycket mindre resurser för att det ska vara hållbart. Om alla på jorden levde som vi skulle det behövas resurser motsvarande drygt tre jordklot."

Liknande trådar

Samhälle Vår fria värld skakar under fötterna på oss. Samtidigt är världen, och Sverige, full av människor med vettiga värderingar och resurser... 2
Svar
25
· Visningar
2 073
Samhälle Jag har länge tänkt starta den här tråden men inte orkat då jag blir så förbannad. Men nu blir det av. Under de senaste åren har jag... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 996
Tjatter Jag är kanske inte helt seriös med den här tråden (eller med rubriken), så man behöver inte bli galen på mig om man inte vill. Men jag... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
3 348
Senast: Tantan
·
Skola & Jobb Jag vet inte om det är för att jag blivit gammal, det har varit den mest tragiska semesterperioden ever, eller om jag verkligen bara... 2 3
Svar
51
· Visningar
4 388
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattmat i mousse-form
  • Hönstråden II
  • Diskbråck