Bensinupproret

Om det bara handlar om väntan på en kapacitetsökning i några veckor, kan de till och med få ta bilen. Problemet är när man får ta bilen och därmed släpper allt arbete med att hitta alternativ. För det är ingen lösning.
Några veckor? Tar lite mer tid än så från beställning av buss tills bussen rullar ut från fabriken. Kan tänka mig att utbildningen av alla nya chaufförer inte heller bara tar några veckor.

Sedan ligger ju produktionen av bussar på hur många som går ut ur fabrik idag så även där behövs en taktökning och med det utbildning av montörer som ska tillverka den ökande frågan på bussar.

Ska en vissla på bilen är komma om det först är vid bytte av färdmedel som stoppet på resan till jobbet uppkommer?
 
Att det behövs omställning har varit allmän kunskap i decennier, trots det har i princip ingenting hänt.
Det är ju helt enkelt så att varken politiker eller (större) företagare riskerar något alls för att faktiskt arbeta för hållbarhet. Ett ekonomiskt system som drivs av konsumtion och bygger på ständig tillväxt, är ju inte heller en positiv faktor i sammanhanget. Jag skulle säga att så gott som all miljödebatt aktivt döljer dessa enkla fakta.
 
Några veckor? Tar lite mer tid än så från beställning av buss tills bussen rullar ut från fabriken. Kan tänka mig att utbildningen av alla nya chaufförer inte heller bara tar några veckor.

Sedan ligger ju produktionen av bussar på hur många som går ut ur fabrik idag så även där behövs en taktökning och med det utbildning av montörer som ska tillverka den ökande frågan på bussar.

Ska en vissla på bilen är komma om det först är vid bytte av färdmedel som stoppet på resan till jobbet uppkommer?

Det är dessutom brist på förare på många ställen och det kommer troligen inte bli bättre. Man kan kräva hur många bussar som helst, men har man inga som kör så...
 
Det är dessutom brist på förare på många ställen och det kommer troligen inte bli bättre. Man kan kräva hur många bussar som helst, men har man inga som kör så...
Går ju alltid att lösa med ultimatum till arbetslösa, frågan är ju hur moraliskt rätt det är.
Eller locka med ingångslön på 40 000.
 
Går ju alltid att lösa med ultimatum till arbetslösa, frågan är ju hur moraliskt rätt det är.
Eller locka med ingångslön på 40 000.

Det är ju redan idag i princip bara arbetslösa vi får in. De slutar oftast inom ett år dock.
Höjd lön vore väldigt trevligt, men var dom pengarna ska komma ifrån är en annan sak.
 
Det är ju redan idag i princip bara arbetslösa vi får in. De slutar oftast inom ett år dock.
Höjd lön vore väldigt trevligt, men var dom pengarna ska komma ifrån är en annan sak.
Samma inom industri, jätte svårt att få folk och företagen får säga nej till köpare. Hur det idag kan finnas arbetslösa fattar jag inte.
 
Ska vi gå över från privatbilism till kollektivtrafik krävs både piska och morot. Piskan finns, i bensinpriset, men var är moroten? Jag bor på landet i norra Skåne, och visst, i teorin skulle jag kunna ta mig runt med en kombination av elcykel, buss och Pågatåg men det kommer inte att ske. Ska jag trassla med olika färdsätt med väntan mellan byten så det som skulle tagit en kvart med bil (ex vis ta mig till jobbet) tar en timme - då behöver jag en bättre morot än att jag gör en miniminimini insats för miljön. Ledsen, men så är det. Och jag är inte ensam.
 
Nej, vi gör snarare alldeles för lite.
Inte mot vad andra länder gör!!
Varför inte tvinga alla att källsortera? ( det ger inga inkomster till statskassan) men är bra för miljön. Varför inte förbjuda plast helt och hållet? (Ger heller inga pengar i statskassan)
Två rätt enkla lösningar på miljöproblem som finns.
Varför inte hjälpa hushåll att gå över tex till elbil? (För hög kostnad för många som behöver det)
För miljön ställs hela tiden emot kostnader och där vinner pengar med hästlängder.
 
Inte mot vad andra länder gör!!
Varför inte tvinga alla att källsortera? ( det ger inga inkomster till statskassan) men är bra för miljön. Varför inte förbjuda plast helt och hållet? (Ger heller inga pengar i statskassan)
Två rätt enkla lösningar på miljöproblem som finns.
Varför inte hjälpa hushåll att gå över tex till elbil? (För hög kostnad för många som behöver det)
För miljön ställs hela tiden emot kostnader och där vinner pengar med hästlängder.
Källsortering gör nog inte så stor miljöpåverkan, jämfört med att minska onödig konsumtion.
Förbjuda plast är lite vanskligt, inte så mycket för att plast i sig är bra, men i vissa fall kan plastförpackningar faktiskt göra mer nytta än skada, så att säga, typ ökad hållbarhet för vissa grönsaker.
Elbil är inte en bra lösning, generellt måste vi försöka minska på antalet bilresor, då alla bilar har väldigt stor miljöpåverkan. Visst, elbilar kan vara bättre än fossildrivna bilar. Kanske bättre att satsa på hållbara biobränslen, exempelvis HVO skulle kunna fungera, om man lyckades få ordning på produktionstakten i förhållande till efterfrågan (och såg till att det inte är palmolja man använder).
Absolut är det så att ekonomi tyvärr övertrumfar allt annat, då vårt samhälle bygger sin grund på att vi måste köpa mer och mer konstant. Det som behövs är ett samhälle som inte kräver att vi konsumerar, då kanske det finns en chans... Tyvärr så kommer ju alla makthavare att förlora på det, så det går inte att genomföra.
 
Kan hålla med att överkonsumtion är en bov.
Men nöjesflygen är en stor miljöbov.
Där tycker jag att de skulle kunna lägga på många procent på biljetterna.
Det skulle få många att tänka annorlunda kring resandet.

Tycker inte att vi behöver sådant enormt utbud i affärer. Sluta importera det vi själva kan producera.
 
Ska vi gå över från privatbilism till kollektivtrafik krävs både piska och morot. Piskan finns, i bensinpriset, men var är moroten? Jag bor på landet i norra Skåne, och visst, i teorin skulle jag kunna ta mig runt med en kombination av elcykel, buss och Pågatåg men det kommer inte att ske. Ska jag trassla med olika färdsätt med väntan mellan byten så det som skulle tagit en kvart med bil (ex vis ta mig till jobbet) tar en timme - då behöver jag en bättre morot än att jag gör en miniminimini insats för miljön. Ledsen, men så är det. Och jag är inte ensam.

Eller bättre piska så att det där cyklandet, bussandet och väntandet plötsligt verkar ganska rimligt i förhållande till att gå till banken och låna pengar till bensinen? (En viss överdrift kan nog anas.) Där vi också bör se till att cyklandet, bussandet och väntandet förbättras och bilvalet görs ännu mer omständligt.

Grejen är att vi bör bygga om städerna helt och hållet i alla val vi har i samhälssbyggnad från igår och framåt - till att prioritera allt annat än bilar. Till slut blir det en något obskyr företeelse för de som verkligen inte har något val, istället för ett till stor del slentrianmässigt bekvämlighetsval för de som kunde ha valt annorlunda.
 
Senast ändrad:
Kan hålla med att överkonsumtion är en bov.
Men nöjesflygen är en stor miljöbov.
Där tycker jag att de skulle kunna lägga på många procent på biljetterna.
Det skulle få många att tänka annorlunda kring resandet.

Tycker inte att vi behöver sådant enormt utbud i affärer. Sluta importera det vi själva kan producera.

Att peka ut någon annan som lite värre, tar inte ned viktigheten av att själv göra något. Vi måste sluta med att peka finger och istället agera. (Om du innan idag reser satan över världen och nu bestämt dig att sluta med det, så tar jag tillbaka mitt case. Det handlar mer om du pekar på någon annan som reser som det är spot on.)
 
@sjoberga skrev:
"Grejen är att vi bör bygga om städerna helt och hållet i alla val vi har i samhälssbyggnad från igår och framåt "

Som det är nu byggs städerna tvärtom - stadskärnorna utarmas medan det byggs stora köpcentra utanför.
 
@sjoberga skrev:
"Grejen är att vi bör bygga om städerna helt och hållet i alla val vi har i samhälssbyggnad från igår och framåt "

Som det är nu byggs städerna tvärtom - stadskärnorna utarmas medan det byggs stora köpcentra utanför.
Tycker folk ska utarma städerna ännu mera och även de flytta ut, fast det är förstås en annan fråga.
 
Och här tycker jag inte att vi kan lägga allt ansvar på enskilda som bor på landsbygden. Varför ska arbetsgivarens vilja till ett speciellt arbetsschema prioriteras högre än miljön? Varför inte arbeta fram lösningar istället för att alltid lyckas hitta motiv till att alltid smutsa ned miljön, och dessutom protestera när det blir dyrt?

Jag tycker många i vårt samhälle på ett ytligt sätt säger sig vilja prioritera en god miljö - men när prioriteringslistan kommer fram på riktigt, så kommer den så långt bak att den inte påverkar våra val nästan alls.

HELA samhället måste bidra till lösningar som är bättre än dagens.

Är ditt arbetsschemas absoluta tider idag viktigare än miljöfrågan? Och observera att jag förstår till 100% att för just dig, som individ, väger vågskålen att ha ett jobb blytungt i förhållande till de gemensamma målen, men jag anser inte att det ansvaret kan läggas på dig - annat än att alla måste försöka och vilja bättre än idag. (Det sista är för övrigt inte alls riktat personligen då jag inte känner till din situation, så att du inte missuppfattar)

Vissa arbetsscheman är nog svåranpassade.
Tänk dig exempelvis busschaufförer, lokförare och andra som själva måste vara på plats innan turen börjar.
Eller för den delen sjukvården.
Skulle du tycka att det är OK om en vårdavdelning på ett sjukhus är tom på personal (eller näst intill) för att personalens arbetstid måste anpassas till olika linjer i kollektivtrafiken?
 

Liknande trådar

Samhälle En 12 åring har skjutit ihjäl ett barn och skadat två på en skola i Finland. Så fruktansvärt tragiskt och chockerande. Vad får ett barn...
12 13 14
Svar
263
· Visningar
14 156
Senast: Dentaku
·
Kropp & Själ Jag har ringt psykakuten två gånger idag, men båda gångerna har jag lagt på luren innan jag kommit fram. Jag tycker inte att mitt...
Svar
6
· Visningar
566
Samhälle Först så vill jag säga att vi trots allt har det ganska bra i Sverige som har relativt låga avgifter för sjukvården jämfört med många...
2
Svar
31
· Visningar
1 398
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 928
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp