Bensinupproret

Jag tror det bilden försöker illustrera är att allt blir dyrare. Bensinen är inte orimligt dyr om man jämför med den allmänna inflationen och prisutvecklingen de sista decennierna. Den har dragit hyfsat jämnt med annat.
Däremot borde fler satsningar göras på att minska bilkörandet, men debatten borde vara mer nyanserad. Jönsarna i bensinuppropet stjälper snarare än hjälper. De spär bara på fördomar och förstärker konflikten mellan stad och land.
Jo, bensinen har ökat mer i pris än vad som är motiverat av den allmänna inflationen. Men det hindrar ju inte att det finns andra produkter som också har det precis som det finns produkter som har ökat mindre i pris än vad de ”borde”.
 
Det ska jag absolut göra! Den dagen jag behöver åka på en glass till jobbet!
En alternativ tolkning är ju att en bilutflykt ut i bygden varje dag efter jobbet, helt enkelt är ett orimligt högt krav på tillvaron?

Som svar på det här tvånget att ha bil när en bor på landet, för att ta sig till jobbet.
 
Nu minns jag inte om liknande siffror redan varit uppe i tråden, jag har sett lite olika beräkningar på olika håll.

Men: För knappt 30 år sedan sprängde bensinpriset femkronorsvallen. Dagen pris på närmare 17 kronor litern motsvarade 10:50 kronor 1990, enligt SCB. Med hänsyn till inflationen har alltså literpriset bara stigit med 5–6 kronor litern på 30 år. Och enligt bilbranschen drar en genomsnittlig bil i dag bara drygt hälften så mycket bränsle som dåtidens bilar. Så summa summarum: Att köra sin bil är ungefär lika dyrt eller billigt som tidigare, trots det rekordhöga drivmedelspriset.

Från TT i Dagens industri: https://www.di.se/nyheter/bensinpriset-pa-rekordniva-men-att-kora-bil-inte-dyrare-an-1990/
 
Nu minns jag inte om liknande siffror redan varit uppe i tråden, jag har sett lite olika beräkningar på olika håll.

Men: För knappt 30 år sedan sprängde bensinpriset femkronorsvallen. Dagen pris på närmare 17 kronor litern motsvarade 10:50 kronor 1990, enligt SCB. Med hänsyn till inflationen har alltså literpriset bara stigit med 5–6 kronor litern på 30 år. Och enligt bilbranschen drar en genomsnittlig bil i dag bara drygt hälften så mycket bränsle som dåtidens bilar. Så summa summarum: Att köra sin bil är ungefär lika dyrt eller billigt som tidigare, trots det rekordhöga drivmedelspriset.

Från TT i Dagens industri: https://www.di.se/nyheter/bensinpriset-pa-rekordniva-men-att-kora-bil-inte-dyrare-an-1990/
Någon studie jag läste häromåret, visade att bilen inkl körningen kostar samma andel av folks disponibla inkomst nu som 1970. Men vi kör mycket längre nu, för den där andelen.
 
En alternativ tolkning är ju att en bilutflykt ut i bygden varje dag efter jobbet, helt enkelt är ett orimligt högt krav på tillvaron?

Som svar på det här tvånget att ha bil när en bor på landet, för att ta sig till jobbet.
Vem är det som åker på bilutflykter varje dag? Är det orimligt att behöva ha ett arbete om man bor på landet menar du?
 
Jo, bensinen har ökat mer i pris än vad som är motiverat av den allmänna inflationen. Men det hindrar ju inte att det finns andra produkter som också har det precis som det finns produkter som har ökat mindre i pris än vad de ”borde”.

Ja precis, för inte är det speciellt många andra varor som består av ca 60% skatt inte..
 
För de som tjänar kring 200-250' per år så är det -helt oavsett de siffrorna- helt orimligt att lägga hela sin årsinkomst (eller mer) på ett bilinköp.
Det skulle jag inte råda någon till, nej. Men ser vi till disponibel inkomst, så har det alltså inte blivit dyrare att ha bil. Snarare tvärtom, men det vägs upp av att man kör dubbelt så mycket nu som för 50 år sedan.
 
Men alla de där beräkningarna bygger ju på att folk har råd med moderna och bränslesnåla bilar. Hur många människor med låglöneyrken åker inte runt med en gammal Volvo eller Saab?
Nej. Det jag läste utgick från vad folk faktiskt lade sina pengar på.
 
Det skulle jag inte råda någon till, nej. Men ser vi till disponibel inkomst, så har det alltså inte blivit dyrare att ha bil. Snarare tvärtom, men det vägs upp av att man kör dubbelt så mycket nu som för 50 år sedan.
Ja, vår konsumtion av det mesta har ökat de senaste 50 åren.
Konsumtion av resor/transporter, konsumtion av elektronik (telefoner, TV-skärmar och så vidare).
Hållbarheten på en del saker verkar ha blivit sämre så att vi oftare behöver köpa ny tvättmaskin, kyl, frys, spis med mera.
Vi konsumerar mer kläder (de flesta av oss äger idag betydligt fler plagg än en genomsnittlig svensk gjorde för 50 år sedan).
Vi konsumerar mer utlandsresor.
Vi konsumerar mer mat,
mer prydnadsföremål.

Vi konsumerar för mycket.
Och det vore lämpligt för jordklotet om vi minskar på den konsumtionen till en rimligare nivå.

Själv tycker jag att det vore bra om var och en kunde få välja själv vad man vill avstå från att konsumera.
Men vår bekvämlighet gör ju att det inte är så troligt att de flesta av oss kommer att välja bort något som vi upplever höjer vår livskvalitet.
 
Men alla de där beräkningarna bygger ju på att folk har råd med moderna och bränslesnåla bilar. Hur många människor med låglöneyrken åker inte runt med en gammal Volvo eller Saab?

Fast din modell baseras istället på att de har råd att betala för dyr bensin.

Det är väl ingen överraskning direkt att vi måste göra en stor omställning och att drivmedelspriserna kommer att öka rejält? I början av 2000-talet pratades det mycket om peak oil och att ingen utom överklassen skulle ha råd med bensin till sina bilar runt 2020. Så det är rena rean nu på bekostnad av klimatet.

Om det nu ekonomiskt är bättre att köra modern bil så bör man ju låta bli att slösa bort sina pengar. Alldeles särskilt om man saknar sådana.
 
1972 kostade 1 liter mjölk 2:15, idag ligger inte priser på över 30 kr/liten för mjölk :D.

Allt hänger ju på vad som jämförs och dom som sväljer det du la upp med hull och hår bodde börja tänka lite för egen maskin.

Jag tycker iofs att mjölken borde vara mycket dyrare! Ditt exempel visar inte att bensinen är för dyr, snarare att mjölken är för billig. 30 kr litern låter rimligt!
 
Intressant med prisjämförelsen bensin och mjölk! Och det faktum att mjölken idag inte kostar 30 kr skulle bevisa hur orimligt högt bensinpriset är idag. Jag tänker mer att det visar hur orimligt billig mjölken är. Jag hade gärna sett att bönderna fått skäligt betalt för mjölk, kunnat leva på sitt arbete och att djuren fått ha ett drägligt liv istället för att bensinpriset skulle sänkas.
 
1972 kostade 1 liter mjölk 2:15, idag ligger inte priser på över 30 kr/liten för mjölk :D.

Allt hänger ju på vad som jämförs och dom som sväljer det du la upp med hull och hår bodde börja tänka lite för egen maskin.
Varför skulle bensin jämföras med mjölk? Glassjämförelsen som väl varit uppe ett par gånger nu i tråden är ju rätt skämtsamt menad. Du kan säkert hitta massor som ökat mer i pris än bensinen också.
 

Liknande trådar

Samhälle Först så vill jag säga att vi trots allt har det ganska bra i Sverige som har relativt låga avgifter för sjukvården jämfört med många...
2
Svar
31
· Visningar
1 328
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
Svar
17
· Visningar
1 038
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Halkade i trappen förra veckan och skadade knät. Läkarens utlåtande blev skada på inre menisken. Har en tid för mrt röntgen på måndag...
Svar
6
· Visningar
315
Senast: Bulldoozer
·
Kropp & Själ Hej! Jag fick i fredags förra veckan en ordentlig knuff i bröstet av en häst. Gjorde ont men var inte värre än att jag skrek till och...
2
Svar
23
· Visningar
1 236
Senast: Modest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp