Bensinupproret

Småskalig odling för stora delar av befolkningen är inte alls så tokig. Så länge vi säkerställer att den drivs av yrkesutbildade och yrkeserfarna människor och inte hobbyister på egen täppa. Det finns förmodligen en gräns av hur liten skalan kan bli för att det ska gå att leva på och finansiera det yrkeskunnandet.

Men det är inte heller så att hobbyodling i den omfattning den existerar idag är en rimlig fråga att ta upp som "miljöhot" - det var aldrig min mening att förmedla.

Kanske fler skulle ha fått lära sig hur odling fungerar? Varför kunde pappa, farmor och farfar och generationerna innan odla utan problem utan att vara yrkesutbildad? De kunde få 10 ggr mer potatis än vad de satte i jorden. Kanske det är schystare mot miljön med potatis, sallad och morot odlad på gården än att köpa färdigt från affären som fraktats runt halva Sverige och ibland halva europa? Med de ökade bränslepriserna kommer även maten bli dyrare.
Nu tänker jag främst på de som har möjlighet. Jag och sambon har redan provat framgångsrikt och hade sedan våran matkonsumtion säkrad resten av året och potatis över att sätta en sväng till. Men diskussionen om att odla själv vs effektiv yrkesodling borde höra till en egen tråd. För det är en väldigt intressant diskussion att följa.
 
Kanske ska alla lära sig att vara jordbrukare i skolan (lägga till 2 år) och sedan göra värnplikt inom jordbruket i 1 år? Eller läkare? Eller lärare? På någon nivå är det ju rimligt att lära sig hur det fungerar och ha viss kunskap och färdighet.

Fast jag är nog mer inne på att vi ska se till att de som kan och vill bäst inom varje område ska få utveckla kunskap och kompetens inom sin profession för att hitta bästa möjliga lösningar. Även inom livsmedelsproduktion.

På många kontinenter har man reella problem med stora skaror av mikroskaleodlare som inte alls har de kunskaper som krävs för att ta miljöhänsyn.
 
Jag känner mig lite obeslutsam i det här.

Jag tycker på ett sätt att det är bra med höga bensinpriser, kanske kan man få ner okynnesanvändandet av bil på det sättet? (Ja, jag vet folk som tar bilen från huset till stallet, det är typ 50 meter... och gör det flera gånger/dag).

Samtidigt inser jag att de som bor mindre centralt än jag får det skitjobbigt med höga bensinkostnader. Det måste ju finnas vettiga alternativ för dom innan man bara höjer priset till galna nivåer.

Som tredje bit kan jag ju tycka att vi som bor så kollektivtrafik fungerar (någorlunda iaf) borde kunna få betala mer om vi väljer bilen. De flesta i mitt närområde kan definitivt ta buss/tåg istället för bil, men bilen är både bekvämare, snabbare och en minskad risk att man blir sjuk (och därigenom tappar ännu mer pengar).

Sen är jag så hemsk att jag själv tar bilen till och från stallet numera. Det tar mig 10 min att köra dit, kollektivt tar det 1 timme. Eftersom både jag och sambo har häst nu blir det för många timmar i kollektivtrafiken/dag om vi skippar bilen. Men jag har inga problem att betala mer för bensinen, min hybrid är en liten snål rackare, vilket var krav från min sida för att ens köpa en bil.

Det är en väldigt stor och svår fråga, nåt måste ju göras och det snart, frågan är bara vad...
 
Jag känner mig lite obeslutsam i det här.

Jag tycker på ett sätt att det är bra med höga bensinpriser, kanske kan man få ner okynnesanvändandet av bil på det sättet? (Ja, jag vet folk som tar bilen från huset till stallet, det är typ 50 meter... och gör det flera gånger/dag).

Samtidigt inser jag att de som bor mindre centralt än jag får det skitjobbigt med höga bensinkostnader. Det måste ju finnas vettiga alternativ för dom innan man bara höjer priset till galna nivåer.

Som tredje bit kan jag ju tycka att vi som bor så kollektivtrafik fungerar (någorlunda iaf) borde kunna få betala mer om vi väljer bilen. De flesta i mitt närområde kan definitivt ta buss/tåg istället för bil, men bilen är både bekvämare, snabbare och en minskad risk att man blir sjuk (och därigenom tappar ännu mer pengar).

Sen är jag så hemsk att jag själv tar bilen till och från stallet numera. Det tar mig 10 min att köra dit, kollektivt tar det 1 timme. Eftersom både jag och sambo har häst nu blir det för många timmar i kollektivtrafiken/dag om vi skippar bilen. Men jag har inga problem att betala mer för bensinen, min hybrid är en liten snål rackare, vilket var krav från min sida för att ens köpa en bil.

Det är en väldigt stor och svår fråga, nåt måste ju göras och det snart, frågan är bara vad...
Här finns lite tips:
"INSÄNDARE. Bensinupproret 2.0 är missriktat, och vad som i själva verket behövs är en gradvis höjning av drivmedelsskatterna. För bilisterna finns några enkla åtgärder som kan vidtas direkt för att sänka kostnaderna, skriver teknologie doktor Claes Trygger."

https://www.dn.se/asikt/drivmedelsskatten-borde-hojas-varje-manad/
https://facebook.com/sharer.php?u=https://www.dn.se/asikt/drivmedelsskatten-borde-hojas-varje-manad/
 
Ang. hobbyodling tänker jag att ogräsrensning hemma i täppan som hobby är betydligt mindre miljöbelastande än annat man kan ägna sig åt. Och att äta sina egenodlade grönsaker när man vill lyxa till det är förmodligen bättre än att köpa vattenkrävande avokado eller antibiotikamatade italienska charkuterier.
 
Afrika, Latinamerika och Asien. Från Formasrapporten som länkades ovan.
Jag gjorde en sökning på "Afrika" men hittade inget alls om det du påstår att småskalig odling är ett stort miljöhot på många kontinenter. Rapporten omfattar 233 sidor, du får gärna berätta specifikt var någonstans det står.
 
Jag gjorde en sökning på "Afrika" men hittade inget alls om det du påstår att småskalig odling är ett stort miljöhot på många kontinenter. Rapporten omfattar 233 sidor, du får gärna berätta specifikt var någonstans det står.
Avskogning är ett av problemen, jorderosion ett annat. Det hänger ihop med befolkningsökning, och åtföljande försörjningsproblem, men också med att befolkning trängs iväg från sina traditionella områden, när stora "effektiva" jordbruksföretag tar över etablerat jordbruksmark.

Inte sällan så brukas jorden dessutom med usla metoder, och med för marken olämpliga grödor, p.g.a. en kombination av okunskap/bristande utbildning, och fattigdom, som innebär att det inte finns pengar ens att skaffa lämpligt utsäde eller rimliga redskap, utan det blir ofta svedjebruk och handhacka, och ingen gödsel används (vare sig naturlig sådan eller konstgödsel), vilket gör att jorden blir utarmad på ett fåtal odlingssäsonger, och sedan ligger öppen, vilket oraskar erosion.

Det har skrivits massor, och visats en massa dokumentärer på SVT om det här att lokalbefolkningen blir bortdriven och "nyodlar" t.ex. regnskog. Det händer på många håll i Asien, där mark förvandlas till bl.a. palmoljeplantager (ibland blir marken lyxiga semesterorter för västerlänningar istället för plantager), i Amazonas, där det blir lönsamt att odla soja eller föda upp köttdjur storskaligt, eller i delar av Afrika där dels befolkningen växer (vuxit) mest de senaste årtiondena, men där också Kina köper upp jordbruksmark för storskalig odling, för att försörja sin befolkning...

KL

Att den ovanstående sortens "småskalig odling", har en hel del negativa effekter, har inget att göra med att landsbygdsbor, eller andra med tillgång till odlingsmark i Sverige, odlar egen potatis, och egna morötter.
Det är i regel miljömässigt mycket bra.
 
Avskogning är ett av problemen, jorderosion ett annat. Det hänger ihop med befolkningsökning, och åtföljande försörjningsproblem, men också med att befolkning trängs iväg från sina traditionella områden, när stora "effektiva" jordbruksföretag tar över etablerat jordbruksmark.

Inte sällan så brukas jorden dessutom med usla metoder, och med för marken olämpliga grödor, p.g.a. en kombination av okunskap/bristande utbildning, och fattigdom, som innebär att det inte finns pengar ens att skaffa lämpligt utsäde eller rimliga redskap, utan det blir ofta svedjebruk och handhacka, och ingen gödsel används (vare sig naturlig sådan eller konstgödsel), vilket gör att jorden blir utarmad på ett fåtal odlingssäsonger, och sedan ligger öppen, vilket oraskar erosion.

Det har skrivits massor, och visats en massa dokumentärer på SVT om det här att lokalbefolkningen blir bortdriven och "nyodlar" t.ex. regnskog. Det händer på många håll i Asien, där mark förvandlas till bl.a. palmoljeplantager (ibland blir marken lyxiga semesterorter för västerlänningar istället för plantager), i Amazonas, där det blir lönsamt att odla soja eller föda upp köttdjur storskaligt, eller i delar av Afrika där dels befolkningen växer (vuxit) mest de senaste årtiondena, men där också Kina köper upp jordbruksmark för storskalig odling, för att försörja sin befolkning...

KL

Att den ovanstående sortens "småskalig odling", har en hel del negativa effekter, har inget att göra med att landsbygdsbor, eller andra med tillgång till odlingsmark i Sverige, odlar egen potatis, och egna morötter.
Det är i regel miljömässigt mycket bra.
Det har väldigt lite att göra med att det är småskalig odling som orsakar problemen, snarare är det storskalighet, multinationella intressen och global handel som är huvudorsaken. Palmoljan är ett exempel.
 
Avskogning är ett av problemen, jorderosion ett annat. Det hänger ihop med befolkningsökning, och åtföljande försörjningsproblem, men också med att befolkning trängs iväg från sina traditionella områden, när stora "effektiva" jordbruksföretag tar över etablerat jordbruksmark.

Inte sällan så brukas jorden dessutom med usla metoder, och med för marken olämpliga grödor, p.g.a. en kombination av okunskap/bristande utbildning, och fattigdom, som innebär att det inte finns pengar ens att skaffa lämpligt utsäde eller rimliga redskap, utan det blir ofta svedjebruk och handhacka, och ingen gödsel används (vare sig naturlig sådan eller konstgödsel), vilket gör att jorden blir utarmad på ett fåtal odlingssäsonger, och sedan ligger öppen, vilket oraskar erosion.

Det har skrivits massor, och visats en massa dokumentärer på SVT om det här att lokalbefolkningen blir bortdriven och "nyodlar" t.ex. regnskog. Det händer på många håll i Asien, där mark förvandlas till bl.a. palmoljeplantager (ibland blir marken lyxiga semesterorter för västerlänningar istället för plantager), i Amazonas, där det blir lönsamt att odla soja eller föda upp köttdjur storskaligt, eller i delar av Afrika där dels befolkningen växer (vuxit) mest de senaste årtiondena, men där också Kina köper upp jordbruksmark för storskalig odling, för att försörja sin befolkning...

KL

Att den ovanstående sortens "småskalig odling", har en hel del negativa effekter, har inget att göra med att landsbygdsbor, eller andra med tillgång till odlingsmark i Sverige, odlar egen potatis, och egna morötter.
Det är i regel miljömässigt mycket bra.

Jag har för övrigt inte beskrivit den senare typen av odling som negativ. Inte heller är det en del av lösningen.

Samma mekanismer, bristande kunskap och bristande precision skulle även här kunna utgöra ett problem om det drevs som en lösning att en signifikant del av befolkningen ska självhushålla med odling. Vi är så långt från det, så jag håller med om att det blev ett fånigt bidrag i debatten.
 
Jag fick precis en ide.

På andra områden har vi personer anställda i kommunerna som jobbar med energirådgivning, konsumentvägledning och andra viktiga frågor för medborgarna.

Jag tänkte att man kanske skulle kunna ha en klimatvägledare också - eller flera, som hjälper människor att utvärdera sina möjligheter att lösa transporter i första hand, men kanske även andra frågor.

Det känns som att många låser fast sig i tanken att bilen med fossila drivmedel är en tillräckligt bra lösning, eller är lite vilsna i vad som finns att använda, och handen på hjärtat, det är en väldig massa regler, subventioner, skatter och investeringar som måste utvärderas för att få en helhetskoll - utöver den egna livssituationens hantering. Ungefär som när man ska investera i bättre uppvärmning av hus, och där har vi fått energirådgivare. Någon som har extrem koll och kontakt med kollektivtrafikutförarna, som har mandat att driva ändringar, som får koll på vilka områden som skulle behöva förstärkt trafik osv - på ett mer konkret sätt än de handviftande undersökningar och reaktiva sätt det mesta funkar på idag. Om det finns stora vinster att uppnå i vissa fall, kanske även förfoga över en pott med subventioner för elcyklar, elmopeder, osv.

Jag tycker inte att vi kan lämna hela ansvaret till individerna i en så viktig fråga.

Eftersom jag nyss kom på iden har den säkert mer än en allvarlig brist, det var mest en association jag gjorde när jag tänkte på det här med energirådgivare för privatpersoner.
 
Kanske ska alla lära sig att vara jordbrukare i skolan (lägga till 2 år) och sedan göra värnplikt inom jordbruket i 1 år? Eller läkare? Eller lärare? På någon nivå är det ju rimligt att lära sig hur det fungerar och ha viss kunskap och färdighet.

Fast jag är nog mer inne på att vi ska se till att de som kan och vill bäst inom varje område ska få utveckla kunskap och kompetens inom sin profession för att hitta bästa möjliga lösningar. Även inom livsmedelsproduktion.

På många kontinenter har man reella problem med stora skaror av mikroskaleodlare som inte alls har de kunskaper som krävs för att ta miljöhänsyn.

Kanske kan läggas till det som ämne i elevens val. Eller som extra tillval i gymnasiet. Kan man ha bild eller programmering som tillval borde man kunna ha odling som det också. Kan högstadieelever få ta jägarexamen som elevens val borde även småskalig jordbruk få finnas också.
 
Kanske kan läggas till det som ämne i elevens val. Eller som extra tillval i gymnasiet. Kan man ha bild eller programmering som tillval borde man kunna ha odling som det också. Kan högstadieelever få ta jägarexamen som elevens val borde även småskalig jordbruk få finnas också.
Nu vet jag inte hur det r i dagens läroplaner, men när jag gick i skolan, så fick vi lära oss, sådär lite lagom översiktligt, om hur "processen" för de svenska paradgrenarna inom basindustri, t.ex. ståltillverkning, eller papperstillverkning fungerar, inklusive då gruvarbete eller "skördande" av träd i skogen.
Vi fick också lära oss om hur vattenkraft fungerar, alltså hur den viktiga reglerkraften fungerar, inklusive titta på genomskärningsmodeller av dammar och turbiner...

Det vi INTE fick lära oss något värst mycket om, det var "hur mat kommer till", alltså om lantbruk och odling, samt de efterföljande processerna så att maten kan ställas på bordet...

Jag misstänker, att det här beror på att man fortfarande, när jag gick i skolan förutsatte att urbaniseringen av befolkningen var rätt ny, och hur mat odlades, djur föddes upp, och var mjölken kom ifrån, var en självklarhet. Huvudsakligen gick jag i skolan under slutet på 1960-talet, början av 1970-talet.
När så mina barn gick i skolan, så berördes inte "jordbruk" eller mattillkomst i någon särskild utsträckning då heller, och är det så fortfarande, så är det inte underligt att den "intressanta" uppfattningar om odling och jordbruk kan få fäste.

Lite betecknande för det förakt för jordbruk (och därmed för matens tillkomst) som råder i vissa kretsar, är just, att "programmering", som tillval, är så viktigt, så att det utesluter "odling"...
 
Det har väldigt lite att göra med att det är småskalig odling som orsakar problemen, snarare är det storskalighet, multinationella intressen och global handel som är huvudorsaken. Palmoljan är ett exempel.
Ja, jag håller med.
Jag försökte bara förklara, hur man kan få det till att "småskalig odling", är miljövidrig.
 
Hmmm

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/...ront-ljus-och-bli-sveriges-storsta-utslappare

https://www.expressen.se/gt/preems-utbyggnad-moter-hart-motstand-katastrof-for-klimatet/

https://www.expressen.se/nyheter/klimat/preem-kan-bli-sveriges-storsta-utslappare/

Är det värt det kortsiktigt som Preem uppger, att de vill bygga ut och bidra till klimatförsämringar för att möta nya striktare krav på mer miljövänlig fossilförbränning? Uppenbarligen ser Preem inte ett problem med höjda bensinpriser eller alternativa transportmedel på lång sikt eftersom de satsar så stort på utbyggnad och investeringar.
 

Liknande trådar

Samhälle Först så vill jag säga att vi trots allt har det ganska bra i Sverige som har relativt låga avgifter för sjukvården jämfört med många...
2
Svar
31
· Visningar
1 329
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
Svar
17
· Visningar
1 135
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Halkade i trappen förra veckan och skadade knät. Läkarens utlåtande blev skada på inre menisken. Har en tid för mrt röntgen på måndag...
Svar
6
· Visningar
315
Senast: Bulldoozer
·
Kropp & Själ Hej! Jag fick i fredags förra veckan en ordentlig knuff i bröstet av en häst. Gjorde ont men var inte värre än att jag skrek till och...
2
Svar
23
· Visningar
1 236
Senast: Modest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp