Bukefalos 28 år!

Benskydd med fårskinn eller fårskinnsilägg?

Trocadero_lover

Trådstartare
Hade ute kiropraktorn igår som sa att jag måste ha benskydd med fårskinn, annars får damen gå utan (och det är inget alternativ då hon stryker sig & slår sig LÄTT).
Vad finns det för alternativ? Är det bra med sånna senskyddsilägg i fårskinn? Har vanliga eskadron flexisoft, kan man lägga såna i dem? "Får dem plats?"
Eskadron har ju även med fårskinn i som sitter fast men hur lätta blir dessa & tvätta? Går de & tvätta i maskin? Vill ju gärna ha med fårskinn åtminstone till senskydden då hon hopptränas 1 gång/veckan.

Tror jag har sett vanliga strykkappor/damasker från typ jacson med fårskinn, är dessa bra? Går & tvätta?

Tips önskas till porslinshästen !!!
 
Sv: Benskydd med fårskinn eller fårskinnsilägg?

Jag har Eskadrons fårskinnsfodrade Flexi-soft + kotskydd, går hur bra som helst att köra i maskin :)

Jag hade inte haft lösa ilägg i ett par redan passande skydd, det blir ju jättetrångt!
 
Sv: Benskydd med fårskinn eller fårskinnsilägg?

För jag har ju vanliga flexisoft fram, men funderade också på om inte de blir knöligt?
För de som är fårskinn i redan måste ju vara "anpassade"?

Så de blir rena & fina när du kör dem? Hur tvättar du dem???
 
Sv: Benskydd med fårskinn eller fårskinnsilägg?

du har ju också Busse everline som har strykkappor med fårskinn i.

Nej eskadrons blir inte knöligt sitter på bra och fungerar kanon. Lösa fårskinn ger jag inte mycket för.
 
Sv: Benskydd med fårskinn eller fårskinnsilägg?

Ja, Eskadrons med fast fårskinn har ingen annan fodring (neopren är det väl i de vanliga?) alltså blir det mer plats :idea:

Kör dem i tvättmaskinen, helst med fårskinnstvättmedel (och passar då på att ta nosludd, paddar mm samtidigt) eller bara vanlig 40-graders.
 
Sv: Benskydd med fårskinn eller fårskinnsilägg?

:idea:Är det så enkelt??? Ytan, alltså de själva hårda plasten blir inte förstörd? Wow:idea:
Kanske man ska satsa på såna? Vilken färg har du?
Jag har svarta på mina flexisoft men då vill jag nog ha en annan färg på dessa... Jag har en Fux, gråa kanske?

Hon har blivit bränd av ett par andra strykkappor som hon gick med för länge.. så jag måste ha fårskinn för den skull. Sen är hon väldigt känslig, stackarn. Ser ut som Lambi.. haha
 
Sv: Benskydd med fårskinn eller fårskinnsilägg?

Nej nej, plasten är det jag oroar mig minst över! :p Kör alla mina skydd i maskinen.

Jag har bruna både till fuxen och den bruna, tänkte dock investera i ett par svarta till den bruna också. Tycker det är snyggast med samma färg på ben och skydd :)

61629_1249320650.jpg


 
Sv: Benskydd med fårskinn eller fårskinnsilägg?

Åh va fint!!
Tycker ju fuxar passar extra bra i grönt & grått, även marinblått. Men brunt var fint ! Hon har ju dock allt läder i svart. Får kolla & se vad de har.
Men du kör med flexisoft på fårskinnsskydden? vad betalade du för dem?
 
Sv: Benskydd med fårskinn eller fårskinnsilägg?

Ja, de är flexi-soft, syns inte på bilderna bara. Tror inte det är någon skilnad mer än rent psykologiskt hos ryttaren, det känns bättre :angel:

Beställde utomlands, minns inte vad de kostade men typ 600-700 inkl frakt för fram+bak. Den butiken finns inte kvar dock.
 
Sv: Benskydd med fårskinn eller fårskinnsilägg?

Jag hade superbra läderskydd med utbytbart foder i fårskinn/neopren. Från Action Horse. Kostar en del, men skitsnygga:)

Annars finns ju som sagt Eskadron, men tycker det är en nackdel att fårskinnet sitter fast och inte går att ta loss.
 
Sv: Benskydd med fårskinn eller fårskinnsilägg?

lösa fårskinn är tämligen värdelöst.... ska du ha senskydd så är eskadrons och veredus' modeller med fårskinn jättebra, du kan tvätta för hand eller i maskin på ullprogram.

jacsons damasker är INTE fårskinn utan syntet. samma med hansbos event-skydd.
 
Sv: Benskydd med fårskinn eller fårskinnsilägg?

:)Toppen ! Vilken koll ni har:idea:
Vad ligger veredus i pris?
Eskadron ligger väl på 700-900 med fårskinn? (fram) & bak runt 500? eller?

Hoppas att de har såna i Jkpg.
 
Sv: Benskydd med fårskinn eller fårskinnsilägg?

Då ska jag inte köpa jacsons !! Det är säkert samma med hööks damasker med "fårskinn"?
 
Sv: Benskydd med fårskinn eller fårskinnsilägg?

Min pålle får skav av neoprenet som är på insidan av skydden så jag har köpt till fårskinn att lägga i. Kan tyckas bra och han fick inga skav, MEN istället glider skiten neråt nu!
Vet inte hur jag ska lösa det? Alla senskydd har ju nästan neprenefoder lr dylikt. Tips ngn?:confused:
 
Sv: Benskydd med fårskinn eller fårskinnsilägg?

Finns ju skydd med läderinsida också. Jag har dom från veredus (senskydd), inga skav på min känsliga pålle och dessutom är de superenkla att rengöra. Jättebra skydd helt enkelt!
 
Sv: Benskydd med fårskinn eller fårskinnsilägg?

Finns ju skydd med läderinsida också. Jag har dom från veredus (senskydd), inga skav på min känsliga pålle och dessutom är de superenkla att rengöra. Jättebra skydd helt enkelt!

det är det där med att våga chansa:(
Min häst får typ skav om man står och blåser för länge på samma ställe:grin:
 
Sv: Benskydd med fårskinn eller fårskinnsilägg?

Mot just skav är fårskinn eller rent läder helt outstanding. Oftast lite dyrare, men det får det vara värt!

Jag hade inte haft fleecefodrade skydd till en skavkänslig, varför kan jag inte säga men det känns fel...

/Charm, vars ena häst får skav om man tittar för hårt
 
Sv: Benskydd med fårskinn eller fårskinnsilägg?

Mot just skav är fårskinn eller rent läder helt outstanding. Oftast lite dyrare, men det får det vara värt!

Jag hade inte haft fleecefodrade skydd till en skavkänslig, varför kan jag inte säga men det känns fel...

/Charm, vars ena häst får skav om man tittar för hårt

jag testade ju fårskinnsinlägg, men då gled ju benskydden neråt istället:grin:

Får testa läder då, hoppas verkligen det funkar för dom är ju inte de billigaste skydden. Men bara det funkar så.
Annars brukar väl fleece va ganska mjukt? Lr hur tänker du då, att det inte är bra mot skav?
 
Sv: Benskydd med fårskinn eller fårskinnsilägg?

Lösa ilägg är värdelösa, testa sådana som sitter fast.

Fleece bränner när det skaver :crazy:
 

Liknande trådar

Utrustning Kära Buke, nu söker jag efter benskydd. Vilket jag inte använt överdrivet mycket innan, och hästen ifråga har inte behövt det förrän på...
Svar
3
· Visningar
957
Senast: Liten
·
Utrustning Ja min häst fick ju bli halvblind här för ett tag sedan då vi opererade bort ögat, såret har läkt och hästen funkar fin fint som enögd...
Svar
0
· Visningar
564
Senast: Dopy
·
Utrustning Min häst får skav på baksidan av benet på frambenen, precis på/ovanför kotleden. Inte av kanten på skyddet utan lite ovanför. Lindar man...
Svar
0
· Visningar
1 237
Hästvård Jag har såklart läst runt både här och i böcker och visst jag har haft häst i dryga 35 år. Men lägger man till att de sista 17 åren...
Svar
5
· Visningar
1 691
Senast: Mimsan_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp