Berätta för mig om vinthundstemperamentet!

jennyjenny

Trådstartare
Jag har övertagit en hund från en bekant som är en blandras med mycket Podenco Ibicenco. Jag fick höra att jag ska tänka på att han har mycket av vinthundstemperamentet. Jag har haft hundar i stort sett hela mitt liv, men det har varit retriver eller terriers. Så vinthundar är något helt nytt för mig! Jag har bara träffat några keliga whippetar en kort stund, annars har jag inte kommit i kontakt med dem, så jag kan inget om dem.

Idag gissar jag att jag såg en glimt av vad som är vinthundigt. Hunden toksprang över hela fälten, så totallycklig att man bara kunde bli glad i hjärtat :love:.
Men igår var han ganska loj och ointresserad av att vara ute överhuvudtaget. Så jag undrar om detta med tokspringandet bara kommer ibland eller har han det behovet varje dag? Igår var jag rent orolig att han inte mådde bra, den lille sömntutan. Eller är vinthundstemperamentet sådant att han helt enkelt är så ojämn och att det är normalt? :confused:

Inkallning försöker jag träna med mycket godis, men han verkar leva i en egen värld ofta. Förväntar mig inte att han skall vara som en terrier som är på hugget och vill hela tiden vara med, eller har jag fel där och skall försöka uppmuntra honom mer bara?
Han är väldigt känslig för ljud och för kroppsspråk, är det vanligt för vinthund eller är det individen helt enkelt?
Jag vill gärna sysselsätta honom med nosarbete, det har alla mina andra hundar gillat, men han verkar mest titta efter godbitarna och inte använda nosen så mycket? Vinthundigt? Ska jag fortsätta?
Apportering och bära prylar- han verkar inte ett dugg intresserad, så jag har lekt mest själv med boll för att få honom intresserad, men han tittar mest på mig och nosar snällt på bollen. Någon chans att vinthundar gillar apportering?

Jag vill så gärna att han ska känna sig aktiverad på en lagom nivå, men jag inbillar mig att detta vinthundstemperament kanske är något annat än jag tror?! Jag skall ju inte försöka göra om honom till en terrier ;)

Så jag vill lära mig med om vinthundarnas sätt! Berätta lite så jag kan få min rare vovve att få utvecklas och må så bra som det går inom ramen för den han är! :)
 
Sv: Berätta för mig om vinthundstemperamentet!

Jag vill gärna sysselsätta honom med nosarbete, det har alla mina andra hundar gillat, men han verkar mest titta efter godbitarna och inte använda nosen så mycket? Vinthundigt? Ska jag fortsätta?


Jag är ingen vinthundsexpert nej, men däremot har jag förstått att de är väldigt benägna att gå efter synen just för att de är framavlade att jaga efter den där lilla ultrasnabba haren som kutar över fältet. Där är en god syn viktigare än en god nos.

Helt klart kan du fortsätta ändå, de handlar inte om hur duktig hunden är utan om hur kul ni har och att det ger mental aktivering.

Grattis till nya hunden!
 
Sv: Berätta för mig om vinthundstemperamentet!

Idag gissar jag att jag såg en glimt av vad som är vinthundigt. Hunden toksprang över hela fälten, så totallycklig att man bara kunde bli glad i hjärtat :love:.

Visst är det underbart att se! :love:

Men igår var han ganska loj och ointresserad av att vara ute överhuvudtaget. Så jag undrar om detta med tokspringandet bara kommer ibland eller har han det behovet varje dag? Igår var jag rent orolig att han inte mådde bra, den lille sömntutan. Eller är vinthundstemperamentet sådant att han helt enkelt är så ojämn och att det är normalt? :confused:

Var det dåligt väder igår? :angel:

Inkallning försöker jag träna med mycket godis, men han verkar leva i en egen värld ofta.

Tålamod och korta pass. Det krävs - kanske inte alltid mer - men lite andra saker för att motivera en vinthund. Godis är givetvis alltid en höjdare. Men det kanske behöver vara något extra. Kontaktövningar är givetvis A och O. Sedan gäller det att hitta knapparna på just din hund. När det gäller lydnad i allmänhet så får man vara beredd på att man t.ex. efter kommandot "ligg" har en hund som letar efter den bekvämaste platsen att lägga sig på. Är det hyfsat torrt och varmt på marken, ja då lägger den sig troligen, men är det blött eller kallt så kommer du att mötas av en blick som säger "Här? Nu? :eek:".

När det gäller inkallning specifikt så är det kontaktövning som är steg 1. Sedan handlar det om att lära hunden hålla koll på dig (snarare än tvärt om). En vinthund som har lärt sig att hela tiden hålla koll på var husse eller matte är springer ytterst sällan längre bort än att han kan se henne. Han följer heller inte ett byte längre än tills han antingen tar bytet eller att det försvinner utom synhåll.


Han är väldigt känslig för ljud och för kroppsspråk, är det vanligt för vinthund eller är det individen helt enkelt?

Ja, det tycker jag nog att det är. Jag tycker att de är väldigt snabba på att läsa av kroppsspråket. Sedan är de själva väldigt duktiga på att med sitt kroppsspråk visa vad de känner, vilket kanske förstärker uppfattningen att de är känsligare för ljud och kroppsspråk än andra hundar.

Jag vill gärna sysselsätta honom med nosarbete, det har alla mina andra hundar gillat, men han verkar mest titta efter godbitarna och inte använda nosen så mycket? Vinthundigt? Ska jag fortsätta?

Det kan ta ett tag för en vinthund att upptäcka att den där svarta knappen längst ut på näsan är användbar och inte bara en dekoration. Vinthundar är framförallt spanande periskop och går sällan med näsan i backen. Min italienare upptäckte inte sin nos förrän hon fick gråstarr och började se sämre. Men det finns ganska många som kör spår med sina vinthundar, men det gäller som sagt att kalibrera näsan först.

Apportering och bära prylar- han verkar inte ett dugg intresserad, så jag har lekt mest själv med boll för att få honom intresserad, men han tittar mest på mig och nosar snällt på bollen. Någon chans att vinthundar gillar apportering?

Podencon brukar kallas för den apporterande vinthunden! :) Men annars är just apport en aktivitet som de flesta vinthundar står helt oförstående inför.
 
Sv: Berätta för mig om vinthundstemperamentet!

Jag har en Whippet så kan berätta lite hur han är, för han är nog välidgt mycket vinthundstemperament:D Vilket är det mest underbara temperament en hund kan ha(enligt mig!)

Min whipp är väldigt mycket av och på. Ute är det full fart som gäller, tvära vändningar och gasen i botten! Inomhus är det lugn och ro och slappa i soffan eller i sängen under täcket:rofl:

Han är oerhört stabil i psyket och tyr sig mycket till flocken, dvs familjen! Han går inte gärna fram till okända, varken hundar eller andra människor. man kan säga att han har lite högfärdigt beteende;) Är lugn och trygg i sig själv vilket innebär att han funkar bra ihop med alla hundar som är snälla, han försöker inte mucka gräl och visa att han är macho för andra hanhundar! Skön tycker jag!

Min whippet är oerhört uppmärksam och väldigt lättlärd, men det krävs att man är lite pajas och clown för att de ska lära sig och tycka det är skoj med träning. Det går inte som med de flesta bruksraser att bara säga till och vara hård och förvänta sig att en vinthund ska lyda:angel: Min lilla pojke leker vi fram träningen med, mycket godis går åt, men han kan de grundläggande viktiga sakerna, och kommer på inkallning trots katter eller harar i närheten.

För JA, de jagar med synen och kan lätt skena iväg efter katter eller harar om man inte är väldigt sträng med att de inte får och tränar det hela tiden, men ibland funkar dte inte iaf,haha!

Ja som sagt vinthundstemperamentet är speciellt, de liknar mer en blandning mellan katt och hund men är oerhört vänliga och genomsnälla hundar som bara vill vara nära sin flock!!
 
Sv: Berätta för mig om vinthundstemperamentet!

Jag är ingen vinthundsexpert nej, men däremot har jag förstått att de är väldigt benägna att gå efter synen just för att de är framavlade att jaga efter den där lilla ultrasnabba haren som kutar över fältet. Där är en god syn viktigare än en god nos.

Helt klart kan du fortsätta ändå, de handlar inte om hur duktig hunden är utan om hur kul ni har och att det ger mental aktivering.

Grattis till nya hunden!

Det förklarar en del. På något sätt ger det honom aktivering ändå, det är bara så att jag får lägga ribban på den lagom nivå och låta dem vara ganska synliga. Så får han känna sig duktig :)
 
Sv: Berätta för mig om vinthundstemperamentet!

Det där låter allt som en vinthund ja :D :love:

Tokspringa och vara överlycklig bara av att få rusa runt: Extremt typiskt vinthund.
Ointresserad av att vara ute: Dåligt väder? Vinthundar gillar inte dåligt väder :p Men de brukar sällan vara "Åh, jag vill ut, jag vill ut, jag vill UT!". De är mer "okay, vi går ut. Fine... JA, får jag SPRINGA?!" Inte heller helt ovanligt att de är "ojämna". Visst gillar de att springa, men precis som människor så gillar de att ta det lugnt då och då.

Inkallning: Jobba på den! En vinthund har jaktinstinkt och självständighet som gör att inkallningen inte alltid fungerar bra och precis som du säger så "lever de lite i sin egna värld" om någonting är mer intressant än matte och husse. Uppmuntra, beröm när hunden kommer. Ropa inte i evigheter om du vet att hunden inte kommer att komma. Ropa om du vet att h*n kommer och beröm massvis. Prova också att "gömma dig" eller börja gå ifrån hunden. Ser den dig någolunda som sin flock så kommer den då.

Signalkänslig för både kroppspråk och ljud: Väldigt typiskt vinthund. Framförallt kroppsspråk är vinthundar rena experter på att läsa av, röstläge också.

Nosarbete och apportering: Ligger inte i vinthundens natur att vara det minsta intresserad av sådant. En vinthund heter på engelska "Sight hound". De jagar med ögonen och letar inte upp något att jaga med hjälp av nosen (sloughi är undantaget). Vill du aktivera hunden mentalt så visst GÅR det att göra med näsa och mun, men en vinthund använder hellre ben och ögon. Kanske du skulle testa agility med hunden?

En vinthund är väldigt lätt att ha. "Lite" kel och kontakt med närmaste familjen, promenader och få springa någon gång i veckan och en vinthund mår bra.
Vissa vinthundar gillar när det händer saker och ting, är lite mer "på" när det gäller mental träning, men det är mer undantag än regel och ingenting som bör ses som "så är en vinthund".

Vinthundar är divor. Självständiga divor som gillar när det är rent och lugnt. De ska vara avhållsamma mot främmande människor, ingenting som "älskar allt och alla", men närmsta familjen(flocken) är de väldigt tillgivna mot. De ska hålla sig på sin kant, men absolut inte vara rädda, bara ointresserade. Precis som du redan skrivit så känner de inget stort behov av att spåra eller apportera. De vill använda synen och benen och det gör de bra. :p

Hm. Det här blev nog lite långt...
 
Sv: Berätta för mig om vinthundstemperamentet!

Min whippet är oerhört uppmärksam och väldigt lättlärd, men det krävs att man är lite pajas och clown för att de ska lära sig och tycka det är skoj med träning. Det går inte som med de flesta bruksraser att bara säga till och vara hård och förvänta sig att en vinthund ska lyda:angel: Min lilla pojke leker vi fram träningen med, mycket godis går åt, men han kan de grundläggande viktiga sakerna, och kommer på inkallning trots katter eller harar i närheten.

:D Det där påminner mig om de gånger jag tränat lydnad med några salukis...
Med de två som jag tränade mest med (en 1½ gammal tik som var lite mer "will to please" och en 6årig tik som var en DIVA) så hoppade jag runt som en tok... Hoppade, skuttade, tjoade och var övertydlig med allting.
Hundarna tyckte att vi bara lekte, skuttade och höll på, men visst fasen blev det något som liknade lätt tävlingslydnad på dem efter ett tag.
Tyvärr hade jag dem inte tillräckligt länge för att lära in alla moment i lydnads 1an, men det kommer med nästa hund.

Din whippet låter förövrigt som en helt fantastisk hund. :)
 
Sv: Berätta för mig om vinthundstemperamentet!

Nu har du rätt ut en hel del frågetecken för mig! :bow:

Igår var dåligt väder som som du säger - förstår din poäng där. Skall inte öva sitt och ligg i blött gräs. Det är ju ganska självklart om jag tänker efter lite.
Jag gör lite som du förslår att jag fortsätter med att träna inkallningen. Skall göra mycket kontaktövningar.

Jag ska se om apporteringen kanske kommer igång, det låter ju lite lovande att podencon kallas för apporterande :)

Och nosen ska vi träna lite mer på - min har en rosa knapp längst u t, han saknar helt svart pigment - det är så bra att ha lite mental träning inomhus också om vädret fortsätter vara dåligt.

Tack för alla tips!
 
Sv: Berätta för mig om vinthundstemperamentet!

Han låter härlig, din whippet! Jag är med på vad du menar om inkallningen, mycket godis behövs nog :p
Din hund låter mer stabil än min hund. Han är så lättsrkämd för ljud, men jag hoppas att det blir bättre med tiden.
 
Sv: Berätta för mig om vinthundstemperamentet!

Den diviga salukin som jag nämnde (som förövrigt är på min avatar) går inte ens ut på gräs som är blött :p Regn, duggregn, kraftig blåst eller om det snöar mycket - då går hon knappt utanför dörren. En gång kissade hon bara 2 gånger på ett dygn - morgon och kväll. Jag fick henne inte utanför dörren för att vädret var för dåligt :p

Låter bra med kontaktövningar :D

Att han är så ljudkänslig kan ju ha att göra med att han inte känner sig hemma än? Vad jag förstår det som så har du haft honom väldigt kort tid och då kanske han spänner sig och "överreagerar" på lite allt möjligt?

Lycka till med din hund, och du! Jag vill se BILD! :D
 
Sv: Berätta för mig om vinthundstemperamentet!

Tack för ditt långa svar!

Inkallningen har jag faktiskt bara gjort hemma och där känenr han sig kanske lite för trygg för att behöva hålla reda på mig. Jag går på fälten runt om huset och han verkar tycka att han skall bestämma när vi ska gå hem. Men det vill jag göra och då går det ibland inte bra. Att jag går ur synhåll verkar han tycka är ok, det är mer som "ok, då ses vi vid huset sen!"
Men jag kanske ska våga mig bort från hemmet och få honom till att vara lite mer kring mig :idea:. Jag har resonerat som så att "får jag inte ordning på inkallning så att jag kan lite på honom här hemma, så skall jag inte ha honom lös borta, man vet aldrig vad som händer om han inte kommer". Men det är kanske fel strategi...

Agility får jag fundera på, jag trivdes inte så bra på brukshundsklubben, men inget hindrar mig från att skutta runt här hemma förstås :bump:

Nu har jag fått lite mer kött på benen vad gäller vinthundstemperamentet. Jag har en känsla av att jag kommer att gilla det mer för varje dag nu när jag kan lite mer :D
 
Sv: Berätta för mig om vinthundstemperamentet!

Oj, du hann svara innan jag hann med att skicka mitt inlägg

Jo, jag har bara haft honom i 4 veckor, så allt är väldigt nytt. Visst har du rätt i att det blir nog bättre med ljud och så när tiden gått lite. Skall försöka ta en bra bild på den lille godingen.

Din saluki är väldigt vacker förresten!
 
Sv: Berätta för mig om vinthundstemperamentet!

Jag ska se om apporteringen kanske kommer igång, det låter ju lite lovande att podencon kallas för apporterande :)

Pröva! :) Du får pröva dig lite. Det möjligt att det krävs lite annan typ av apportering än vad du är van vid. Kanske du kan simulera en jaktsituation för att trigga hundens intresse.

Var där det förresten mer i hunden än Podenco?
 
Sv: Berätta för mig om vinthundstemperamentet!

Prova en gång på något annat ställe! Mina två lånehundar är svåra att ha lösa runt kenneln där de bor, men när jag drog ner dem till Stockholm och hade dem lösa där så fungerade det otroligt mycket bättre.

Jag tror absolut att du kommer gilla den här mentaliteten mer för varje dag som går :D Har man väl lärt känna en vinthund så kan man inte annat än älska den. (Eller ja, jag har inte träffat någon som inte gör det i alla fall)
 
Sv: Berätta för mig om vinthundstemperamentet!

Pröva! :) Du får pröva dig lite. Det möjligt att det krävs lite annan typ av apportering än vad du är van vid. Kanske du kan simulera en jaktsituation för att trigga hundens intresse.

Var där det förresten mer i hunden än Podenco?

Ahh, det var en bra idé med lite jaktsituation. Jag ser framför mig ett långt snöre som maken vevar upp eller liknande. Jag får vara lite kreativ iallafall. Jag kanske ska byta bollen på rep till något annat och se om han kanske tycker om att ha något annat i munnen. Han lekte med en av hästarnas morötter imorse så han är inte helt emot att ha något i munnen. Men kanske ett mjukdjur... hmmm...


Jag vet inte vad han är blandning av förutom podenco. Kanske någon medelstor sak, han är mindre än en podenco och har liggande öron. Men hans blandade gener förs inte vidare, han är kastrerad. Skönt och lugnt :)
 
Sv: Berätta för mig om vinthundstemperamentet!

Ahh, det var en bra idé med lite jaktsituation. Jag ser framför mig ett långt snöre som maken vevar upp eller liknande.

Absolut! Trasor på snöre! Så tränar många för att få hundarna att tända på luren eller trasan i lure coursing och race.
 
Sv: Berätta för mig om vinthundstemperamentet!

Här är han, det är bilder jag fått från förra ägaren,

bailey_1.jpg


IMG_1044.jpg



Ska inte denna gigantiska nos kunna få söka lite?
bailey_9.jpg


Nu på vintern har han ett fint skägg. Tydligen skall det vara arv från långhårig/strävhårig podenco?
 
Sv: Berätta för mig om vinthundstemperamentet!

Ibland läser man i hundtidningar att vinthundar är korkade för att de inte tar träning så bra :angel: Min erfarenhet är att muta räcker långt och släpp hunden inte i närheten av harar :angel: :angel: (jag har sett min hund fånga, döda TVÅ harar under samma språngmarch).

Skämt å sido, vid dåligt väder har du en soffpotatis, vid bättre har du en villig kompis. Vinthundens temprament följer ägaren, vilket gör dem uuuunderbara! Jag behöver inte kolla vädret längre, jag tittar bara på min jycke :D Igår var det kasst väder = hon rörde inte en milimeter på 5 timmar, idag är det superfint väder = en hund som kräver promenader :love:
 
Sv: Berätta för mig om vinthundstemperamentet!

Haha, tack så mycket, han är helt super, min lilla bebis:D Vintisar är bara för söta alltså:bow::bow::banana:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 080
Senast: Bulldoozer
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 711
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 080
Senast: inverterad
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 089

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp