Berätta om Era avelsston, alla raser! (Ny tråd! skriv in även tidigare presenterade!)

ameo

Trådstartare
Moderator
Vad har Du för ston i avel? Presentera!
Hur är de utvalda och vad har de för något som gör just dem lämpliga i avelsboxen?
Hur har de förärvt sig?
Gallrar du bort ston som inte uppfyller dina krav?
Berätta! Utan att göra smygreklam....

Jag valde att starta denna nya tråd i stället för att fortsätta på den lååånga gamla tråden. Det är meningen att alla ska skriva in en ny presentation här i stället! :D
 
Sv: Berätta om Era avelsston, alla raser! (Ny tråd! skriv in även tidigare presentera

Blir jag först?

Nåja. Här kommer mina ston av rasen PRE.

Emperatriz
f.98
Empra köpte jag som första avelssto. Hon är fin i typen och rör sig väldigt trevligt, dessutom har hon ett helt underbart remperament. Annorlunda emot alla hästar jag tidigare träffat.

Hon har fått föl tidigare i Spanien dock har jag inte sett dessa så jag vet ännu inte vad hon lämnar. Föll helt enkelt för henne. Har ridit in henne men kommer i första hand ha henne som avelssto.

01.jpg


Discreta
f.95
Hämtad från Spanien. Discreta köpte jag till stor del för det fina stofölet hon hade vid sidan. Hon är också väldigt trevlig i temperamentet samt rastypisk även om hon inte rör sig lika uppseendeväckande som mitt andra sto.

Discreta har lämnat både svarta och bruna föl, vilket är roligt eftersom speciellt svarta hästar inte är särskilt vanligt i rasen.

Jag har ett fint stoföl efter henne så jag hoppas hon skall fortsätta lämna bra avkommor.

01.jpg


Har även Discretas stoföl som förhoppningsvis skall växa till sig fint och få stanna hos mig som avelssto.

Jag kommer absolut att välja bort ston som inte lämnat det jag hoppats på. Mitt mål med aveln är att få fram bra avkommor som överträffar sina föräldrar. Om stona får flera chanser och inte visar detta så ser jag mig om efter ngt nytt.

(Empra är jag dock aldeles för kär i för att göra mig av med så hon stannar troligtvis i vilket fall som helst.)
 
Sv: Berätta om Era avelsston, alla raser! (Ny tråd! skriv in även tidigare presentera

Här kommer mina två avelsston av rasen Welsh Cob.

Sto 1. Gwyneth RWD 75 f. 1998
e. Derwen Tennessee Express ELIT
u. Derwen Secret Arrival AB - Derwen Quarts Sup Champ

Inköpt osedd som fölunge för att ha i aveln. Valdes efter sin härstamning då den har vad vi strävar efter: Rastyp, utstrålning, mycket ridbar, skönhet och brukbarhet.
Hon är flerfaldigt guldbelönad på utställning. Blivit Junior Champion på Riks som 1- och 3-åring (som 2-åring var Riks inställt). Tävlad som unghäst i dressyr med placeringar. Kvalat till Rikskvalitetsbedömningen som lovande dressyrponny efter att ha vunnit den regionala uttagningen. Vunnit talangjakt i löshoppning i konkurrens av 38st halvblod.
Fått 2 st mycket fina föl hos oss.
Föl 1. Belönad med 88888=40p som 1-års hingst på sommarpremiering. 88877=38p på hingstpremiering som 2-åring. 99887=41p på Kvalitetsbedömning som 4-åring
Föl 2. Ovisad men mycket välutvecklad och lovande. Sparas som blivande avelsston.

Hennes föl blir rejäla med hennes resning och massa men med pappans rejäla gångarter. Vi är mycket nöjda med henne och hon är vårt "Nr 1-sto" i stallet.
Iår betäckt med Tyrrestrup´s Highlight. Fölet blir ett helsyskon med föl nr 2.

GwynethRWD75.gif


Sto nr 2. Buckswood Summer Queen f. 2000
E. Derwen Quartz Sup Champ
U. Buckswood Amber Princess - Derwen Quartz Sup Champ

Även detta sto köptes osedd på rekomendation ifrån Wales när hon var fyra år. Hon har visats på utställning 2ggr med silver. Har enbart stått i avelsboxen och givit oss två föl e. Tyrrestrups Highlight och är nu dräktig med ett tredje helsyskon.
Första fölet var vi lite besvikna på i början men har nu tagit sig, han mognade sent. Föl nr 2 har varit perfekt ifrån början och följer sin växtkurva utan avvikelser.
Hennes två första föl har ärvt hennes och pappans ljuvliga temperament, skönhet och gångarter. Hon själv har ett något dåligt kors men inget utav hennes föl har ärvt det därför får hon fortsätta vara i aveln hos oss. Hennes föl blir något nättare rörelsemässigt än vad hon själv är, men bibehåller typen.

0808-1.gif
 
Sv: Berätta om Era avelsston, alla raser! (Ny tråd! skriv in även tidigare presentera

Avlar hopp&fälttävlanshästar. Har just nu fyra dräktiga ston, men det är för många så en ska säljas. Mina ston har antingen egna tävlingsmeriter eller, avkommor som tävlar bra, eller så är de inköpta pga bra stam så vi vågar chansa på att de ska passa i vår avel.

1. Winnie the Pooh, svårklassto i ft, plac 1.30 h, e. Trombon - Tammerfors xx, har lämnat ett par fina avkommor, nu dräktig med Nobel (vinst i 1.50-hoppning och plac i svår dressyr).
Winniewaregems.jpg



2. Menuette II (32) e. Electro - Um Said xx, har lämnat ett par avkommor, de tävlar framgångsrikt: tex en breedersvinnare i ft han har även placeringar i dressyr och hoppklasser, en plac i 1,35 hoppningar, en placerad i ft, dressyr och hoppning. Menuette är dräktig med Jaguar Mail.

3. Tekla (12), svårklassto i ft, vinst i LA dressyr, plac 1.20 h, e. Turban Rose - Ambassadeur, hennes mor är prem elit och hennes 11 avkommor tävlar framgångsrikt. Tekla är dräktig för första gången, hingst: Roven xx (plac int.1.50 hoppning).
tekla1.jpg


4. Destiny Sacc xx, löpt i 4 år, e. Lotus Pool - Seattle Slew, härlig modell och fin stam för vår inriktning. Dräktig för första gången med VDL Sheraton (vinst i 1.40 h).
 
Senast ändrad:
Sv: Berätta om Era avelsston, alla raser! (Ny tråd! skriv in även tidigare presentera

Har ganska många ston just nu, men vissa är bara inlånade på två år:
Egna är:
Nexi (5) e. National Zenith XX u. Gallanta e. Ceylon - Gallas
Hennes älsta föl är fyra i år men gör bra ifrån sig och rids av en av våra landslagsryttare. Dräktig i år med Okeanos.
Eclipse e. Krius XX u. Sisse(DK) e. Martell I - Buenavista XX
Första fölet hon fått hos mig är bara 1,5 år e. For Feeling men ser ut att vara lyckad än så länge. Hon kommer från familj som är välmeriterd i hoppning, men skadade sig själv tyvärr tidigt i sin egen karriär. Inte betäckt i år.
Princess Leia e. Golden Proffit XX u. Winnie the Pooh e. Trombon - Tammerfors xx är ny och kommer att betäckas för första gången till våren. Som ni sett lite innan i tråden så kommer ju hon från ett meriterat möderne så jag hoppas mycket på henne i avelsboxen.
Amazon (20) e. Lambourgini u. Antonia II e. Kaliber - Sonny Boy. Är ju ännu så länge bara 2.5 år men är planerad att ta sin mammas plats i avelsboxen. Antonina dog ju tyvärr alldeles förtidigt.

Inlånade ston är:
Etoile (F2) e. Beach Boy u. Seven Up e. Ganesco - Vagabond .
Har varit hos Feliciano i år men blev tyvärr inte dräktig. Har själv tävlat i hoppning och fälttävlan med placeringar upp till medelsvår och är ny i avels sammanhang.
Epi e. Epson u. Katinka Friend XX e. Steve´s Friend XX - Roman Way XX, Har själv placeringar i medelsvår dressyr, hoppning och fälttävlan. Detta är hennes första år i avel och hon är dräktig med Okeanos.
Kastalia XX e. Talinum u. Katinka Friend e. Steve´s Friend - Roman Way. Är ju halvsyster med Epi. Själv har hon tyvärr inte gjort något men har ju meriterade syskon på både halvblods och fullblods sidan. Är i år dräktig med Black Coffee det är hennes första föl.

På väntelista för att ta över sina mödras plats är
Lamona 2006 e. Lambourgini u. Stephanie e. Stanford - Kaliber vars mamma hastigt avled förra hösten av en inreblödning.
Aurora Borealis 2007 e. Lambourgini u. Candle e. Falleur - Brisad. Jag har sedan tidigare lovat en f d fodervärd till Candle att få köpa henne och så fort Aurora är avvand kommer hon att åka iväg. Min tanke var tidigare att Candles första föl skulle ersätta henne, men hon blev hastigt och lustigt såld nu i höst. Så då får Aurora istället med tiden ta den platsen.
Tycker själv att det blivit lite fel med tre ston efter Lambourgini som avelston även om de har olika möderne. Men de håller hög klass så jag kommer i alla fall att prova dem i avel för att se hur de föräver sig. De är ju alla andra generatioen av mina uppfödningar och borde ju då om de ska föra aveln framåt vara bättre än sina mödrar.
 
Sv: Berätta om Era avelsston, alla raser! (Ny tråd! skriv in även tidigare presentera

Jag har en egen uppfödning som är e: Napoleon-Pajazzo-Labrador.
Kommer från den nya stofamiljen 72 och har det kända stoet Soraya 7973 som mormors mor. Hade jag varit mer intresserad av avel för några år sedan så hade jag inte sålt hennes mamma men nu är det som det är med den saken.
Hon har tyvärr inga egna meriter eftersom hon är en riktig olycksfågel. visades som föl med 24 poäng (888) och som tvååring med 37 poäng (77896) Tyvärr hade hon skadat sig så hon markerade lite i traven. Skadade sig illa som treåring så där tog hennes karriär som tävlingshäst slut innan den börjat.
Är betäckt med Hermes i år men vad det blir nästa år har jag ingen aning om, förslag mottages tacksamt av er mycket duktiga avelsmänniskor på forumet

Dräktig på 67 dygn
Sorbisen67dygn1.jpg
 
Sv: Berätta om Era avelsston, alla raser! (Ny tråd! skriv in även tidigare presentera

Åh, vilken rolig tråd!! :bump: Hänger på direkt! :D

Har bara ett avelssto, än så länge...

amirett1.jpg


Amirett T RC 1025
Connemara, skimmel (f. brun), f. 1993, Klass I. Guldbelönad.
e. Rolls Royce RC 49
u. Facett RC 419
ue. Tiger Boy RC 11

Ami är Guld-belönad på utställning. Hon har stor hoppkapacitet och enormt bra gångarter (ffa traven).

Jag och min lillebror köpte Ami 1997 av vår hovslagare. Jag var inte så insatt i connemara rasen då, men vi visste att det var en "mycket bra stam" och det var många som var spekulanter på henne, men säljaren (som också var hennes uppfödare) tyckte att det var viktigast att hon fick komma till ett bra hem. Egentligen så skulle vi inte köpt en ny ponny då, men med lite övertalning på mamma, så hamnade hon hemma hos oss... Vid köpet fick jag med en trave med Connemara Nytt, som jag började läsa och stamtavlenörd som jag alltid har varit, så var det ju jätteintressant!!

Jag var bara tolv år när vi köpte henne - 10 år sedan nu - och året därpå så gjorde vi vår första start på tävlingsbanan. En felfri Clearround på Connemara utställningen i Björbäck. Sedan höll vi på och tävla fram tills dess att jag nådde över åldersgränsen för att få tävla ponny. Då fick hon bli mamma istället.

Ami har en mycket stor hoppkapacitet. På träning har vi hoppat 1,30m. Tyvärr så tävlades hon inte så högt upp som hon har kapacitet för. Det var nog en mental blockering i min hjärna, så fort det blev högre på tävling. Tyvärr. För många som har sett henne på träning säger att hon är en SM-ponny..

Stammen ja, den är bra. Hon är e. ELIT-hingsten Rolls Royce. Morfar är Tiger Boy som både deltagit i SM i hoppning och tagit SM-guld i körning. Hennes mor, Facett, kommer från en mycket framgångsrik helsyskonskara, den välkända Tonia, som låg rankad 1:a i Sverige i dressyr under några år, hon tog SM-guld, NM-brons och deltog på EM. Monette, som tävlades i fälttävlan, var en av de främsta i Sverige på sin tid.

I somras Guldbelönades Ami på utställning med poängen: 8 8 7 8 9 = 40p.

ami_aragorn2005.jpg


Hittills har hon fått en avkomma, Aisling Aragorn, e. Carnaby Patrick Hooligan RC 79. Han är klass I. På fölmönstringen så fick han bl a en 9:a på typen. På Riks 2006 vann han sin klass och blev 3:a unghästchampion. Han har nu hunnit bli 2,5 år gammal och jag håller på att rida in honom.

Ami är nu dräktig igen, denna gången med Irlandsfödda hingsten Ashfield Cathal Crobdhearg, som kommer från ett mycket framgångsrikt möderne, ffa inom hoppning. Hittills har samtliga av Ash's sto avkommor tilldelats diplom (!!). Jag håller tummarna för att det blir ett stoföl...

Nu, 10 år senare, så kan man ju säga att det var nog slumpen som gjorde att Amirett hamnade hos oss. Och att vi fick ett så bra sto, som hon faktiskt är. Men man har lärt sig mycket på vägen, genom sina erfarenheter, att läsa en massa böcker, och inte minst att lyssna på alla de erfarna hästmänniskorna & uppfödarna man stöter på.

Om jag skulle valt ut ett sto idag, så hade jag tyckt det varit viktigt att stoet kom från ett bra möderne, med "säker" förärvning. Och givetvis att stoet är bra exteriört och har kapacitet för tävling, och/eller att hon nedärver det till sina avkommor. Och inte minst ett bra temperament. En annan sak som jag tycker är väldigt viktig, är att stoet ska vara friskt och hållbart!

Jag skulle inte använda ett sto i avel som inte uppfyller mina krav.
 
Senast ändrad:
Sv: Berätta om Era avelsston, alla raser! (Ny tråd! skriv in även tidigare presentera

Jag föder upp Amerkanska Quarter och Paint.

Jag har för närvarande tre ston i avel.

Cluanna, Quartersto av Halter/Pleasuretyp född -96 i Gainesville, Texas. Imp som 1-åring till Tyskland av samma uppfödare som jag sedan köpte henne av i år. Mycket välstammad och ovanlig då hon är direktdotter till legendariske Kid Clu och A Louisiana Lady.
Hon är meriterad själv, bla flerfaldig EM champion, ROM (Register Of Merit), och alla hennes avkommor hitills är meriterade på EM nivå.
När jag hittade Cluanna letade jag just efter ett sto med bra stam och som helst själv skulle vara meriterad och ha meriterade avkommor. Dessutom är hon dräktig med en väldigt bra Quarterhingst, Dont Dress Me som jag ville köpa en avkomma efter men backade för att de som ev fanns till salu var så hiskeligt dyra!
Cluanna fölar i mitten på januari.

Cluannasep30.jpg

Cluannasep22.jpg

Cluanna9.jpg

Cluanna

Jag hade en enorm tur att finna detta sto och jag är väldigt stolt över henne! Jag har även en 1-årig son till henne som blev Tysk Futurity reserve Champion som föl, och som jag givetvis hoppas mycket på!



Hints Sugar Luisa är ett Quartersto av Pleasure/HUnter typ, också hon imp Tyskland men väldigt bra stam. Hon är e: Undeniable Hint, en hingst som ligger högt på de tyska ligorna och som har otaliga meriterade avkommor, förutom sina egna meriter.
Luisa är själv meriterad med AQHA poäng med väldigt begränsad tävlande. Hon är nu dräktig med Painthingsten David Frost, och ska föla i juni. Sedan ska hon få gå tom och ridas och tävlas.
Luisa har jag för närvarande på leasing men kommer att köpa henne innan leasingtiden gått ut!

Bild008.jpg

Luisa med årets fölunge Lotta (Paint)

Tinos Princess Bar är också ett Quartersto som är importerat från Tyskland. Hon är mer cutting/reiningtypad och har väldigt trevlig stam med bla Hall of Fame hingsten Doc Chex som morfar!
Hon har dock bevisat sig ge väldigt vackra och trevliga allroundavkommor med sådana hingstar, och är nu dräktig med min egen hingst Tuffer Than Anything för föl i maj. Sedan kommer hon att betäckas med en mer renodlad reining/cuttinghingst.

Sessansep.13.jpg

"Sessan"

(ber om ursäkt för de stora bilderna :o)
 
Sv: Berätta om Era avelsston, alla raser! (Ny tråd! skriv in även tidigare presentera

Har ett 3 års sto som jag betäckt i år.
Carisma e:Casir Ask ue: Lobster. Danskt Varmblod.
Hon är i år dräktig med Corlensky G, fölar i början på maj.
Ska inte betäckas om, utan vi satsar på utbildning och tävling efter detta.

Det är hennes första föl och jag betäckte henne pga hennes kanon resultat på 3års testen i våras
med diplom i hoppning (987788) och dressyr (987987).
07-05-07.3%E5rs.JPG


Har ett halvblodssto på 12 år, som ej är betäckt i år.
Rwanda e: Robin Z ue: I Love You.
Har sedan tidigare en mkt trevlig avkomma e: Last Liberty (48p på fölmönstring), som jag är mer än nöjd med.
Ska ta fler föl på henne
när jag inte vill tävla henne mer.
Är stamboksförd B, har meriter upp till 120 hoppning.
http://www.doguehills.se/images/rwanda-hoppa.JPG
 
Sv: Berätta om Era avelsston, alla raser! (Ny tråd! skriv in även tidigare presentera

Jag har ett fullblodssto som heter Black Pooh xx i avel.
Hon är efter den brittiska hingsten Baffin, undan Cusenier Orange (Tammerfors-Shoolerville) som även är mor till Pooh´s Winnie the Pooh.
"Poppan" själv är tävlad msv fälttävlan samt LA dressyr och 1.20 hoppning.
Hos tidigare ägare har hon lämnat en avkomma efter Nobel som fick klass 1 som föl samt en avkomma efter Cortus som fick klass1 både som föl samt på hopp och gång på 3-års test. Han har även gått breedersfinalen i fälttävlan som 4 och 5-åring.
Hos mig har hon lämnat ett sto efter Chess som är av mycket fin typ, hoppar väl och är väldigt trevlig i huvudet. Hon har även lämnat en hingst efter Corlensky G som fick 47p på fölchampionet och som jag är väldigt nöjd med.
Föl efter Nobel väntas till våren.



 
Sv: Berätta om Era avelsston, alla raser! (Ny tråd! skriv in även tidigare presentera

Kul tråd:).

Har ett halvblodssto på foder e. Landlord - Cyrano med meriter till 1.40 hoppning. Hon är dräktig med Jaguar Mail och det är hennes första föl.
Hon får chansen i avelsboxen så får man utvärdera efter ett par avkommor. Håller de inte måttet så blir det inga fler.

Har även ett RP sto med okänd (tyvärr) stam som har två urfina avkommor i min ägo som är 1 år och ett årsföl.
Ställde ut henne i sommras när jag visade fölet och hon fick då 40p (!) med en 9 på traven. Hon nedärver sina rörelser och även sitt vakna men milda temperament.
Hon är inte dräktig i år utan ska ridas.
 
Sv: Berätta om Era avelsston, alla raser! (Ny tråd! skriv in även tidigare presentera

*KL*

Jag har 2 ston, Nea e. As de Thurin har fått ett föl e. Aerline H, Miss Venus. Jag ska rida in Nea nu, så jag kallar henne inte avelssto.

Elanca, gått felfritt upp till 135

neaelanca033.jpg

neaelanca017.jpg


Härstamning:
http://ihbc.se/app/servlet/ShowRid49ny?Intidnr=40605

Avkommor:
http://ihbc.se/app/servlet/ShowRid48ny?Intidnr=40605&Kon=2

Nu dräktig med Tenerife VDL
http://www.cardento.se/nav26196_2789B528AE0C4B808F177444B5E3053B
tenerifestand.jpg

tenerife20show202007.jpg
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Berätta om Era avelsston, alla raser! (Ny tråd! skriv in även tidigare presentera

Jag har ett 30-tal hästar så jag har flera avelsston men jag berättar om de "bästa".

1. Har ett connemarasto som har visats med 41p.
Hon är en skimmel och har underbara steg. Det som har fått mig att just hon skulle bli avelssto är väll det att hon har fått så bra på utställning.
Hon är 18år och har just avslutat karriären inom hoppning där hon varit tävlad upp till 120.
Hon är E: Dale haze

2. Ett whels ponny sto. skimmel. Blivit utsedd som champion på RIX. Tävlas just nu för fullt i hoppning så det har inte blivit något föl detta och förra året.
Men tidigare har hon lämnat föl som placerats MSV i hoppning och en som gått SM dressyr med palcering. Hon är nu 10år.

3. Connemara sto. Visad med 40p. Underbar figur och fina steg dock lite kortbunden trav.
Bra psyke och lämnar fina föl har bla lämnat ett föl som blivit Reserv års champion på connemara RIX.
Hon själv är 14år och har pga skada fått sluta tävla men innan tävlades hon 110cm hoppning men hade kapacitet för mer (:
 
Sv: Berätta om Era avelsston, alla raser! (Ny tråd! skriv in även tidigare presentera

Var är det för stam på dina ston?

Hlsn Helena, mycket intresserad av ponnyprestationsavel :)
 
Sv: Berätta om Era avelsston, alla raser! (Ny tråd! skriv in även tidigare presentera

Mitt avelssto är f.1996, 172 cm, e. Turban Rose-Midas-Steinpilz xx. Gick 1,25 clear round som 6-åring innan sparkskada, mormor placerad 1,50, modern har avkommor i 1,40 och 1,45. Stoet har f ö ett helt underbart temperament.
http://www.dropshots.com/Horses2#albums/RoseI f.96 e.TurbanRose

Har haft kl.1 föl e. Acacio 2006
http://www.dropshots.com/Horses2#albums/Ardbeg f.06 e.Acacio

Har föl e.Empire VDL i år ( tyvärr ej visad pga förkylning)
http://www.dropshots.com/Horses2#albums/Edradour f.07 e.Empire

Hon är nu dräktig med Tornesch
 
Sv: Berätta om Era avelsston, alla raser! (Ny tråd! skriv in även tidigare presentera

Vad har Du för ston i avel? Presentera!
Hur är de utvalda och vad har de för något som gör just dem lämpliga i avelsboxen?
Hur har de förärvt sig?
Gallrar du bort ston som inte uppfyller dina krav?
Berätta! Utan att göra smygreklam....

Vi föder upp New forest och har dessa ston i avel:

Priory Miss Ellie RNF 1734
f.88 br 140 cm e.Priory Footlight u.Priory Sue Ellen ue.Priory Post Box - Hillfield Blue Peter - Priory Starlight VII.
A-premierad (klar för ELIT...), mor till 6 föl. Diplomsto. Placerad i MSVB hoppning. Guldbelönad på utställning 7 ggr, som mest 99888=42p. "Peggy" är bl a mor till diplomsto som även belönats med gångartsutmärkelse på 3-årstest, en segrare vid regional kval. bed (hoppning, dessutom 42p), en avkomma har placerat sig vid ponnychampionatet i dressyr och har placeringar i FEI, samt en Res.BIS-vinnare. "Peggys" mor har lämnat tre godkända hingstar, varav Priory Dallas RNF 122 finns här i Sverige. Peggys mor är helsyster med Priory Sunlight, som är far till bl a den engelske hingsten Merrie Marmalade. Peggy blev jag tillfrågad om jag ville köpa av tidigare ägare, och eftersom hon är ett sto som passar mitt avelsmål så var valet inte särskilt svårt... "Peggy" är dräktig med Dimmans Eros RNF 182.

Dimmans Denitha RNF 187-S
f.93 fx 140 cm e.Dennie RNF 37-S u.Therese RNF 1024 ue.Hepitho NFH 45 (DK) - Lyndhurst Springtime - Lyndhurst Roamer.
MSV hoppning. Guldbelönad på utställning 5 ggr med som mest 88899=42p. Allround 8,40 på kvalitetsbedömning. AB-premierad, mor till fyra föl, alla hingstar. En avkomma f.01 tävlar LA hoppning och var 4:a i 6-årschampionatet för ponny. Alla avkommorna har belönats med klass I. Denithas mor har lämnat ytterligare två avkommor i msvB hoppning. Denitha är en egen uppfödning och hon är dräktig med Fredriksbergs Dizney RNF 98.

Dimmans Elmia RNF 2092
f.94 svbr 143 cm e.Silverlea Buckskin RNF 96 u.Miss Ellie RNF 1560 (ELIT) ue.Burma Wilton RNF 59 - Dawn of Spring RNF 18 - Brookside David. AB-premierad, diplomsto. Mor till tre föl. Guldbelönad på utställning 3 ggr. Allround 8,05 på kvalitetsbedömning. Inga egna tävlingsmeriter i högre klasser. Mor till godkänd hingst som tävlar msvB-msvA hoppning, han var i A-final både i ponnyderbyt och på inomhus-SM 2006. Hennes två andra föl är födda 2006 och 2007, båda klass I som föl. Elmia är en egen uppfödning och hon är åter dräktig med Fredriksbergs Dizney RNF 98.

Fredriksbergs Kamé RNF 2509
f.91 Isabell 140 cm e.Smedhults Cavat RNF 44 (ELIT) u.Fredriksbergs Joan RNF 1099 (ELIT) ue.Leede's Boy RNF 16 uu.Decideria-Ihl RNF 862 (ELIT) - e.Zuidpool's Rufus van Nomad RNF 4
Kamé exporterades som två- eller treåring till Danmark. I Danmark fölade hon som fyraåring 1995, och såldes därefter som tävlingsponny. Stofölet hon fick 1995 är nu avelssto på ett stort NF-stuteri i Belgien, och hon har där blivit mor till två godkända hingstar, Sulaatik's Versage (godkänd i Frankrike) och Sulaatik's Versace (godkänd i Holland). Kamé har tävlat framgångsrikt i Danmark, hon har placeringar i PRI (FEI:s inledande), PRT (FEI:s Lagtävlan) och PRM (FEI:s Mästerskap) på Landsstævne (nationell nivå) i Danmark. Båda hennes föräldrar är ELIT-premierade, och båda har lämnat många mycket framgångsrika tävlingsponnyer. Hennes mor Fredriksbergs Joan RNF 1099 "Johanna" torde vara unik då hon har lämnat två avkommor som deltagit i EM i två olika discipliner (Fredriksbergs Mozart - dressyr och Fredriksbergs Garp - fälttävlan).
Hon är visad på utställning två gånger, dels som som ettåring, hon guldbelönades och vann klassen. Hon visades åter på utställning i somras (15 år sen sist!), hon erhöll då 89889=42p och vann sin klass.
Hon har i Sverige fått tre föl, alla hingstar e.Fredriksbergs Kavat RNF 23-S. Ingen av dessa är visad. Jag blev tillfrågad om jag ville köpa av hennes tidigare ägare, och eftersom hon är ett sto som "har allt" så... Kamé är nu dräktig med Sturevallens Gentleman RNF 95.

Hembys Aurora
f.2004 mörkt gulbrun 142 cm e.Fredriksbergs Dizney RNF 98 u.Hembys Lotus RNF 2410 ue.Miclas Activ RNF 100 - Moon Star RNF 39 - Silverlea Sea Breeze. Ett riktigt "wild card", Smedhults Cavat som både ff och mff. Klass I på treårspremiering och treårstest gångarter. Modern inriden som 10-åring (f.1995), har idag placeringar i LA hoppning. Inköpt som fölunge som sällskapsdam, men blir kvar tills vidare. Dräktig med Kantjes Umberto RNF 175.

I stallet finns även ELIT-premierade Miss Ellie RNF 1560 (mor till Dimmans Elmia, se ovan) som numera är pensionerad från avelsverksamheten.

Hlsn Helena
 
Sv: Berätta om Era avelsston, alla raser! (Ny tråd! skriv in även tidigare presentera

Jag har ett fullblodssto som heter Black Pooh xx i avel.
Hon är efter den brittiska hingsten Baffin, undan Cusenier Orange (Tammerfors-Shoolerville) som även är mor till Pooh´s Winnie the Pooh.

1. Winnie the Pooh, svårklassto i ft, plac 1.30 h, e. Trombon - Tammerfors xx, har lämnat ett par fina avkommor, nu dräktig med Nobel (vinst i 1.50-hoppning och plac i svår dressyr).

Princess Leia e. Golden Proffit XX u. Winnie the Pooh e. Trombon - Tammerfors xx är ny och kommer att betäckas för första gången till våren. Som ni sett lite innan i tråden så kommer ju hon från ett meriterat möderne så jag hoppas mycket på henne i avelsboxen.

Kul med tre generationer i samma tråd!:D
 
Sv: Berätta om Era avelsston, alla raser! (Ny tråd! skriv in även tidigare presentera

Nuvarande avelsston, kallblodstravare:

Lappsaga, -99, e.Rigel Jo u.Lappsätra ue.Lapp Nils.
Detta sto har inga egna meriter men hennes mor är syster med godkände avelshingsten Almsäter. Vi köpte Saga eftersom stammen är intressant och hon själv är av fin modell. Hennes första avkomma föddes -05 hos oss och han verkar än så länge lovande!

Ternevi, -85, e.Pilmin u.Terne Tu ue.Jahn Sjur.
Henne köpte vi ifjol och det är jag oerhört glad för. Morstammen är väldigt bra och Ternevis avkommor har sprungit in över en miljon kronor tillsammans, så hon lämnar bevisligen bra. Dock är hon gammal, men vi hoppas på ett par föl till. I år är hon dräktig med Voje Faks.

Framtida avelsston:

Ternetösa, -07, e.Bokli Balder u.Ternevi ue. Pilmin.
Det här är vårt första föl från Ternevi och turligt nog blev det ett sto, som vi ska behålla! Antingen ska hon få prova tävla först eller så sätter vi henne i avel direkt, svårt val. Men det är en underbar individ som jag gladeligen behåller hela livet.

Sprinta Bina, -99, e.Pål Lunar u.Greibina ue.Finn Sabin.
Sprinta flyttade hit för knappt en månad sen och hon ska först och främst agera ridhäst nu. Men eftersom hon har en fin stam (mamman har tävlat bra och är dessutom syster med Eiva E.; meriterat sto som bl.a. lämnat godkända hingsten Fakse) så blir det betäckning om något år.
 
Sv: Berätta om Era avelsston, alla raser! (Ny tråd! skriv in även tidigare presentera

KL

I år har vi 5 avelston men vi håller på att avveckla 2 av dem.

Nr 1 Stallets drottning.
Vallas Ida, welsh cob, 9 år.e Vallas caracas RWD 13 Har själv fått AB visad med 42p, BIS, hoppdiplom. Tävlad L:A dressyr och L:B hoppning innan hon parkerades i avelsboxen. Har fått 4 kanonföl med 3 olika hingstar. Alla visade med lägst klass 1 och 3 av dem fått fölchampiontitlar. Äldasta avkomman fick avelsdiplom i somras. Får vi ägaren till årets 2 åring att visa sitt sto nästa sommar så kan vi nog höja Ida till A i sommar på 5 avkommor.

Nr 2. Idas dotter
Nattens Fiona, e Henfynyw Tywysog RWC 3 welsh cob 3 år, fick avelsdiplom i somras och är väl inkörd samt inriden. Hon är dräktig med Gribsvads Rosehal. En av de hästar vi ska sälja och hon är nu utlånad till en intressent. Lilla syster är istället sparad.

Nr 3.
Celmah, welsh e Paddock Camargue
Återigen hemma hos oss då vi köpte tillbaka henne i våras.
Har fått 5 bra avkommor, tyvärr är bara några av dem visade. Hennes äldsta visades med 41p som 1 åring, föl nr 2 har fått avelsdiplom + gångartsdiplom på kvaliten. Är själv tävlad lägre klasser med min yngsta dotter och nästa år efter -08 fölet ska de ut och tävla mer intensivt. Detta sto hoppas vi på kunna höja till A nästa år på 6 avkommor. Måste bara få ägaren till 4 åringen att visa på utställning först. Dräktig med Bostorp Besk.

Nr 4.
Chamira welsh e Glansevin Gadabout-CC Targed B-prem har själv tävlat L:B hoppning med placeringar. Har fått 4 föl varav alla klass I samt en avkomma RIKS finalist på kvaliten. Hon är i år dräktig med B Besk och ska lånas ut så fort hon avvand från årets föl, till Dalatjej här på Buke :bump:

Nr 5 olycksfågeln
Peach Tree xx, 3 årigt fullblodsto. Dräktig med sekt C hignsten Gribsvads Rosehal, ett beställningsföl. Ska nästa år betäckas med vår blivande cobhingst, Brudvik Dyblygiad. Sen ska hon lånas ut till någon som vill ha henne till ridponnyavel såvida hennes första avkomma blir korrekt!

Sen har vi Celmahs dotter Nattens Candrah, 5 år, avelsdiplom och gångartsdiplom som fått ett föl klass I (Alexandra Ws ligist) Hon är utlånad till dressyrryttare som har SM som mål. KOmmer inte att komma hem till avelsboxen än på några år som det ser ut just nu :p

På sikt så ska vi bara ha cobston i avel och ha 2 welshar som ridponnier till mina döttrar.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Gick in på en kennels hemsida och såg att de planerade att föda upp av denna ras också. Då jag inte hört något om den tidigare blev jag...
Svar
4
· Visningar
1 778
Senast: Asko
·
Kropp & Själ Det här blir lite utlämnande, så jag valde ett anonymt nick. Om ni listar ut vem jag är, så håll det för er själva, tack. Jag vet inte...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
10 628
Senast: Petruska
·
Hästmänniskan Min vanliga identitet här på forumet är rätt välkänd, och jag har inte direkt varit hemlig med vart jag bor, så jag valde att lägga den...
Svar
4
· Visningar
2 121
Senast: Anna-KarinO
·
C
Avel Jag tänkte den här trådenkunde vara lämplig nu när många frågar om hingstval till sina ston. Många av frågorna kring detta som brukar...
Svar
3
· Visningar
1 505
Senast: Guld
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp