Berätta om Era avelsston, alla raser! (Ny tråd! skriv in även tidigare presenterade!)

Sv: Berätta om Era avelsston, alla raser! (Ny tråd! skriv in även tidigare presentera

Har för närvarande ett avelssto med föl:love: vid sidan (e: Bocelli) som är tänkt att gå i mammas fotspår:).
Avelstoet köpte jag till avel utan att veta så mycket om hennes stam.
Visade sig sen när jag kollade upp släktträdet att hon har en KANONSTAM (e:Kaliber ue: Dragon) med många led ELIT på både mor och fars sida:D.
Nästa år kommer hon att (förhoppningsvis) föda ett friskt föl efter en FRIESERHINGST:bow:.
Hon ska även betäckas om till våren.
Har inte bestämt mig ännu mellan Cortez och Irco Mena:idea:.

Har även ett nytt avelssto på Ingång (om det blir nått av köpet :confused:, vet inte än.)
I vilket fall har detta sto meriter placeringar i MSV dressyr och St. George.
Ska troligen betäckas med antingen Majim G eller Warsteiner:d.
 
Sv: Berätta om Era avelsston, alla raser! (Ny tråd! skriv in även tidigare presentera

Har ett connemarasto i avel.

Full stam (även stambokförd mor).

e Fendth RC 55 u Gentle Wind RC 656

Varit hel och frisk i 16 år innan betäckning, exteriört korrekt, har provat på alla grenar, tränat körning, hopp och dressyr på MSV nivå. Rör sig väl (bedömd 88888 som femtonåring).

Mentalt MYCKET stabil.

Nackdelarna är att hon har "fel färg", dvs dubbelgul (men även skimmel) så hon går inte att stambokföra och heller inte avkommorna, fånigt värre. Den mentala stabiliteten är även en nackdel då hon är MYCKET svår att påverka, bryr sig inte ett smack om någon och skulle kunnat bli ganska otrevlig om hon inte varit korrekt fostrad.

Har i år valt en hingst med bra gångarter och som verkar typa avkommorna väl (det fattas inget av vare sig gångarter eller typ på stoet men det är första fölet). Hingsten lämnar ofta hårda avkommor, så fölet är inte tänkt som barnponny i första hand utan ska hanteras och fostras av vuxna för att undvika knas. Behåller jag inte själv har jag en mkt kompetent köpare.

Nästa år så finns det två kandidater, båda som generellt ger mildare avkommor och som dessutom är solidfärgade så det finns möjlighet till icke-skimmel avkomma.

Har också en påläggskalv som är efter samma hingst, mamman (Shanna RC 661) är berättigad ELIT så om hon själv presterar kommer även hon att sättas i avel så småningom. Hon har ett mkt mildare psyke och kommer nog bli roligare att ha att göra med.

Ja jag väljer bort ston som inte kan tillföra rasen något.
 
Sv: Berätta om Era avelsston, alla raser! (Ny tråd! skriv in även tidigare presentera

Jag har två ston:

Penny Lane e: Dragon -LongJohn**
Hon är inte särskilt meriterad (lätt klass hoppning) men nedärver mkt spänst till sina avkommor och är ett mkt tacksamt avelssto, lätt att få dräktig och mkt lätta fölningar. Här har hon fått en -05:a e: Danzas och en -07:a e: Haydn. Hon är inte betäckt i år men troligen -08.
http://i29.photobucket.com/albums/c285/lonnhult/P8050034.jpg

Sen är det:

Exciting** e: Exceller u: Algol-Nicke -Kew Gardens- Carnostie
Hon råkade dyka upp här för några veckor sedan:angel:. Jag vet inte om hon gjort så mkt mer än varit i avel men hennes mor har vunnit danska derbyt och är även mor till Antalaya e: Bocelli som blev reserv BIS på fölchampionatet -05. Stostammen har tillhört PO.Liedbergska donationsfonden.
Exciting själv har gett två klass ett avkommor en e:QE och en e: Rubinrot. Hon har resorberat i år men skall betäckas -08 med Rubinrot ,Bocelli eller kanske någon annan...

http://i29.photobucket.com/albums/c285/lonnhult/19-11-07_1108.jpg
 
Sv: Berätta om Era avelsston, alla raser! (Ny tråd! skriv in även tidigare presentera

Svala från Rudet född 1994 e Svalur frá Glaesibae u Fema frá Arnastödum
Svala är bedömd exteriör 8,27 ridegenskaper 7,84 totalt 8,01 (7,50 anses vara medelgod). Hennes pappa har elit för avkommor och hennes mamma har en ok bedömning.
Hon är eksemfri och spattröntgad (2004) u a. Hon är frisk och en bra mamma.
Målet är att få fram bra ridhästar, med korrekt exteriör, lätt för alla gångarter, smidiga rörelser och gott lynne.
Hon har tre avkommor, ingen inriden, den äldsta är född -04. Alla tre har bra exteriör och rörelser men de är ganska olika, den första har dominerande trav, den andra är mer lateral i sitt rörelsemönster och den tredje har lika stark trav som tölt.

Jag har tagit ett föl på Askja från Österbodarne, ett obedömt sto med lågt bedömda föräldrar, medelgod exteriör och medelgoda gångarter. Betäckte henne mest för att Svalas föl skulle få sällskap. Avkomman har bättre exteriör än mamma men har inte så mycket gång. Mycket stabilt lynne. Han blir en bra familjehäst men är inget för ovalbanan.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Gick in på en kennels hemsida och såg att de planerade att föda upp av denna ras också. Då jag inte hört något om den tidigare blev jag...
Svar
4
· Visningar
1 778
Senast: Asko
·
Kropp & Själ Det här blir lite utlämnande, så jag valde ett anonymt nick. Om ni listar ut vem jag är, så håll det för er själva, tack. Jag vet inte...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
10 628
Senast: Petruska
·
Hästmänniskan Min vanliga identitet här på forumet är rätt välkänd, och jag har inte direkt varit hemlig med vart jag bor, så jag valde att lägga den...
Svar
4
· Visningar
2 121
Senast: Anna-KarinO
·
C
Avel Jag tänkte den här trådenkunde vara lämplig nu när många frågar om hingstval till sina ston. Många av frågorna kring detta som brukar...
Svar
3
· Visningar
1 505
Senast: Guld
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp