Beridna högvakten

debatten @Badger hänvisar till handlar inte om priset nej utan utbudet där för många hästar anses vara för höga i blod/för stora gångarter osv för att passa merparten ryttare i Sverige.
Vilket väl iofs kanske också gör att priset åker upp på de som inte är för höga i blod och har för stora gångarter för merparten ryttare i Sverige? Speciellt om de blir alltmer sällsynta.

(och med tanke på att det är ju just de hästar som dessutom eliten och de med bättre ekonomi inte ville ha som blir kvar till merparten ryttare. Så då kan de dessutom ha någon extra svårighet? Det är ju inte perfekta Ferarris utan de som inte funkade.).

Det räcker ju med några procent hit eller dit för att det ska märkas för de som behöver många hästar. Utan att det märks för privatperson X.
 
Vilket väl iofs gör att priset åker upp på de som inte är för höga i blod och har för stora gångarter för merparten ryttare i Sverige?

Det räcker ju med några procent hit eller dit för att det ska märkas för de som behöver många hästar.

fast nja, det är inte det som är ”problemet” som diskuterats av det jag tagit del av, utan att utbudet på ”Volvon” har minskat.
 
fast nja, det är inte det som är ”problemet” som diskuterats av det jag tagit del av, utan att utbudet på ”Volvon” har minskat.
Ah, jo jag har läst för mycket ekonomi bara antar jag. Utbud hänger så tätt inpå efterfrågan och direkt påverkan på pris för mig, nästan som i ett.

Men jag kan hålla mig till utbud!
 
Ah, jo jag har läst för mycket ekonomi bara antar jag. Utbud hänger så tätt inpå efterfrågan och direkt påverkan på pris för mig, nästan som i ett.

Men jag kan hålla mig till utbud!

Det är helt logiskt i sak som du tänker ur ekonomisk aspekt och inte i sak alls irrelevant 😄

Men debatten som jag följt/följer handlar ju mycket om det jag tog upp och det har blivit poppis bland hobbyryttare att just köpa på sig ”för mycket häst” vilket är trenden aveln gått åt senare år. Dessa hästar är ju inte billiga utan snarare tvärtom , men sen står ryttare där med mer häst än de reder ut/mer häst än som passar typen av hästhållning ryttaren har i sin vardag, osv osv.
Det är den aspekten jag tagit del av i debatten. Och utifrån det då som tex ridskolor, högvakten osv letar efter, blir svårare då den marknaden helt enkelt minskat utifrån avlandet senaste decenniet .
Hoppas det blev lite tydligare hur jag avser utifrån diskussionen i ämnet ? 😅

Jag brukar inte ”ropa” på användare som inte deltar i tråden, men jag tror tex @tuaphua har en liknande bild av det hela ?
 
Om Volvo-hästarna finns och är korrekt ridna så är de dyra. Målgruppen för dem är ju densamma som för trevliga islänningar - medelålders återfallsryttarinnor med inkomst.

Problemet här för uppfödare är att de inte vill ha föl/unghästar
 
Detta med pris och risker tycker jag är intressant.
Har ju själv en häst som jag köpte som sällskap men med tanke på att kunna ta föl på men inte blivit pga att ekonomin varit lite si och så på våren (behövt köpa ny bil, inte vetat om jag har jobb så länge till där jag jobbar mm) och har inte velat köra ekonomin i botten om något händer.

Har hört från flera att dom skulle vilja att jag väljer en specifik hingst så dom senare kan köpa avkomman. Det jag har erbjudit har varit att hyra magen och betala en symbolisk summa vid 90 dagar, alla har svarat tvär nej på det då dom inte vill stå där med riskerna det innebär med att avkomman inte blir lyckad men inga problem med att jag tar smällen med att betalt massor och står där med ett föl som inte går att sälja.
 
Det är helt logiskt i sak som du tänker ur ekonomisk aspekt och inte i sak alls irrelevant 😄

Men debatten som jag följt/följer handlar ju mycket om det jag tog upp och det har blivit poppis bland hobbyryttare att just köpa på sig ”för mycket häst” vilket är trenden aveln gått åt senare år. Dessa hästar är ju inte billiga utan snarare tvärtom , men sen står ryttare där med mer häst än de reder ut/mer häst än som passar typen av hästhållning ryttaren har i sin vardag, osv osv.
Det är den aspekten jag tagit del av i debatten. Och utifrån det då som tex ridskolor, högvakten osv letar efter, blir svårare då den marknaden helt enkelt minskat utifrån avlandet senaste decenniet .
Hoppas det blev lite tydligare hur jag avser utifrån diskussionen i ämnet ? 😅

Jag brukar inte ”ropa” på användare som inte deltar i tråden, men jag tror tex @tuaphua har en liknande bild av det hela ?

Ja, jag håller med.

Knapplån:

Vi pratar ju rätt mycket om det med både varann hemma och med vänner som är tränare, behandlare, vet, tandisar, hovisar, foderåterförsäljare etc.

Man upplever att kunskapen utarmas och hästmaterialet i många fall går åt andra hållet: blir svårare.

Och det "svårare" kan bestå av både ökad rörlighet, ökad mankhöjd, ökad steglängd, ökad känslighet inför både ryttarens sits/hjälper och ljud/rörelse etc, svårare munnar(för både ryttare och tandisar), Kissing Spines, problem i halskotor etc.

Nu med ökad rörlighet så behöver den rörligheten inte vara ekvivalent med större och flottare steg alltid. Det kan vara en ökad rörlighet som bara innebär minskad stabilitet i leder och en ökad risk för skador pga den överrörliga leden. Det gäller både ben, hals etc.
Med överrörlighet kommer också känsligare balans. Många ryttare kan inte rida hästar i balans och kan inte påverka balansen väl nog. Både pga av att de inte är ett system där såna hjälper lärs in. Men också för att de själva skulle behöva behandling och träning för att kunna sitta korrekt i balans.
Det är så härligt med balanskänsliga hästar då man kan kontrollera det. Men kan man inte det kan det både bli skador och hästar som blir utåtagerande.
Jag personligen tror att hästar kan tuffa på med rätt mycket smärta, tyvärr. Men balans är ännu värre för ett fluktdjur att sakna. Man känner inte som flyktdjur att man kommer kunna fly och överleva om man är i obalans.
Många av de stegrande hästar som "måste ha graman" etc som jag rings ut till är felaktigt formgivna och i obalans. När de märker att de är i balans så kan de äntligen slappna av.
Många av de som både är i behov av rehab och de som är farliga har jag märkt också har felaktigt gjorda munjobb och har väldigt ont i käkled och nacke som sprider sig sedan. Det här var inte vanligt förr på samma sätt som nu med införsel av högre blod.
Vi har också högblodiga hästar som ska gå lite med någon halvrädd i ridhuset och någon mysritt ute. Sen ska de fodras med foder som är lämpligt för atleter. Det finns ju idag sätt att genom foder och tillskott hjälpa de som har lite för mkt häst.

Sen är det ju alltid det här med att folk med för mkt häst ska byta foder, sadel, träns, etc etc istället för att byta häst och äntligen slippa vara rädd och ha kul.
Av de jag lyckats övertala sälja den för svåra hästen är det ingen som ångrat sig. Men av de som fortsatt ser man ju ofta att glädjen aldrig riktigt infinner sig.
Jag har då i flera fall rekommenderat annan ras än halvblod om man har tight budget.

Iom att tex högvaktens hästar väl som jag förstår det ska ridas en del av rätt gröna ryttare så bör det vara en som inte är för balanskänslig, inte är så känslig i truten, inte är så lättriggad öht.
Iom att ingen vill betala vad en häst kostar om man nu inte ska ha en kapabel tävlingsindivid möjligen så förstår jag att man inte avlar så mycket på kompishästen och lite mer mot tävlingshästen. De som vill ha en polare endast brukar inte gärna vilja betala så mycket. Och man kan ju inte gå back hur mkt som helst för att avla på kompismodellen. Så att den modellen mer och mer försvinner är inte otippat.
De som vill ha tävlingsindivid söker tyvärr ofta häst för de klasser de vill till. Och inte för där de är nu. Resultatet blir ju då ofta att man inte tar sig vidare så värst mycket. Och att man under vägen bryter ihop då och då, är rädd etc.
 
Ah, jo jag har läst för mycket ekonomi bara antar jag. Utbud hänger så tätt inpå efterfrågan och direkt påverkan på pris för mig, nästan som i ett.

Men jag kan hålla mig till utbud!
Hästar är väl lite speciella skulle jag tro eftersom huvuddelen är hobbyuppfödare som har andra drivkrafter än att göra en vinst?
 
Hästar är väl lite speciella skulle jag tro eftersom huvuddelen är hobbyuppfödare som har andra drivkrafter än att göra en vinst?
Vinst tror jag blir svårt om det är som hobby, är ju tomt svårt för dom som inte håller det som hobby.
Men att gå minus 30' eller mer för en 4 åring är det nog ingen som vill även om det bedrivs på hobby nivå.
 
Vinst tror jag blir svårt om det är som hobby, är ju tomt svårt för dom som inte håller det som hobby.
Men att gå minus 30' eller mer för en 4 åring är det nog ingen som vill även om det bedrivs på hobby nivå.

alltså det finns noll vinst för en hobbyuppfödare generellt, och det bör alla som hobbyuppfödare vara införstådda med . Oftast går det back .
 
Att hobbyuppfödare går back, gäller ju även oss som avlar på andra raser, med en helt annan prisbild (mycket, mycket lägre än SWB) i form av kostnader för språngavgifter etc.

Det är tidskrävande och kräver jobb, att få fram ett föl. Ska man dessutom utbilda unghästen till rimlig nivå av påbörjad rid- eller körhäst, så ligger det många arbetstimmar bakom.

Men det är ändå så, att det faktiskt skulle kunna vara möjligt att avla på både prestationshästar, och på "Volvo"-hästar inom samma ras, om man skulle vilja gå åt det hållet.

Det kan ju knappast vara så att SWB långsiktigt gynnas, av att endast de mest prestationsinriktade till slut väljer SWB alls, utan att importhästar, eller svenskfödda hästar inom andra renrasiga varmblodiga ridhästraser, tar över för ryttare som inte riktigt siktar mot GP?
 
alltså det finns noll vinst för en hobbyuppfödare generellt, och det bör alla som hobbyuppfödare vara införstådda med . Oftast går det back .
Plus minus 0 köper jag men inte flera tusen och då är inne ens jobbet medräknat på dom pengarna utan "bara" foder, strö, försäkring, hovvård mm medräknat.
 
Vad grundar du den åsikten på ?

Jag skulle gissa personliga erfarenheter.

Jag skriver under på det - folk är picky när det gäller unghästar. Det känns nästa som att svepa på Tinder - det kommer alltid en bättre runt hörnet.

Jag sålde en i januari i år - nyss bliven 4-åring. En riktigt trevlig häst med supertemperament. Väl grundutbildad - men inte flashig. Helt okej gångarter, taktmässiga men inte stora. Jag var själv förvånad över hur många som inte tyckte att hästen var bra nog,trots att de själva inte var så särskilt skickliga - det var en sån häst som jättemånga borde vilja ha. En Volvo deluxe modell. Jag hade köpt argumentet att den är för ung och de för orutinerade på unghäst men de allra flesta tyckte inte den var tillräckligt flashig. Såldes som första storhäst till en ung satsande tjej och det kunde inte blivit bättre - de är supernöjda med världens schysstaste och mest lättlärda häst

Iom att ingen vill betala vad en häst kostar om man nu inte ska ha en kapabel tävlingsindivid möjligen så förstår jag att man inte avlar så mycket på kompishästen och lite mer mot tävlingshästen. De som vill ha en polare endast brukar inte gärna vilja betala så mycket. Och man kan ju inte gå back hur mkt som helst för att avla på kompismodellen. Så att den modellen mer och mer försvinner är inte otippat.

Exakt så menar jag.



Hade det varit en fuxvalack hade den passat perfekt till högvakten.
 
Det kan ju knappast vara så att SWB långsiktigt gynnas, av att endast de mest prestationsinriktade till slut väljer SWB alls, utan att importhästar, eller svenskfödda hästar inom andra renrasiga varmblodiga ridhästraser, tar över för ryttare som inte riktigt siktar mot GP?
Detta jag också tänkt på. När jag ser mig omkring på klubbar runt omkring mig så är det många som valt bort SWB mot andra raser och de jag har pratat med har priset varit en faktor men temperamentet den största faktorn.
 
Det kan ju knappast vara så att SWB långsiktigt gynnas, av att endast de mest prestationsinriktade till slut väljer SWB alls, utan att importhästar, eller svenskfödda hästar inom andra renrasiga varmblodiga ridhästraser, tar över för ryttare som inte riktigt siktar mot GP?
Men stämmer det här verkligen?
Jag har svårt att se att vi är på väg mot ngt där bara GP-ryttare väljer SWB?

Det är ju en sak om beridna högvakten väljer annat. De har ändå ganska ganska specifika krav.
Men nog finns det SWB som passar jättebra för både ridskolor och hobbyryttare på olika nivå?

Men jag kanske befinner mig i ett udda sammanhang. Den största ridskolan i min stad har gott om vanliga svenska halvblod bland storhästarna och det är också vanligt med svenska halvblod bland hobbyryttarna med egen häst, som såklart varierar i ambitionsnivå.
 
Jag är imponerad av alla som bara genom att titta på en häst kan avgöra vilket avelsförbund den är registrerad i. Min holländska var reggad i både KWPN och senare ASVH, jag undrar om någon kunde se det bara genom att titta? Livmoderimporten reggades som SWB och tävlas vad jag vet i dressyr, hingsten var/är Oldenburgare.

Jag har två SWB i hagen, stoet är xx, SWB och Hannoveranare, valacken trakhenare och xx, bägge har gröna pass från ASVH.
 
Det är helt logiskt i sak som du tänker ur ekonomisk aspekt och inte i sak alls irrelevant 😄

Men debatten som jag följt/följer handlar ju mycket om det jag tog upp och det har blivit poppis bland hobbyryttare att just köpa på sig ”för mycket häst” vilket är trenden aveln gått åt senare år. Dessa hästar är ju inte billiga utan snarare tvärtom , men sen står ryttare där med mer häst än de reder ut/mer häst än som passar typen av hästhållning ryttaren har i sin vardag, osv osv.
Det är den aspekten jag tagit del av i debatten. Och utifrån det då som tex ridskolor, högvakten osv letar efter, blir svårare då den marknaden helt enkelt minskat utifrån avlandet senaste decenniet .
Hoppas det blev lite tydligare hur jag avser utifrån diskussionen i ämnet ? 😅

Jag brukar inte ”ropa” på användare som inte deltar i tråden, men jag tror tex @tuaphua har en liknande bild av det hela ?
Jo tack! :)

För sedan när jag stack hemåt insåg jag att jag nog tänker att pris ändå är en del i det. Om pengar inte vore en fråga kunde ju Högvakten bara klona de hästar de har och så var det klart. :D

Ridskolor kanske har det lättare än högvakten rent av. De kan ju ha det lättare att rida till hästar, efter ett år kan de får röra sig mycket och ofta hagar. Lättare än för vissa privatryttare kanske. Om hästen har mycket energi.
 
Men stämmer det här verkligen?
Jag har svårt att se att vi är på väg mot ngt där bara GP-ryttare väljer SWB?

Det är ju en sak om beridna högvakten väljer annat. De har ändå ganska ganska specifika krav.
Men nog finns det SWB som passar jättebra för både ridskolor och hobbyryttare på olika nivå?

Men jag kanske befinner mig i ett udda sammanhang. Den största ridskolan i min stad har gott om vanliga svenska halvblod bland storhästarna och det är också vanligt med svenska halvblod bland hobbyryttarna med egen häst, som såklart varierar i ambitionsnivå.

Nej, jag tror tyvärr inte att folk kommer köpa andra raser oavsett aveln.
Och jag tror inte folk mer kommer köpa lättare hästar som inte är så flashiga.
Det är så normaliserat med skadade hästar, att inte kunna rida ut, att behöva specialbett/inspänningar etc.
Det ligger så mkt prestige i det också för många, att man inte ger upp och att man inte visar att man är rädd etc.

Vi har ibland hjälpt till att förmedla hästar. Är det till ridskolor har vi kunnat ha ett upplägg där ridskolan får hästarna billigare iom att de köper fler på en gång av handlaren i fråga. De köps i DK, där man får mer för pengarna. En del är för små för att kunna bli dyra, andra mkt ordinär gång, någon ser man har dåligt gjord mun och man kan fixa det och slippa ev problembeteende hästen haft etc.
Man kan i vissa fall byta in djur som ska säljas från ridskolan.
Hade man köpt samma hästar i Sverige hade de varit för dyra för ridskolor.
Ser man halvblodsliknande hästar kan det ju vara en mängd andra raser än swb.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
3 709
M
Hästhantering Hej! Slänger ut det här på forumet mest för att se vad ni har för tankar, jag kommer givetvis att prata mer med förra ägarna och...
2
Svar
38
· Visningar
9 228
Senast: agtatoon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp