Status
Stängd för vidare inlägg.
Det här med att prioritera, hur gör man när saker som jag vill eller behöver göra är lika viktiga/oviktiga? Jag vet faktiskt inte.

Jag har försökt få ordning på mina göromål med en app som heter todoist. Där har jag ett antal projekt med olika uppgifter. En del uppgifter ligger löst och hör inte till något speciellt projekt. Jag har provat att sätta datum på en del uppgifter, så att jag ska göra något 1-2 dagar i veckan och övriga dagar gör jag som jag vill med. Det har inte funkat. När det står en uppgift vid en viss dag så har jag sannolikt inte lust att göra den då och då frågar jag mig om jag måste göra uppgiften då. Svaret blir vanligen nej, och då utnyttjar jag min "license to ignore" och antingen ändrar jag datum eller tar bort datumet. Så bra gick det med det alltså.

Jag kan ju tvinga mig att göra saker jag måste göra, typ betala räkningar och så, men när jag inte måste och inte vill just då, så händer inget.

Ibland händer det att jag få spontan lust att göra saker. Dessvärre uppstår gärna även en rätt stor beslutsångest just då. Vad ska jag använda den spontana arbetslusten till? Jag vet ju att den är begränsad och när den tar slut så är den slut, för hur lång tid vet jag inte.

I natt sov jag ovanligt bra. Jag hade dragit ut reservsängen på verandan och bäddat där så jag sov "ute". Natten innan hade sömnen blivit ganska bristfällig då jag hade varit iväg på ett event och pratat med fler människor än jag normalt träffar på ett år. Så i morse vaknade jag med en lust att göra saker. Dessvärre kunde jag inte riktigt bestämma mig. Jag funderade hit och dit och fick sedan ett ryck att dra loss laminatgolvet som satt fastlimmat på en vägg i köket, i en tanke att börja förbereda för tapetsering. Väggen var dock väldigt ojämn under och jag visste inte direkt hur jag skulle lösa det. Det problemet samt allt annat jag gått och funderat på under förmiddagen gjorde att jag plötsligt kände mig väldigt trött igen och redo för en tupplur. Batteriet var slut.

Jag vet inte riktigt hur jag ska lösa det här. Om jag går på så blir det inte bra. Om jag väntar tills lusten infinner sig så händer saker så långsamt. Jag tänker ibland att jag bara måste börja med något och sedan köra på tills det är klart utan att låta mig distraheras av andra saker som jag vill göra, men jag tycks inte ha den disciplinen (längre). Ibland undrar jag om jag har add, men när jag läser om det så känner jag inte igen mig. På onlinetester så får jag också låg poäng på det så det finns egentligen ingen indikation på att jag har det. Jag har också googlat på det här med prioriteringsproblemen och bland det första som kom upp var att stress kan orsaka det. Inte orimligt i och för sig. Men psykologen sa att även autism kan skapa problem att prioritera. Men jag känner ju inte igen mig i den diagnosen heller.

Är det så enkelt att det här problemet bara beror på stress/ångest? Uppenbart är i alla fall att jag är rörig när det kommer till att prioritera uppgifter hemma och har problem att organisera och planera dessa. Hur jag ska komma runt det vet jag inte. Jag lyckas ju inte ens planera någon semesterresa. Jag har prickat in lite ställen på kartan, men skulle behöva planera in lite andra sevärdheter/aktiviteter också. Sen är jag inte så peppad på att tälta mig igenom landet igen. Förvisso har jag rutin på det men det är så mycket bekvämare att ha husvagn, så jag har kollat lite om jag kan hyra en. Men det verkar svårt. Som det ser ut så finns det lediga kärror i Stockholm eller Göteborg, men annonserna är otydliga om priserna. En billig kärra finns här i trakten men den är inte ledig förrän min sista semestervecka. En vecka är lite kort om tid. Och sen undrar jag hur blommorna ska klara sig medan jag är borta. Jag vill inte be L vattna igen och vill ha igång min automatiska bevattning, men det krånglar bara och jag orkar inte riktigt sätta mig in i vad för utrustning jag måste köpa för att det ska fungera. Gah... Allt står bara still för att jag är trög.
 

Jag har ibland oerhört svårt att "starta dagen" med saker jag måste... tex mycket disk. Eller en hög med löv som borde skyfflas i soptunnan osv... saker som tar 10 min om jag väl börjar...

Saken är den om jag bara går upp till diskhon och fyller med vatten och diskmedel och börjar så går resten på rutin.
Jag behöver bara bestämma mig för att lyfta på arslet och starta... så svårt är det inte liksom...


Nu vet jag inte vad det är för saker du behöver göra idag eller i morgon men just de där att "tvingas sig att börja" så går resten lätt. Ofta leder det dessutom till att i alla falm jag "fortsätter" med andra sysslor :)
 
Jag har en del saker med deadline och en del utan. Som nu tex så har jag följande på min att göra lista:
*vattna (deadline)
*plocka bär (deadline)
*koka sylt
*tvätta
*sy kläder till barnen
*olja panel
*storstäda sonens rum

De 2 med deadline måste göras idag, av uppenbara skäl, men när det gäller de övriga så gör jag det jag har lust med i den takt jag orkar.
 
Vad gäller disken så tar jag det ofta spontant när jag ruttnar på att se skiten i diskhon. Det går vanligen med mellan 1-3 dagars intervall, så ibland är det inte mycket alls. Likadant är det gällande tvätt av kläder eller vattna blommorna och andra rutinsaker.

Men saker som är mer projekt-aktiga, vet jag oftast inte vad jag ska börja med. Ska jag måla hallen, måla taket i köket, tapetsera i köket, bygga ett skåp till ena rummet på övervåningen, göra kant till grönsakslandet, beställa grejer till bevattningsanläggningen, försöka få ordning på bevattningen på annat sätt o.s.v.?

Så jag har egentligen inte svårt för att komma igång. Det svåra är att bestämma mig för vad jag ska göra och när jag fastnar i att försöka bestämma mig så händer inte mycket alls.

Nu har jag i alla fall påbörjat tapetseringsjobbet i köket. Buke kom med fin hjälp angående saken så nu är jag på´t igen. Jag har börjat fixa i ett hörn och tapeterna är inköpta. Väggen var väldigt ojämn och jag har fått på två lager spackel. Kanske räcker det. På detta ska jag sätta upp Easy Cover.

Nån som vet hur man äter en elefant? Svar: En bit i taget. Och det är väl så jag får försöka göra med mina projekt. Ta dem steg för steg. Nu har jag börjat med detta så det är bara att fortsätta. Men jag undviker att jaga på.

Men jag hoppas på att komma på något sätt att inte fastna i beslutsångest framöver. Jag jobbar på det.
 
Men saker som är mer projekt-aktiga, vet jag oftast inte vad jag ska börja med. Ska jag måla hallen, måla taket i köket, tapetsera i köket, bygga ett skåp till ena rummet på övervåningen, göra kant till grönsakslandet, beställa grejer till bevattningsanläggningen, försöka få ordning på bevattningen på annat sätt o.s.v.?
Om alla saker är lika viktiga/oviktiga (vilket det låter som) så gör jag helt enkelt det som känns mest lockande. Resultatet brukar bli bäst då.
 
Jag kommer lättast igång om jag börjar med något som "jag ska bara..."
Typ jag tänker att jag borde bädda rent i sängen och tvätta sängkläder. Men det är så tråkigt, så jag kommer inte igång. Om jag då i stället gör något "jag ska bara", typ vattnar kryddorna i köket eller diskar hundens vattenskål eller något annat som egentligen inte tar varken tid eller energi, så är det så mycket lättare att fortsätta av bara farten.

Helt plötsligt har jag plockat in den rena tvätten, städat badrummet och bäddat rent och startat tvättmaskinen, utan att det känts som någon "måste-göra"-grej någon gång. Jag får bara inte sätta mig ner och ta en paus, då är det kört för den gången :p

Sen har jag också perioder då jag helt enkelt måste tvinga mig till att bara börja göra, då det inte hjälper med "jag ska bara" först.
Och enstaka perioder när inget känns jobbigt också faktiskt. Om jag bara visste vad som gör skillnaden och hur jag ska komma till dessa perioder så vore livet så mycket enklare :)
 
Jag kan rekommendera en bok som heter "Vem bestämmer över din tid - konsten att frigöra tid och energi" av Petra Brask. Lättlöst, rolig, tankeväckande och väldigt praktisk och konkret. Du bör kunna hitta svar på dina frågor där.
 
Jag kan rekommendera en bok som heter "Vem bestämmer över din tid - konsten att frigöra tid och energi" av Petra Brask. Lättlöst, rolig, tankeväckande och väldigt praktisk och konkret. Du bör kunna hitta svar på dina frågor där.
Jag klarar inte att läsa böcker. Det har jag sagt förut.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Först innan jag skriver dethär så vill jag BE att ni kan ha respekt för att det är jobbiga saker. Jag VILL skriva om det och jag VILL...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
8 066
  • Artikel
Dagbok Jag har i flera års tid ätit minipiller för att inte få mens, eftersom jag inte klarar det. Idag har jag dessvärre haft...
Svar
14
· Visningar
1 759
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
902
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Nu är jag in låst på bup igen. Och vi har en väldigt tydlig plan att få ordning på maten och sömnen igen och ha koll på vissa symtom så...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 893

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp