Bukefalos 28 år!

besökare som får skäll

Valkyria

Trådstartare
Vi har en labbetik nyss fyllda åtta månader, som är lite osäker på främmande/nya människor, och därför skäller där folk kommer på besök. Hon är absolut inte aggressiv, utan ställer sig på behörigt avstånd från gästen och viftar på svansen och skäller... Lite som att "Jag är lite osäker på vad du är för en, så jag tänker inte gå fram och hälsa, men du ser ju ändå lite spännande ut, så jag står härborta och pratar" Jag vill förtydliga att jag bara vill att hon ska låta bli att skälla, hon ska inte behöva hälsa på alla gäster om hon vill slippa.
Jag har skvallertränat henne att vara tyst när vi är ute på tomten, och det funkar fint, men när det kommer in folk är det svårare. Idag hade vi tex besök av en rörmokare, han fick skäll så fort han pratade... Jag tycker detta är lite pinsamt :o och vet inte riktigt hur jag ska träna för att få bukt med det hela. Skvallerträningen blir ju ite svår inne när man får besök, och inte kan ägna all uppmärksamhet åt hunden..


Några ideér?

Jag har funderat på om jag skulle ta fram blomsprutan och ge henne en dusch vid ett väl valt tillfälle, men är lite rädd för att det kan slå fel, så att hon blir ännu mer osäker på situationen... Hur ska jag gå tillväga?
 
Senast ändrad:
Sv: besökare som får skäll

Du ska inte korrigera en osäker hund, det blir det inte bättre av.

Eftersom skvallerträningen har fungerat bra ute så är det bara att fortsätta inomhus. Sätt upp en lapp på dörren med nån liten förklaring att du tränar hunden att vara tyst. när personen blir insläppt tar det kanske ett par minuter som du ägnar åt hunden innan ni kan börja prata. Skriv även med stor eller röd text att de inte ska titta på hunden.

Sen kan du ju faktiskt göra som så att du ber en granne/släkting/kompis ringa på dörren ofta så blir det mycket träning i början med person som vet om träningen.
 
Sv: besökare som får skäll

Jag har lärt mina hundar att gå och lägga sig när det kommer besök. De ska inte behöva bry sig om främmande alls och då har osäkerheten släppt när de inser att de inte måste fram och checka läget, matte har koll på det.
 
Sv: besökare som får skäll

Jag har samma problem med min, hon skäller på nya. Dock går hon fram och nosar på personen och har inga problem med att dem sätter sig ned och hälsar på henne. Men hon skäller fruktansvärt mycket i början.

Testat att "skvallerträna" men min vovve fungerar det inte alls på då godis är helt ointressant ute. Knappt intressant inne om det finns det minsta störningsmomentet.

Vad kan man använda för metod? Vi har börjat be henne ligga och stanna i soffan när hon här ljud i trappuppgången (hon skäller då med) och hon får beröm om hon är tyst. Detta fungerar väl hyfsat ibland, men hon faller ändå tillbaka i att skälla när hon hör folk prata/gå i trappuppgången. :(
 
Sv: besökare som får skäll

Jag ska försöka fortsätta med skvallerträningen inne också då! Tack för tipsen hörni, ska lägga ner tankar på blomsprutan :o. (skäms lite över att jag ens tänkte tanken) Detta är vår första hund, och jag vill absolut inte träna på fel sätt så att jag förstärker hennes osäkerhet!
 
Sv: besökare som får skäll

Jag har lärt mina hundar att gå och lägga sig när det kommer besök. De ska inte behöva bry sig om främmande alls och då har osäkerheten släppt när de inser att de inte måste fram och checka läget, matte har koll på det.

Words!

"Gå och lägg dig" är ovärdeligt att lära in. Varför ska hunden stå längt fram i barikaderna bara för att det kommer folk.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag har världens finaste unghund på 6 månader. Hon är kontaktsökande, duktig på inkallning, följsam, har en på/av knapp. Kan allt...
Svar
0
· Visningar
600
Senast: Evve
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 361
Senast: Migo
·
Hundträning Jag har en 13 veckors valp som blir rädd/ osäker när folk vill hälsa. Så fort någon visar intresse för att hälsa så börjar hon skälla...
Svar
11
· Visningar
1 807
Senast: Heddiz
·
Hundträning Hej på er! Jag önskar få tips från er angående larmande/ skällande i lägenhet. Har testat Allt känns det som men jag ju ha missat något...
8 9 10
Svar
188
· Visningar
13 546

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • GVFÖ 2024
  • Vad gör vi? Del CXCVII
  • Att reda upp livet

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp