Bestrida P-bot

I de parkeringsappar jag använder så framgår det i appen att man har startat en parkering. Jag vet inte hur det var i ts fall men eftersom att pengar reserverats och senare dragits så måste de ju ha startat en parkering?
Om appen krånglar så att det inte går att starta igång en parkering så dras det ju inte heller några pengar.
 
Nä så är det inte på Skånetrafiken. Är det strul med appen får man åka med ändå, ibland har Bank ID strulat och busschauffören brukar vifta förbi mig.

Med Apcoa har det varit extremt svårt och krångligt, de har inte ens en kundtjänst att ringa till. I mitt fall hade jag ju betalt, med deras app visade fel. Är det rimligt att jag ska kontrollera att de har gjort rätt i deras app?

Att busschauffören viftar förbi dig, fråntar dig inte ansvar. Jag släpper också på, men jag har egentligen inte rätt att göra det och blir det en kontroll, kan resenären få betala ändå. Vilket jag alltid upplyser om.
Däremot kan kontrollanterna få info om att det är krångel och kanske då är mer flexibla.
 
Nä så är det inte på Skånetrafiken. Är det strul med appen får man åka med ändå, ibland har Bank ID strulat och busschauffören brukar vifta förbi mig.

Med Apcoa har det varit extremt svårt och krångligt, de har inte ens en kundtjänst att ringa till. I mitt fall hade jag ju betalt, med deras app visade fel. Är det rimligt att jag ska kontrollera att de har gjort rätt i deras app?
Föraren kan vara snäll och vifta förbi dig, om du dock inte kan uppvisa ett giltigt färdbevis vid eventuell kontroll av kontrollant är en helt annan fråga. Då får man hoppas att kontrollanten är lika snäll och förstående.

Är det generellt strul med appen så brukar i alla fall Västtrafik låta alla åka med och då är oftast alla maskiner på fordonet avstängda. Det händer någon enstaka gång.

Jag ser faktiskt inte problemet, jag tittar alltid att det är riktiga uppgifter på min den biljetten som syns i appen. Rätt bil, rätt datum, rätt tid och rätt zon. Det tar ju bara några sekunder. Är det inte rätt så ändrar jag betalningssätt, alternativ skärmdump och mejlar företaget problemet så att jag kan bevisa sedan att det var något fel bortom min kontroll.

Men är det något fel jag inte kan se på biljetten så vet jag ju inte att det är fel?
 
Att busschauffören viftar förbi dig, fråntar dig inte ansvar. Jag släpper också på, men jag har egentligen inte rätt att göra det och blir det en kontroll, kan resenären få betala ändå. Vilket jag alltid upplyser om.
Däremot kan kontrollanterna få info om att det är krångel och kanske då är mer flexibla.
Så brukar jag göra också. Risken för kontroll är ju trots allt ganska liten. Under 25 år har det hänt en gång att en passagerare jag låtit åka med utan biljett råkade ut för kontrollanter. Då pratade jag med kontrollanterna när de gick på och de var aldrig några problem, men det är ju inget som man som förare kan garantera.
 
I de parkeringsappar jag använder så framgår det i appen att man har startat en parkering. Jag vet inte hur det var i ts fall men eftersom att pengar reserverats och senare dragits så måste de ju ha startat en parkering?
Om appen krånglar så att det inte går att starta igång en parkering så dras det ju inte heller några pengar.
Det tycker jag också, och ett vettigt företag hade säkert också resonerat så.
 
Så brukar jag göra också. Risken för kontroll är ju trots allt ganska liten. Under 25 år har det hänt en gång att en passagerare jag låtit åka med utan biljett råkade ut för kontrollanter. Då pratade jag med kontrollanterna när de gick på och de var aldrig några problem, men det är ju inget som man som förare kan garantera.

Jag har aldrig fått frågan ens.
 
Alltså, grundproblemet här är ju att p-bolaget fått betalt för parkering, men ändå hävdar att så inte är fallet. Då hjälper inte att ha flera appar, eller alternativa betalningssätt. Det är nog till och med troligt, med tanke på omständigheterna, att det visats bekräftelse, eftersom beloppet reserverats i samband med parkeringen.
 
Tycker det inte varit något större problem.

Men det är fortfarande din skyldighet att se till att du har en giltig parkeringsbiljett. Så har det alltid varit. Kommer ihåg själv hur det var när inte maskinen skrev ut en biljett. På den tiden hade man ingen mobiltelefon så då fick man springa runt och leta efter telefonkiosk. I bland hade man inte tid till det och då fick man chansa och skriva en lapp till parkeringsvakten och hoppas att personen i fråga var en förstående typ.

Så är det egentligen även inom kollektivtrafiken. Du är skyldig att ha en giltig biljett innan du går på ett fordon. Att säga att din mobil dog eller att det tar lång tid att få biljetten man köpt till mobilen är egentligen inte skäl att slippa tilläggsavgift om kontrollanterna kommer.
Jag håller med om det du skriver men motsatte mig att det skulle vara överlag enkelt att få tag i p-bolag.
 
Föraren kan vara snäll och vifta förbi dig, om du dock inte kan uppvisa ett giltigt färdbevis vid eventuell kontroll av kontrollant är en helt annan fråga. Då får man hoppas att kontrollanten är lika snäll och förstående.

Är det generellt strul med appen så brukar i alla fall Västtrafik låta alla åka med och då är oftast alla maskiner på fordonet avstängda. Det händer någon enstaka gång.

Jag ser faktiskt inte problemet, jag tittar alltid att det är riktiga uppgifter på min den biljetten som syns i appen. Rätt bil, rätt datum, rätt tid och rätt zon. Det tar ju bara några sekunder. Är det inte rätt så ändrar jag betalningssätt, alternativ skärmdump och mejlar företaget problemet så att jag kan bevisa sedan att det var något fel bortom min kontroll.

Men är det något fel jag inte kan se på biljetten så vet jag ju inte att det är fel?
I just mitt fall var det rätt bil, rätt datum, rätt tid och jag trodde att det var rätt zon men Apcoa hade rört ihop det i appen så symbolen på kartan var felplacerad och avsåg en annan zon. De två zonerna hade alltså bytt plats, och jag kontrollerade inte zonkoden i appen med zonkoden på skylten utan antog att kartan stämde. Jag fick böter och Apcoa ansåg att det var mitt ansvar att kontrollera att deras app visade rätt. Det SKA fan inte vara så svårt att göra rätt!
 
Att busschauffören viftar förbi dig, fråntar dig inte ansvar. Jag släpper också på, men jag har egentligen inte rätt att göra det och blir det en kontroll, kan resenären få betala ändå. Vilket jag alltid upplyser om.
Däremot kan kontrollanterna få info om att det är krångel och kanske då är mer flexibla.
Det finns ju i princip aldrig några kontrollanter på bussarna, och ofta räcker det med att ha startat om telefonen dvs jag kan visa giltig biljett inom några minuter. På tåget är det värre, där har jag råkat ut för att det var ca 30 sekunders svarstid från det att jag aktiverade biljetten tills det att den blev aktiverad, och då hade dörrarna hunnit stängas. Kontrollanten stod bredvid mig och såg min skärm, och bötfällde mig. Men sådana nazi-personer finns då och då, de kan man inte värja sig mot. Problemet med parkeringsbolagen är ju att de har satt det i system, och att de gör sig okontaktbara vid överklaganden.
 
Det finns ju i princip aldrig några kontrollanter på bussarna, och ofta räcker det med att ha startat om telefonen dvs jag kan visa giltig biljett inom några minuter. På tåget är det värre, där har jag råkat ut för att det var ca 30 sekunders svarstid från det att jag aktiverade biljetten tills det att den blev aktiverad, och då hade dörrarna hunnit stängas. Kontrollanten stod bredvid mig och såg min skärm, och bötfällde mig. Men sådana nazi-personer finns då och då, de kan man inte värja sig mot. Problemet med parkeringsbolagen är ju att de har satt det i system, och att de gör sig okontaktbara vid överklaganden.

Vi har haft ganska många kontroller under våren, de flesta har skett när man kliver av bussen. Kontrollanterna står alltså och tar emot oss när vi lastar av. Då blir det lite svårt att köpa en biljett om kontrollanten är nitisk.
 
I just mitt fall var det rätt bil, rätt datum, rätt tid och jag trodde att det var rätt zon men Apcoa hade rört ihop det i appen så symbolen på kartan var felplacerad och avsåg en annan zon. De två zonerna hade alltså bytt plats, och jag kontrollerade inte zonkoden i appen med zonkoden på skylten utan antog att kartan stämde. Jag fick böter och Apcoa ansåg att det var mitt ansvar att kontrollera att deras app visade rätt. Det SKA fan inte vara så svårt att göra rätt!
Jag håller helt med, och ett sunt företag hade säkert löst det också.
 
Alltså, grundproblemet här är ju att p-bolaget fått betalt för parkering, men ändå hävdar att så inte är fallet. Då hjälper inte att ha flera appar, eller alternativa betalningssätt. Det är nog till och med troligt, med tanke på omständigheterna, att det visats bekräftelse, eftersom beloppet reserverats i samband med parkeringen.
Men ingen hävdar väl det heller. Ta verkar ju ha sitt problem under kontroll, så nu pratas det väl mest generellt hur man kan undvika problem i framtiden osv.
 
Jag håller helt med, och ett sunt företag hade säkert löst det också.

Problemet i stort (dvs utöver TS specifika problem, men som kan vara ett exempel på det) är om detta blivit en marknad som osunda företag upptäckt att man enkelt kan tjäna pengar på. Som tidigare skrivits så finns allt att vinna men inget att förlora på att skriva ut kontrollavgift, från bolagets sida. Får p-vakten dessutom sin lön som provision för varje utskriven bot så ökar ju incitamentet ytterligare för den enskilde medarbetaren att lappa. Många kommer ju att betala för att man helt enkelt inte orkar tjafsa om några hundralappar. Andra vet inte hur man gör. Vilket som, så blir det en lätt inkomst utan risk för osunda företag.

Jag rör mig i ett antal olika städer, men har främst hört ett ökat antal exempel bland vänner i Stockholmsområdet. Vet inte om det här är ett lokalt fenomen eller inte.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Har en fråga till er allsmäktiga! Jag har huslån, huslånet dras den 25 varje månad då jag fått lön då, dvs så dras det direkt så jag...
Svar
7
· Visningar
1 711
Äldre Jag skulle kunna ringa banken, men jag kommer bara att tänka på det här när jag är hemma och har tråkigt så att... :p När jag loggar in...
Svar
0
· Visningar
553
Senast: Tassetass
·
Hästmänniskan Igår åkte jag taxi hem från jobbet för att hinna sova någon timme innan det var dags att bege sig igen. Betalade med kortet då summan...
Svar
5
· Visningar
1 197
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp