Besvikelse

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag hade tänkt sticka iväg på en road trip innan semestern tar slut, men nu verkar det inte bli av då jag inte kan använda gasolköket och jag inte vet vad jag ska kunna livnära mig på i flera dagar utan tillgång till varken kyl eller kokmöjligheter. Något annat att göra har jag inte lyckats komma på. Det får ju liksom inte kosta något heller.

Så jag är besviken. Väldigt besviken. Men tydligen får jag inte vara det för när jag pratar om det så börjar andra dra upp hur himla svårt de har det minsann. Jag ska bara anpassa mig och foga mig i ledet, för andra har det minsann värre. Besvikelse är tydligen inte en tillåten känsla.

Jag har i större delen av mitt liv varit sjuk i panikångest. Att åka iväg hemifrån har aldrig funnits på kartan. När mitt ex började ta med mig ut i skogen på både kanotfärder och camping så kändes det läskigt. Jag gillade att vara i skogen så det var inte problemet. Haken var att det var någon annanstans än hemma vilket var utanför min komfortzon.

Det är bara 4 år sedan jag blev frisk. Nu kan jag faktiskt röra mig fritt överallt. Jag hindras inte längre av sjukdom.

Jag sitter ensam hemma större delen av året och träffar knappt folk genom jobbet heller. Så att komma iväg hemifrån är värt väldigt mycket för mig. Men som sagt, jag får visst inte vara besviken att jag missar det.
 

Anser du att det bryter mot reglerna så kan du anmäla det.

Jag undrar dock om jag ska behöva oroa mig för att det jag skriver privat kommer omformuleras och därmed innebär att jag kommer bli påhoppad på forumet för något jag egentligen inte sagt?
Precis som du kan anmäla Magiana då, i stället för att skriva här.

Magianas inlägg antyder inte ens i vilket ssmmanhang gnället på henne kom. Det kan ha varit i stallet, bland kompisar, på facebook, varsomhelst. Hon pekar inte ut någon.
 
Precis som du kan anmäla Magiana då, i stället för att skriva här.

Magianas inlägg antyder inte ens i vilket ssmmanhang gnället på henne kom. Det kan ha varit i stallet, bland kompisar, på facebook, varsomhelst. Hon pekar inte ut någon.
Ja, nu valde jag att ifrågasätta istället för att kanske få veta varför, alla inblandade kanske inte orkar ta den debatten.
 
Fast det var två personer i en privat konversation som opponerade sig mot att du ansåg att diverse förslag inte dög, anser du verkligen att det är bra netikett att förvränga situationen såhär på ett öppet forum?
Om det är en privat konversation och @Magiana har valt att inte nämna namn eller tillfälle, hur kan du då känna dig så utpekat att du väljer att outa dig själv?
 
Det finns ju plocksallad i många mataffärer (på min ort har 2 affärer av 3 denna möjlighet). Där brukar det - bland annat - finnas kokta ägg att välja på också. Kommer du inte i närheten av mataffärer dagligen när du kör runt och campar? I så fall kan du ju få i dig ett mål om dagen med lite mer varierad kost.
Kokta ägg går ju att köpa så, men jag kan inte leva på kompletta sallader från de barerna då det blir på tok för dyrt.

Det kanske inte är ett alternativ till denna roadtripen, men vi har en 12V kylbox som man även kan ställa in i frysläge :) Jag och mitt ex körde runt i norra Sverige i drygt två veckor för några år sedan, och då var den guld värd. Vi körde den på frysläge när vi körde bil, då höll den sig hela eftermiddagen/kvällen/natten när bilen var avstängd. Vi flyttade dock på oss varje dag, så den gick alltid några timmar om dagen.
Vi hade en konverterare till den också, så de typ 3 nätterna som vi sov på camping kunde vi plugga in den i ett eluttag.
Mjukost klarar sig i rumstemp och finns i många olika smaker.
Jag har kikat lite på olika kylskåp man kan koppla in i cigarettuttaget men inte haft råd att köpa ett.
 
Det låter helt super! Det var åt det hållet jag hade tänkt åka, typ Tiveden och Kinnekulle och Skara. Frysklampar håller sig ju ett dygn så varannan natt klarar man sig nog ute. Då kan en sallad och något pålägg till mackan hålla sig ett tag.

Jag har inga större krav på tältplats men föredrar en plats som är skuggig på morgonen och helst utan lutning. Går det bra om jag kommer på fredag? :)


Jag brukar frysa in 1 1/2 liters petflaskor och ha i kylväskorna när jag är på sjön(havet). De håller svalt länge och man får kallt dricksvatten allt efter som se tinar.

Ibland har jag tidning eller en bit liggunderlag överst mot locket så det isolerar lite mer. Min kylväska har lite glapp i locket.

Kanske kan dina övernattings ställe hos Bukefalister frysa in några pet flaskor med vatten så de finns frysta till dig?
Bara en tanke.

Hoppas får en fin road tripp.
 
Mjölk håller sig fryst sjukt länge i en kylväska, vi var ute och åkte flotte i fyra dagar utan tillgång till något annat än det vi hade med oss på flotten. Mjölken var fryst hela resan även om det gick att hälla lite ur den till kaffet åtminstone sista dagen. Det var en bekant som hade campat mycket som tipsade om det! Det var bättre än frysklampar! :D
För framtiden skulle jag tipsa om kylväska som går att köra medans man kör, vi köpte en på ClaesOlsson till den här semestern och den har varit fantastiskt bra! Nu bodde vi så till att vi kunde använda oss av kyl och frys på nätterna men när vi var ute på dagarna så hade vi med kylväskan med matsäck, drog ur när vi stannade och det höll kylan minst lika bra som våran andra kylväska.
 
https://www.smartcook.se/om-barocook/ Det här tycker jag också verkar spännande, inte så miljövänligt kanske med värmepåsar som är engångsvarianter men det borde kunna vidareutvecklas framöver! :D Jag menar inte att du behöver köpa en nu men mest att det börjar komma varianter som fungerar även utan tillgång till el eller möjlighet att elda. Det kanske även är intressant för @escodobe ?
 
Mjölk håller sig fryst sjukt länge i en kylväska, vi var ute och åkte flotte i fyra dagar utan tillgång till något annat än det vi hade med oss på flotten. Mjölken var fryst hela resan även om det gick att hälla lite ur den till kaffet åtminstone sista dagen. Det var en bekant som hade campat mycket som tipsade om det! Det var bättre än frysklampar! :D
För framtiden skulle jag tipsa om kylväska som går att köra medans man kör, vi köpte en på ClaesOlsson till den här semestern och den har varit fantastiskt bra! Nu bodde vi så till att vi kunde använda oss av kyl och frys på nätterna men när vi var ute på dagarna så hade vi med kylväskan med matsäck, drog ur när vi stannade och det höll kylan minst lika bra som våran andra kylväska.
Tack för tipset om mjölken.

En sån kylväska har jag faktiskt. Den håller omkring 15 grader om man inte har kylklampar så jag antar att den endast fördröjer tiningen av klamparna när man har dem.
 
Var och vandrade föra året och tog med mig ett pulver som jag blandade med vatten så det blev puddingaktigt (kommer inte ihåg vad dom heter men finns på apoteket) och några proteinbarer.

Funkade super och kommer välja det igen om möjlighet till affär inte finns.
 
Tack för tipset om mjölken.

En sån kylväska har jag faktiskt. Den håller omkring 15 grader om man inte har kylklampar så jag antar att den endast fördröjer tiningen av klamparna när man har dem.
Våran gick ner till 5 plusgrader så den höll kylan ganska bra med hjälp av frysklampar. Jag la ner matlådor jag hade fryst en morgon och sen fick de åka med hela dagen och på kvällen var de fortfarande frysta.
 
Våran gick ner till 5 plusgrader så den höll kylan ganska bra med hjälp av frysklampar. Jag la ner matlådor jag hade fryst en morgon och sen fick de åka med hela dagen och på kvällen var de fortfarande frysta.
Jo, med kylklampar håller den nog kylan. Haken är att kylklamparna tinar så småningom (inom ett-två dygn är min erfarenhet) och jag hade tänkt vara ute minst en vecka.
 
Jo, med kylklampar håller den nog kylan. Haken är att kylklamparna tinar så småningom (inom ett-två dygn är min erfarenhet) och jag hade tänkt vara ute minst en vecka.
Du får be de bukefalister du stannar hos om nya och lämna dina tinade i inbyte, som man gör på camping :).
 
Jo, med kylklampar håller den nog kylan. Haken är att kylklamparna tinar så småningom (inom ett-två dygn är min erfarenhet) och jag hade tänkt vara ute minst en vecka.
Det går att köpa påsar med isbitar i mataffärer. Det kanske kan ersätta kylklampar de dagar du inte har tillgång till frys?
 
Jag hade tänkt sticka iväg på en road trip innan semestern tar slut, men nu verkar det inte bli av då jag inte kan använda gasolköket och jag inte vet vad jag ska kunna livnära mig på i flera dagar utan tillgång till varken kyl eller kokmöjligheter. Något annat att göra har jag inte lyckats komma på. Det får ju liksom inte kosta något heller.

Så jag är besviken. Väldigt besviken. Men tydligen får jag inte vara det för när jag pratar om det så börjar andra dra upp hur himla svårt de har det minsann. Jag ska bara anpassa mig och foga mig i ledet, för andra har det minsann värre. Besvikelse är tydligen inte en tillåten känsla.

Jag har i större delen av mitt liv varit sjuk i panikångest. Att åka iväg hemifrån har aldrig funnits på kartan. När mitt ex började ta med mig ut i skogen på både kanotfärder och camping så kändes det läskigt. Jag gillade att vara i skogen så det var inte problemet. Haken var att det var någon annanstans än hemma vilket var utanför min komfortzon.

Det är bara 4 år sedan jag blev frisk. Nu kan jag faktiskt röra mig fritt överallt. Jag hindras inte längre av sjukdom.

Jag sitter ensam hemma större delen av året och träffar knappt folk genom jobbet heller. Så att komma iväg hemifrån är värt väldigt mycket för mig. Men som sagt, jag får visst inte vara besviken att jag missar det.

Men eldningsförbud innefattar inte per automatik gasolkök. Det är olika i olika kommuner, här i Göteborg får man använda det om man håller sig på "brandsäkert underlag", dvs råkar man tända eld på något är det inte så bra (varken för naturen eller en själv) men det är inte brottsligt eller förbjudet att använda det så länge det görs med förnuft. Googlade lite mer och hittade samma formulering tex här https://www.dt.se/artikel/blaljus/brander/lansstyrelsen-fortydligar-eldningsforbudet

Jag tror att det är få kommuner som har strikt förbud mot gasolkök även under eldningsförbud. Om det nu var det som var motiveringen, det kan ju vara något annat som hänt med köket också :)
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Utanför mitt hus så vistas regelbundet en kattuggla. Och ingen som har en egen kattuggla behöver nånsin en väckarklocka! 😄 (Det enda...
Svar
0
· Visningar
832
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 046
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 290
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kom iväg på en road trip i alla fall. Tur var det. Resan har varit helt fantastisk. Jag har haft en lite lös plan på vad jag ville...
Svar
7
· Visningar
1 552
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp