Besvikelse

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag hade tänkt sticka iväg på en road trip innan semestern tar slut, men nu verkar det inte bli av då jag inte kan använda gasolköket och jag inte vet vad jag ska kunna livnära mig på i flera dagar utan tillgång till varken kyl eller kokmöjligheter. Något annat att göra har jag inte lyckats komma på. Det får ju liksom inte kosta något heller.

Så jag är besviken. Väldigt besviken. Men tydligen får jag inte vara det för när jag pratar om det så börjar andra dra upp hur himla svårt de har det minsann. Jag ska bara anpassa mig och foga mig i ledet, för andra har det minsann värre. Besvikelse är tydligen inte en tillåten känsla.

Jag har i större delen av mitt liv varit sjuk i panikångest. Att åka iväg hemifrån har aldrig funnits på kartan. När mitt ex började ta med mig ut i skogen på både kanotfärder och camping så kändes det läskigt. Jag gillade att vara i skogen så det var inte problemet. Haken var att det var någon annanstans än hemma vilket var utanför min komfortzon.

Det är bara 4 år sedan jag blev frisk. Nu kan jag faktiskt röra mig fritt överallt. Jag hindras inte längre av sjukdom.

Jag sitter ensam hemma större delen av året och träffar knappt folk genom jobbet heller. Så att komma iväg hemifrån är värt väldigt mycket för mig. Men som sagt, jag får visst inte vara besviken att jag missar det.
 

Jag googlade "eldningsförbud och gasolkök" och fick upp denna träff från Dalarna:

"3. Länsstyrelsen bedömer även att användande av friluftskök, så som stormkök och gasolkök, i samband med camping inte heller omfattas av förbudet. Länsstyrelsen uppmanar dock till stor försiktighet. Brandrisken är under rådande förhållanden extrem och räddningstjänsten resurser är idag mycket ansträngda.
Länsstyrelsen gör också ett förtydligande beträffande användning av friluftskök.
Där rekommenderar man:
• Det får inte finnas något bränsle på utsidan av brännkoppen och köket måste vara placerat på ett säkert sätt så att det står stadigt. Helst ska köket placeras på ett underlag som inte kan brinna, det vill säga på en stenhäll eller bar mark utan vegetation.
• Vidare ska extra vatten finnas på plats så att släckning kan ske direkt om brand skulle uppstå. Lämpligen lagar man mat i närheten till en bäck, sjö eller liknande vattenkälla.
• Innan man lämnar platsen måste man vara helt säker på att ingen brand kan uppstå efter användningen av köket. Marken under köket måste ha svalnat och det får inte finnas några andra tecken, så som rök, på att en eld skulle kunna uppstå efter matlagningen."

Tillåtet alltså, men ALDRIG i livet att jag hade tagit den risken.... :crazy:
 
Jag googlade "eldningsförbud och gasolkök" och fick upp denna träff från Dalarna:

"3. Länsstyrelsen bedömer även att användande av friluftskök, så som stormkök och gasolkök, i samband med camping inte heller omfattas av förbudet. Länsstyrelsen uppmanar dock till stor försiktighet. Brandrisken är under rådande förhållanden extrem och räddningstjänsten resurser är idag mycket ansträngda.
Länsstyrelsen gör också ett förtydligande beträffande användning av friluftskök.
Där rekommenderar man:
• Det får inte finnas något bränsle på utsidan av brännkoppen och köket måste vara placerat på ett säkert sätt så att det står stadigt. Helst ska köket placeras på ett underlag som inte kan brinna, det vill säga på en stenhäll eller bar mark utan vegetation.
• Vidare ska extra vatten finnas på plats så att släckning kan ske direkt om brand skulle uppstå. Lämpligen lagar man mat i närheten till en bäck, sjö eller liknande vattenkälla.
• Innan man lämnar platsen måste man vara helt säker på att ingen brand kan uppstå efter användningen av köket. Marken under köket måste ha svalnat och det får inte finnas några andra tecken, så som rök, på att en eld skulle kunna uppstå efter matlagningen."

Tillåtet alltså, men ALDRIG i livet att jag hade tagit den risken.... :crazy:
I Dalarna ja, men länsstyrelserna fattar egna beslut, det är inte säkert att det gäller överallt. Så ska man resa någonstans är det ju bra att kolla vad som gäller just där.
 
I Dalarna ja, men länsstyrelserna fattar egna beslut, det är inte säkert att det gäller överallt. Så ska man resa någonstans är det ju bra att kolla vad som gäller just där.
Jag kan faktiskt inte tänka mig något ställe i Sverige där jag skulle känna mig trygg med att elda i naturen just nu, även om det i vissa former är tillåtet (som t.ex. gasolkök är i Dalarna). Var skulle det vara någonstans?
 
Jag kan faktiskt inte tänka mig något ställe i Sverige där jag skulle känna mig trygg med att elda i naturen just nu, även om det i vissa former är tillåtet (som t.ex. gasolkök är i Dalarna). Var skulle det vara någonstans?
Det kan jag naturligtvis inte svara på. Jag skrev bara att regelverket kan skilja i olika län.
 
Jag kan faktiskt inte tänka mig något ställe i Sverige där jag skulle känna mig trygg med att elda i naturen just nu, även om det i vissa former är tillåtet (som t.ex. gasolkök är i Dalarna). Var skulle det vara någonstans?
Vi eldade på en flotte när vi flöt stilla på Klarälven, hade byggt en eldstad där. Där hade jag känt mig trygg att elda även idag.

Det finns en del "säkra" ställen typ sandstränder och andra platser utan vegetation och god vattentillgång och om man verkligen gör en ordentlig eldstad och gräver djupt, får bort rötter och fyller på med sand så att elden inte kan sprida sig underifrån men det är inte värt risken med tanke på konsekvenserna. Och de som är beredda att elda är inte de som är de bästa på att avgöra var det har optimal chans att fungerar.
 
Matförslag som jag inte tror har nämnts (?): nötter och fröer, havregryn blir ju ok gröt om man bara kokar vatten och häller på, tetrapack med bönor eller kikärter (zeta har pytteförpackningar) som du kan ha i sallad.
 
Vi eldade på en flotte när vi flöt stilla på Klarälven, hade byggt en eldstad där. Där hade jag känt mig trygg att elda även idag.

Det finns en del "säkra" ställen typ sandstränder och andra platser utan vegetation och god vattentillgång och om man verkligen gör en ordentlig eldstad och gräver djupt, får bort rötter och fyller på med sand så att elden inte kan sprida sig underifrån men det är inte värt risken med tanke på konsekvenserna. Och de som är beredda att elda är inte de som är de bästa på att avgöra var det har optimal chans att fungerar.
Ja, att elda helt omgiven av vatten låter säkert och tryggt - det håller jag med om :) ! Något annat kan jag inte riktigt tänka mig där det känns helt riskfritt i nuläget....
 
Jag googlade "eldningsförbud och gasolkök" och fick upp denna träff från Dalarna:

"3. Länsstyrelsen bedömer även att användande av friluftskök, så som stormkök och gasolkök, i samband med camping inte heller omfattas av förbudet. Länsstyrelsen uppmanar dock till stor försiktighet. Brandrisken är under rådande förhållanden extrem och räddningstjänsten resurser är idag mycket ansträngda.
Länsstyrelsen gör också ett förtydligande beträffande användning av friluftskök.
Där rekommenderar man:
• Det får inte finnas något bränsle på utsidan av brännkoppen och köket måste vara placerat på ett säkert sätt så att det står stadigt. Helst ska köket placeras på ett underlag som inte kan brinna, det vill säga på en stenhäll eller bar mark utan vegetation.
• Vidare ska extra vatten finnas på plats så att släckning kan ske direkt om brand skulle uppstå. Lämpligen lagar man mat i närheten till en bäck, sjö eller liknande vattenkälla.
• Innan man lämnar platsen måste man vara helt säker på att ingen brand kan uppstå efter användningen av köket. Marken under köket måste ha svalnat och det får inte finnas några andra tecken, så som rök, på att en eld skulle kunna uppstå efter matlagningen."

Tillåtet alltså, men ALDRIG i livet att jag hade tagit den risken.... :crazy:
Vet man vad man gör och är på säker mark kan man absolut använda gasolkök. Risken är minimal.
 
Grejen är att även om risken är minimal så vill man väl inte ta minsta lilla risk att starta en brand, inte jag åtminstone.
Men sitter man på en klippa vid en sjö finns ingen risk.. hade gasolkök varit en stor (el öht) anledning till någon brand hade det varit förbjudet. Att köra maskiner i högt gräs är ju tom förbjudet i vissa län.
 
Men sitter man på en klippa vid en sjö finns ingen risk.. hade gasolkök varit en stor (el öht) anledning till någon brand hade det varit förbjudet. Att köra maskiner i högt gräs är ju tom förbjudet i vissa län.

Problemet i dagsläget är att det är för lätt att råka starta en skogsbrand. Är det en normal vår/höst så kan du utan större risk glömma släcka elden och det händer ingenting och skulle det bli en skogsbrand så är det hyfsat lätt att släcka. Idag kan minsta lilla innebära att det blir en katastrofbrand som tar dagar eller veckor att släcka. Därför har många kommuner totalt eldningsförbud så blir det ingen diskussion om vad som är okej eller inte.
 
Aha, jag tyckte @Magiana skrev nåt om vattenkokare.
Å yes! Jag googlade och det finns vattenkokare som går på bilbatteriet! Då är det ju inga större problem att fixa mat om man åker med bil!

Det finns ju rätt mycket man kan göra bara man har kokande vatten. Couscous +tonfisk Och grönsaker. Gröt. Rotmos Och ölkorv, varma koppen osv.
Man kan köpa grönsaker och billig "skrivspill" å sånt längst vägen.
(Jag som tänkt vandra i en vecka är ju i en annan sits)
 
Senast ändrad:
Å yes! Jag googlade och det finns vattenkokare som går på bilbatteriet! Då är det ju inga större problem att fixa mat om man åker med bil!

Det finns ju rätt mycket man kan göra bara man har kokande vatten. Couscous +tonfisk Och grönsaker. Gröt. Rotmos Och ölkorv. Snabbris Och nudlar funkar det med i en grytmysare!!

(Jag som tänkt vandra i en vecka är ju i en annan sits)
Låna boken fjällmat på biblioteket. De har flera rätter som inte kräver kyla där man bara tillsätter kokande vatten. "På en låga" har några recept som borde funka och ska finnas online.
 
Problemet i dagsläget är att det är för lätt att råka starta en skogsbrand. Är det en normal vår/höst så kan du utan större risk glömma släcka elden och det händer ingenting och skulle det bli en skogsbrand så är det hyfsat lätt att släcka. Idag kan minsta lilla innebära att det blir en katastrofbrand som tar dagar eller veckor att släcka. Därför har många kommuner totalt eldningsförbud så blir det ingen diskussion om vad som är okej eller inte.
Visa gärna en kommun som har förbud mot förnuftigt använt gasolkök ens just nu :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Utanför mitt hus så vistas regelbundet en kattuggla. Och ingen som har en egen kattuggla behöver nånsin en väckarklocka! 😄 (Det enda...
Svar
0
· Visningar
847
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 194
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 316
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kom iväg på en road trip i alla fall. Tur var det. Resan har varit helt fantastisk. Jag har haft en lite lös plan på vad jag ville...
Svar
7
· Visningar
1 563
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp