Betäckning 2025 - föl 2026

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Roheryn
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 212
  • Visningar Visningar 15 337

Bukefalos 30 år!

Igårkväll kl 20.03 anlände ett hingstföl.
Maidensto, inga vaxproppar men 0.4 lägre i temp vid lunch. Tog in dem kl 18, kl 19 hade hon lagt sig och rest sig 7ggr. Kl 19.50 lägger hon sig ner och krystar, 20.03 var han ute ( med draghjälp, äldre sto så vi hjälpte till)
Fick inte dia, så det blev brems och mjölka ur och sen försöka locka honom till spenarna. Kl 05 fick han dia utan brems och hittade maten själv. Veka kotor bak men hoppar och skuttar och mår bra.
Dygn 353

Bifogade filer

• 20260418_213338.webp
    20260418_213338.webp
    396 KB · Visningar: 2 727
Nu har jag lämnat mitt sto, och föl, på seminstationen. Håll tummarna för dräktigt nu! Fick göra två hingstbyten då det krånglade lite för hingstarna på Gränsbo i dag, blev Sudooro till slut. Hoppas att det blir bra!
Får man fråga om det blev ett föl? Och isåfall vad det var för sto? Tycker väldigt mycket om Sudooro, sååå fin och rörlig!

Trevligt! Då har den säkerligen väldigt bra typ?
Ja, det är ingen dålig häst men inget extraordinärt eller stjärna. Jag tycker att hon är fin och rör så g trevligt, liten men det gillar jag. Lite tråkig benställning fram, hon var så smal mellan frambenen som unghäst att knäna inte riktigt fick plats och när jag fick hem henne var hon sned i hovarna. Men förra åretd fölunge är helt korrekt i ben och tror jag kommer bli en fin ponny, den har russ som pappa så blir nog bara c-ponny. Ska bli väldigt spännande att se vad som kommer i år!

Idag var första dagen jag kände riktiga sparkar! Ganska långt ner på magen 😍 som en fotbollspelare där inne, blev som en bulle ut långt bak på magen och sen efter en kort stunds sprakande försvann det och kom inte tillbaka. Men de måste varit sparkar! 😂 Går inte att missa!

Idag var första dagen jag kände riktiga sparkar! Ganska långt ner på magen 😍 som en fotbollspelare där inne, blev som en bulle ut långt bak på magen och sen efter en kort stunds sprakande försvann det och kom inte tillbaka. Men de måste varit sparkar! 😂 Går inte att missa!
Det tog lång tid innan jag såg eller kände några rörelser. Tillomed veterinären blev orolig och kände på livmodern för jag inte sett eller känt något och hästen var inte överdrivet stor.
Men precis som du skriver, när jag såg första så visste jag precis att det inte kunde vara något annat 😍😍

Det tog lång tid innan jag såg eller kände några rörelser. Tillomed veterinären blev orolig och kände på livmodern för jag inte sett eller känt något och hästen var inte överdrivet stor.
Men precis som du skriver, när jag såg första så visste jag precis att det inte kunde vara något annat 😍😍

Haha ja alltså min sambo var med och han bara "Shit vad galet!" För de såg ut som en liten ailien som ville sparka sig ut 🫣😂 sedan helt stilla och inget mer efter de alls 😄 men de känns rimligt den ville väl flytta på sig! Känns faktiskt kanon, de känns som den är stor nu ju 🙌 och de stämmer väl rätt ok med hennes 272dygn!

Hade annars tänkt be vetrinären kolla henne igen på fredag när hon ska vaccineras med sista Ehv sprutan. Men de tkr jag väl inte behövs längre, alltså kollen 🤗

Härligt att du fått livstecken😍. Efter all denna väntan är min tjej tom. Hade veterinär ut i förra veckan för jag har inte känt några rörelser alls. Hon kunde inte känna något föl. Hon nådde inte ens livmodern sa hon. Hon var djup tydligen. Rosie var också väldigt spänd så det påverkade givetvis också men veterinären sa att hon borde känt något. Hon tyckte inte heller att hon var tillräckligt tjock för att vara på ca 290 dygn. Idag hade hon varit på 300 dygn…det ”firade” vi med att rida en liten tur. Pigg och glad att få röra på sig. Så nu är min fölväntan över😢. Av två betäckta blev det inget för någon.

Härligt att du fått livstecken😍. Efter all denna väntan är min tjej tom. Hade veterinär ut i förra veckan för jag har inte känt några rörelser alls. Hon kunde inte känna något föl. Hon nådde inte ens livmodern sa hon. Hon var djup tydligen. Rosie var också väldigt spänd så det påverkade givetvis också men veterinären sa att hon borde känt något. Hon tyckte inte heller att hon var tillräckligt tjock för att vara på ca 290 dygn. Idag hade hon varit på 300 dygn…det ”firade” vi med att rida en liten tur. Pigg och glad att få röra på sig. Så nu är min fölväntan över😢. Av två betäckta blev det inget för någon.

Ååå jag beklagar 💔 vad tråkigt med noll föl 😥

Men om hon var djup så kanske den gömmer sig?
Syns knappt på Esmalia heller 🫣

Vet att hon är lite tunn också i hull, men vi jobbar på det mkt aktivt 🙌 men man ser ju knappt ngn mage. 274 på bilden

1000020584.webp

Liknande trådar

• Bukefalos bokbingo 1 augusti 2026 till 31 januari 2027
  • Nya regler för bygglov
  • Gasig häst
  • Bukefalos bokbingo 1 februari till 31 juli 2026

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur