Betäckning 2026

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare leahmc
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 329
  • Visningar Visningar 15 784

Bukefalos 30 år!

Jag har ju en efter King Olymbrio, så jag är part i målet!

Vår är jättefin, hans mamma är mer långlinjerad och han har blivit mer högställd och kortare än henne.

For Romance I är jag också betagen i. Den hingsten hade jag lätt valt! Alla avkommor jag sett eller hört talas om verkar så trevliga.

Men det gäller även King Olymbrio.
vad kul. Har du någon bild på mamma och avkomma som du vill dela?

Mitt sto är konvalescens efter ett dumt påhitt i hagen i oktober som trots op och rehab inte verkar vilja bli bra.

Åker lite spontant till Flyinge med henne imorgon för att se var i brunst hon är, hon är inte så tydlig.

Har däremot inte valt hingst ännu… ville verkligen ha Sibelius men han är inte i avel.

Viktigt med bra temperament, modig och trygg, behöver inte ha exceptionella gångarter. Stoet är långlinjerat och behöver en något kortare hingst.
Några bra förslag?

Här är hennes blup
https://www.blup.se/sv-SE/horses/342423-sh-janny-swb

Visa bifogad fil 187500
Ralme 😍 såg honom på bruksprovet -85.

Annars tänker jag som andra att en hopphingst med god gång skulle vara en god kombo.

Vet du varför Sibelius inte är i avel? Har för mig att jag läste på ägarens sociala medier att han skulle det. Är själv väldigt intresserad av honom.

Bifogade filer

• 20260501_210933(0).webp
    20260501_210933(0).webp
    428,1 KB · Visningar: 1 127
En fråga till er som sett fler King Olymbrio än vad jag har: jag såg några av den första årskullen och då var det flera som inte var så väl undersatta, utan nästan travade bakom sig. Det kan ju säkert ändras med tid och utbildning, och vara en slump..

Var det jag som hade ”otur?”

Ralme 😍 såg honom på bruksprovet -85.

Annars tänker jag som andra att en hopphingst med god gång skulle vara en god kombo.

Vet du varför Sibelius inte är i avel? Har för mig att jag läste på ägarens sociala medier att han skulle det. Är själv väldigt intresserad av honom.
Tänker du på någon särskild hopphingst?

Nej, inte mer än att de sa att de inte fått till det med någon station och deras tävlingsplaner. Men de planerade tydligen att se till att ordna fryst på både honom och Santorio efter säsongen.

Valley finns på fryst om du frf vill använda honom. Vitalis-blodet är väldigt snällt och vettigt men det är känsliga individer! Dock kan det verkligen bli en superbra och snäll häst. Hur vill du påverka storleken? Tänker att en del ger ganska mycket + och Jazz har ju redan en hel del plus!

Men du skrev att den har fått fina Ferro-bakben, har den fått Jazz-fronten? Vilken är den starkaste gångarten? Vilken är den svagaste? Hur är den i överlinjen? Tänker ibland kan ju Ferro ge lite kort nacke och rygg! Vilka hingstprogram känner du att du vill vända dig till?:)

Vad det gäller Zarenstern så har jag bara träffat honom en snabb tur och de jag pratat med har inte träffat honom supermycket! Han hade lite sadeltvång och gillar att busa i linan (iaf som yngre) men har ganska bra fokus på ryttaren! Han har tydligen lite humör men är ridbar.

Personligen tycker jag han är lite för ”skyfflig” bak på så vis att man hade velat ha mer hasaktion! Han är ganska fin fram, har en bra hals och ganska rymlig trav. Hade dock velat se att han kunde gå med ännu mindre steg så man vet att samlingen finns där. Och andra sidan kan jag tänka mig att man inte visade det eftersom han inte har den hasaktionen (man kan delvis träna upp men man vill ju välja en hingst som har det naturligt eftersom man vill ge avkomman bästa förutsättningar). Mödernet är ganska starkt så det blir nog helt ok ridhästar iaf!

Tycker ju mycket om Zack-blodet, tycker mindre om San Amour av den simpla anledningen att jag inte uppskattar Sandro Hit psyket. Ofta lite griniga, lite lata men lättskrämda. Men San Amour har ju lämnat fina hästar!

Zarenstern är ju helt ok exteriört, han har en del saker man definitivt ska ha koll på beroende på ens sto men inget som direkt ringer varningsklockor. Nästan alltid hingstarna har något man bara ”herregud hur kan den fungera?” numera. Men han står ganska korrekt på sina ben förutom ngt sabelbent men det är väldigt lindrigt. Ska dock vara extremt försiktig med det eftersom det sliter väldigt hårt på dem!
Han har ju lite kort ländrygg och generellt lite kortare i överlinjen men det gör ju att han sitter ihop väl! Hade gärna fått ha lite mer naturlig resning när han bara står men det är ju hur de jobbar som är det viktiga!

Tänkte direkt på exempelvis Sudooro om du vill ha ner storleken lite, den har varit väldigt snäll när jag träffat på den. Självklart lite försiktigt med Suarez eftersom en del varit lite mer reaktiva dock. Men Sudooro är en av de som verkligen har en bra mentalitet och mödernet är toppen mentalt där så lämnar nog det vidare ganska säkert. Vet en del som använt till lite svårare ston där det blivit väldigt sociala och modiga avkommor! Speciellt bra om du vill förbättra skritten och galoppen. Super trav också men det kan man ju träna sig till.

Dynamic Zaint har ju en helt utomordentlig mentalitet själv. Han påverkar nog storleken ganska tydligt uppåt dock. Vet inte heller vad han kommer lämna för psyke med tanke på att Dynamic Dream ger ganska heta och reaktiva hästar. DD hade ju själv enormt sadeltvpng men DZ red de in under hingstekpringrn i Herning där han visades under sadel.

Escolar linjen brukar ge bra psyke också! Ofta väldigt kompletta hästar men bra front är i princip en säkerhet. Väldigt hög ridbarhet också. Men kan inbland bli lite mindre mer kompakta hästar så se till att isf välja en son där morfar är en ädlare!

Avråder dock starkt från SAS. ENORMT sadeltvång och väldigt dåliga ben. Även om det säkert är lockande att han fick så fina poäng och lovord måste man ju komma upp på den.

Om du vill få en större avkomma finns ju Verbier tillgängligt? Han ska ju vara supersnäll (träffat, ja, riktigt vänlig) och rör sig bra.

Den Follower (via PS) ur enligt min mening superkomplett och den är helt otrolig mentalt. (Fick höra från en som jobbar med dem att det var den snällaste hingsten i stallet).

Global Amour om du vill minska storleken och öka rörligheten. Den är också väldigt snäll! En av de absolut gosigaste hingstarna jag träffat. Ville bara mysa men när den blev ombedd att backa (de skulle gå förbi med ston så backade den lydigt och reagerade inte en smula!

Tänker ju intinktivt att du bör söka dig mot linjer med ex. Fürstenball (eller andra Fürst Heinrich som oxå är snälla och lämnar det även om FB är outstanding), Vitalis (Vivaldi ger vettiga hästar men med ganska mycket tryck, Vitalis är oxå känslig och bra med energi men otroligt snälla och modiga) Zack (ksk känns för nära dock med både Rousseau och Jazz) eller Donkey Boy (här har dock lite fler haft lite sadeltvång men inte så grovt).

Tänker att det svåra är ju att välja en tillräckligt arbetsvillig hingst som inte blir lite ängslig. Men berätta gärna mer så man kan ge bättre rekommendationer!
Jag kan fortfarande inte komma över att SAS blev etta, och än jobbigare blev det att se att han toppar andelen ston i år.

Vad tänker uppfödarna?

Jag kan fortfarande inte komma över att SAS blev etta, och än jobbigare blev det att se att han toppar andelen ston i år.

Vad tänker uppfödarna?
Det är ändå en väldigt fin hingst som fått väldigt goda omdömen. Att han har (?) sadeltvång är inte allmänt känt och enda stället jag hört om det är här. Nej benen är inte vackra, men kan finnas anledningar till att man ändå vågar chansa på det. Men ja 1:a platsen borde han kanske inte ha….

Dessutom tror jag avkommorna, speciellt om det är en svart, kommer sälja bra.

Apropå hingstar och hur de är.. det bästa stället (förutom kanske hemma?) är att se de på uppvärmning inför visningar etc. För många år sen hade jag tillträde till uppvärmning inför en hingstvisning i Flyinge. Efter det litar jag inte på hingstägare kan jag säga eller vad som visas ”utåt”. Minns speciellt en hingst som kom/stod från/på välkänt dressyrstall i Sverige och hans visare sa till mig ”använd aldrig denna hingst, han är totalt tokig”. Men hingstarna på uppvärmningen ”fostrades” och var så trötta till visningen så det oftast såg bra ut där.

Nu har jag ingen aning om hur det går till etc så jag väl påpeka också. Eller om uppvärmningen är kanske öppen till och med?

Tänker du på någon särskild hopphingst?

Nej, inte mer än att de sa att de inte fått till det med någon station och deras tävlingsplaner. Men de planerade tydligen att se till att ordna fryst på både honom och Santorio efter säsongen.
Fetcher N har avkommor i svår dressyr men har dålig fertilitet på skick.
Både Magic Park och Mr Vain ger avkommor som rör sig bra och blir mindre.

Och det låter lovande att Sibelius kan komma i avel igen ❤️

Apropå hingstar och hur de är.. det bästa stället (förutom kanske hemma?) är att se de på uppvärmning inför visningar etc. För många år sen hade jag tillträde till uppvärmning inför en hingstvisning i Flyinge. Efter det litar jag inte på hingstägare kan jag säga eller vad som visas ”utåt”. Minns speciellt en hingst som kom/stod från/på välkänt dressyrstall i Sverige och hans visare sa till mig ”använd aldrig denna hingst, han är totalt tokig”. Men hingstarna på uppvärmningen ”fostrades” och var så trötta till visningen så det oftast såg bra ut där.

Nu har jag ingen aning om hur det går till etc så jag väl påpeka också. Eller om uppvärmningen är kanske öppen till och med?
Så brukar jag göra när det finns möjlighet.

Har också varit funktionär på unghästtester där hingstar visats innan de gått bruksprov och fått se mycket.

Fetcher N har avkommor i svår dressyr men har dålig fertilitet på skick.
Både Magic Park och Mr Vain ger avkommor som rör sig bra och blir mindre.

Och det låter lovande att Sibelius kan komma i avel igen ❤️
Pratade med Anders och de skickar inte alls denna säsong eftersom det inte har varit så bra resultat på skicken. Han gör dessutom sin sista säsong nu.
Trist när två hingstar seglat upp som favoriter hos mig direkt och sen inte är aktuella 🙃

Pratade med Anders och de skickar inte alls denna säsong eftersom det inte har varit så bra resultat på skicken. Han gör dessutom sin sista säsong nu.
Trist när två hingstar seglat upp som favoriter hos mig direkt och sen inte är aktuella 🙃
Tråkigt att höra att det blir hans sista säsong, även om det är förståeligt.

Själv tänkte jag betäcka nästa år och Sibelius och Fetcher är favoriterna för mig också.

Det är ändå en väldigt fin hingst som fått väldigt goda omdömen. Att han har (?) sadeltvång är inte allmänt känt och enda stället jag hört om det är här. Nej benen är inte vackra, men kan finnas anledningar till att man ändå vågar chansa på det. Men ja 1:a platsen borde han kanske inte ha….

Dessutom tror jag avkommorna, speciellt om det är en svart, kommer sälja bra.
Men man vill inte ha en avkomma med dåliga ben.

Liknande trådar

• Smart lösning vid naturlig betäckning
  • Det bästa med sommaren 2026
  • Bukefalos bokbingo 1 augusti 2026 till 31 januari 2027
  • Låna avelssto

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat