Betäckning 2026

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare leahmc
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 329
  • Visningar Visningar 15 783

Bukefalos 30 år!

Appropå tjocka hingstar tycker jag Sundown är extremt fin när han inte bär på en B-ponny i övervikt. Han var reserv till stoet vi seminerade med Majestic förra året efterson hon gett bra ben till sina barn.
Ibland är man en häst love och får bara en känsla av att här i finns det hur mycket som helst, men allt är inte på plats ännu. Så kände jag för Sundown de gånger jag sett honom, och minns känslan från att ha sett Point Break på bruksprovet, Herre vad den hästen ville hoppa. Likväl verkar Sundown vilja göra vad ryttaren ber om.
Han verkar inte vara i avel i år så jag sitter och filosoferar fritt mest. Det är tråkigt att inte betäcka 🙈

Appropå tjocka hingstar tycker jag Sundown är extremt fin när han inte bär på en B-ponny i övervikt. Han var reserv till stoet vi seminerade med Majestic förra året efterson hon gett bra ben till sina barn.
Ibland är man en häst love och får bara en känsla av att här i finns det hur mycket som helst, men allt är inte på plats ännu. Så kände jag för Sundown de gånger jag sett honom, och minns känslan från att ha sett Point Break på bruksprovet, Herre vad den hästen ville hoppa. Likväl verkar Sundown vilja göra vad ryttaren ber om.
Han verkar inte vara i avel i år så jag sitter och filosoferar fritt mest. Det är tråkigt att inte betäcka 🙈
Om du har tråkigt och med inte så mycket att gå på, vad hade du funderat på för hingstar till min nästa år? 😁😁 i Sverige eller utomlands.
Zucchero - Luxus CML - Silvano

Jag tycker det är väldigt synd på en fin hingst. Jag är själv ganska svag för den typen av hingst och rörelse, jag gillar de kvicka fötterna och tyckte testryttarna gjorde ett fint jobb med honom och gav trevlig kritik som jag intryck av en trevlig ridhäst.
Sen kunde han bära bättre bak. Och gå ned 100kg.
Visst är det en fin hingst, men jag tycker ändå det är pinsamt att vi skickar det ekipaget till UVM och låter den typen av ridning representera Sverige.

Om du har tråkigt och med inte så mycket att gå på, vad hade du funderat på för hingstar till min nästa år? 😁😁 i Sverige eller utomlands.
Zucchero - Luxus CML - Silvano
Absolut, du kanske sagt tidigare men ge mig en färsk genomgång. Nämn tre styrkor och tre svagheter i henne ur avelssynpunkt.
Och sedan tre egenskaper du vill att hingsten skall ha, så ska jag se om jag kommer på något.
Och om det skall vara svenskt eller om utlandsskick går bra.

Raccoon typar sina föl fint tkr jag! Blir snygga och trevliga, de jag hunnit träffa iaf. 3st bara så inte så många 😅

Hade använt honom om min inte hade varit nära besläktad! 🙌

Vi har ett Racoon-föl i stallet som var modig och nyfiken redan som nykläckt. Ser ut som en riktig prinsessa dessutom!

Jag har nog tippat över till att valet landar på honom, har inte hört något alls negativt om honom än 😅

Bara hoppas mitt sto är redo på måndag… 🫢

Olidligt spännande för ngn som aldrig gjort detta innan 🫣😍

Jag har två väldigt erfarna personer med mig som bor på platsen och destriktaren i närheten. Ska försöka få tag på någon privat vetrinär också, men den hade tydligen inte svarat sist dem ringde ändå 😅 så vill ha alternativ
Ja det var så himla spännande när Nova skulle födas❤️ var så nervös! Mamman la sig ner kl 18 i hagen så vi hann ta in henne och allt gick fint😍

IMG_3731.webp

Ja det var så himla spännande när Nova skulle födas❤️ var så nervös! Mamman la sig ner kl 18 i hagen så vi hann ta in henne och allt gick fint😍

Visa bifogad fil 187702

Så himla fint! 😍 Jag är så nervös för att missa det!

Mina vänner som ändå föder upp regelbundet och fölvakar notoriskt har missat två fölningar i hagen hittils 🫣 de har släppt ut hästen 07.00 och sen hämtat en annan häst som ska stå i hagen bredvid och då är fölungen redan ute!!!! 😆 Helt sjukt de kan ta 5min????!!! 🫪

Mina vänner som ändå föder upp regelbundet och fölvakar notoriskt har missat två fölningar i hagen hittils 🫣 de har släppt ut hästen 07.00 och sen hämtat en annan häst som ska stå i hagen bredvid och då är fölungen redan ute!!!! 😆 Helt sjukt de kan ta 5min????!!! 🫪
Haha men🙈🙈 då är man inte långt bort iallafall men trist att missa 😅
Vi hade nog kunnat missa, släppte ut henne i hagen och min syster åkte hem för vi tänkte ju vaka hela natten, det var första dagen hon fyllde upp juvret.
Så gick hon ner på åkern och la sig😅

Haha men🙈🙈 då är man inte långt bort iallafall men trist att missa 😅
Vi hade nog kunnat missa, släppte ut henne i hagen och min syster åkte hem för vi tänkte ju vaka hela natten, det var första dagen hon fyllde upp juvret.
Så gick hon ner på åkern och la sig😅

Nä gud nej, hade de varit ngt tokigt hade dem ju varit på plats och märkt de, men allt gott 🙌

Skönt ju om dem är tydliga! Jag hoppas verkligen Esmalia visar tydliga tecken så jag inte missar 😅

Jag var med min kompis och vakade på hennes sto. Hon kände stoet väl så hon var väldigt säker på att natten jag var med skulle hon föla. Stoet var väldigt självständig och "kan själv" så hon snuvade oss på fölningen :laugh: Min kompis kollade henne en sista gång tidigt på morgonen (ett tag innan de andra i stallet skulle komma för att sköta sina hästar). Vi somnade båda om men något fick mig att vakna sådär en 10min senare så jag gick upp och då var fölet ute :D Hon passade in det mellan sista kollen av matte och när de andra skulle komma till stallet!

Edit: Dvs jag har fortfarande inte varit med på någon fölning :laugh:

Jag var med min kompis och vakade på hennes sto. Hon kände stoet väl så hon var väldigt säker på att natten jag var med skulle hon föla. Stoet var väldigt självständig och "kan själv" så hon snuvade oss på fölningen :laugh: Min kompis kollade henne en sista gång tidigt på morgonen (ett tag innan de andra i stallet skulle komma för att sköta sina hästar). Vi somnade båda om men något fick mig att vakna sådär en 10min senare så jag gick upp och då var fölet ute :D Hon passade in det mellan sista kollen av matte och när de andra skulle komma till stallet!

Edit: Dvs jag har fortfarande inte varit med på någon fölning :laugh:

Haha typiskt! Men ja vissa vill ju göra det själva och min är en maiden så har ingen aning om hon kommer låta mig vara med eller inte 😅😅😅😅

Min väntade in mig i år. Hon var väldigt tydlig med att hon ville gå i den delen av hagen jag hade stängslat bort för att kunna övervaka med kameran. Åkte i väg och fixade med hästarna på betet så var borta en dryg halvtimme. När jag kom tillbaka så kollade jag henne direkt och då gick hon i väg och fölade. Som att hon hade väntat in mig... Mitt på dagen och det tog en kvart från att jag såg att hon skulle börja tills den var ute och hon slickade den. Är väldigt lätt att missa!

Min väntade in mig i år. Hon var väldigt tydlig med att hon ville gå i den delen av hagen jag hade stängslat bort för att kunna övervaka med kameran. Åkte i väg och fixade med hästarna på betet så var borta en dryg halvtimme. När jag kom tillbaka så kollade jag henne direkt och då gick hon i väg och fölade. Som att hon hade väntat in mig... Mitt på dagen och det tog en kvart från att jag såg att hon skulle börja tills den var ute och hon slickade den. Är väldigt lätt att missa!

Ja min plan är att försöka va där dygnet runt 😂🙌
Men jag har lite kvällsjobb den 9e och dag jobb den 10e så förhoppningsvis kommer den inte då. Men tkr juvret borde vara med klart isf 🙄

Annars har jag inget mer planerat förens v.32

Liknande trådar

• Smart lösning vid naturlig betäckning
  • Det bästa med sommaren 2026
  • Bukefalos bokbingo 1 augusti 2026 till 31 januari 2027
  • Låna avelssto

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur