Bukefalos 28 år!

Betäcka knabstruppersto, okänd härst.

S

starshine_

En bekant till mig har ett knabstruppersto, utan känd härstamning. Hon vill nu betäcka sitt sto, mest troligt nästa år.
Hon bad mig om hjälp att kolla efter hingst och eftersom jag kan tämligen lite om just den rasen så får jag ta Buke till hjälp.

Det jag kunnat läsa mig till från Svenska Knabstrupperföreningens hemsida är att det finns flera raser som de godkänner som "inkorsare", bl.a. welshponny, svensk ridponny och new forest.
Det finns alltså flera raser att välja på där.
Vad det gäller färgen så står det på hemsidan att önskvärda färger är svart, fux, mörkbrun och brun.
Vilka rasföreningar/hingstar betäcker utanför sin egen ras? Är det främst ridponnyhingstarna?

Hon vill ha en hingst som nedärver bra rörelser, gott temperament och inte lämnar alltför stort. Hon vill helst ha en ponnyavkomma, stoet ifråga är 163 cm i mkh.

Om något är oklart så fråga gärna så vidarebefordrar jag frågorna och lämnar sen svar här.
 
Sv: Betäcka knabstruppersto, okänd härst.

Om jag vore du skulle jag kika på Sanokhan 1. Det är en knabstrupperhingst som du hittar på knabstrupperföreningens hemsida. Han har riktigt bra stam och är supertrevlig. Har själv en avkomma efter honom och har dessutom fött upp en avkomma efter honom som nu är såld. Kika på honom!
 
Sv: Betäcka knabstruppersto, okänd härst.

Jag ar ingen avelsguru, men haller med ovanstaende ang Sandokhan (stavning?).
Du kan val fraga henne vad for ponny hon hoppas att avkomman blir? Dvs ar det en hopponny, dressyrponny, allround, barnponny hon ar ute efter..?
Har stoet nagra meriter? Hur ar stoet? Pigg, het, lugn som en filbunke?
 
Sv: Betäcka knabstruppersto, okänd härst.

Hon vill ha en allroundponny, typ barnponny. Alltså kunna lite av allt, vara lugn och säker. Målet är alltså inte en ponny som går Msv-klasser.
Stoet har inga meriter, sju år gammalt. Stoet är ganska framåt, därav att psyket är viktigt på hingsten och förstås att den nedärver det så gott som möjligt.
 
Sv: Betäcka knabstruppersto, okänd härst.

Ska tipsa henne om den hingsten, tackar så mycket! :bow:
 
Sv: Betäcka knabstruppersto, okänd härst.

Då tycker jag Sandokhan låter som en utmärkt kandidat! Har tävlats i båda fälttävlan, hoppning, dressyr och körning med goda resultat och verkar nedärva mycket bra temperament till sina avkommor. Är dessutom en av få knabstrupperhingstar (om man frågar mig) där man inte har glömt bort att det inte bara är färg som är viktig utan att exteriören är det viktigaste! Finns allt för många "färgavlade" hästar där man helt glömt bort exteriör, gångarter osv och bara tänkt på att avla på "flashiga" färger.
 

Liknande trådar

Avel Hej! Har en maxad b-ponny som jag funderar på att betäcka nästa år och skulle vilja att avkomman blir stor C eller allra helst D-ponny...
Svar
18
· Visningar
2 481
Senast: pews1972
·
Avel Hej allihopa! Tänkte om det var någon mer än jag som ska betäcka med ponnyhingstar nästar år och som tycker att det kan va ganske...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 026
Senast: moonstruck
·
Avel Om man som vi, funderar på att låta betäcka ett Nordsvenskt Brukssto med hingst av annan ras, vilken ras skulle kunna vara lämplig då om...
2
Svar
31
· Visningar
4 291
Senast: EmmaBovary
·
Avel Hej! Funderar på att betäcka ett B-ponnysto. Men hon har okänd härstamning(ras också) Och vill helst ha en något större (typ c-ponny...
2
Svar
24
· Visningar
3 121
Senast: Dolly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp