Betäckningar 2016

Imorse körde jag Olivia till seminstationen.
Jag har inte sett någon brunst men hon har tysta brunster så jag tänkte att jag lämnar henne på stationen så får de ha koll istället.
De undersökte henne och hon var redo att insemineras redan ikväll!
Det blev bråttom bråttom med beställning kan man säga. Spännande!
 
Jag kör bägge mina på måndag för att se var i brunstcykeln de är.
Jag tror att Vera kommer vara redo innan Stina. Bägge semineras med fryst som finns på den stationen de körs till.
 
Vi åkte till station med vårt ena sto i onsdags förra veckan, då var hon på gång men riskerade att hamna lite i skarven under helgen. Simmare beställdes och hon inseminerades på fredagen och trots att vi trodde vi var lite tidiga så hade hon släppt ägget på lördagen. Svar på bakterieprov visade dock att hon hade lite bakterier och vi valde att behandla med hippotrim ett par dagar trots att allt såg bra ut när hon gick ur brunst. Vi ska tillbaka den 2 maj för koll, men jag vågar knappt tro att vi kan ha sån tur att det tar sig på första försöket, men vi hoppas ju förstås!
 
Körde Cajsa till stationen i onsdags, och det visade sig vara ett bra val, seminerades redan samma förmiddag och på kollen nu i förmiddags så hade ägget släppt, så tillbaka på fredag 6/5 eller måndag 9/5 :)

Bara hålla tummarna! :heart
Hennes mamma tog sig lätt och på första brunsten, kan hoppas att Cajsa har ärvt fertiliteten därifrån också ;)

Hämtar hem henne på måndag.
 
Jag har varit iväg och kollat 2 ston, den ena hade precis gått ur brunst, den andra var precis i tid..
Så Athena har blivit inseminerad med Ampere, medan Livonija fick åka hem igen.
Har köpt ett avelssto till som vi ska kolla nästa vecka, hoppas på sätt och vis att hon inte är i brunst för jag har långt ifrån bestämt mig för vilken hingst...

@Emiro Vem är Lyxas pappa för oss oinsatta? :p
 
Jag har varit iväg och kollat 2 ston, den ena hade precis gått ur brunst, den andra var precis i tid..
Så Athena har blivit inseminerad med Ampere, medan Livonija fick åka hem igen.
Har köpt ett avelssto till som vi ska kolla nästa vecka, hoppas på sätt och vis att hon inte är i brunst för jag har långt ifrån bestämt mig för vilken hingst...

@Emiro Vem är Lyxas pappa för oss oinsatta? :p
Vad roligt! Det händer saker i den här tråden redan. :)
Lyxas pappa är den otroligt vackra Luxus CML... :love:
 
Vad roligt! Det händer saker i den här tråden redan. :)
Lyxas pappa är den otroligt vackra Luxus CML... :love:
Kul! Han är väldigt fin! :d Vi har ett dressyrsto till som tar sig typ var femte år :grin:, senaste två åren har hon haft gott om cystor och inte kommit i brunst för egen maskin. Så vi "gav" henne till min lillasyster att ha som ridhäst... Och nu har hon haft två fina brunster redan i år och när vet kollade henne har hon bara 2 små cystor och hon tyckte att om vi ändå skulle ha stoet kvar kunde vi ju prova igen.. Var jättesugen på Luxus men iom att stoet inte är sådär superfertil faller han bort pga det om vi nu ens ska prova betäcka igen :(
 
@sona Ja,det är ju lite av en chansning där det känner jag också men eftersom han har så fina villkor (och för att jag så himla gärna vill ha en Luxus-unge) så testar jag. Olivia tog sig på första försöket förra gången så jag hoppas ju att det ska gå vägen. Vem ska ni betäcka med om ni bestämmer er för att betäcka?
 
@sona Ja,det är ju lite av en chansning där det känner jag också men eftersom han har så fina villkor (och för att jag så himla gärna vill ha en Luxus-unge) så testar jag. Olivia tog sig på första försöket förra gången så jag hoppas ju att det ska gå vägen. Vem ska ni betäcka med om ni bestämmer er för att betäcka?

Bra fråga :D Men Deodoro ligger nog högst upp på listan, men har även kollat lite på Dragon Welt och Amplitude. Man blir ju lite begränsad av att vilja ha så lite transport som möjligt av seminen så behöver nästan vara en hingst som står på den stationen jag kör henne till..
 

Liknande trådar

Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 331
Senast: Freazer
·
Avel Som rubriken lyder. Varför är det så? Jag tittade på lite statistik på en ridponnyhingst under "betäckningar", och där finns fölen som...
Svar
5
· Visningar
847
Senast: Ketrawzc
·
  • Artikel
Hästnyheter Fria betäckningar, stipendium och presentkort. De bästa stona i Breeders kommer att uppmärksammas på flera sätt.
Svar
0
· Visningar
353
Senast: Gunnar
·
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 208
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp