Betäckningar 2019

Gurkan stod med prickägg i slutet på maj, nu är hon sprutad så idag beställs ny sperma. Enligt vet är det många ston på station som inte brunstat bra hittills i år :cautious:
 
Jag skulle varit inne och sprutat igång Heartbeat-stoet i fredags, men vågade inte förens jag har någon sperma på väg åtminstonde.... Lutar åt att det blir fryst åt henne med, och från en annan seminagent (men samma hingst) iom att det strulat så hemskt mycket med skicket från Irland. De skyller i sin tur på Nederländerna som de samarbetar med (och som har sperman jag skulle ha till det andra stoet, så henne blir det hingstbyte på) - en jäkla röra iaf.

Om jag har riktig riktig tur så får vi kanske skicket på fredag till båda. Håll tummarna!
 
Så nu har de skitit sig rejält för oss, hingsten har betäckt 11 ston ingen har tagit sig i år, nu har de skickat simmarna till Tyskland för vidare utredning så han inte har något fel .. Dock hört att flera hingstar i år har problem med att stona inte tar sig, men nu tar vi hem henne istället så får hon tävla en säsong till och så betäcker vi nästa år istället.
 
Adeleine hade inte tagit sig och ägget var för litet. nytt försök på fredag
:) hon följer nog sina rutiner och tar sig på andra brunsten ;)
 
Och vi väntar på provsvar från Tyskland på hingsten innan vi fattar något beslut om stoet ska få komma hem eller inte. Vi får hålla tummarna att han bara har lite problem och inte är steril som de misstänker ✊
 
Min 3-åring e. Vivant - Lord Z inseminerades igår med Emerald :love: Nu blir det en nervös väntan...
 

Bifogade filer

  • IMG_20190607_095408_284.jpg
    IMG_20190607_095408_284.jpg
    132,8 KB · Visningar: 30
Såååå otålig nu, men fick mail från nya seminagenten nyss att de beräknar kunna leverera sperman imorgon. Givetvis så ska min unghingst åka på bete imorgon eftermiddag, så det lär bli ett helsikes strul med transporter hit och dit av ston och hingstar... :crazy: Men bara den ankommer så snabbt som möjligt är jag nöjd!
 
Mitt sto ovulerade i söndags - tillbaka för koll 2/7. Det är tredje försöket och denna gång hann det färska komma i tid, dessutom såg hon bra ut invärtes till skillnad från innan.
 
Blev bestämt förra veckan med en som ska låna magen på mitt sto. Så jag körde henne till stationen i onsdags för att kolla hur hon såg ut och vart i brunsten ungefär hon kan tänkas vara eftersom att hon är svår att se brunst på.
Hon hade en ny gulkropp så vi hade nog precis missat brunst. Så det blir att spruta igång på midsommarafton för att ha mer koll på henne och förhoppningsvis kan vi då seminera henne veckan efter.
 
Åkte iväg med stoet idag och det ser ut att kunna passa bra precis nu. Detta är ett riktigt stoigt sto men jag har inte sett minsta antydan till brunst, inte ens fölbrunsten.
Det vi däremot hade missat var att hon spruckit lite vid fölningen :( Det är inget som syns när man bara tittar utan det var först idag när vet. lyfte/band upp svansen och sköljde som det syntes. Det satt högt upp.
 
Sperman till båda mina ston anlände från England i går, för en gångs skull snabbt ekspederat av DHL som hämtade den måndag kl. 16 hos seminagenten och levererade tisdag 11.20 på stationen i Norge. :up:

Var inne med fölstoet i dag för att kolla om hon skulle sprutas igång, men vet ville inte det nu då det var en follikel på g tydligen. Så ska tillbaka med båda stona på fredag.
 
Mitt sto fölade i hagen 1 juni och var så extremt beskyddande så jag inte fick komma nära fölet på en vecka. Nu har stoet lugnat sig så jag kan komma nära och klia fölet, känns nervöst att köra dem till station nästa vecka. Fölet är ju knappt hanterat och stoet kan vara lite svårlastat. Om allt går bra så semineras hon med Zuidenwind.
 
Lämnat sto nr 2 på station men hon är så stressad där. Beter sig inte alls som sig själv och är uppvarvad konstant. 😞
Funderar på om jag ska ta hem henne igen. Oroade inte mig först pga hon var helt lugn och trygg när hon lämnades men nu oroar jag mig mkt.
 
Lämnat sto nr 2 på station men hon är så stressad där. Beter sig inte alls som sig själv och är uppvarvad konstant. 😞
Funderar på om jag ska ta hem henne igen. Oroade inte mig först pga hon var helt lugn och trygg när hon lämnades men nu oroar jag mig mkt.

Kanske hon bara behöver någon dag att landa? Hur har det gått för henne idag?
 

Liknande trådar

Anläggning Har en relativt liten beteshage till mina hästar på ca 1ha som jag tycker växter riktigt dåligt och jag skulle behöva lägga på någon...
2
Svar
29
· Visningar
1 626
Senast: Blyger
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 107
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 444
Senast: Hedinn
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 141
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp