Betäckningar 2019

Jag brukar inte vara den som säger så men jäklar vad skönt det är med skick inom Sverige med slingan :).

Haha ja, det känns som det kan bli en liten utmaning det här med att få märren att ovulera antigen på en tisdag eller torsdag... :angel: :rofl:

Tacka vet jag att den andra ska ha fryst, när man väl bara fått hem den sperman så är det ju lugnt oavsett vilken dag eller tid på dygnet det blir. :)
 
Mitt sto står med 4,1 cm ägg och får inte semin på valda hingsten förrän tisdag :crazy:. Byta hingst eller våga avvakta och chansa är frågan?
 
Mitt sto står med 4,1 cm ägg och får inte semin på valda hingsten förrän tisdag :crazy:. Byta hingst eller våga avvakta och chansa är frågan?

På mitt gamla sto så skulle jag avvakta, men hon brukar hålla lääänge på sina ägg... Vad säger din seminvet?

Har du några alternativ där du kan få sperma samma dag om ägget går/ser ut att skulla gå?
 
Åkte med Adeleine till station igår och hon var redo för att insemineras. Tror ägget var 54 mm så nu ska hon tillbaka på måndag.Jon brukar ta sig på andra brunsten så vi får väl se om hon följer sitt mönster. Betäcks med Dalwhinnie i år igen och hoppas på en lika fin fölis som förra året. Saknar Adele så det gör ont fortfarande😕
 
Min Gloria kastade tyvärr sitt foster på dag 272 i februari. Navelsträngen var snodd många många varv. Men nu är hon ombetäckt med Chacfly och konstaterad dräktig på 16 dagar. Tack till de fantastiskt duktiga veterinärerna på Flyinge som fixade detta på första försöket! Nu ska det till en (nervös) kontroll på 30 dagar på nästa fredag så att det finns hjärtljud.
 
Äsch, mitt sto har givetvis inte tänkt samarbeta ang detta med att ovulera på en tisdag eller torsdag.... Hon stod med ett 2,5 cm ägg i dag, så veterinären tror det kommer släppa på fredag. Och givetvis röd dag på torsdag så troligen inte en chans att få sperma i slutet av veckan... :arghh: Men ska prata med hingsthållaren iaf vad vi gör. De kanske får skicka fryst istället.
 
Längtar så efter min dam som är i Danmark sedan i April. Hon är inseminerad men ingen koll ännu så vi väntar med spänning på besked, hon ska sedan kollas på minst 30 dygn innan hon hämtas hem så de kan dröja ett tag till innan jag får pussa en go mule igen :heart
 
Jag får f****n inte tag på hingsthållaren!? Pratade med någon där i går ang att eventuelt skicka fryst, alt kolla upp om det gick att få skick på färskt till fredag. De skulle ringa tillbaks mig men har inte hört ett pip, försökte ringa i dag men de tar inte tlf och har inte svarat på mina mejl från i fredags....!?

Kommer skicka ett till argt mejl och be dem ringa snarast, annars måste jag byta hingst för sånhär bristfällig kommunikation funkar ju överhuvudtaget inte när det gäller utomlandsskick... :mad: :crazy:
 
Argt mejl funkade, fick svar inom 5 minut och de kollade upp hurvida det skulle gå att leverera hit sperma på fredag eller lördag. Men det gick tyvärr inte, så antigen får det bli fryst eller så får vi hålla tummarna att hon gör som mitt andra sto och dröjer i över en vecka innan hon släpper sitt ägg.... :p
 
Argt mejl funkade, fick svar inom 5 minut och de kollade upp hurvida det skulle gå att leverera hit sperma på fredag eller lördag. Men det gick tyvärr inte, så antigen får det bli fryst eller så får vi hålla tummarna att hon gör som mitt andra sto och dröjer i över en vecka innan hon släpper sitt ägg.... :p
Inte roligt när man ska behöva jaga folk eller bli arg .. Vi har de bra på ett sätt då det är hon som lånar hingsten sköter allt med att stona ska åka till djursjukhuset och säger till att hingsten måste vara redo och hur många ston hon har med sig.
 
Alla dessa röda dagar :banghead: Seminerad igår men står kvar med ägg. Sprutad med pregnyl så bara att fortsätta hålla tummarna. Som tur var såg seminen riktigt, riktigt bra ut.
 
Min som inte blev dräktig på första seminerades om i helgen - typiskt att hon hela tiden hamnar på helger så det blev fryst nu också. Men men bara hon blir dräktig så skiter jag i vilket.
 
4,5 cm ägg i dag, har inte fått den frysta sperman än så vi håller andan och hoppast att hon kan vänta med att släppa tills vi kan få färskt på tisdag....
Funderar på att stänga märren inne i mörkret tills dess... :p Nejdå, men blir ingen betestillvänjing och hon får hålla sig långt borta från hingstarna iaf, vill absolut inte snabba på något. :angel:

Ska kolla fölstoet med under helgen, räknar med att hennes sperma (fryst) anländer nån gång mitt i veckan.
 
Dräktig på 30 dygn idag och flyttad till mamma-kollot. Tvilling-ägget går bakåt i utvecklingen så nu är vi utcheckade från stationen tills vidare.
Har legat sömnlös inför flytten från tävlingsstall till lösdrift med hon verkar ta det hela med ro som vanligt. Hoppas på ok väder kommande dagarna så hon inte får en total-chock.
 

Bifogade filer

  • C29FF1F4-E8EE-4EE8-9BDE-A12A63B78FD9.jpeg
    C29FF1F4-E8EE-4EE8-9BDE-A12A63B78FD9.jpeg
    269,5 KB · Visningar: 22

Liknande trådar

Anläggning Har en relativt liten beteshage till mina hästar på ca 1ha som jag tycker växter riktigt dåligt och jag skulle behöva lägga på någon...
2
Svar
29
· Visningar
1 626
Senast: Blyger
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 107
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 444
Senast: Hedinn
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 141
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp