Betäckningar 2020

Status
Stängd för vidare inlägg.
Japp på måndag morgon. Så jag behöver inte ringa idag söndag och skrika på veterinären på hästen brunstar och vi missar något?

Skadar inte att rådfråga men min veterinär säger det växer ca 0,5-1 per dag på mina och dom semineras på 4,5-5. Kostar inte mer än ett samtal att fråga din veterinär så kanske du känner dig lugnare 😊
 
Jag vet inte hur lång förvarning de behöver men de kan tappa även på söndagar, det har de erbjudit en annan. Jag kan också åka och hämta.
Men ja ska ringa veterinären iaf.
Vi hade bokat tid på måndagen, jag beräknade att hon skulle vara brunstig onsdagen. Hon började skvätta på söndagen, vi åkte in som planerat på måndagen och då hade hon ju två ägg, ett på 4-nånting och ett på 3-nånting så de inseminerade henne på måndagen. Hoppas det går bra med ditt sto!
 
En dum fråga, brukar ni göra en senare UL koll på era ston efter 45dygnet?

Förstår givetvis er som har 90dygns avgift men annars.
Gör ni någon mer eller kollar med blodprov? Tänker för och se så allt ser bra ut 🙈

Mina två tidigare dräktigheter har jag bara kollat två gånger, 17 och 40-45dygnet.
Jag gör lite olika, beroende på om stoet är betäckt tidigt på året, eftersom jag har flera ston i avel så är ultraljudas det minst tre ggr/månaden, och har jag då stoet på 90 dygn så kollar jag när vette ändå är på plats . De sent betäckta kan jag ibland bara ultraljuda på 16 dygn, o sen brukar jag, om jag tvivlar på dräktighet, ta ett blodprov i februari ungefär, för att veta. Jag har numera enbart språngavgift , så allt betalas efter första betäckta brunsten, (naturlig betäckning)
 
Roliga disskutioner i travavel gruppen på fb 😂 Man ska inte kolla dem mer en på 17 dygn enligt vissa.. Skulle aldrig våga de själv, med tanke på allt strul vi haft så vågar man knappt känna efter innan vi gjort 30 dygns koll iaf och allt ser fint ut. Även om jag såklart är glad att de verkar som madame kan få föl 😭 Vilket jag började misstänka att hon inte kunde med tanke på två år på raken med problem...
 
Tack alla som svarade på min fråga ang ultraljudskoller.

Jag har kollat som jag tror jag nämnde? På 16dygn och 42dygn tror jag det var 🤔 och nu är hon på 56dygn.

Tänkte ifall jag skulle ha kollat en gång till längre fram för och se hur det ser ut.
Men då kanske det inte behövs.
 
Ni med svårfödda ston, några tips ?

Hon har fallit ur rejält med föregående föl( inte jag som ägare då)
 
Har den föl vid sidan nu? Var försiktig med kraftfodret isåfall så inte fölis växer för snabbt..

Nej inget föl nu.. tänkte inför blivande föl nästa år.
Hon gick ner sig mycket och tog lång tid och få fin i hull efter förra fölet.
Så tänkte på tips hur jag kan tänka med foder osv.
 
Nej inget föl nu.. tänkte inför blivande föl nästa år.
Hon gick ner sig mycket och tog lång tid och få fin i hull efter förra fölet.
Så tänkte på tips hur jag kan tänka med foder osv.

Satsa på att hitta ett riktigt bra hö. Jag brukar komplettera med lucern, olja och havre till mina (lite beroende på vad det är för analys men jag fodrar efter ögat också). Gärna ge det uppdelat på flera mål. 😊
Många gör ”felet” med att öka mängden för sent, bättre att hålla det på en jämn nivå än att ösa på när det redan är ”försent”.
 
Ni med svårfödda ston, några tips ?

Hon har fallit ur rejält med föregående föl( inte jag som ägare då)

Tar ni eget hö eller köper in? Om ni köper så lägg mycket krut på att hitta ett riktigt bra, både hög energi och hög kvot. Det räcker långt, sen kan det ju även hända att du får komplettera och som tidigare skrivet så är det lättare att öka på innan de väl har fallit ur, så börja i god tid.
Vet du om hon hade ett bra hö senast, när hon föll ur? Ibland får jag känslan att många inte har en aning om vad de stoppar i sina hästar, kanske är hon inte svårfödd egentligen utan fick bara dåliga förutsättningar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 114
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
8 404
Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
768
Senast: Fibusen
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
612
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp