Betäckningar 2020

Status
Stängd för vidare inlägg.
Använder man samma metod då?
Varför säger dom flesta att det är för sent då?

Det är inte för sent vid 30 (men gränsfall om man vill ha igång brunst igen).

Det är svårt att klämma när de är riktigt små (14-15 dgr). Men man vill se så man vet, och ligger de bra till kan det gå. Sen beror det på vad som händer. Går de ihop intill varandra måste man vänta tills de är lite större innan man kan försöka att knipsa en, annars försvinner den andra nästan alltid (ibland oavsett).

Lägger de sig i varsitt horn är det normalt sett inte svårt att klämma en men det är ett lotteri tyvärr.
 
Använder man samma metod då?
Varför säger dom flesta att det är för sent då?
Ingen aning
Jag har jobbat med bra veterinärer som klämt då vid behov
Min kollade hon vid 30 dagar då hon hade tvillingar vid 15. Men såg att det ena fostret var suddigt i kanterna så hon trodde det skulle resorberas och vid 30 dagar var det borta.
Nu skulle vi inte fortsätta om det hade blivit att man fick klämma och det andra fostret försvann med så för oss var det inte så viktigt med brunst och sånt
 
Det är onekligen dyrt att betäcka. Med Alfadans hade de ett paketpris för bete, ultraljud x2 och språngavgift på 6000 vilket jag tyckte var väldigt fördelaktigt. Sen svider så klart dräktighetsavgiften på 115000 vid 45 dygn. Midas kör betesavgift 70 kr per dygn istället och det springer ju snabbt iväg. Sen språng 4000 och dräktighet 8000, gissar att det blir nästan lika mycket i slutänden.

Tyckte ändå jag gjorde ett ekonomiskt val eftersom jag i våras siktade på Fengur från Backome och räknade med att betäcka ett sto för ca 30 000 totalt. Nu löste han aldrig licens, har inte tagit reda på varför, så då hade jag plötsligt pengar till två ston tyckte jag :)

Sidofråga, ni som seminerar era storhästar, vad kosta

Det tenderar onekligen att rinna iväg med stoavgift, betesavgift, ultraljud osv. Leikur kostar totalt 10.000:- att betäcka med. Verkar vara ett ganska så medelpris om man jämför. Nu tog det sig på första brunsten men jag räknar med att i bästa fall kommer att stanna på 15.000:- totalt nu.

Vet inte varför Fengur inte betäcker, tror inte han har så många avkommor... vet inte deras plan. Men en riktigt fin hingst!

Jag har ingen aning om vad halvbloden kostar att betäcka med, men där är semin vanligare så dyrare antar jag att det är.
 
Idag såg jag att Hedwig skvätte ur sig lite vätska efter att jag hade ridit. (Hon kissade inte) Det gör hon aldrig annars, inte ens om hon är brunstig. Seminerades i lördags. Vad kan det vara?🤔
 
Idag såg jag att Hedwig skvätte ur sig lite vätska efter att jag hade ridit. (Hon kissade inte) Det gör hon aldrig annars, inte ens om hon är brunstig. Seminerades i lördags. Vad kan det vara?🤔
Säkert bara lite brunst som var kvar.

KL

Många som inte fått dräktigt i år? Har seminerat Pärlan 1 gång o ska kolla nästa fredag. Spännande men är pessimist så jag har svårt att tro att det skulle funka så fort.
 
En dum fråga, brukar ni göra en senare UL koll på era ston efter 45dygnet?

Förstår givetvis er som har 90dygns avgift men annars.
Gör ni någon mer eller kollar med blodprov? Tänker för och se så allt ser bra ut 🙈

Mina två tidigare dräktigheter har jag bara kollat två gånger, 17 och 40-45dygnet.
 
En dum fråga, brukar ni göra en senare UL koll på era ston efter 45dygnet?

Förstår givetvis er som har 90dygns avgift men annars.
Gör ni någon mer eller kollar med blodprov? Tänker för och se så allt ser bra ut 🙈

Mina två tidigare dräktigheter har jag bara kollat två gånger, 17 och 40-45dygnet.

Bara om det hänt ngt efter 90, tex kolik eller liknande annars kollar jag inte mer. Det är och blir vad det blir.
 
Säkert bara lite brunst som var kvar.

KL

Många som inte fått dräktigt i år? Har seminerat Pärlan 1 gång o ska kolla nästa fredag. Spännande men är pessimist så jag har svårt att tro att det skulle funka så fort.
Har två av tre dräktiga men den sista som vi kämpar med kommer inte i brunst riktigt och min veterinär tror det beror på väderomslaget här i Skåne från jättevarmt till väldigt kallt och trist men nu är det fint igen så vi hoppas det ska bli lättare och bättre.
 
Säkert bara lite brunst som var kvar.

KL

Många som inte fått dräktigt i år? Har seminerat Pärlan 1 gång o ska kolla nästa fredag. Spännande men är pessimist så jag har svårt att tro att det skulle funka så fort.
Jag mailade HT på Flyinge nu bara för att kolla hur fertiliteten varit på Vivaldon i år och den är lika bra som förra året. Men hon rekommenderade bakt prov och sköljning om hon inte tar sig denna gång.
Hoppas att vi får till en dräktighet. Jag är så nyfiken nu på vad hon skulle ge. Var förresten någon som rekommenderade Vitalis. Fin hingst sa jag men väldigt tveksam till att dubbla på D-Day..😳🙈🤣 Då kommer det garanterat en arg fuxhingst som skjuter folk som popcorn 😱🙈🤣
 
Nu har jag två ston som jag väntar på att få veta om de är dräktiga eller inte.
Den ena kollas imorgon om där finns en fosterblåsa och den andra seminerades idag.

Den ska inte kollas förrän på MÅNDAG - denna förbaskat jobbiga väntan.
Den andra som semineradesd igår hade i allafall ovulerat idag, dessutom baktprov taget och ingen växt
 
Jag är ganska säker nu på att det inte tagit. Såg idag att hon har vita flytningar. 🙄 Jag har inte fått tag i min veterinär ännu för att kolla om vi behöver göra något i dagsläget.
Känns lite segt.
 
Min blev seminerad igår (första gången), hade inte släppt ägget till idag så det blir seminering imorgon med. Här tar de baktprov på alla direkt för säkerhetsskull, jag har inte hört om de fått svar på det än (togs i onsdags), de upplevde att många hade en infektion utan att det syns någon vätska eller något ”fel”.
Hoppas att den återkommande värmen har positiv inverkan på alla nu✊🏻
 
Det låter ju mycket lovande!
Hade ditt sto nån infektion eller så?
Nej, ingenting. Kollades i fredags igen och ska dit på måndag, känns som det kanske kan semineras tis eller ons. Inget som veterinären sa men jag fick den känslan. En kompis sa att jag kanske borde göra en PowerPoint-presentation för stoet 😁 De på jobbet (brandmän) sa att det är väl inte konstigt att det inte blir föl om hon inte ens får träffa hingsten..eller åtminstone se honom! Så jag tar med en bild och film i Powerpointen som jag ska visa imorgon för stoet då 😁
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 112
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
8 298
Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
760
Senast: Fibusen
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
593
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Vad blir det för vegetarisk mat? Del IV
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp