Betäckningar 2020

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tar ni eget hö eller köper in? Om ni köper så lägg mycket krut på att hitta ett riktigt bra, både hög energi och hög kvot. Det räcker långt, sen kan det ju även hända att du får komplettera och som tidigare skrivet så är det lättare att öka på innan de väl har fallit ur, så börja i god tid.
Vet du om hon hade ett bra hö senast, när hon föll ur? Ibland får jag känslan att många inte har en aning om vad de stoppar i sina hästar, kanske är hon inte svårfödd egentligen utan fick bara dåliga förutsättningar.


ingen aning om hö kvalitén då jag inte ägde henne då.
Vi köper in, hela stallet från samma då dom delar hage.
Inte optimala värden men kunde varit värre.

Nu är det mest troligt att hon kommer åka iväg sista tiden och föla borta, och dom har bra koll på vad fölston behöver.
Men vill ju inte lämna bort en tunnis som dom måste göda på massor i slutet.

Har haft fri tillgång, men ingen stor ätare av hö trots det. Får i sig som mest kanske 12-14 kg?
lite kantig modell och stor.
Magen kan se stor ut men blir lätt tunn över revbenen/höfter.
Först nu på kraftigt bete så fyllde hon ut det sista där som vi kämpat med hela våren.
Så vill va lite förberedd.

Ska tillägga kollad mask,0, tänderna är kollade 2 gånger för säkerhets skull.
 
Kontroll nu på Fredag igen sen får vi förhoppningvis hämta hem älskade skrothästen ❤ Vart tomt hela sommaren utan henne.. Dåliga minne från förra året när hon var utomlands i 6 månader och ingen egentligen uppdatering hur de hade de .. Nu kom hon hem i fint skick, men alltid orolig när man lämnar iväg dem. Nu har vi dock fått Rapport med jämna mellanrum hur hon har de. De positiva är att hon är lugn när hon är hemifrån och lättfödd.
 
Jodå hon hade haft bakterier igen som behandlades. Brunstar tydligen för glatta livet och skulle semineras igen idag.
 
Är det någon som i år, någon som kanske bara läser tråden, som har erfarenhet av Vivaldon? funderar på honom nästa år , hoppas nu att jag inte stör för mycket men hittade ingen bättre plats att fråga.
 
Är det någon som i år, någon som kanske bara läser tråden, som har erfarenhet av Vivaldon? funderar på honom nästa år , hoppas nu att jag inte stör för mycket men hittade ingen bättre plats att fråga.
Jag har seminerat mitt sto med honom. Tyvärr inte fått dräktigt ännu. Hon ska kollas på tisdag men tror inte hon är dräktig då hon hade lite vätska och även har haft flytningar nu i över en vecka. Kontaktade HT på Flyinge och hans dräktighetsresultat i år har varit lika bra som förra året enligt henne, dvs 86% ungefär. Har sett flera fina föl efter honom!
 
Mitt Heartbeat-sto är fortfarande dräktigt, koll på dygn 42, och nu har jag även beställd fosterförsäkring. :love: :D Hoppast verkligen det håller hela vägen, jag vill såååå gärna ha en avkomma efter det stoet!

Det andra stoet är på bete med sin åring, hon skulle eg. kollas där i onsdags, men det sket sig pga hon som skulle hjälpa till och ta in hästen till veterinären kunde inte komma. Så försöker få till det i nesta vecka istället.
 
Min lilla Loppan fick nu på tredje försöket byta till svenskstationerad hingst. Eftersom hon tajmat ovulering måndag em/natt varje gång så ringde jag runt till ett gäng hingsthållare och frågade om de kunde tappa på söndagar. Det kunde bland annat Emmerton så jag tog en paniktripp till jönköping i söndags. Nu är hon seminerad och har ovulerat och vi håller tummarna igen!

Många snälla hingsthållare i sverige tycker jag😍
 
Saela var inte dräktig, och hade bara små ägg, hon gillar inte när det är så här kallt.
Hon får gå med hingsten några dagar och om det inte växer till så blir det spruta, men tar hon sig inte då så försöker vi igen nästa år.
 
har koll på onsdag då är hon på 46 dygn.
Hur vanligt är det att dom resorberar mellan 30-45 dygn?
Lika nervöst inför varje koll ...O_o
 
Jag har väldigt dålig känsla med, stoet har genomskinliga flytningar (ca 1v efter seminering), baktprov togs innan seminering och det var inget då.... men känns inte bra.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 126
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
8 944
Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
778
Senast: Fibusen
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
623
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp