Betäcknings avgifter

H

HillsDouble

Har planer på att betäcka mitt sto i framtiden.
Det jag undrar över är hur mkt ni har betalt sammanlagt för era föl. Inkl. alla kostnader som har tillkommit under tiden fölet blivit till, om ni förstår vad jag menar.
Tycker att det är lite svårt att räkna ut alla kostnader och allt man ska tänka på.

Så skriv gärna och berätta och gärna vilken hingst ni har använt.

Mvh Isa
 
Det är lite svårt att svara på. Vad är det för ras på ditt sto? Har du tänkt betäcka med samma ras?
Språngavgiften kan skilja avsevärt. Sedan betalar man levande föl avgift vilket också skiljer i pris. Sedan kan det ju tillkomma koostnader för veterinär i samband med fölning. Kostnader för vaccinationer och hovslagare varierar ju också. Det bästa är att ringa runt och kolla vad olika hingsägare begär.
Lycka till! :)
 
Ring och be att få exakta prisuppgifter! Det är ju väldigt stor skillnad mellan raserna. Att betäcka mina shettisar kostar ungefär 1000:- i språngavgift, SH's avgifter och dagavgift på runt 15:-. En del tar levande stofölsavgift på ungefär 500:-. Sen tillkommer ju oftast moms också. :smirk:
 
Har hört att det ska kosta ungefär 10-15 000 kr att betäcka med en bra hbl hingst, inklusive allt.
Och ungefär 4-7 000 att betäcka med en ponny.
Men det beror ju på ras och hingstval, som andra trådskrivare redan har skrivit.
 
Med tanke på ditt användarnamn så antar jag att du har ett fullblod/halvblod och vill betäcka henne med fullblod/halvblod.

Här är ca.priser:
Stationsavgift 1000-1500:-
Seminavgift 1500:- (mer för fryst)
Uppstallning seminstation ca 75-100:- dag
Språngavgift/dr.avg 180 dygn (olika hur hingstägarna gör) 1500-2500:-
Levande fölavgift alt. dräktighetsavift 90 dygn 4000-uppåt
Registrering av fölet 1000:- + ev anslutning till Breeders 250:-
Det kan också tillkomma ev behandlingar/provtagningar av veterinär i samband med semin/betäckning.
Kostnad för varje dos sperma som skickas över landet 100:- -uppåt
Därtill en massa bränslekostnader när man kör stoet fram och åter...

Väljer du en hingst som betäcker naturligt så slipper du seminavgift och kostnad för transport av sperma.

Huu, vad pengar!! Bäst att sluta räkna nu när vi ännu ett år ska seminera 4 ston... ;)
 
Ber om ursäkt för att jag inte skrev vad för sorts hingstjag hade tänkt använda. Jag har ett sto efter Hills Double. Jag vill ha en halvblodshingst som är lätt i typen, gärna mkt fullblodsinslag, bra steg och hoppförmåga, bra temprament är också viktigt.
Fölet har jag tänkt ha som påläggskalv till stoet, vill att fölets strl ska hamna runt 165 cm helst inte större då jag själv inte är så stor.
Stoet har gått 125 klasser i hoppning och MSV i FT. Jag vill ha en häst som kan gå minst 135 klasser, alltså måste det vara en rätt bra hingst.

Även om man räknar in allt så vet man ju dock inte om man lyckas med att få fölet just som man har tänkt, det är ju ändå naturens lag som bestämmer.
Men det här är mina önskemål.

Så nu vet ni lite mer :smirk:

Och ja pengarna drar ju i väg rätt fort ser jag :)

Tack för era svar!
 
Jag betäckte för 3 års sedan med Donnerfly. Detta blev mina kostnader.

Språngavgift: 1200:-
Serviceavgift: 180:-
Transport av sperma: 125:-
90 dygns dräktighetskostnad: 6000:-
Flygfrakt: 150:- (vi var 3 st som delade)...annars hade det kostat 450:-
Uppstallning 4 dygn på seminstationen: 280:-
Bakteriologisk provtagning (pga av att hon INTE tog sig första inseminationen: 300:-
Livmodersköljning: 25:-
Medicin: 100:-
Uppstallning nr 2 på seminstationen: 280:-
Seminstationsavgift: 1400:-
Faktura från SVA ang provtagning: 356:-
Transporthyra: 400:-

Sedan har jag inte räknat med benisnkostnaderna till och från seminstationen.....
 
Ja det är inte billigt att betäcka.. :crazy:
Jisses.. när man ser utgifterna uppstaplade så här, då blir man ju mörkrädd över hur mycket pengar man faktiskt lägger ut :crazy:
 
Det är därför många inte har förståelse för att uppfödare tar 70000 och uppåt för en inriden 3-åring med normalbra stam....
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 922
Senast: Freazer
·
Avel Har ju ingen häst men iom mitt tidigare avelsintresse fick jag frågan om vem jag skulle använda på ett sto. Till saken hör att stoet...
Svar
5
· Visningar
1 141
Avel Jag har ett tag gått i tankarna på att betäcka mitt sto om ett par år, jag fyller 17 i år och har ett d-ponny sto - detta betyder att...
Svar
4
· Visningar
1 233
Senast: Ketrawzc
·
Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 688
Senast: Kisseninan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp